rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö  (Luettu 7056 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö
« : 3.01.2015 kello on 20:40 »
Tänään tuli ensikertaa tutustuttua tunturikytkimeen kun aikaisemmin sille ei ole vielä ollut tarvetta. Edellisen omistajan toimesta asennettu/asennutettu.

Kun kytkimen laittaa päälle ja irroittaa verkkovirran, Alden paneeli pimenee, vaikka vaunun 12V kytkin on päällä. Onko oikein?

Pitääkö lämmityksen mennä päälle ILMAN vaunun 12V kytkintä? Eli tarviiko 12V kytkin jäädä päälle kun lähtee vaunulta? Tässä tapauksessa meidän vaunussa valmiustilassa olevat radio ja tv tyhjentävät akun jos ei pitkään aikaan käytä laturia.

En joutanut sen vertaa testailemaan tarkemmin mutta pikaisesti vaikutti, ettei lämmitys lähtenyt päälle jos vaunun 12V kytkin oli pois päältä, tunturikytkin päällä ja verkkovirta kytketään vaunuun. Tämä ei tunnu olevan oikein.

Vasta kotona katsoin ohjekirjaa ja huomasin EXT ohjauksen Aldessa. Tarviiko tämä asettaa päälle paneelista jos haluaa tunturikytkennällä lämmittää?

Olin ajatellut, että se menis näin: paneelista lämmitys päällä, vaunun 12V lähtiessä nollille. Ja kun kytketään verkkovirta, Alde alkaa lämmittää niillä asetuksilla jotka paneeliin on jäänyt.

Vaunun mukana ei tullut mitään ohjetta tai kytkentäkaaviota. Alde pannun kyljessä on jälkiasennettu kytkin jossa on kaksi asentoa. Kesä ja Tunturi. Paneelin sisälle oikeaan yläreunaan tulee siihen nelipinniseen liittimeen johto, ilmeisesti tuolta kytkimeltä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.12.2020 kello on 12:36
Vs: Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö
« Vastaus #1 : 4.01.2015 kello on 15:32 »
En ole näihin jälkiasennusjuttuih in Alden osalta juurikaan perehtynyt, mutta ohessa pari linkkiä alden ohjeisiin:
http://www.atstuonti.fi/download.asp?id=43

Ja  miten tunturikytkentä on toteutettu tehdasviritteisesti esimerkkinä Cabby:
http://viewer.zmags.com/publication/17f388ec#/17f388ec/9

Toivottavasti keksit ratkaisun.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:15
  • Autossa on pyörät
Vs: Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö
« Vastaus #2 : 4.01.2015 kello on 16:12 »
Olettaisin että vaatii tuon EXT toiminteen päälläolon. Siellä ilmeisesti on rele mikä sulkeutuu kun tökkelin laittaa seinään, tällöin Alde saa tiedon ja hörähtää tulille, itsellä tuo tunturikytkentä on vakiona samoin täysi kytkentäkaavio.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö
« Vastaus #3 : 4.01.2015 kello on 17:45 »
Joo, ei toimi mulla oikein tuo kytkentä. Ehdin nyt testata miten se pelaa. Vaikka EXT on päällä, ei Alde lähde käyntiin ilman vaunun 12V kytkimen päälläoloa. Jos sinne rele onkin lisätty, niin se ei kytke 12V:a käyttöön kun pistoke kytketään. Nyt alkuun jätän sen 12V päälle kunnes joutaa muuttamaan kytkentää.
Ei ole ongelma ladata akkua etänä kun TUTA kytkee nyt jännitteet vaunulle.

Harmi kun ei ole mitään dokumenttia tuosta kytkimen asennuksesta. Mutta ei sitä oikein ole tehty, se on selvä. Tai sitten releen kosketin (12V ) ei toimi.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:01
  • Savo
Vs: Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö
« Vastaus #4 : 4.01.2015 kello on 18:49 »
Joo, ei toimi mulla oikein tuo kytkentä. Ehdin nyt testata miten se pelaa. Vaikka EXT on päällä, ei Alde lähde käyntiin ilman vaunun 12V kytkimen päälläoloa. Jos sinne rele onkin lisätty, niin se ei kytke 12V:a käyttöön kun pistoke kytketään. Nyt alkuun jätän sen 12V päälle kunnes joutaa muuttamaan kytkentää.
Ei ole ongelma ladata akkua etänä kun TUTA kytkee nyt jännitteet vaunulle.

Harmi kun ei ole mitään dokumenttia tuosta kytkimen asennuksesta. Mutta ei sitä oikein ole tehty, se on selvä. Tai sitten releen kosketin (12V ) ei toimi.
Mulle kun aikanaan rakennettiin denskuun tuo tunturikytkin niin siinä piti kanssa jättää tuo 12v pääkytkin päälle. Rakensin radiolle ja 12v kaasuhälylle oman kytkimen jolla ne sai pois virroista..mjolta ohjeet silloin sain.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.06.2024 kello on 18:04
Vs: Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö
« Vastaus #5 : 4.01.2015 kello on 19:59 »
Minulla pelaa siten, että Alden paneelista EXT päälle ja sen jälkeen virta pois. Samoin 12V pääkytkimen voi kääntää pois. Pannu lähtee sitten virtaa saatuaan päälle edellisillä asetuksilla. Minulla tosin vaunussa aina sähkö päällä, että akku pysyy latauksessa. Pannua ohjaan gsm-pistorasialla.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Alde 3010 ja Tunturikytkimen käyttö
« Vastaus #6 : 4.01.2015 kello on 20:37 »
Minulla pelaa siten, että Alden paneelista EXT päälle ja sen jälkeen virta pois. Samoin 12V pääkytkimen voi kääntää pois. Pannu lähtee sitten virtaa saatuaan päälle edellisillä asetuksilla. Minulla tosin vaunussa aina sähkö päällä, että akku pysyy latauksessa. Pannua ohjaan gsm-pistorasialla.

Tämä oli hyvä kommentti. Tällä tapaa kait se kannattais mullakin toteuttaa, kun kuitenkin joutuu kytköksiä muuttamaan jossain vaiheessa.

Edit:

Ja kiitokset kaikille vastanneille! Arvokasta apua jälleen.