Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Kitkat / Nastat
Mazza:
S Häyhä:
Nastat kuluttaa tietä lähinnä siellä, missä suditaan, eli risteysalueilla. Muualla asfaltin painuminen ja rapautuminen on se merkittävä tekijä urien muodostumisesa. Urien näkyminen keväällä johtuu taas siitä, että talvella ajetaan aina samoissa urissa, kesällä ei. Märkä asfaltti nastattomilla renkailla kuluu huomattavasti nopeammin kuin kuiva asfaltti nastarenkailla. Veden virtaus renkaan alla irroittaa kiviä sitovan pien.
Ja mitä pölyyn tulee, niin silloin kun sitä hiekkaa tarvitaan, niin nastattomien renkaiden takiahan sitä laitetaan. Hiekoitus on merkittävä tekijä katupölyn muodostumisessa. Lisäksi hiekan käyttöä pitäisi lisätä, jos nastarenkailla ei karhenneta tietä.
Ja mitäkö ne nastat auttaa? No, nykyaikaisissa renkaissa saattaa jopa puolittaa jarrutusmatkan märällä jäällä. Itse ainakin haluan päästä turvallisesti perille säässä kuin säässä, ja vuosittain joudun useita kertoja ajamaan pitkiä matkoja märällä jäällä. Kitkat ei siis sovi mitenkään minun ajoon, vaikka todella hyviä muuten ovatkin.
Kummallekin rengastyypille löytyy käyttäjäkuntansa, eikä kannata olla turhan jyrkkä näissä, ehdottomalla mielipiteellä ei pitkälle pötki.
virpimu76:
--- Lainaus käyttäjältä: Mazza - 25.01.2015 kello on 10:09 ---S Häyhä:
Nastat kuluttaa tietä lähinnä siellä, missä suditaan, eli risteysalueilla. Muualla asfaltin painuminen ja rapautuminen on se merkittävä tekijä urien muodostumisesa. Urien näkyminen keväällä johtuu taas siitä, että talvella ajetaan aina samoissa urissa, kesällä ei. Märkä asfaltti nastattomilla renkailla kuluu huomattavasti nopeammin kuin kuiva asfaltti nastarenkailla. Veden virtaus renkaan alla irroittaa kiviä sitovan pien.
Ja mitä pölyyn tulee, niin silloin kun sitä hiekkaa tarvitaan, niin nastattomien renkaiden takiahan sitä laitetaan. Hiekoitus on merkittävä tekijä katupölyn muodostumisessa. Lisäksi hiekan käyttöä pitäisi lisätä, jos nastarenkailla ei karhenneta tietä.
Ja mitäkö ne nastat auttaa? No, nykyaikaisissa renkaissa saattaa jopa puolittaa jarrutusmatkan märällä jäällä. Itse ainakin haluan päästä turvallisesti perille säässä kuin säässä, ja vuosittain joudun useita kertoja ajamaan pitkiä matkoja märällä jäällä. Kitkat ei siis sovi mitenkään minun ajoon, vaikka todella hyviä muuten ovatkin.
Kummallekin rengastyypille löytyy käyttäjäkuntansa, eikä kannata olla turhan jyrkkä näissä, ehdottomalla mielipiteellä ei pitkälle pötki.
--- Lainaus päättyy ---
Thumb Thumb Juuri näin,, 110% ;sti samaa mieltä Thumb Tämän paremmin tätä voi tuskin ilmaista :D
S Häyhä:
--- Lainaus käyttäjältä: Mazza - 25.01.2015 kello on 10:09 ---S Häyhä:
--- Lainaus päättyy ---
Laitatko ihan faktaa noista väitteistäsi? Ihan linkki riittää.
S Häyhä:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Flib.tkk.fi%2FLic%2F2012%2Furn100674.pdf&ei=J8LEVIDOBqO27gamxIHYDA&usg=AFQjCNGkoPjI0qGJuP8LM3bham3IqNFyOg&sig2=Sps6pAGQEnZw_u1aX1q4VA
virpimu76:
--- Lainaus käyttäjältä: S Häyhä - 25.01.2015 kello on 12:27 ---http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Flib.tkk.fi%2FLic%2F2012%2Furn100674.pdf&ei=J8LEVIDOBqO27gamxIHYDA&usg=AFQjCNGkoPjI0qGJuP8LM3bham3IqNFyOg&sig2=Sps6pAGQEnZw_u1aX1q4VA
--- Lainaus päättyy ---
Tämäkin vain yksi tutkimus lisää...löysit kuitenkin todistusaineistoa väittämillesi Thumb
Minä mene silti nastoilla..ja uskon mitä tahdon..olihan tuossakin mainintaa ett lisää tutkimuksia asiasta tarvitaan..
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta