rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Harmaaveden tyhjennys  (Luettu 3063 kertaa)

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2025 kello on 17:17
Harmaaveden tyhjennys
« : 9.02.2025 kello on 09:24 »
Aloittelija kysyy: Saako harmaan veden säiliön tyhjentää suoraan maahan, jos käyttää biohajoavia saippuoita, shampoita, tiskiaineita jne. jne?

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:03
Vs: Harmaaveden tyhjennys
« Vastaus #1 : 9.02.2025 kello on 09:35 »
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Harmaavesi

Monet laskee maahan kunhan valvovasilmä ei nää mutta paree ois laskea viemäriin. Ei karavaanareiden mainetta paranna laskea harmaatavettä ihan minnesattuu.

Sama pätee kemssantyhjennyksen kohdallakin.

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.03.2025 kello on 17:17
« Vastaus #2 : 9.02.2025 kello on 09:51 »

Monet laskee maahan kunhan valvovasilmä ei nää mutta paree ois laskea viemäriin. Ei karavaanareiden mainetta paranna laskea harmaatavettä ihan minnesattuu.

No kemssan nyt ymmärrän, mutta harmaavesi on mielestäni vähän eri juttu. Siis jos pitää huolen ettei sinne päädy mitään ympäristölle haitallisia aineita.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:53
  • Eye never sleep
« Vastaus #3 : 9.02.2025 kello on 09:52 »

Lainaus:Tyypillisesti tätä vettä on runsaasti, mutta se sisältää vain vähän saastuttavia aineita, kuten fosfaatteja saippuoista. Harmaaveden puhdistaminen on helpompaa, koska siihen riittää usein vain suodatus. Viemäreissä harmaavesi kuitenkin sekoittuu likaisemman WC-jätteen – eli ns. mustanveden – kanssa, jolloin sekin pitää puhdistaa jätevedenpuhdistamo issa.

Lain mukaan vähäisiä määriä saa  laskea maahan mutta ei vesistöihin.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:29
« Vastaus #4 : 9.02.2025 kello on 10:02 »
Tuo maineasia kannattaa kyllä ottaa vakavasti. Ei sivullinen voi tietää, mitä karavaanari maahan laskee, ja siinä helposti kärsii koko harrastajaporukan maine, oli siihen oikeasti syytä tai ei.

Minulle on kerran käynyt niin, että joudun selittämään tekemisiäni kun purkaparkista kotiin lähtöä tehdessäni valutin RAIKASvesisäiliötä tyhjäksi. Johan siihen osui joku paikalle ja tuli tuohtuneena kyselemään että et kai jätevesiä maahan laske. No, siinä oli helppo näyttää että ihan puhdasta vettä tämä on.

Mutta koko porukalta menee helposti maine, jos harmaita vesiä aletaan maahan laskemaan. En suosittele.

Asun kunnallistekniikan ulottamattomissa ja pari naapuriakin on. Vaikka autossa käytetään biohajoavia aineita, en kyllä kotipihassakaan ala harmaita vesiä suoraan maahan laskemaan. Kannan vara-kemssasäiliöllä ja tyhjennän lokasäiliöön. Talon harmaat vedet menee kolmen saostuskaivon läpi maaperään, ja sinne ensimmäiseen ne autonkin harmaat vedet voisi kipata, mutta kun lokasäiliön luukku on paljon helpompi avata ja sinne kemssankin tyhjennän niin harmaat vedet samaan paikkaan, jos ei ole jo reissussa tyhjennetty.

Edit: kun kurkistan saostuskaivoon, mihin talon harmaat vedet menee, niin kyllähän siinä pinnalla kelluu melkoinen määrä rasvaa. Sen takia tuokin pitää kerran vuodessa loka-autolla tyhjäksi vetää, jotta ne rasvat poistuu. Matkailuautossa mittakaava on paljon pienempi, mutta jos ruokaa tekee ja astioita tiskaa, niin kyllähän sinne harmaavesisäiliöön rasvaa päätyy. Jos sitä on paljon, niin saattaa se jäädä maan pinnalle näkyviin, jos säiliön maahan tyhjentää. Biohajoavaahan se toki on, ja seuraava sadekin huuhtelee. Mutta jos on ihan pakko maahan tyhjentää, sen pitäisi kyllä olla semmoinen paikka missä ei ihmisiä kulje. Jonkin aikaa saattaa näkyä, että tähän on jotain kipattu.
« Viimeksi muokattu: 9.02.2025 kello on 10:15 »

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:32
« Vastaus #5 : 9.02.2025 kello on 10:04 »
Jos laskee maahan, pitäisi huolehtia siitä että se suodattuu maaperän eikä kulkeudu suoraan esim. sadevesiviemäriin, josta se menee yleensä suodattamattomana vesistöön.

