rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen dieselautoni  (Luettu 20416 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:20.09.2023 kello on 17:48
Ensimmäinen dieselautoni
« : 29.12.2014 kello on 08:58 »
Ostin viikonloppuna ensimmäisen dieselautoni ja nyt mietin
 onko noissa polttoaineissa mitä eroja vai tankataanko vaan siellä missä halvinta on.

Neste ainakin omaansa kovasti mainostaa, mutta tuleekos se dieseli kaikki sieltä Nesteen jalostamolta.

Pitäisikö tommoseen lohkolämmitin laittaa vai lähteekö käymään Helsingin pakkasissa ilmankin?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
  • Internet on loistava keino päästä nettiin.
Vs: Ensimmäinen dieselautoni
« Vastaus #1 : 29.12.2014 kello on 09:01 »
Eihän se lämmitin pakollinen ole, mutta auttaa se kummasti. Käyntiinkin lähtee mikäli kaikki on kunnossa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:48
Vs: Ensimmäinen dieselautoni
« Vastaus #2 : 29.12.2014 kello on 09:29 »
Itse tankkaan aina halvinta dieseliä...
En käytä mitään Nesteen ja ABC:n kalliimpia ihmedieseleitä.

Lämmitys aina ennen käynnistystä, jos mahdollista jo nollakelillä. Kaikissa autoissani on Webaston, tai Eberin vesikiertoinen esilämmitys.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:23
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ensimmäinen dieselautoni
« Vastaus #3 : 29.12.2014 kello on 09:46 »
Jokainen auto jos on kunnossa, lähtee käyntiin kelissä kuin kelissä. Mutta kuinka "mukavaa" se sitten on kuunnella jonkin dieselin kylmäkäynnistyksen ronksutusta jostain yli 20 asteen pakkasessa, niin :-X

Mutta Webasto on aika kova sana noissa nykyisissä diesel-moottoreissa. Kulutukset on niin pieniä, että moottori ei enää tuota riittävästi hukkalämpöä koville pakkasille ja muutenkin moottorin lämpiäminen ajolämpöiseski kestää melko pitkään. Weba tuottaa tarvittaessa lisälämpöä ja homma on handussa. Toki tuolla saa myös esilämmityksen, piuhasta riippumatta, suosittelen! 8)

Dieselin suhteen Nesteen Pro kestää parhaiten pakkasta eikä kylmäkäynnistyksess äkään juuri savuta = FAP:kin pääsee helpommalla, varsinkin lyhkäsessä talviajossa kun FAP ei pääse lämpenemään kunnolla puhtaaksipoltossaka an. Kaikki muut dieselit ovat samaan perus-dieseliin perustuvia, eri tavoin lisäaineistettuja polttoaineita = ne savuttavat yms. ihan samalla tavalla enkä ainakaan itse ole havainnut mitään hyötyä ABC:n tai ST1:n kalliimpien super-dieseleiden käytöstä vs. Nesteen ihan normi-disu. Nesteen Pro:takin käytän vain pidemmillä, kovilla pakkasjaksoilla, muutoin mennään ihan Nesteen perinteisellä 8)

  • Vieras
  • Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #4 : 29.12.2014 kello on 10:32 »
    Nykyään kun nuo webastot alkavat olla lähes pakollisia näissä nykyajan dieseleissä niin joskus kuulee aina jonkun sanovan että miten vähällä dieselillä ne kulkevat näin talvellakin, mutta johtuuko se siitä että katsotaan vain sitä ajotietokoneen lukemaa, webaston kulutushan ei siinä näy.

    Nyt mulla on bensa-auton takia jopa hiukan pohjaa väitteelleni että se webasto on itseasiassa aika syöppö moottorinlämmitin, nyt vaimon autolla kun on ajettu vajaa 2000 km niin tuon webaston kulutuslisä on aika tarkalleen 1.1 l/100km siihen nähden mitä auto on kuluttanut ilman sitä webastoa.

    Mutta mitä siitä, mukavuushan maksaa mutta ei unohdeta sitä näissä polttoainelämmittim issä vai eikö se sitten menekkään noin dieselautoissa ?

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:23
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #5 : 29.12.2014 kello on 10:46 »
    Nykyään kun nuo webastot alkavat olla lähes pakollisia näissä nykyajan dieseleissä niin joskus kuulee aina jonkun sanovan että miten vähällä dieselillä ne kulkevat näin talvellakin, mutta johtuuko se siitä että katsotaan vain sitä ajotietokoneen lukemaa, webaston kulutushan ei siinä näy.

