Kirjoittaja
Aihe: Pakettiauto veturina (Luettu 6353 kertaa)
« Vastaus #3 : 30.01.2011 kello on 12:40 »
^ Täältä meiltä ei vanhalla Hiacella pääse sopivalla talvikelillä edes pois, kun on pikkuisen mäennyppylää matkalla. Mun timpurilla on siitä vahva kokemus, kunnes vaihtoi Sprinteriin. Enpä ole monesti niin paljoa pelännyt kuin edellämainitussa kyydissä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2011 kello on 14:44 »
« Vastaus #4 : 30.01.2011 kello on 12:46 »
Pojalla oli joskus Nissan Vanette, joka ei myöskään ollut niitä parhaita etenijöitä talvikelillä. Siksi hänellä oli talvella auton takaosassa laatikko kummallakin sivulla, joissa oli hiekkaa. Toimivat painona ja tarvittaessa oli käytössä, jos jäi kiinni johonkin. Muistelen, että yhteispaino niillä oli noin 100kg. Sijainti oli ihan takaovien tuntumassa. Kuulema auttoi jonkin verran etenemistä.
« Vastaus #5 : 30.01.2011 kello on 13:09 »
Pojalla oli joskus Nissan Vanette, joka ei myöskään ollut niitä parhaita etenijöitä talvikelillä. Siksi hänellä oli talvella auton takaosassa laatikko kummallakin sivulla, joissa oli hiekkaa. Toimivat painona ja tarvittaessa oli käytössä, jos jäi kiinni johonkin. Muistelen, että yhteispaino niillä oli noin 100kg. Sijainti oli ihan takaovien tuntumassa. Kuulema auttoi jonkin verran etenemistä.
Eipä se Hiace tyhjänä ollut kovinkaan kummoinen ajettava, ei edes kesällä. Mutta meillä auto oli pelkässä retkikäytössä ja etenkin se luotettava viattomuus oli tuossa kaikkein parasta. Talvella, siis keväällä, kun aloin jälleen käymään pilkkireisuilla, pidin takapyörien päällä kymmentä 40kg sepelisäkkiä ja niin eteneminen kuin muukin ajettavuus muutui ihan eri fääreihin. Normalien öljynvaihtohuoltoje n lisäksi autosta paloi yksi ajovalopolttimo.
« Vastaus #6 : 30.01.2011 kello on 13:27 »
Eipä se Hiace tyhjänä ollut kovinkaan kummoinen ajettava, ei edes kesällä. Mutta meillä auto oli pelkässä retkikäytössä ja etenkin se luotettava viattomuus oli tuossa kaikkein parasta. Talvella, siis keväällä, kun aloin jälleen käymään pilkkireisuilla, pidin takapyörien päällä kymmentä 40kg sepelisäkkiä ja niin eteneminen kuin muukin ajettavuus muutui ihan eri fääreihin.
Normalien öljynvaihtohuoltoje n lisäksi autosta paloi yksi ajovalopolttimo.
Olihan ne yllättävän kestäviä tekniikaltaan nuo japsin pakut. Herkkiä vain ruostumaan tahtoivat olla merkistä riippumatta.
« Vastaus #7 : 30.01.2011 kello on 13:59 »
Olihan ne yllättävän kestäviä tekniikaltaan nuo japsin pakut. Herkkiä vain ruostumaan tahtoivat olla merkistä riippumatta.
