rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Eläke!  (Luettu 8906 kertaa)

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:28
Vs: Eläke!
« Vastaus #45 : 1.10.2014 kello on 19:17 »
Eikös se eläkekertymäaika ole 30 vuotta? Jos sen on saavuttanut niin kaikki muu jauhanta on turhaa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:28.05.2024 kello on 18:57

  • Vieras
  • Vs: Eläke!
    « Vastaus #47 : 1.10.2014 kello on 19:24 »
    Eikös se eläkekertymäaika ole 30 vuotta? Jos sen on saavuttanut niin kaikki muu jauhanta on turhaa.
          olikos se että taas katsotaan koko työura josta se koostuu..en ihan ole 100 varma

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:48
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #48 : 1.10.2014 kello on 19:28 »
    Eikös se eläkekertymäaika ole 30 vuotta? Jos sen on saavuttanut niin kaikki muu jauhanta on turhaa.

    Ei noin yksiselitteisesti.  Se riippuu minkä eläkelain alainen on.
    Yleisin TEL ja sen lisäksi on monilla aloilla erilaisia jauhantoja.
    Itse olin työelämässä 44 vuotta koko alkuperäisen TEL:n voimaanastumisesta, siis vuodesta 1964, mutta kun eläkkeelle jäin 2008 eläkettä maksetaan vain vuodesta 1968 alkaen siis 40 vuodesta.

    *****
    • LämmitinGuru
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:28
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #49 : 1.10.2014 kello on 19:32 »
    Minun eläkkeen kuviossa se oli 30 vuotta ja sen sain täyteen ennenkuin potkivat pois ja silloin olin 54 vuotias eli tarkaan laskien 30 vuotta ja 2kk oli kertymää. Työkomennus kesti 38 vuotta ja 2kk. Eli saan täyttä eläkettä. Thumb

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:48
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #50 : 1.10.2014 kello on 19:41 »
    Minäkin ottaisin mielellään viimeisen 30 vuoden perusteella.  Ero silloin "oppivuosilta" verrattuna viimeiseen palkkaa on suuri, eikä kyseessä ole pelkkä rahanarvon aleneminen vaan työtehtävämuutokset ja niiden mukanaan tuoma miellyttävä tulolisäys.  Kuitenkin olen nyt tyytyväinen kunnes vanhaan tapaan eläkeläiset jäävät joka vuosi toimeentulossa jälkeen jota ilmiötä nyt on yhtäjäksoisesti tapahtunut yli 20 vuotta.

    *****
    • LämmitinGuru
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:28
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #51 : 1.10.2014 kello on 19:48 »
    Minäkin ottaisin mielellään viimeisen 30 vuoden perusteella.  Ero silloin "oppivuosilta" verrattuna viimeiseen palkkaa on suuri, eikä kyseessä ole pelkkä rahanarvon aleneminen vaan työtehtävämuutokset ja niiden mukanaan tuoma miellyttävä tulolisäys.  Kuitenkin olen nyt tyytyväinen kunnes vanhaan tapaan eläkeläiset jäävät joka vuosi toimeentulossa jälkeen jota ilmiötä nyt on yhtäjäksoisesti tapahtunut yli 20 vuotta.

    Onko sillä jälkeen jäämisellä oikeasti mitään merkitystä tosielämään? Onko se vain tilastotiedettä?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:53
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #52 : 1.10.2014 kello on 20:29 »
    Yksi kauha lisää soppaan.

    Jäin 10 vuotta sitten eläkkeelle "täysin palvelleena", 39 vuotta ja kaksi kuukautta. Palkka, josta eläkkeeni 66% laskettiin, laskettiin viimeisten kymmenen vuoden palkkojen mukaan jotenkin. En tiedä millä kaavalla, mutta näin se meni. Enkä tiedä vaikuttiko siihen se, että eläkkeen maksaa eläkesäätiö.

    Mutta toimeen tullaan, toistaiseksi.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #53 : 1.10.2014 kello on 20:47 »
    Minä olen syntynyt vuonna 82, minun ikäryhmällähän alkaa eläke kertyä vasta 23vuoden iässä, siinä taas 4vuotta on otettu hyvää, onneksi itse tiedostaa ettei meillä tule mitään eläkkeitä olemaan jollei tyyli maailmassa muutu.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:48
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #54 : 1.10.2014 kello on 21:01 »
    Onko sillä jälkeen jäämisellä oikeasti mitään merkitystä tosielämään? Onko se vain tilastotiedettä?

    Mitäpä arvelet jos inflaatio etenee kuten 90-luvun lopulla (en ollut silloin eläkkeellä, mutta hoidin eläkeläisten asioita) noin 4-6 %:n vauhtia per vuosi ja eläkkeiden korotus oli 2-3 %/vuosi.  Palkansaajana minäkin sain ainakin vastaavan korotuksen (en tosin inflaatiovuonna, vaan myöhemmin kenties seuraavana).
    Laskepa siitä paljonko inflaatioon verrattuna eläkkeen ostovoima pieneni esim. 10 vuodessa tai paljonko siihen palkkatuloon.
    Onkohon noilla pienenemisellä merkitystä tosielämään ja ruokaostoksiin jos käytettävissä oleva raha pieneni tuon 20 prosenttia?

    Jos asiaa tutkii Valtioneuvoston julkaisemilla inflaatiotilastoill a asia ei näytä niin pahalta, mutta kun tutkii asiaa elintarvikkeiden hinnanmuutoksilla joka on eläkeläiselle paljon todellisempaa asia muuttuu olellisesti toisenlaiseksi.
    « Viimeksi muokattu: 1.10.2014 kello on 21:14 »

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:48
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #55 : 1.10.2014 kello on 21:04 »
    Jos satun olemaan hengissä 10 vuoden kuluttua en ainakaan nyt heti suostuisi nykyistä 20 % pienempään eläkkeeseen.  Entä sinä?

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:30.05.2024 kello on 19:57
    • seniori
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #56 : 1.10.2014 kello on 21:29 »
    Eläkkeellä ollaan. Kuinkahan monta vuotta mahtanevat vielä maksaa minulle  8)

    *****
    • LämmitinGuru
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:28
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #57 : 1.10.2014 kello on 21:44 »
    Jos satun olemaan hengissä 10 vuoden kuluttua en ainakaan nyt heti suostuisi nykyistä 20 % pienempään eläkkeeseen.  Entä sinä?

    En ota kantaa noihin prosentteihin, esitin vain pari kysymystä, joihin vastasit oman näkemyksesi.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:02
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #58 : 2.10.2014 kello on 09:10 »
    Minä olen syntynyt vuonna 82, minun ikäryhmällähän alkaa eläke kertyä vasta 23vuoden iässä, siinä taas 4vuotta on otettu hyvää, onneksi itse tiedostaa ettei meillä tule mitään eläkkeitä olemaan jollei tyyli maailmassa muutu.

    Nythän siellä esityksessä oli mielestäni, että kertymä alkaa tulevaisuudessa jo ennen täysi-ikäisyyttä.  Kun kerran pääset eläkkeelle vasta joskus 70-pisenä, niin kai laskentakin sitten tulee takautuvaksi?

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:10.04.2022 kello on 08:56
    Vs: Eläke!
    « Vastaus #59 : 2.10.2014 kello on 09:13 »
    ^Toivotaan näin, kyllä nuo ennen23 ikävuotta maksetut eläkemaksut näkyy otteessa mutta ei kertymissä.