rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin  (Luettu 1398 kertaa)

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.06.2025 kello on 18:31
Puoliso hankki vanhan kunnon LMC Lord Liberty Ducaton vuodelta -89 ja ajattelin päivittää sisätiloissa olevan hupiakun LiFePO-aikaan. Maasähköihin tietenkin tarvii vaihtaa LiFePO:n ymmärtävä laturi mutta olen yrittänyt selvittää kävisikö auton laturin ja akun väliin ihan halvahko aurinkopaneelien lataussäädin (30A) joka toimisi "palomuurina" välissä? Sille toki pitää oma kytkin virittää ettei syö ajoakkua tyhjäksi.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:32
  • Puskailija Hymer B680 sl
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #1 : 13.05.2025 kello on 19:45 »
Ei.
Paneelisäätimen "syöttöjännite" pitää olla korkeampi kuin mitä akkujännite on.

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 1.06.2025 kello on 18:31
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #2 : 13.05.2025 kello on 20:19 »
Ei.
Paneelisäätimen "syöttöjännite" pitää olla korkeampi kuin mitä akkujännite on.

Aivan, tämäpä ei tullut mieleen. Ja pitikin jatkaa jo ensimmäistä kysymystä että mikä lienee tällaiseen sitten se halvin eli paras vaihtoehto? Katselin tuossa Victroneita yms ja nuorison termeillä moti ostamiseen on erittäin pieni kun säädin maksaa yhtä paljon kuin 100Ah lifepo-akku.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 10:43
  • Epsoo
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #3 : 13.05.2025 kello on 21:56 »
Ei noi nyt niin kallita ole etteikö semmoista hankkisi lataaamaan LiFePo akkua oikein. Halvalla kun ei saa hyvää..

https://www.marinea.fi/victron-orion-tr-smart-1212-18a-eristetty-dc-dc-laturi

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:16
  • viihtyy puskissa
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #4 : 17.05.2025 kello on 11:55 »
^
Eikä tarvi laittaa kytkintä starttiakun tyhjenemisen estämiseksi, se kuitenkin unohtuu väärään asentoon. Antaa automatiikan hoitaa lataus alusta loppuun.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 04:49
  • Lempäälä
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #5 : 17.05.2025 kello on 17:33 »
  Tämä "99" linkkaama kun on 18 A.. Kuinkas se käyttäytyy jos moottori laitetaan käyntiin ja akku on lähes tyhjä?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.06.2025 kello on 23:31
  • Flair 8800iLW, 400Ah LiFePo4, Victron ekosysteemi
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #6 : 18.05.2025 kello on 00:12 »
  Tämä "99" linkkaama kun on 18 A.. Kuinkas se käyttäytyy jos moottori laitetaan käyntiin ja akku on lähes tyhjä?

No... siis... se...     ...se lataa 18A kunnes kone sammuu tai akku on täynnä...

 ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 04:49
  • Lempäälä
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #7 : 18.05.2025 kello on 08:36 »
No... siis... se...     ...se lataa 18A kunnes kone sammuu tai akku on täynnä...

 ;D
 
  Hyvä ettei tule toimintasavu ulos.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:16
  • viihtyy puskissa
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #8 : 18.05.2025 kello on 09:26 »
Jep, tuohan on litium-akun ominaisuus, että se ottaa vastaan virtaa melkein kuinka paljon vaan, niin dc-dc laturi rajoittaa sen sitten siihen ilmoitettuun maksimiin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.05.2025 kello on 22:30
  • 98313
Vs: DC-DC -laturi LiFePO4-akun ja auton laturin väliin
« Vastaus #9 : 18.05.2025 kello on 14:54 »
Tuo TR Smart on vanha malli, iso koko, hyötysuhde huono ja osittain sen takii kuumenee paljon eli ei voi sijoittaa mihin vaan. Kannattaa satsata heti kunnolliseen ja ostaa Orion XS -malli, hyötysuhde paljon parempi, tuottaa huomattavasti vähemmän lämpöä ja pieni koko auttaa asennuspaikan löytämisessä.