Hyviä on ruostumaan nämä ranskan ihmeetkin (Fiat, Citroen, Peugeot) Rakentelin joskus 8 v sitten alkupään ducaton (-82) uudelleen. Oli ollut pottuautona ja säilytetty perunavarastossa. Eristeenä villat ja vanerointi yhdessä varisseen mullan kanssa, takuuvarma ruostuttaja. Etupää oli sisälokareita ja palkkeja myöten uusittu kun sen ilman sain. Takapäässä ovet ei olleet missään kiinni kun ei ollut enää kynnystä/takapalkkia ollenkaan. Aloitin 60*100 mm RHs palkilla, sisälokarit oli irti lattiasta, kylkipelti irti ja ovista puuttui 15 cm alareunaa ja ylempänäkin oli joissain kohti ruostetta. Tekniikka sinänsä oli kunnossa, alkuperäiset iskarit vieläkin ja jarrut joihin ei ole koskettu. Pakoputki oli 17 vuotias kun sen jouduin uusimaan. Auto on vieläkin ajossa veljellä. Meni OT, sorry. Jonkun kerran on vedetty telisolikkaa, on se ihme laite kun 72 heppaa riittää pitämään marssivauhdin 8 kympissä (lyhyet välitykset ja yhteensopiva ilmanvastus) 84 Hiace on yhtä ruosteessa, koko kylki on vaihdettu ja sitten toinen sivu puuttuu, loppui peltisepältä virta...Termarin kanssa tuossa ollut ongelmia, keittänyt pari kertaa. Kuskin penkki tuossakin mennyt pellistä läpi vaikka ihan tavan kokoisia kuskeja ollut (eihän sinne iso mies edes mahdu) Tuo lyhyt malli on yhtä kamala ajettava kuin Skoda 110 S aikoinaan, aina perä menossa edelle, kesällä soratielläkin.
« Vastaus #8 : 30.01.2011 kello on 15:04 »
Tuosta takavetoisen pakun ajo-ominaisuudesta saa kyllä pienellä lisäpainolla paljon paremman. Olen tuolla vitolla hieman testaillut painon vaikutusta, tyhjänä liukkaalla tosi onneton menemään. Luistoneston valo vilkkuu taulussa jatkuvasti. Edellisessä työssä minulla oli kyydissä aivan kontin takaosassa pyöränkaarien takana toisella puolella 100kg tärylätkä ja toisellapuolen n60kg pikkukaivurin asfalttileikkuri. Olivat sopivan kokoisia noihin takakulmiin ja ne sai sinne hyvin kiinni. Lisäksi kyydissä vähän työkaluja ja putkitarvikkeita, joista ei kovin suurta painoa tule. Kulkeminen oli huomattavasti parempaa kuin tyhjänä. Nyt kun hommat vaihtuivat ja noita värkkejä ei enää kyydissä ole, heivasin kyytiin pari noin 110kg painoista rautalimppua. Ovat kanssa ihan takana ja liinoilla hyvin kiinni. Vaikutus oli yllättävä sillä tuo pieni painonlisäys edelliseen sai auton käyttäytymään paremmin, kuin aikaisemmalla kuormamäärällä. Että taitaa se pakettiauto olla suunniteltukin tavaran kuskaamiseen. Pakettiautojen kanssa on puolensa niin etu, taka ja nelivetoisillakin. Ja valinnan kun tekee oman käyttötarkoituksen ja mieltymysten/lompakon mukaan. Itselläni takavetoisen valinta perustui toisinaan kyydissä olevan suuren painon ja perävaunun yhdistelmään, neliveto oli turhan arvokas ja etuvetoinen auto käyttäytyy liukkaalla omaan käteeni sopimattomasti. Ja ei, en ole kaahari eikä autolla leikkiminen ole ollut tarpeen enää pitkään aikaan. Tykkään vaan muuten noista takavetoisista
« Vastaus #9 : 30.01.2011 kello on 15:12 »
Olen melko tuorre asuntovaunun vetäjä, (muutama tuhat kilometriä) mutta oma vaununi tulee transportterin perässä huojumatta, nyökkimättä ja hienosti. Ainoa että tehoja saisi olla ylämäkiin enempi (1,9). Katselin vaan reisulla muutamaa vaunua kun vaapuivat rumasti puolelta toiselle.
« Vastaus #10 : 30.01.2011 kello on 15:18 »
Olen melko tuorre asuntovaunun vetäjä, (muutama tuhat kilometriä) mutta oma vaununi tulee transportterin perässä huojumatta, nyökkimättä ja hienosti. Ainoa että tehoja saisi olla ylämäkiin enempi (1,9). Katselin vaan reisulla muutamaa vaunua kun vaapuivat rumasti puolelta toiselle.
Siihen vaikuttaa varmaankin vetoauton ilmaa halkaiseva koko, oikea aisapaino, oikeat paineet renkaissa ja vaunun merkki. Jotkut vaan ovat luonnostaan hieman vaappuvia. Tasaisesti perässä tuleminen on usean osatekijän oikea summa.
|