Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut
Asuntovaunun vaihto - vinkkejä viisaammilta & kokeneemmilta
iso-juuso:
--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 31.03.2014 kello on 14:23 ---Jos haluaa olla rinteessä talvella, niin kyllä pohjoismaiset vaunut siinä vetävät pidemmän korren, myös rahaa on laitettava lähes tuplat lisää samanikäiseen/ kokoiseen ruotsalaiseen kuin saksalaiseen.
--- Lainaus päättyy ---
Nykyisin samaa mieltä tästä, mutta ero on hyvin pienellä marginaalilla. Saksalaiset ovat kovaa vauhtia kopioineet pohjoismaalaisten vaunujen lämmitysratkaisuja, ja esimerkiksi Dethleffseillä (omaa kokemusta) pärjää suomen talven kylmimmissä oloissa varsin eleettömästi. Eristys on suomeen maahantuoduissa Dethleffseissäkin sellainen, että sen ero (muilta kuin markkinointipuheen osilta) pohjoismaalaisiin vaunuihin on käytännössä olematon.
Saksalaisissa vaunuissa viimeistely on selkeästi noita pohjoismaisia siistimpää kautta linjan - siis sisustus, kalusteet ja korin osat. Johtunee siitä, että markkinat ovat tuon suhteen vaativammat.
Omakohtaista kokemusta on lähinnä tuosta vaunujen aateliksi kehutusta Kabesta, jonka viimeistely on heikkoa. Kaappien ja luukkujen ovet eivät istu, puuosien liitokset ovat sinne päin, ovet ja ulkoseinän luukut ovat vinossa eri suuntiin. Kaappinovien ja vetolaatikoiden lukitukset on vimpulat ja asennettu miten sattuu, ne saa ensi töikseen korjata. Tehdas oli laittanut varusteeksi kaiuttimet, mutta ne olivat kelvottomat.
Korin jämäkkyydessä Kabe on ainakin Dethleffsiä parempi. Itseasiassa juuri korin jäykkyys ja kestävyys olivat syyt miksi vaunua paljon vetävänä toivorikkaasti taannoin vaihdoin Dethleffsin Kabeen. Vuodenvaihteessa olin vastaantulijan kanssa kolarissa, jossa vastaantullut vaunuun törmännyt auto meni etuosaltaan täysin rusinaksi (keula ja kylki kasassa, ripustukset etupyörästä irti jne) mutta Kabeen tuli ulkoisesti vain vekki. Epäilen, että meidän edellisen vaunun, Dethleffs 450DB:n, kylki olisi tuossa kolarissa auennut kuin sardiinipurkki.
Haapaniemen Paroni:
Onko joku kehunut kabea vaunujen aateliksi ;) Kaukana siitä :D :D
MarkoA:
--- Lainaus käyttäjältä: Tikkakosken Diplomaatti - 31.03.2014 kello on 15:47 ---Onko joku kehunut kabea vaunujen aateliksi ;) Kaukana siitä :D :D
--- Lainaus päättyy ---
Joo. Kyllä Cabby on ehdoton ykkönen!! Ja vetoautoksi Saab.
:P
Ja tässä tekstissä oli tarkoituksena humoristinen piikittely sinne Tikkakosken suuntaan!
Haapaniemen Paroni:
--- Lainaus käyttäjältä: MarkoA - 31.03.2014 kello on 15:52 ---Joo. Kyllä Cabby on ehdoton ykkönen!! Ja vetoautoksi Saab.
:P
Ja tässä tekstissä oli tarkoituksena humoristinen piikittely sinne Tikkakosken suuntaan!
--- Lainaus päättyy ---
Ei haittaa Marko mitään pysyy mieli virkeänä ;) :D :D Huumoria,huumoria ;)
560FMK:
--- Lainaus käyttäjältä: vaunuilijat - 30.03.2014 kello on 22:29 ---- Olen katsellut hieman ja sänkyjen modifiointi kahdesta kolmeen kerrokseen ei näyttäisi hirveän suurelta ongelmalta...?
- Olen itse ajatellut, että tuon 100-200 kg:n ongelman yli päästään oikealla lastauksella (ei liikaa tavaraa ja tavarat akselin päällä) sekä maltillisella matkaamisella...
--- Lainaus päättyy ---
Joo, onnistunee tuo sänkyhomma kohtuudella, mutta tosiaan vielä muutama vuosi sitten näitten "paperipainot" oli jotain aivan muuta mitä todellisuudessa. Tutun 560 SK painoi yli kokonaismassan (1600 kg) tyhjiltään tehdaskunnossa! Vaihtoivat 1800 kg:n akselin ja tekivät painonkorotuksen "takuuna". Mun vaunu painoi 1665 kg tyhjiltään ku vaakasin ilman kaasupulloja, roikkakelaa ja ehkä 20 litraa oli vettä tankissa.
Nykyään onkin pakko ottaa painonkorotus jos haluaa Alden, suomimallit onkin 1800 kg nykyään. Perusmalli Trumalla voi olla edelleen 1600 kg kokonaismassalla.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta