rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Paras vetoauto?  (Luettu 148061 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:12
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #915 : 27.10.2021 kello on 20:06 »
Millaiset sisätilat verrattuna nykyiseen. Ok, koirasi kulkee takakontissa ja lapset mahdollisesti korokkeita, mutta ei turvaistuimia niin tilat taitaa riittää

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:50
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #916 : 27.10.2021 kello on 20:15 »
Tänään koeajettu. Sähköisesti ilmeisesti ihan oikeasti pääsee hyvissä keleissä sen 100km ja pelkällä sähköllä ajoi helposti motarinopeuksiakin. Ei yhtä raketti kuin aiemmin koeajetut bensakoneella varustetut Explorer ja Q7, mutta aivan riittävän ripeä tuokin. Listan kärkeen vaikka jostain varusteesta joutuukin tinkimään muihin verrattuna...

Edit: eikä tuo ihan pöllöltä näytä...

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Dsl plugari?
Ei siinä muuta huonoa ole kuin käyttövoimaveron suuruus, mutta sitä et kait maksa?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:12
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #917 : 27.10.2021 kello on 20:44 »
^Käyttövoiman vero kyllä maksaa itsensä kun vaunua vetää verrattuna bensahybridiin vaikka veron maksaisi itsekin. Eikö MRin suunnitelmiin ensi vuodelle kuulunut eteläeurooppa vaunuillen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:54
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #918 : 27.10.2021 kello on 21:16 »
Mutta jos totta puhutaan, niin eikö se oma veturi paras ::)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:57
    • circleset
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #919 : 27.10.2021 kello on 21:58 »
Millaiset sisätilat verrattuna nykyiseen. Ok, koirasi kulkee takakontissa ja lapset mahdollisesti korokkeita, mutta ei turvaistuimia niin tilat taitaa riittää
Hyvät tilat. Takakontti selvästi nykyistä isompi. Muksut molemmat yli 150 cm eli istuimista ja korokkeista on päästy jo eroon.

Dsl plugari?
Ei siinä muuta huonoa ole kuin käyttövoimaveron suuruus, mutta sitä et kait maksa?
En maksa mutta enpä ollut tuota miettinyt. Käyttövoimavero menee nykyisestäkin ilman latausmahdollisuutt a.

Edit: Niin onhan tuosta ihan samasta mallista myös versio bensakoneella ja lähtöhinta 2 t€ halvempi. Jostain syystä katse kääntyi diesel-versioon mikä on myydympi malli.

^Käyttövoiman vero kyllä maksaa itsensä kun vaunua vetää verrattuna bensahybridiin vaikka veron maksaisi itsekin. Eikö MRin suunnitelmiin ensi vuodelle kuulunut eteläeurooppa vaunuillen.
Euroreissu on suunnitelmissa ja toiveissa. Se mitä tällä palstallakin on puhuttu, niin noi bensakoneiset vie vaunu perässä reilusti kakkua. Tuossa mersussahan on diesel ihan perus kaksilitrainen turbo 194 hv tehoilla joten kulutuksen luulisi pysyvän maltillisena vedettäessäkin. Ja veikkaan että tulee eroa kulutuksessa ihan normiajossakin. Etenkin jos sähköllä ei saa ajettua arkipäivän ajoja.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:57
    • circleset
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #920 : 2.11.2021 kello on 20:28 »
Eilen tuli koeajettua Mersun GLE 350 e eli vastaava versio kuin aiempi mutta bensakoneella. Ei suurta eroa dieseliin sähkön kanssa mutta selvä kuitenkin - dieselin eduksi. Ajoin akun pelkällä sähköllä mittarin mukaan tyhjäksi koittaen demota miten liikkuu pelkällä polttomoottorilla. Mutta ilmeisesti jättää aina jonkun verran sähköä varalle koska täyskiihdytyksissä sähkömoottori näytti tulevan kuitenkin peliin. Mietityttää kuinka tuollainen liikkuu vaunu perässä pelkällä polttomoottorilla.. .

Diesel-versiossa oli ihan uudet kitkat alla ja alustan pehmeys / ohjauksen epämääräinen tuntuma meni selityksissä niiden piikkiin. Tossa bensaversiossa oli nastat ja tuntuma tiehen parempi mutta edelleen tuntuma omaan makuun turhan epämääräinen. Tuosta miinusta. Itse tykkään, että tuntuma tiehen on selvä ja ohjaus keskittää selvästi eikä heikosti/epämääräisesti.   

