Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Missä sinä olit tasan 20-vuotta sitten.

(1/18) > >>

pamaus:
 M/S Estonian uppoaminen tapahtui 28. syyskuuta 1994 kello 1.50 sen ollessa matkalla reitillään Tallinnasta Tukholmaan.

Itse oli RUK rannikkotykistön kurssilla nro 204. Merileirillä Orrengrundissa.

Seuraavassa ote RUK:n kurssin 204 julkaisusta, jossa pari kuvaakin.

"Sade ja syksyn kovimmat myrskyt sulattivat lainapeitteen suojissa tähyäviä salmiakkimiehiä... Merivalvonta toimi jatkuvasti, vaikka sen suorittajia uhkasi hypotermia. Yhden miehen lämpö palasi vasta kaminan kyljessä, kuumalla juomalla... Työntäyteinen leiri luonnon armoilla oli saada miehekkään lopun. Meripelastus töistä ei kuitenkaan irroitettu helikopteria noutamaan myrskyn saartamaa kurssia....irtautum inen kuitenkin suoritettiin merimarssina makkipakki uiskon keulalla pomppien"

Eli kalliolla oltiin ja aivan suorassa lähetyksessä kuunneltiin kun Estonia upposi. Aikamoinen myrsky oli. 

MatsOnni:
 Minä muistan olleeni seuraavana aamuna hammaslääkärissä. Pitkään vain kuunneltiin radiota ennenkuin hammastohtuuri sai aloitettua työt.

tsahkali:
Yön nukuin omassa sängyssä ja aamulla lähtiessä herätin Emännän ja kerroin, että mahdoton on tapahtunut, Estonia upposi! Silloin ei vielä ollut selvillä, mitä oli todella tapahtunut.

Hauho:
Olin Göteborgissa tapahtumahetkellä.  Lähdin sieltä ajamaan Tukholmaan ja satamaan päästyäni ihmeteltiin sitä kun laiva ei lähtenyt ajallaan vaan ihmisiä kierteli laivaa ja etupään visiiriä nostettiin ja laskettiin useaan kertaan ja tuo väki meni sisään ja tuli ulos viisaan näköisinä.  Silloin pamahti mieleen että tämähän on Estonian sisaralus.  Tämä lähtö oli onnettomuuden jälkeen reilut 24 tuntia.
No aikanaan lähdettiin ja kyllä oli hiljainen matka Suomeen, onneksi päivällä, yöllä ei kenties olisi uni silmään.

migel:
Olin Turussa Ilpoisissa eräässä kerrostalossa sen ylimmässä kerroksessa ja heräsin kopterien lentelyyn Tyksiin ja joiden reitti kulki miltei ylitse,näin ainakin muistan.

t migel

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View