Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Volvo V70 D5 20111

<< < (4/14) > >>

K.E.V:

--- Lainaus käyttäjältä: Teukka-74 -  9.11.2014     kello on 18:33 ---Ainoa oikea valinta  Thumb

--- Lainaus päättyy ---
No ei kai nykyaikana kukaan singerillä polje kun automaattejakin tarjolla. Varsinkaan vaunua vetävän kannata polttaa kytkimiä keppivaihteistojen kanssa. Jopa raskas kalustokin niihin siirtynyt. Muinaisjäänne sanon minä. Ps mulla on kyllä toinen auto manuaali.

Teukka-74:

--- Lainaus käyttäjältä: kahtaenvaihda -  9.11.2014     kello on 18:42 ---No ei kai nykyaikana kukaan singerillä polje kun automaattejakin tarjolla. Varsinkaan vaunua vetävän kannata polttaa kytkimiä keppivaihteistojen kanssa. Jopa raskas kalustokin niihin siirtynyt. Muinaisjäänne sanon minä. Ps mulla on kyllä toinen auto manuaali.

--- Lainaus päättyy ---
Kytkimen poltto tarkottaa paskaa vääntöaluetta moottorissa. Minä pidän manuaalista. Vedettiin
kaverin bensa C5:lla ja tottesin ettei tuota koneen karjumista kertakaikkiaan jaksa kuunnella.
Joo,makuasia ja joskus jopa raha sellainen  ;) Pitää varmaan käydä kokeilemassa jonkun
automaatti dieselin perässä koppia niin tulee käsitystä. Silloin kun ajoin rekkaa ja kuorma-autoa
niin ei tuo vispaaminen niin iso juttu ollut. Tuleepahan käsille tekemistä  Thumb

MCL:
Ken perustelee henkilöauton automaattivaihteist oa kehumalla kestävyyttä, perustaen väitteensä raskaaseen kalustoon, kannattaa kurkistaa auton alle ja tutkia vaihteiston kokoa. Sitten voi kurkistaa raskaan ajoneuvon alle ja huomata kohtalaisen kokoeron vaihteiston mitoissa.
Kun kauppakassin kokoiseen tilaan ahdetaan 7 automaattista vaihdetta, tukku elektroniikkaa ja pneumatiikkaa, niin osat ovat väkisinkin hyvin pienikokoisia ja kulumistoleranssit pieniä. Mitoitus raskaalla puolella on taas ihan eri luokkaa, tilasta ei ole puutetta ja lisäpainolla on suhteellisesti vähemän merkitystä.

Henkilöauton automaattia kehutaan kestävänä, kunhan ensimmäiseen 200 000 kilometriin ei millään vaihteella ilmene suurta luistamista tai vaihteiden räjähtämällä kytkeytymistä. Mikäli samaisessa automallissa manuaaliaski edes oirehtii mitenkään ennen 400 000 kilometriä, niin haukutaan että on ihan romu laatikko. Kaikki on suhteellista.

Pohjolan kylmissä olosuhteissa, lyhyillä ajomatkoilla automaatin kulutuslisä on melkoinen, 1 - 2 litraa. Koelabrassa tai ihanneolosuhteissa voidaan joillain automalleilla päästä aautomaattina hiukan manuaalivaihteisen kulutuksen alle. Harvoin vain ajamme laboratoriossa tai ihanneolosuhteissa. Automaatin mukavuus kaupunkiolosuhteiss a on toki ylivertainen, maantiellä enemmänkin makuasia.

K.E.V:

--- Lainaus käyttäjältä: Teukka-74 -  9.11.2014     kello on 19:56 ---Kytkimen poltto tarkottaa paskaa vääntöaluetta moottorissa. Minä pidän manuaalista. Vedettiin
kaverin bensa C5:lla ja tottesin ettei tuota koneen karjumista kertakaikkiaan jaksa kuunnella.
Joo,makuasia ja joskus jopa raha sellainen  ;) Pitää varmaan käydä kokeilemassa jonkun
automaatti dieselin perässä koppia niin tulee käsitystä. Silloin kun ajoin rekkaa ja kuorma-autoa
niin ei tuo vispaaminen niin iso juttu ollut. Tuleepahan käsille tekemistä  Thumb

--- Lainaus päättyy ---
Ajan autoa työni ohessa ja aikoinaan jopa töikseni, ei minulla ole ongelmaa ajaa automaatilla , mutta kun löytänyt ajat sitten
mukavamman tavan, niin ei manuaalia kiitos.
Vaunu tulee perässä n 10.000km vuodessa, teitä on monenlaisia vuoristosta moottoriteihin ja siltä väliltä.
Tänä vuonna esim Kreikasta Norjaan ja siltä väliltä.
Tuossa on kadulla VW T5 jossa 176hv vakiona ja 400 vääntöä, ei sillä hassumpaa ole ajaa 6 vaihteisella manuaalilla , silti automaatti parempi.

Sitten tuo kestävyys, eli en vielä ainuttakaan ole rikki saanut, volkkariin kylläkin uusittu laatikko, kaksoismassavauhtip yörä ja koko kytkin, se siitä manuaalin halpuudesta.......

Lisäksi noita kytkinremontteja tälläkin foorumilla monet tehneet

kuusaan.matti:

--- Lainaus käyttäjältä: jva61 -  9.11.2014     kello on 14:02 ---Kyllähän volvossa vääntö riittää vaan ei siinäkään vedä kun yksi pyörä. Itse luovuin etuvetosesta vetopelinä kun ei sillä pääse vähänkään tiukemmassa paikassa mihinkään. neliveto on oikeaa liikkumista

--- Lainaus päättyy ---

Oikea nelikko kyllä oli mielessä, Landcruisereita kahtelin, mutta oli ne vähän liian järeitä ja kalliita. 99% ajosta on maantietä ja se loppukin metsätietä onnistuu vajaavetoisella. Vaunun kanssa tietty joskus jäällä tai savikossa neliveto on avuksi, mutta oli aika noloa  kun tuolla tietysti piti hankalaankin paikkaan mennä toteamaan, että etupyörä sutii, eikä muut pyöri. Voi olla yksilövikaa, mutta voiman kaipuu oli se suurin syy vaihtoon. 
m

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View