Perjantaina testiin Touareg. Volkkarissa näytti listahinta pompanneen 1,5 t€ tässä välissä ja hinnanero Audiin alkaa olla jo olematon jos sitä edes on.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:18.11.2021 kello on 22:00
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #921 : 3.11.2021 kello on 18:01 »
Kokemuksia RAW 4 hybrid vuosmalli 16 /17 2.5 litran koneella?
Vetomassa on 1650 kg . Tarkoitus olisi vetää 1600 kg vaunua🤔

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.11.2021 kello on 12:33
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #922 : 3.11.2021 kello on 22:12 »
Itellä 18 mallin kyseinen rav nykyään. Kaben omapaino moverien kanssa 1400 kiloa, pakattua tavarat mukaan varmasti 1600 kiloa. Pienin kulutus 85 kmh matkanopeudella 11 litraa ja suurin syksyn kaatosateella ja kovalla tuulella ajotietokoneen mukaan 17 l satasella. Jaksaa vetää hyvin, kierroksia tuppaa nostamaan kovasti ylämäessä. Tässähän ei ole tavallista automaattia tai kakoiskytkin laatikkoa vaan jonkinlainen planeettpyörästö. Pakkia ei ole vaan sähkömoottorit hoitaa peruutuksen.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:18.11.2021 kello on 22:00
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #923 : 4.11.2021 kello on 09:18 »
Itellä 18 mallin kyseinen rav nykyään. Kaben omapaino moverien kanssa 1400 kiloa, pakattua tavarat mukaan varmasti 1600 kiloa. Pienin kulutus 85 kmh matkanopeudella 11 litraa ja suurin syksyn kaatosateella ja kovalla tuulella ajotietokoneen mukaan 17 l satasella. Jaksaa vetää hyvin, kierroksia tuppaa nostamaan kovasti ylämäessä. Tässähän ei ole tavallista automaattia tai kakoiskytkin laatikkoa vaan jonkinlainen planeettpyörästö. Pakkia ei ole vaan sähkömoottorit hoitaa peruutuksen.

Juu kuulostaa hyvältä. Kyllä se raw4 taitaa tulla vetäjäksi meillekin.  Eihän tuo 11 litraa nyt niin kauheelta kuulosta

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:36
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #924 : 4.11.2021 kello on 09:57 »
Pienin kulutus 85 kmh matkanopeudella 11 litraa ja suurin syksyn kaatosateella ja kovalla tuulella ajotietokoneen mukaan 17 l satasella. Jaksaa vetää hyvin, kierroksia tuppaa nostamaan kovasti ylämäessä. Tässähän ei ole tavallista automaattia tai kakoiskytkin laatikkoa vaan jonkinlainen planeettpyörästö. Pakkia ei ole vaan sähkömoottorit hoitaa peruutuksen.

Eikös niissä ole CVT?
Sillä ajaminen vaunun kanssa pitää opetella, muuten menee aina se 17.   :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:46
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #925 : 4.11.2021 kello on 10:56 »
"Raw4 Eikös niissä ole CVT?
Sillä ajaminen vaunun kanssa pitää opetella, muuten menee aina."
Niiden cvt on hieman erilainen, ainakin hybridissä ei ole hihnaa, vaan kaksi sähkömoottoria joista toinen suoraan vedossa ja toisella ohjataan planeettapyörästöä joka säätelee nopeutta. You tubessa hyvä video jossa purettua lootaa pyöritetään.

Lähetetty minun SM-F900F laitteesta Tapatalkilla


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.11.2021 kello on 12:33
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #926 : 4.11.2021 kello on 11:15 »
"Raw4 Eikös niissä ole CVT?
Sillä ajaminen vaunun kanssa pitää opetella, muuten menee aina."
Niiden cvt on hieman erilainen, ainakin hybridissä ei ole hihnaa, vaan kaksi sähkömoottoria joista toinen suoraan vedossa ja toisella ohjataan planeettapyörästöä joka säätelee nopeutta. You tubessa hyvä video jossa purettua lootaa pyöritetään.

Lähetetty minun SM-F900F laitteesta Tapatalkilla

Joo näin see taitaa mennä kuten kuvailit. Vakkarilla kun ajat ei paljon opettelu auta, toisaalta tuo 17 litraa oli tosi kova keli ja lyhyt matka alle 100 km ajoa. yleisimmin mennyt sen 11-14.
Luin jonkun sähköauto testin ja siinä oli maininta että vesisade lisäsi älyttömästi kulutusta täyssähköautossa. Tiedä millainen vaikutus tähän, mutta kyllähän tuuli ja vesisade ja märkä tie aina lisää kulutusta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:57
    • circleset
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #927 : 8.11.2021 kello on 18:27 »
Ajoin akun pelkällä sähköllä mittarin mukaan tyhjäksi koittaen demota miten liikkuu pelkällä polttomoottorilla. Mutta ilmeisesti jättää aina jonkun verran sähköä varalle koska täyskiihdytyksissä sähkömoottori näytti tulevan kuitenkin peliin. Mietityttää kuinka tuollainen liikkuu vaunu perässä pelkällä polttomoottorilla.. .
Itse itselleni vastaten... Uudessa Caravan-lehdessä oli GLC 300 de testissä ja siitä suora lainaus alla.

"Lisäksi sähkömoottori tuo menoon lisävoimaa, vaikka akku olisi jo tyhjä".

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:57
    • circleset
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #928 : 11.11.2021 kello on 17:12 »
Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV AWD
- 457 hv / 825 Nm
- vetomassa 2500 kg
- sähköinen toimintamatka 42 km

Tehot ja tilat riittää. Kolmas penkkirivi itselle tarpeeton. Muotoilu vähän kirveellä veistetty. Viimeistelytaso vähän sinne päin. Varusteet vakiona. Mikä on jenkkifordin laatu?

Audi Q7 TFSI e Business S line Electrified Edition 55 TFSI e quattro tiptronic
- 381 hv / 600 Nm
- vetomassa 3500 kg
- sähköinen toimintamatka noin 40 km

Samoin tehot ja tilat riittää. Hieno ja laadukkaanoloinen auto kaikin puolin. Perusvarustetaso hyvä ja hintaraamiin mahtuu loput tarvittava lisävarusteena rastittavat.

Mercedes-Benz GLE 350 de
- 320 hv / 700 Nm
- vetomassa 2700 kg
- sähköinen toimintamatka 91 km

Vielä koeajamatta. Mersu olisi tietty mersu. Paperilla plussaa sähköinen toimintamatka, nopea lataus sekä polttomoottori dieselillä.

Volkswagen Touareg  3,0 V6 eHybrid 280 kW 4MOTION Tiptronic
- 381 hv / 600 Nm
- vetomassa 3500 kg
- sähköinen toimintamatka noin 40 km
 
Samoin koeajamatta. Tekniikka sama kuin Audissa. Miksi ottaa volkkari, jos lähes samalla hinnalla saa Audin?

Valinta tehty ja Touareg lähti tänään tilaukseen. Toimitusaika 12 kk eli tuolla ajalla menee kuukauden yliajalle nykyisen Volvon soppari. Pitkät on toimitusajat ja hyvä että oli ajoissa liikenteessä.

Loppujen lopuksi aika selkeä päätös.

Ford tippui ensimmäisenä. Kirveellä veistetty ja jotenkin muiden em. vaihtoehtojen kanssa eri sarjaa. Tehoa ja kokoa olisi ollut - yli omien tarpeiden.

Mersuista tuli ajettua diesel ja bensaversiot. Ilman vaunun vetoa olisi ollut vahva vaihtoehto. Nyt jäi epäilyttämään polttomoottorin teho vaunun kanssa täydellä reissukuormalla. Siitäkin huolimatta, että sähkömoottori ilmeisesti aina tarvittaessa jeesinä akun varaustasosta riippumatta. Ohjaustuntumasta miinusta ja perusvarusteet niukimmat.