    No eihän tuo Weban ruoka tuossa ajotietokoneessa tietenkään näy. Ja itse lopetin tuon kulutuksen seurailun kun taloon tuli tuo allekirjoituksen perinteinen automaatti. Syö mitä syö ja tankataan kun tarvitaan. Ei, tämä ei kuitenkaan tarkoita ylenmääräistä polkemista, vaan köykäsellä kaasulla ja ecolla mennään jo ihan selkäytimestäkin. Eikä tuollainen liiallinen revittely muutenkaan sovi moiseen C5:n hyde-mukavuuteen 8)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:48
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #6 : 29.12.2014 kello on 10:53 »
    Minun täytyy todeta, ettei omalla kohdalla juurikaan Webasto lisää kulutusta. Mittaan aina tankkauskerrat, enkä katso ajotietokoneesta. Talvella varmaan kuluu kylmyyden, kitkan ja vierinvastuksen takia enemmän, mutta talvinopeudet taas tasaavat.

    Kulutus on Webaston 5kW mukaan 0,61L/tunnissa täydellä teholla. Puoliteholla 0,3L/tunnissa.
    Lämmitysaika mulla 2x 30 min, elikä 0,6 litraa päivässä. Matkat keskimäärin 2x 70km päivässä. Keskilutus henkilöautossa nyt 4,5 litraa sekä kesällä, että talvella. Samoin pakussa kesät talvet 7 litran kahta puolen.

    Enemmänkin olen huolissani akun kapasiteetista, kuin polttoaineen kulutuksesta. Lyhyillä matkoilla tulee käyttää järkeä Webaston suhteen, tai ottaa avuksi ylläpitolaturi.
    « Viimeksi muokattu: 29.12.2014 kello on 11:10 »

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
    • Etelä-Pohjanmaa
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #7 : 29.12.2014 kello on 11:07 »
    Muistan kun Velj. Keskiselle tuli huoltoasema ja he alkoivat myymään Dieseliä halvemalla kuin muut.

    Eipä aikaakaan kun alkoi kiertämään huhu, että Keskisen huoltoasemalla on Dieseliin lisätty vettä, siksi ne voivat myydä sitä niin halvalla. Ja kun sitä vesi dieseliä ostaa niin talvella auto jättää välille, koska dieselissä on liikaa vettä. Tämä on tapahtunut yli 10 vuotta sitten.

    No aika on kulunut eikä kukaan puhu enää Keskisen vesi Dieselistä ja itsellänikin on tullut yli 500.000 km ajettu Keskisen  dieselillä eikä kertaakaan ole jättänyt välille ei edes tänä aamuna kun pakkasta oli 26 astetta. Eli aina tankannut halvimmalta asemalta mistä on dieseliä saanut ja aina toiminut.

    Diesel moottoreissa on eroja talvella käyntiin lähdön kanssa. Mitä minulla on autoja ollut niin ylivoimaisesti paras diesel lähtemään on PSA:n HDI koneet eli Peugotin ja Citroenin diesel koneet. Aina lähteneet käyntiin, kylmintä ollut 36 astetta ja ilman lämmitystä käyntiin. Pisimpää saa hehkuttaa Volvoa aamuisin ja aika pitkään on saanut hehkutella Passatinkin diesel koneita. Mutta käyntiin ovat lähteneet.

    Kyllä minä suositten ainakin lohkolämmintä diesel koneeseen, kyllä se vaan talvella auttaa koneen läpiämisessä.


    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #8 : 29.12.2014 kello on 11:19 »
    2000 mallin Väyrys Mersussa näkyi webaston kulutus ajotietokoneessa .
    Neste mainosti ProDieselin vähentävän kulutusta mutta en minä ainakaan tällaisella trippimittari/tankkaus laskennalla saanut eroa aikaiseksi
    siksi ostetaan sieltä mistä halvimmalla saa.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #9 : 29.12.2014 kello on 11:27 »
    Talvella olen tankkaillut pääasiassa Teboilin diiseliä. Voipi olla sattumaa tai olla olematta, että Teboilin dieseleiden kanssa omalla kohdalla on ollut vähiten ongelmia.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:17
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #10 : 29.12.2014 kello on 11:30 »
    Eikä tuollainen liiallinen revittely muutenkaan sovi moiseen C5:n hyde-mukavuuteen 8)

    Tuo on niin totta. Ennen Alfaa minulla oli Xantia ja ihan eri tyylillä nuo houkuttelevat ajamaan. Suurin osa autoista ei herätä minkäänlaista halua ajaa erityisellä tavalla ja sitten taas muutamat viestivät selkeästi jotain kuljettajalle.
    Hyde- mukavuus ainakin houkutteli minua ajamaan pehmeästi ja rauhallisesti, tällä en tarkoita hitaasti ja tukkeena.
    Ihan varteenotettava ja mukava tuollainen C5 olisi kun autokuume on taas iskenyt, mutta vaimo ei sellaista halua.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:48
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #11 : 29.12.2014 kello on 11:42 »
    Talvella olen tankkaillut pääasiassa Teboilin diiseliä. Voipi olla sattumaa tai olla olematta, että Teboilin dieseleiden kanssa omalla kohdalla on ollut vähiten ongelmia.
    Työautoissa jähmetty yhtenä vuonna 10 kuorma-autoa syksyn ensimmäisellä pakkasella. Silloin ei vielä saanut talvilaatua, joten kesälaadulla mentiin. Pakkasta oli muutama aste.
    Meillä oli juuri vaihtunut Teboilin kortit ST1 kortteihin. Siihen aikaan ST1 ilmoitti kesälaadun kestävän 0 asteeseen saakka. Teboilin kesälaatu olisi kestänyt -15 asteeseen.
    Kortit vaihtuivat takaisin Teboilin kortteihin ja niillä mennään.
    Jostain syystä edelleenkin kartan talvella ST1 asemia, vaikka tiedän sielläkin korjatun dieselin pakkaskestävyyttä.
    Yksi asia, mikä pistää myös hälytyskellot soimaan on biodiesel. Ei oikein kiinnostaisi kasvattaa levää tankissa. Eikös ST1 ole yksi biodieselin pioneereistä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:50
    • seniori
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #12 : 29.12.2014 kello on 11:48 »
    Minulla on Golf diesel ja siinä on lohkolämmitin, ei Weberiä. Lämmitän mootteria heti pakkasten tultua ½ - 1 tuntia (kauko-ohjaus pistorasiaan).

    Käytän yleensä halvinta dieseliä Neste, Shell tai ABC automaateilta.

    Lämmityslaitteessa on(lämpö)vastus, joka nopeuttaa selvästi sisätilan lämpenemistä ja pitää lämmön ajon aikana. Pakkasten tultua laitan keulalle suojamaskin. Ja kovilla pakkasilla ajan 4.vaihteella 80:n rajoituksilla. Suuntaan tuulilasille menevää puhallusta jalkoihin kun se on mahdollista, sillä tuulilasi jäähdyttää tulevaa ilmaa vauhdissa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:17
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #13 : 29.12.2014 kello on 11:50 »
    Itse kartan myös biopolttoaineita ja varsinkin vähän käytettävissä moottoreissa. Eihän niissä ongelmia minun tietääkseni synny jos niitä käytetään jatkuvasti ja aine säiliössä vaihtuu.
    Olen muutaman kaasuttimen puhdistanut kun laitteeseen on jäänyt 95E10 tankkiin yli vuoden ajaksi harrastelaitteisiin, oletan että, biodiesel tekisi saman.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:17
    Vs: Ensimmäinen dieselautoni
    « Vastaus #14 : 29.12.2014 kello on 11:58 »

    Jostain syystä edelleenkin kartan talvella ST1 asemia, vaikka tiedän sielläkin korjatun dieselin pakkaskestävyyttä.
    Yksi asia, mikä pistää myös hälytyskellot soimaan on biodiesel. Ei oikein kiinnostaisi kasvattaa levää tankissa. Eikös ST1 ole yksi biodieselin pioneereistä.

    Minusta ST1 ja niitten kehitys biopolttoaineissa on pelkästään myönteistä jos aineita käytetään eikä jätetä seisomaan. Biojätteen hyödyntäminen polttoainevalmistuk sessa on mielestäni parasta mahdollista kierrättämistä. Huomattavasti fiksumpaa kun peltojen antimien käyttö polttoainevalmistuk seen ruuan sijasta mitä muut tekee.