Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Vaihdetaanpas pojat porukalla tuo Ducaton 2.5td kone...

<< < (2/3) > >>

v-e-s-a:

--- Lainaus käyttäjältä: trumatic - 24.08.2014     kello on 22:04 ---Minä käsitin,että ois nimenomaan vaihtamassa td koneen. Pitäs passata heittämälläpaikalle en ainut vaan ,että vaihtuu rengaskoko ja saatto olla,että vaihtoon menee myös jarrut.

--- Lainaus päättyy ---
Rikkinäinen moottori on turbo ja tuleva on just samanlainen.

v-e-s-a:
Kertokaahan vähän purku järjestystä ym, ym

turhapuro:
Miinuskenkä irti.Keula ylös, Pohjamuovi,vetoakselit, pakoputki, kytkinvaijeri, mittarinvaijeri, moottorin alatuki. Laturin voi myös irrottaa.

Keula alas , konepelti pois .akku pois,syyläri pois.lämppärin kotelo pois. ,löpösuodatin irti,  etuosa valoineen irti, Vararengas, , imu-ja painepuolen ilmatorvet,  kaasuvaijeri. löpöletkut, vesiletkut, ohjaustehostimen letkut, tarvittavat sähköjohdot irti.startti irti.vaihdevipu irti,
Talja kiinni,kevyt veto päälle.  yläkiinnikkeet irti.
Kone-laatikko paketti mahtuu nätisti nousemaan.
Varmaan jotain unohtu mutta työ tekijäänsä neuvoo....

Mjerica:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 24.08.2014     kello on 21:42 ---Yritä löytää turbokone. Tuossa vaiheessa pienellä vaivalla reilusti enemmän käyttömukavuutta.

--- Lainaus päättyy ---

Minä muotoilisin tuon toisin.... Yritä välttää turbokonetta. Tuossa vaiheessa
pienellä vaivalla reilusti enemmän vaihteistomurheita. Mutta nyt kun tuo kone
sitten on kerran ahdettu niin peli ei ole vielä menetetty. Pitää vaan muistaa
ajaa moottorin vääntöä vältellen (kierroksista riippumatta) ja armahtaa voimansiirtoa.
Ei mikään suuri ongelma liene muutoin mutta jos tulee tarve lainata autoa jollekin
ymmärtämättömälle niin silloin on vaara lähellä. Sen joutuu tietysti hyväksymään
ettei auto kulje mihinkään... ainakaan nykymittapuun mukaan mutta se taas on
psykologiaa.
  Omassa remontissani jouduin miettimään tuota keulan nostoa / laskua.
Huomasin että jouset on huomattavan jäykät ja vain pieni nosto irrotti pyörät
maasta. Siispä nostin vain tarvittavan määrän ja tuin auton siihen. Tuo korkeus
ei juurikaan haitannut moottorin nostoa. Kun tarkoitun oli/on hyödyntää tilaisuutta
myös ruostesuojausmieles sä niin otin joustintuet pois yksin tein. Kun kerran
alapallonivelet ja käytännössä raidetangon päätkin on irrotettava niin nuo kolme
yläpään ruuvia on sitten enään pieni vaiva. Mullahan oli hieman hitsattavaakin ja
halusin pyöräkotelot mahdollisimman vapaaksi. (Tuolla on kotelopalkkia vasten
päällekkäisiä levyjä, vaikuttaa erittäin ruostearalta paikalta. Mulla on hieman
vielä tutkittavaa niitten suojauksesta) Näistä syistä ja lisäksi kun tarkoitus
oli muutenkin uusia vetoakselit niin toimin tässä järjestyksessä. Vetoakseleitahan
saa loitonnettua niiden ollessa pyörissä kiinnikin mutta se on sitten eri työtapa.
Siinä tullee vaan ongelma jos joutuu muuttamaan suunnitelmaa ja pitäisikin saada
akseleitten mutterit löysättyä pyörien ollessa ilmassa. (En ole koskaan joutunut
tuohon tilanteeseen mutta olin ajatellut että sitten kytkisin vakuumiejektorin
jarrutehostimeen...?)
Mutta tärkeä juttu.... onko sulla
alapallonivelen kaliberista irrottajaa..? (olikohan kaula 27mm, voin tarkistaa.)
Raidetangon nivel ei juuri vastustele mutta nuo alapallonivelet sen saattaa jo
tehdäkin.
  Vetoakseleista hieman... Ducaton manuaali (kirjastosta, ihan vaatimaton Suomennettu)
antoi ohjeen vetää akselit ulos rajulla nykäisyllä. Olen törmännyt tuohon ohjeeseen
ennenkin enkä pidä siitä yhtään. Itse tapaan tehdä niin että käytän hyväkseni
akselin urituksessa aina olevaa pientä välystä. Kahdella ruuvimeisselillä keinutan
akselia sisänivelestä vetopyörästöä vasten niin ettei ulospäin suuntautuva veto
hetkeksikään häviä. Voimaa tai rytkäyksiä ei tarvita, tuo keinutus saa lukkorenkaan
oitis väistämään kartiokkaan sisäolakkeen ja akseli tulee ulos kuin kauniisti pyytäen.
Joskun, kun lukkorenkaan katkoksen paikkaa ei ulospäin näe tulee aiheelliseksi kääntää
akselia neljänneskierros.
   Kun silmäilin noita remonttikuviani niin huomasin että olin ottanut
jäähdytysnestesäili önkin irti, ihan välttääkseni kolhimista. Johtoihin tein ihan
suosiolla sarjan pahvilappuja, vähemmän sitten arpomista kootessa.
  Polttoainesuodattim en aioin ensin pitää moottorin mukana. Alkoi tuntua hankalalta
joten irrotin sen ruiskutuspumpulle menevän letkun. Se vaan on arka paikka, tulpattava
äärimmäisellä siisteydellä.
   Noista mun remonttikuvista saatat saada noston painopisteen
noin suunnilleen. Sun kone lienee raskaampi, nosto ehkä hieman enemmän moottorin
puolelta. Omassani ei tullut mitään aihetta konepellin irrottamiseen, siinä on se
avaustukikin sivussa, lokasuojasta siis.
   Niin... pääsitkö koeajamaan tuota ostamaasi moottoria...?

tsahkali:
Pienempään koneeseen on olemassa sellainen palikka, jolla vauhtipyörä lukitaan hihnan vaihdon ajaksi, ei sitten varmasti pyörähdä. Näppärä mies tekee sen hetkessä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View