rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Solifer 5602 jääkaappi  (Luettu 5370 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.05.2019 kello on 20:16
Solifer 5602 jääkaappi
« : 26.03.2014 kello on 12:07 »
Olen ostamassa asuntovaunua. Kiikarissa olis tuollanen vm 88 5602i Solikka. Myyjä sanoo, että jääkaappi ei toimi kaasulla, mutta toimii sähköllä.
Mistä kautta jääkaapin suuttimeen pääsee käsiksi? Ulkoseinässä ei ole mitään ritilöitä. Varmaan jostain sisäkautta sitten? Kosteus ilmeisesti vaivaa näitä
vanhoja Solikoita. Etu ja takaikkunan ympäristö ja kattoluukkujen alueet. Onko muita kriittisiä paikkoja, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota?

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Solifer 5602 jääkaappi
« Vastaus #1 : 26.03.2014 kello on 13:23 »
Olen ostamassa asuntovaunua. Kiikarissa olis tuollanen vm 88 5602i Solikka. Myyjä sanoo, että jääkaappi ei toimi kaasulla, mutta toimii sähköllä.
Mistä kautta jääkaapin suuttimeen pääsee käsiksi? Ulkoseinässä ei ole mitään ritilöitä. Varmaan jostain sisäkautta sitten? Kosteus ilmeisesti vaivaa näitä
vanhoja Solikoita. Etu ja takaikkunan ympäristö ja kattoluukkujen alueet. Onko muita kriittisiä paikkoja, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota?

Etunurkat kattorajasta alaspäin.



*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.01.2021 kello on 00:02
Vs: Solifer 5602 jääkaappi
« Vastaus #2 : 26.03.2014 kello on 16:34 »
Soliferin riskipaikat on etu- ja takapään ikkunan ympäristö sekä seinä/ kattolista on auennut ja vesi pääsee sisälle, eli ulkopuolelta näkee mahdollisesti, että onko kulmalista "elänyt". Kuvassa on irronnut jo pahasti, mutta pienempikin  irtoaminen aiheuttaa jo vesibropleeman.

Tuon vaunun jääkaappi pitää ottaa irti, näin pääset kaapin polttimeen/ suuttimeen käsiksi. Muistaakseni 5:llä ruuvilla kiinni, helppo homma.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2014 kello on 16:45 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.05.2023 kello on 19:40
  • vituiks menee mutta menköön.
Vs: Solifer 5602 jääkaappi
« Vastaus #3 : 26.03.2014 kello on 16:39 »
Hyvä ja kohtuulämmin talvivaununaki se on Thumb
Itellä on kans samanlainen 5602i vm89.oon nukkunu tänä talvena siinä -35asteen pakkasessaki ja hyvin tarkeni,mitä nyt lattia on viileä kun ei oo lattialämmitystä,mutta senkans oon pärjänny..
Ainu mikä häirittee yöunia on primus,se kun syttyy tuntuu unessa kuin tykillä ammuttaes,eli kannattaa suunnitella siihen kipinäsytytys,itekki pitää ruveta sitä mjo:lta tiedustelemaan.
Tietysti jos on töpselin nokassa ja vaunusta löytyy sähköpatruuna niin sillo ei primus häirihe kun yli-20pakkasilla..tuossa lukemassa nimittäin loppuu sähköpatruunasta jerkku jos haluaa että vaunussa olisi +22lämmintä.
Ja sitäpaitsi tuossa vaunussa on finfoam (3cm.)seinät ja 7cm styrox lattiassa,eli eristyksien puolesta tarkenee..:-)
Sitte niihin huonoihin puoliin:
Kosteushan se on solikan huonoin puoli,ja etenki talvella sulaa ja ja jäätyy vuoronperään nii silloin jos vesi pääsee tiivisteeseen ja se sit jäätyy niin on reikä vedellä runkoon kun taas sulaa..
Ja iteklä oon huomannu ainaki kaiken petollisemmaksi paikaksi peitenauhat jotka ovat koristeena listojen ruuvien päällä..sinne pääsee vesi sen nauhan alle ja kun on ruostuvat ruuvit niin on taas vedelle reikä..ite löysin just tuollasia paikkoja omasta vaunusta paripäivää sitten..noh,kävin tänään ostamassa isön säkillisen kirkkaita ruuveja ja kohta on sekin asia kunnossa siltä osin.
Etukulmathan ne on pahimpia niinkuin mjo jo tuossa aiemmin sanoikin,eli ne kannatta tutkia tarkoin ja tietty kattoluukut ja ylipäätään koko vaunu..nokka kertoo jo paljon,jos löyhkää nii kannattaa jättää jo väliin suosiolla.
Jos tämänikäsistä 25 vuotta vanhoista solikoista löytää sen helmen niin osta pois vaan rohkeasti..
Vaununa tuo kestää vertailun minkä tahansa ikäisensä muun vaunun kans..ja jotenki tuon soliferin muotoilu on niin ajaton että se ei näytä vanhalta katiskalta vieläkään..:-)