Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin elektroniikka
Karavaanarin TV :t 12/ 230v
SeaSharky:
Nykyään melkein kaikissa laitteissa on hakkurivirtalähteet, ne toimii lähes millä jännitteellä tahansa, tietenkin on mahdollista että joissain olosuhteissa tulee jotain häiriötä, mutta melko epätodennäköistä. Hakkurilaitteita voi käyttää myös tasavirralla, mutta jännite pitää olla korkeampi, n. 1,4 kertainen. Minulla on 1000w siniaaltoinvertteri ja se kuluttaa tyhjäkäynnillä n. 40w tehoa. Jos invertterin hyötysuhde on 90%, niin 1000w invertteri hukkaa silloin 100w ainakin täydellä teholla, 300w invertteri hukkaa 30w, jne.
Mautoilija:
Puskalaisena ihmettelen invertterin käyttöä TV:n katseluun. 12VDC muunnetaan 230VAC. Jonka jälkeen muunnetaan takaisin elektroniikan vaatimaan tasajännitteeseen >12VDC.
Joka muunnosvaiheessa häviöitä ja invertterin itsensä ottama virta. Lisänä vielä mahdolliset häiriöt epäpuhtaasta sähköstä.
porakone:
Kun ostettiin toi sittemmin myyty auto niin siinä oli valmiina palttiarallaa 19" verkkovirtatelkkari, ja kun me pääasiassa puskailtiin niin hommattiin 'katotaa nyt' -meiningillä sille kaveriksi invertteri. Ostettiin joku muutaman kympin 150 vattinen ja ihan hyvin se sillä pelasi. Virrankin mittasin, mut en nyt enää muista oliko vajaa 3 vai vajaa 4 ampeeria mutta kahdella 90Ah akulla ei ainakaan ollut mitää ongelmaa kun töllö oli päällä pari pitkää iltaa.
Joten sanoisin että jos ostamassa on niin tietysti suoraan 12v, mut jos on vääränlainen valmiina niin ei se mun mielestä ainakaan mikään ensisijainen parantelukohde ole.
Ja onni onnettomuudessa, invertterin matalan jännitten varoituspiipperi auttoi löytämään erään sitkeän sähkövian kun se alkoi aina vikisemään kun autossa liikkui (pää(?)sulakepesä löysä, ei mennyt aina virta kunnolla läpi niin Truma sammuili).
Majuri:
Mun Soliferissä ei jaksa 22" Finlux pysyä päällä vakio 12v pistokkeissä. Piti vetää paksumpi johto akulta. 230V kyllä olis mökillä mut aurinko sähköllä mennnään.
pouhe:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 25.09.2017 kello on 21:52 ---Mitäpä tästä voisit päätellä:Ketjun lukeminen kannattaa.
--- Lainaus päättyy ---
Ja ymmärtäminenkin olisi hyvä asia, ettei tarvitse aina olla solvaamassa muita. Thumbd Thumbd
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta