Näin yleensä ottaen aina kun kysyt jotain, kannattaa mainita lämmityslaitteen merkki, kuten myös vaikka jääkaapin,laturin ym. Tuo auton malli kun ei monellakaan sano yhtään mitään.
Näin yleensä ottaen aina kun kysyt jotain, kannattaa mainita lämmityslaitteen merkki, kuten myös vaikka jääkaapin,laturin ym. Tuo auton malli kun ei monellakaan sano yhtään mitään.
Truma-ketjuun laitoin kysymyksen ja sehän se tuossa autossa on.
Tuli sitten hommattua 2023 mallinen Sunlight Cliff Adventure 640. Ensimmäinen peli ja kokemus aiheesta nolla. Sain hyvän opastuksen myyjältä, mutta asiaa tuli paljon tietämättömälle ja hatara muisti laittaa kysymään pari asiaa.Jos sulla on kaasupullossa letkunrikkoventtiil i, pidä pullo auki vaan. Se on siinä ihan letkun pullon puoleisessa päässä sellainen pieni mötikkä, jossa on painonappi joka liikkuu millin tai pari. Letkunrikkoventtill i on turvavaruste, joka katkaisee kaasun tulon, jos letku katkeaa esim. kolarissa. Venttillin kanssa voit laillisesti pitää ajonkin aikana kaasupullon auki. Oletettavasti noin uudessa autossa on kyseinen varuste. Hermo sulla menee aika äkkiä, jos joka kerran hyppäät kaasupullolla avaamassa ja sulkemassa sitä. Meillä se pidetään kaasupullon venttilli aina reissussa oltaessa auki. Siitä jakotukista saatetaan liesi pistää käytön jälkeen kiinni, mutta jääkaapin ja lämmityksen venttiilit on yleensä auki, vaikka sähkössä oltaisiin kiinni. Etenkin jääkaapissa se on mielestäni hyvä olla auki vaikka oltaisiin verkkovirrassa kiinni. Jos sähköt menee syystä tai toisesta, niin jaakaappi menee kaasukäytölle automaattisesti ei ruoat lämpene vaikka oltaisii poissa. Tietenkin on niin, että jos suljet aina pullon venttiilin, kun et kaasua tartte, on vuotoriski olematon. Mutta jos on kunnossa olevat laitaa ja järjestelmä asianmukaisesti koeponnistettu, riski on avonaisellakin pullolla aika pieni. Trumaa voit lämmittää ilman vettä. Itsellä tosin ei kokemusta, kun meillä on vesijärjestelmä käytössä aina kun ollaan reissussa kesät talvet. Jossakin kattoikkunassa on tuuletusreiät ja tuloilmalle on reiät jossain auton alaosassa jemmassa. Ei tarvitse pitää ikkunoita raollaan. Kiitos Tietikselle kattavasta vastauksesta. Juu, tuossa on letkurikkoventtiili, joten homma kunnossa siltä osin. Jääkaappi toimii ainoastaan sähköllä. Myyjä optimistisesti arvioi, että toimii noin viikon yhdellä hupiakulla. Laitettiin kuitenkin toinenkin akku ja aurinkopaneeli katolle, joten aika omavarainen ainakin kesällä pidempiinkiin puskaparkkeihin.
Jatkokysymys: Minulla on muutama kaasupullo painettavalla venttiilillä. Vaihdetaanko ne päikseen noihin sivuventtiili pulloihin, vai ottavatko siitä jonkun lisämaksun? Fundeeraan vaan, kun saarimökillä jääkaappi toimii päältäpainettavalla venttiilillä, kuten grillikin. Tässä on vähän varautumisajattelua kin mahdollisten sähkökatkojen varalle, jos itänaapuri panee sähköt pois talvella. Pääsee kakarat pihalle asumaan autoon kylmistä asunnoistaan silloin. Tuohon pitäisi varmaankin hommata inventteri, jotta saa ladattua emännän sähköpyörän akkua. Olisiko parempi sellainen, joka ottaa sähkön hupiakuista, vai siten että moottorin käydessä ottaa suoraan ajoakusta. Sitä tarvittaisiin ainoastaan lämpimällä kaudella. Kahvinkeitin taitaa imaista aika hyvin hupiakkuja, jos pari kolme kertaa päivässä keittää. Toki kaasulla liedellä voi keittää, mutta ehkä se kahvinkeitin olisi mukavampi. Miten arvioisitte kesäkäytössä hupiakkujen ja aurinkopaneelin riittävyyden kahvinkeittohommiin riittävän?
vaihtuu ilman lisämaksua. ja vielä tuohon sulkuventtiiliin, kannattaa se silloin sulkea kun auto seisoo ilman käyttöä. Siihen painoventtiiliin saa adapterin kierreventtiiliin jos sellaista sattuu tarvitsemaan. Maksaa nelisen kymppiä.
Lämmitintä voi käyttää, vaikka ei ole vesiä sisällä..
Autossa pitäisi olla tarra, ainakin maininta käyttöohjeessa monelleko henkilölle tarkoitettu. Tarkoittaa luukut kiinni. Luukuissa on tuuletus vaikka ovat kiinni.
Jos kaasuvuoto arveluttaa, osta kaasuhälytin. Asennettava lattianrajaan. Lämmitysilma-aukkoja kannattaa säätää siten että lähellä lämmitintä aukot ovat vähän auki ja kauimmaiset täysin auki. Portaittain välimatkan mukaan. Lämpö on tasaisempaa. keulapeitto on suositeltava ja jos ohjaamon ja asuintilan väliin saa eristeen, se kannattaa laittaa. keulapeitto on suositeltava ja jos ohjaamon ja asuintilan väliin saa eristeen, se kannattaa laittaa. Keulapeitto on kylmillä ihan välttämätön. Pelkkä rätti ohjaamon ja asuintilan välillä on vain tekohengitystä. Silloin etuikkuna on aamulla kuiteskin jäässä. Kokemusta on vm2021 Sunlight Gliffistä. Takaoviin tarvii kylmällä ilmalla lisäeristeen ja kesällä takaa ilmanvaihdoista tulevia hyttysiä varten litra tolkulla hyttysmyrkkyä tai sitten hyttysverkkojen asennus taakse. Itikat tulevat ylös takakulmien runkopalkkeja pitkin siis niistä ilmanvaihtokanavist a. Työ verkkojen laitossa oli melkoinen tilan ahtauden takia mmutta kannatti.
Kokemusta on vm2021 Sunlight Gliffistä. Takaoviin tarvii kylmällä ilmalla lisäeristeen ja kesällä takaa ilmanvaihdoista tulevia hyttysiä varten litra tolkulla hyttysmyrkkyä tai sitten hyttysverkkojen asennus taakse. Itikat tulevat ylös takakulmien runkopalkkeja pitkin siis niistä ilmanvaihtokanavist a. Työ verkkojen laitossa oli melkoinen tilan ahtauden takia mmutta kannatti. Eikös tuon ongelman saisi hyttysten osalta helposti ratkaistua Bilteman hyttysvaloilla? Laittaa peräkoukkuun roikkumaan tai peräti kaikkien ilma-aukkojen kohdalle. USB-ladattavat ja palavat 30 tuntia. https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/tuholaiset-ja-hyonteiset/hyttysvalo-5-w-2000045130 Kiitos monista hyvistä vinkeistä, jotka tekevät aloittelijan retkeilyautoilusta helpompaa aloitella. nuo uv valot ei oo mitenkään kovin tehokkaita....
valaisevat lähinnä lentoreittiä... https://www.puuilo.fi/raid-liquid-electric-sahkoinen-hyttystorjuntalaite?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoLnyFP02q8OfGIRm3J-pyTocYp2FOD9d8JuhvA0728J_MwGHNJ1EHRoCUhEQAvD_BwE
Tuollaisella muutama kesä pärjäilty. Virta leirintäalueella verkosta, tai puskassa intikasta. Hyväksi todettu. https://www.puuilo.fi/raid-liquid-electric-sahkoinen-hyttystorjuntalaite?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoLnyFP02q8OfGIRm3J-pyTocYp2FOD9d8JuhvA0728J_MwGHNJ1EHRoCUhEQAvD_BwE Joo, tuo toimii. Mutta on tuo kyllä kauhea myrkky, enkä tuota mielelläni käytä. Mutta jos on kauhea itikka-invaasio, mutta pakko ottaa kovat keinot käyttöön. Ennen hankkimista piti kyllä selvittää, tappaako tuo alle kymmenkiloiset koirat myös. Hengissä ovat edelleen. Hämärästi muistelen, että jossain olisi ollut suositus että ei pitäisi käyttää suljetussa tilassa. On pidetty tuota auton etupäässä pistorasiassa, kun itse nukutaan takana, ja koirat myös. Ei ole tullut oireita kenellekään meistä. Eihän tuollaisia oikeastaan pitäisi saada myydä ollenkaan. |