Audi vs VW - molemmat samalla tekniikalla. Audin Q7 on peruskonstruktiona vanhempi (v. 2015 ->) kuin VW Touareg (2018 - ). Volkkarin ulkonäkö miellytti enemmän silmään ja hintaraamiin mahtui kaikki halutut varusteet. Ilmajousitetulla alustalla olevaa autoa ei ennen ole ollutkaan. Polttomoottorissa riittää löyly vaunun kanssa vaikka akku olisikin tyhjä. Pelkällä sähköllä ei pääse kuin sen 50 km mutta pitkähköllä koeajolenkillä kulutus oli vain reilu 2l/100km.

Huikealla vauhdilla tekniikka ja digitalisaatio menee autoissakin eteenpäin. Nykyisessä Volvossa on digitaalimittaristo ja erillinen neliskanttinen näyttö. MB, Audi ja VW verrattuna nuo näyttää ihan museovehkeiltä kun uusissa on mittaristoa melkein kojelaudan leveydeltä ja näkymät on monipuolisesti muokattavissa.

Ensi kesän reissu hoituu siis vielä Volvolla. Tuskin Touareg on se otsikon mukainen vetoauto mutta kohtuu hyvä kuitenkin. Towcarin modifikaatiosta ei löytynyt vielä valikoista hybridimallia mutta tuo on varmasti totuus senkin osalta  :)

Vetomassa 3500kg ja max aisapaino 140kg. Teoreettinen kiihtyvyys vaunun kanssa 0-100 kmh 9,7 s - ehtii autobahnalla lyhyemmälläkin kiihdytyskaistalla mukaan :D


*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:19
  • Karawaanari
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #929 : 11.11.2021 kello on 23:32 »
Valinta tehty ja Touareg lähti tänään tilaukseen. Toimitusaika 12 kk eli tuolla ajalla menee kuukauden yliajalle nykyisen Volvon soppari. Pitkät on toimitusajat ja hyvä että oli ajoissa liikenteessä.

Loppujen lopuksi aika selkeä päätös.

Ford tippui ensimmäisenä. Kirveellä veistetty ja jotenkin muiden em. vaihtoehtojen kanssa eri sarjaa. Tehoa ja kokoa olisi ollut - yli omien tarpeiden.

Mersuista tuli ajettua diesel ja bensaversiot. Ilman vaunun vetoa olisi ollut vahva vaihtoehto. Nyt jäi epäilyttämään polttomoottorin teho vaunun kanssa täydellä reissukuormalla. Siitäkin huolimatta, että sähkömoottori ilmeisesti aina tarvittaessa jeesinä akun varaustasosta riippumatta. Ohjaustuntumasta miinusta ja perusvarusteet niukimmat.

Audi vs VW - molemmat samalla tekniikalla. Audin Q7 on peruskonstruktiona vanhempi (v. 2015 ->) kuin VW Touareg (2018 - ). Volkkarin ulkonäkö miellytti enemmän silmään ja hintaraamiin mahtui kaikki halutut varusteet. Ilmajousitetulla alustalla olevaa autoa ei ennen ole ollutkaan. Polttomoottorissa riittää löyly vaunun kanssa vaikka akku olisikin tyhjä. Pelkällä sähköllä ei pääse kuin sen 50 km mutta pitkähköllä koeajolenkillä kulutus oli vain reilu 2l/100km.

Huikealla vauhdilla tekniikka ja digitalisaatio menee autoissakin eteenpäin. Nykyisessä Volvossa on digitaalimittaristo ja erillinen neliskanttinen näyttö. MB, Audi ja VW verrattuna nuo näyttää ihan museovehkeiltä kun uusissa on mittaristoa melkein kojelaudan leveydeltä ja näkymät on monipuolisesti muokattavissa.

Ensi kesän reissu hoituu siis vielä Volvolla. Tuskin Touareg on se otsikon mukainen vetoauto mutta kohtuu hyvä kuitenkin. Towcarin modifikaatiosta ei löytynyt vielä valikoista hybridimallia mutta tuo on varmasti totuus senkin osalta  :)

Vetomassa 3500kg ja max aisapaino 140kg. Teoreettinen kiihtyvyys vaunun kanssa 0-100 kmh 9,7 s - ehtii autobahnalla lyhyemmälläkin kiihdytyskaistalla mukaan :D

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Hyvä valinta ja ei tarvii heti autoa vaihtaa, jos tulee isommalle vaunulle tarve? :)

 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux