Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Mitä autosi kuluttaa vaunua vedettäessä ?
Yrjö:
Opel Astran -06. 1,7 D. vei ekalla reissulla 10,3 l/100 km.
Hauho:
Kun olisi dieselmoottoreiden kehitys saanut jatkua olisi dieseleiden kulutus ja saastutuslukemat muutaman vuoden kuluttua aivan toisella tasolla kuin silloin kun dieseleitä aloitettiin vainota.
Itse olen ajanut jo kohta 20 vuotta bensakoneilla joiden kulutus ja saastutus on muuttunut tänä aikana siten että ovat kolmanneksen vähemmän kuin silloin 20 vuotta sitten.
Modernit bensakoneet saastuttavat todella vähän, mutta kuitenkin niidenkin saastuttaminen on mitattavissa ja uutisoitavissa.
Missähän tulevaisuudessa poltetaan polttoöljy ja bensiini kun kuitenkin muita raakaöljyn osia tarvitaan?
HiTec:
--- Lainaus käyttäjältä: Hauho - 3.03.2022 kello on 10:53 ---Kun olisi dieselmoottoreiden kehitys saanut jatkua olisi dieseleiden kulutus ja saastutuslukemat muutaman vuoden kuluttua aivan toisella tasolla kuin silloin kun dieseleitä aloitettiin vainota.
--- Lainaus päättyy ---
Eipä noissa Euro6 päästörajoissa juuri eroja enää ole bensa vs. diesel, bensa-koneet ovat suoraruiskun myötä likaistuneet ja dieselit taasen SCR-tekniikan ansiosta puhdistuneet 8)
Hauho:
Puhutko nyt päästörajoista vai siitä miten todelliset päästöjen määrät ovat kehittyneet 20 vuoden aikana?
Minä kirjoitin em. lisäksi nykyisestä päästöjen vähentämisen kehittämisestä tulevaisuudessa.
Ohjeiden/määräysten nykyarvot arvot eivät kerro todellista asiatilaa käytännössä siis autojen moottoreista.
Joillakin piireillä on tavoitteena ihan eri asiat poliittisesti kuin kehittämisen mukana tulevat hyödyt.
Karabiilisti:
mitä pienempi kone sitä enempi nousee kulutus suhteessa koneen tilavuuteen
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta