rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ducaton kytkimen uusiminen  (Luettu 4039 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:14.05.2016 kello 16:38
Ducaton kytkimen uusiminen
« : 12.05.2012 kello 20:35 »
Kuinkas luistaa? Hyvin luistaa!...  kytkin ainakin, niinku sanotaan.
Tässä ulkoilutin Fiiattia keskisuomen mäissä eestaas ja huomasin, että kun tarjosin voimanpesän mahtavaa huippuvääntöä ylämäessä, vastatuulessa, ylinopeudessa niin kytkin antoi periksi ja kierroslukumittari nousi nopeuteen nähden enemmän.
Tuon heti huomasin, enkä kytkintä enempää kiusannut.  Normaalivauhdeilla ei luista, mutta suurimman väännön paikkeilla ylämäkeen jos painaa pedaalin lattiaan huomaa luiston.
(5 vaihteella n 100km/h, tai nelosella 80 paikkeilla)

Mietiskelin, että arvaako tuolla lähteä euroopan matkalle, sielläkin mäkiä riittää, muttei tarvi täysillä päästellä.
Toinen kysymys on, että onko hankala vaihtaa? Saa kertoa kokemuksia, kustannusarviota ja hyviä pajoja!
Jonkunverran olen itekkin kytkimiä vaihtanut, mutten tuollaiseen.

Vähän mietiskelin katsastusmiehen kytkimen luistatuksen vaikutusta, sen jälkeen tuo tuli.
Ite kyydissä olin kun luistatteli isoilla kierroksilla.

Oli muuten vastatuulta tänään sen verran, että Ufo antenni irtosi pidikkeestään ja paukutti kattoa.
Piti autoa kiertää muutaman kerran ja kuulostella mistä ääni tulee. Aina kun nopeus nousi 80 tietämiin alkoi paukutus, sieltähän se löytyi johdon varassa irrallaan.

m!

*****
  • Yleisvalvoja
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:12
  • Ei aamusella tiedä, kuinka lystiä illalla on
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #1 : 12.05.2012 kello 20:44 »
Luistattele reissun päälle ja vaihdata siellä. Osaa ne ulkomaillakin kytkimiä vaihtaa ja edullisemmin  Thumb

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:14.05.2016 kello 16:38
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #2 : 12.05.2012 kello 20:58 »
Luistattele reissun päälle ja vaihdata siellä. Osaa ne ulkomaillakin kytkimiä vaihtaa ja edullisemmin  Thumb

No tämmönen ajatus oli minullakin, monihan tuossa Tallinnan puolella tekee autoremontit, eikä tuo Riivatun Hiivatti liene outo Puolan tai Hrvtskan verstaille? Siinähän sitä tulee retkeilyfiilistä  :)
Eikä tuota luistoa normioloissa vielä huomaa.  Pitäsköhän levy+asetelma kuitenkin ostaa varalle, niitä ei liene joka kyläkaupassa. 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:17
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #3 : 12.05.2012 kello 21:00 »
Taitaa olla kytkinrempan paikka. Ehjä kytkin ei luista millään kierrosluvulla eikä katsurin lyhyellä koeajolla mahdollinen luistattaminenkaan sellaista tuhoa.
Eihän tuollaisen rempan teko ole "avaruustiedettä" jos etuvetoisiin on kytkimiä vaihtanut. Osat vaan ovat paljon isompia ja painavampia sekä pultit paljon tiukemmassa.
Pari kertaa on työnpuolesta Ducaton alustaisesta ollut laatikko pois. Ensimmäisellä kertaa n.15v sitten homma oli simppeli kun olin töissä firmassa jossa tein myös raskaankaluston korjauksia eli nosturit olivat riittävän järeitä.
Viimeisessä rempassa homman tein nykyisessä työpaikassa jossa tilanpuutteen vuoksi ei autoa saanut kuin metrin verran ylös kun katto tuli vastaan. Sanoin sen jälkeen pomolle että anna olla viimeinen kerta kun otat tuonlaisen homman meikäläisen tehtäväksi.  >:( Tuli muuten tehtyä senverran paljon "suunsyntiä" että taivaspaikka on mennyttä. :'(   
Työkaverit nauroivat mulle vaan ja sanoivat tuo tulee mieleen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:20.07.2016 kello 22:32
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #4 : 12.05.2012 kello 21:54 »
Teetetätin kytkinremontin viime kesänä. Kotikonstein se on tekemätön paikka, jos ei satu olemaan hallinosturia tai kunnon monttua. Auto ylös, vasen eturengas kiinityksineen irti, vetoakseli pois ja sitten pääsee käsiksi kytkimeen. Korjaamon ohjeaika työlle oli 8,25 tuntia, mutta siihen meni vähän yli 5 tuntia. Jos meinaat teettää työn reissussa, niin varaa kytkinpaketin mukaan stefat ja laakeri. Ne eivät sisälly Fiatin varaosapakettiin (Made in Turkey).

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:22
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #5 : 12.05.2012 kello 21:56 »
Aikoinaan huomasin auton, tai Volvo se oli, kytkimen luistavan päivää ennen matkaa. Ostin osat mukaan ja pakkasin isomman työkalupakin. Kytkin vaihdettiin Volvon huoltopisteessä Malagassa muutaman viikon päästä. 

*****
  • Yleisvalvoja
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:32
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #6 : 12.05.2012 kello 22:14 »
Itse en luistavalla kytkimellä lähtisi reissuun  :'(

Latviassa jäädä tienpäälle putsattavaksi, tai Puolassa.. Sitten vielä korjaamon löytäminen sekä asioissa setviminen asentajan/korjaamon kanssa. Ei välttämättä englantia tule vastauksena..

Perheellä voi lomafiilis alamaissa, jos päiviä menee korjaamolla asuessa.

Työn takuuasia sitt on varmaan parempi unohtaa  :-\
Toinen asia on se, että saattaa vauhtipyörä ja asetelma sinistyä/säröillä, jos levy ajetaan luistellen loppuun - sitten ei enää hyvää kytkintä saa..

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:14.05.2016 kello 16:38
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #7 : 12.05.2012 kello 22:15 »
Taitaa olla kytkinrempan paikka. Ehjä kytkin ei luista millään kierrosluvulla eikä katsurin lyhyellä koeajolla mahdollinen luistattaminenkaan sellaista tuhoa.
Eihän tuollaisen rempan teko ole "avaruustiedettä" jos etuvetoisiin on kytkimiä vaihtanut. Osat vaan ovat paljon isompia ja painavampia sekä pultit paljon tiukemmassa.
Pari kertaa on työnpuolesta Ducaton alustaisesta ollut laatikko pois. Ensimmäisellä kertaa n.15v sitten homma oli simppeli kun olin töissä firmassa jossa tein myös raskaankaluston korjauksia eli nosturit olivat riittävän järeitä.
Viimeisessä rempassa homman tein nykyisessä työpaikassa jossa tilanpuutteen vuoksi ei autoa saanut kuin metrin verran ylös kun katto tuli vastaan. Sanoin sen jälkeen pomolle että anna olla viimeinen kerta kun otat tuonlaisen homman meikäläisen tehtäväksi.  >:( Tuli muuten tehtyä senverran paljon "suunsyntiä" että taivaspaikka on mennyttä. :'(   
Työkaverit nauroivat mulle vaan ja sanoivat tuo tulee mieleen.

Oli niin hyvä juttu, että lainasin kokonaan!
Tottahan se on, että kytkinremontti on edessä, mutta kun sen tietää ja osaa ajaa niin remonttia voi siirtää.
Muistelin, että jonkun turhaan luistellun kytkimen sai vielä palautettua oikealla käytöllä pitämään, mutta lieneekö legendaa?

Kyllähän nuo remontit ja muutkin työt kannattaa täällä kotimaan puolella tehdä, vaikka maksais tuplasti. Siitä on kuitenkin meille kaikille hyötyä.
Meinasikin vaan, että osaa nuo eteläisemmätkin remonttimiehet hommansa jos tarvetta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:32
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #8 : 12.05.2012 kello 23:20 »
Rempoista en tiedä mitään miten ne tehdään. Mutta mulla olisi paritkin levyt joutavana.  Jos pelkät levyt riittävät. Toisella on ajettu 60´000 ja toisella 1500. Paineasetelmaa en uskalla antaa, kun se vika oli siinä puolessa.

Tuoltahan http://karavaanari.org/index.php/topic,2578.msg32498.html#msg32498 asia selviää, mistä oli kysymys.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:14.05.2016 kello 16:38
Vs: Ducaton kytkimen uusiminen
« Vastaus #9 : 15.05.2012 kello 18:35 »
Rempoista en tiedä mitään miten ne tehdään. Mutta mulla olisi paritkin levyt joutavana.  Jos pelkät levyt riittävät. Toisella on ajettu 60´000 ja toisella 1500. Paineasetelmaa en uskalla antaa, kun se vika oli siinä puolessa.

Tuoltahan http://karavaanari.org/index.php/topic,2578.msg32498.html#msg32498 asia selviää, mistä oli kysymys.

Kiitoksia tarjouksesta!
Kannattaa pitää ainakin se tuoreempi levy vaikka varalla, mutta meikä laitattaa kaikki uutta samantien. Tyyristä on muttei auta, vaikka harmittaa. Toiselle tonnille menee väkisin. Vaikka noita itekkin olen ihan töissä(kauan sitten) ja harrastusautoissa laitellut en arvaa alkaa tällä aikataululla. 8,5h on arvio, eikä varmaan mene pihaoloissa sen alle.
Tuli mieleen galluppi aiheesta, kauanko kytkin kestää?
Varmaan hyvin paljon käytöstä kiinni ja joskus tuuristakin jos jouset lentelee tmv. Mulla mittarissa 87 tkm.

 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux