Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut

Voimakas lämpötilan vaihtelu

<< < (11/12) > >>

K.E.V:
Aattelin kun on ollut näitä vaihteluja lämmöissä ja immeiset funderraaneet nuitahi asioita.
Yleensä olleet kuivina kun edellisenä iltana näin talvella lämmöt laitettu päälle.

MarkoA:
Minä olen tässä jo jonkin aikaa käynyt yövuoron perään vaunulla nukkumassa. Aina kahtena aamuna peräkkäin ja viikon verran väliä. Laitan TUTA:lla sellaisen +10C puoli vuorokautta aiemmin ja pari tuntia ennen menoa lämpöä ylös. Eli kun saavun vaunulle, siellä on n.18-20C. Mutta koska lämmitys tapahtuu erillisellä öljytäytteisellä patterilla, lämpö ei ole tasaista. Tästä näkyy miten kosteus tiivistyy, esim WC:n peilikaapin takaseinässä aivan pisaroituu. Kun saavun vaunulle, laitan ALDEn puhisemaan. Petivaatteet on hieman kosteat. Mutta tämän kun toistaa aina toisena aamuna peräkkäin, tuolloin kosteus on jo poistunut. Esim ikkunat menee eka aamuna huuruun verhon takaa, mutta toisena aamuna vain alalaidassa pieni huurujälki. Kylmintä tähän mennessä tälle talvelle on ollut -15C ja tuolloin ilma oli jo selvästi kuivempaa.

Ei varmaan ole parasta mahdollista käyttöä vaunulle tällainen vaihtelu. Mutta vaunu on hommattu käyttöä varten.

iso-juuso:

--- Lainaus käyttäjältä: 700 -  1.01.2015     kello on 18:28 ---Siinä tapauksessa voimakas kosteudenmuodostus tuntuu sinänsä hieman oudolta, sillä eihän lämpimänä pidetyn vaunun sisään pitäisi tiivistyä merkittävästi kosteutta.

--- Lainaus päättyy ---

Seinät ja nurkat ovat kuivat, joten en minä tuota osaa epänormaalina kosteudenmuodostuks ena pitää, etenkään kun ilmiö on tuttu monen vuoden ajalta. Kelien jäähtyessä kunnolla pakkaselle ikkunat huuruuntuu alkuun aina enempi kuin mitä ne huuruuntuvat sitten kun pakkaskausi on kestänyt pidempään. Mitään mittailuja en ole tehnyt, tämä on ihan käytännössä tehty havainto.

Lämpimällä kelillä ilmassa kuitenkin on enempi kosteutta kuin kylmällä, ja vallitseva ilmankosteus kertyy myös vaunun sisämateriaaleihin.

Vaunussa elämisestä itsessään kertyy jonkin verran kosteutta, joka kylmällä kelillä herkästi tiivistyy esimerkiksi kattoluukkujen kylmimpiin pintoihin. Meidän vaunu on asuttu ympäri vuoden, joten kahden ihmisen ja kahden kissan kosteusrasitus sillä on aina läsnä. Sen vuoksi kuuraa kertyy pakkaskeleillä aina pieniä määriä.

jva61:
Minä olen pitäny liesituuletinta päällä muutamia tunteja kun lämmöt on laitettu päälle, ainakin on tuntuma, että kosteus lähtee äkkiä ja vaunuki lämpiäis nopeammin

ihaa:
Joo, tuo liesituulettimen maininta unohtui, selkeästi lämmintä ilmaahan sieltä tulee kun on autossa lämmöt päällä joten sitä tosiaan kannattaa käyttää jos sellainen on.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View