Kotipihalla lasken suoraan alle, jolloin se suodattuu vaunupaikan pohjasoraan ja kulkeutunee sieltä pikkuhiljaa salaojien kautta sadevesiviemäriin. 
Muualla esim. yön yli "puskassa" kaadan yleensä vajaan litran tilkan jonnekin sammalikkoon puunjuurelle.
Alueilla aina harmaavedelle määrättyyn paikkaan.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:05
  • Lempäälä
« Vastaus #6 : 9.02.2025 kello on 10:32 »
  Silloin harvoin kun reissussa tyhjennän, niin lasken sitä varten muokattuun 10 l. muovi kanisteriin ja kannan puiden lannoitukseen.
  Kotona käytän kemssan huuhteluun, jolloin se menee kunnalliseen viemäriin.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:38
« Vastaus #7 : 9.02.2025 kello on 10:49 »
Ihmisvartalon pesuun ja ruokailuvälineiden puhdistukseen käytetty vesi ei ole ongelmajätettä. Metsäpuskasta lähtiessä tyhjenee säliö.
Asutussa paikassa sadevesikaivoon. Jos tämä saastuttaa vesistöjä, pitäisi tarkastella mitä jätteitä kulkeutuu sadeveden mukana.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:02
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #8 : 9.02.2025 kello on 12:01 »
Asutussa paikassa sadevesikaivoon. Jos tämä saastuttaa vesistöjä, pitäisi tarkastella mitä jätteitä kulkeutuu sadeveden mukana.

Vuosia sitten on annettu suositus, että järvenrantasaunasta ei saisi käydä pesulla eikä huuhtoutumassa järvessä. Mattojen pesusta puhumattakaan.
Lisänä se on "rikka rokassa". Mutta eihän minä-minä-ihmiset osaa sitä ajatella.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:43
« Vastaus #9 : 9.02.2025 kello on 14:05 »
Vuosia sitten on annettu suositus, että järvenrantasaunasta ei saisi käydä pesulla eikä huuhtoutumassa järvessä. Mattojen pesusta puhumattakaan.

Helsingin kaupunki työntää normaalivuosina lunta mereen valtavia määriä.
Ajattele siinä sitten omaa pesuasi.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 1.03.2025 kello on 14:04
  • "Where days drop as softly as fruit from trees"
« Vastaus #10 : 9.02.2025 kello on 14:12 »
Helsingin kaupunki työntää normaalivuosina lunta mereen valtavia määriä.
Ajattele siinä sitten omaa pesuasi.

Todellakin. Kuulostaa toivottomalta...

"Lumenkaato mereen on loppumassa Helsingissä, mutta tämä kestää todennäköisesti kymmenen vuotta. Hernesaaren lumenkaatopaikka on tarkoitus sulkea vuoteen 2033 mennessä."

https://yle.fi/a/74-20054464

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #11 : 9.02.2025 kello on 14:28 »
Mainitsinko järvenrantasaunaa tai matonpesua? Minä-minä-ihmiset voivat esimerkiksi ajatella kaivosten jätevesiä.
Mietipä sade/harmaavesien suhdetta. Harmaavettä on noin 20-30 litraa. Sadevesien määrää en tiedä, sateesta riippuen useita kuutioita. Mitä kaikkea menee niiden mukana. Rengaskumia, tupakantumppeja, roskia, raskasmetalleja, pakokaasujäämiä, auton kemikaaleja... Voit keksiä  itse lisää.
Varmastikin on käynyt selville että olen metsäpuskien ystävä. Kaupunkityhjennykse t ovat harvinaisia. Ällös huoli.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:43
« Vastaus #12 : 9.02.2025 kello on 15:08 »
Minä-minä-ihmiset voivat esimerkiksi ajatella kaivosten jätevesiä.

Ei ne ajattele, pitää saada patteriauto....
Se on niiiiiiiiin vihreää kun vedet pilataan.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:18
« Vastaus #13 : 10.02.2025 kello on 07:53 »
Harmaa vesi laskettuna vaikka soratien pinnalle ei pahemmin päästöjä aiheuta. Imeytyy siihen ja sitoo pölyä.
Siihenhän on käytetty suolaa ja jopa jäteöljyä.... :-X
« Viimeksi muokattu: 10.02.2025 kello on 09:08 »

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #14 : 10.02.2025 kello on 10:48 »
Ajettaessa ei kannata tielle laskea. Takaseinä voi olla mielenkiintoisen näköinen.
Jonkinlainen ohjaamosta käytettävä venttiili olisi mukava. Helposti häätää imussa roikkujat.