Kirjoittaja
Aihe: Weinsberg CaraOne 550 UK (Luettu 14236 kertaa)
« Vastaus #1 : 26.07.2024 kello on 23:37 »
Tänään oli sitten vaunun luovutus ja onhan tuo nyt melko hieno. Moni asia on paremmin mitä tuossa ex. Detskussa, mutta toki on myös sellaisia pieniä nyansseja, jotka toivoisi olevan hiukan toisin. Kokonaisuutena kuitenkin ihan onnistunut upgrade  Vaunun kuva-albumi: https://photos.app.goo.gl/6CQsNmZG9VoGAKVU9
« Vastaus #2 : 27.07.2024 kello on 08:55 »
Eilen iltasella sitten käytiin vaunun dokumentaatiota ja ohjekirjastoa läpi, niin pitää kyllä sanoa että tässä kohtaa tuli sellainen riman alitus etten toista muistakaan nähneeni!!!  Joka ainut ohjekirjanen Trumaankin liittyen puhui kaikkia muita kieliä paitsi suomea ja lopussa olikin sitten jokaisen ohjekirjasen lopussa maininta jotta FI-kielisen saisi Truman maahantuojalta. No laturista tai sähköistä ylipäätään ei ollut kuin D-kieliset versiot eikä yhtään mitään muuta. Ja entäs sitten tuo Weinsbergin oma ohjekirja, joka sentään oli ihan suomenkielinen. Tuokin oli kirjoitettu niin ylimalkaisen ympäripyöreästi, jotta se kelpaisi mahdollisimman laajasti koko kalustoon as.autoista vaunuihin ja jokaiseen malliin. Yhtään mitään mallispesifistä siinä ei ollut, vaikka ohjetta sitten piisasikin aina ratin kääntämisen suunnista vaunua peruutettaessa erilaisiin tarkastuslistoihin jota pitää muistaa aina chekata reissuun lähdettäessä. Ihan täysin hyödytön opus siis tuokin  No löytyipä tuolta sitten toki myös vaunun huoltokirjanenkin, vaan arvaas vaan onko siinäkään leiman leimaa. Ei siis edes sitä luovutusleimaa, jotta tuon 10v takuun saisi edes alkamaan. Ei sillä todellinen sählä oli kyllä tuo Pro Caravanin Lahden myyjäkin, hoiti meidän asiaa ja samalla yritti säätää jos sun 10 muutakin siinä sivussa. Ei "oikein" jäänyt sellaista asiakaspalvelun kuvaa kyllä tuosta tapauksesta, jonka olisi ehdottomasti pitänyt asiakkaalle jäädä, olihan kyseessä ihan pakkauuden vaunun luovutustilaisuus. Edes sitä kuuluisaa firman logolla varustettua aisahuppua en mukaan saanut vaikka ihan jopa koitin sellaista pyytää, mutta ei  Eli tässä tulee vielä aikaa palamaan aikalailla ennen kuin nuo kaikki saadaan kohilleen kuten kuuluukin. Toki myös vaunuun tullee tässä erilaista lisänippeliä hommailtua, joihin tuon Detskun ( https://karavaanari.org/index.php/topic,16316.0.html) kanssa jo totuttiin. Ei ole suuria juttuja, mutta nostaa sitä ihan käytännön käyttömukavuutta varsin hienosti, mm. USB-latureista ja yläkaappien valoista lähtien.
« Vastaus #3 : 27.07.2024 kello on 10:00 »
Eilen iltasella sitten käytiin vaunun dokumentaatiota ja ohjekirjastoa läpi, niin pitää kyllä sanoa että tässä kohtaa tuli sellainen riman alitus etten toista muistakaan nähneeni!!!  Joka ainut ohjekirjanen Trumaankin liittyen puhui kaikkia muita kieliä paitsi suomea ja lopussa olikin sitten jokaisen ohjekirjasen lopussa maininta jotta FI-kielisen saisi Truman maahantuojalta.
Myyjähän on velvollinen toimittamaan laput suomeksi.
« Vastaus #4 : 27.07.2024 kello on 13:49 »
Myyjähän on velvollinen toimittamaan laput suomeksi.
Toki kun kerran suomessa ollaan, mutta tuo silleen itselleni varsinainen ongelma ole, Truman kaikki FI-kieliset ohjekirjaset on jo ladattu. Ja onhan tuota jo 9v kokemustakin näistä vermeistä, vaikka käyttönappulat hiukka päivittyykin, niin ei se toimintalogiikka siitä juuri muutu. Nopsasti on nuokin läpi käyty ja testattu, nou hätä. Vaan yksi ihmetyksen kohde on mm. vesisulut. Niitä on peräti 3x ja vieläpä kahdessa eri paikassa samaiset 3x. Toinen on tuolla pativuoteen alla, varaajan vieressä ja toinen ihan samanlainen setti keittiön alla   Raitisvesisäiliö on melko mukavasti käpelöitävissä sohvaryhmän alla keulassa, kuskin puoleisessa etukulmassa. Sohvaryhmän alla on ihan oma luukkunsakin tuolle, josta pääsee suoraan mm. säiliön pohjatulppaan käsiksi. Vaan tuossa kun pitäisi olla myös "bluewater" filsu jossain tuolle, niin sen lokaatiosta ei vielä ole ei niin harmaintakaan aavistusta. Filsu panos oli kyllä eterinlaatikossa, mutta... Samaten lattialämmitys näyttäisi olevan on/off -tyyppinen, minkään valtakunnan lämpötilan säätöä sille ei ilm. ole. Akku on jostain syystä sijoitettu ihan takaseinään, parivuoteen alle, vaikka mielestäni loogisempi paikka olisi vaatekaapin alla, Truman takana. No siellä tuo 80Ah AGM nyt kuitenkin lepäilee 
« Vastaus #5 : 28.07.2024 kello on 08:51 »
No löytyi sitten se filsukin. Ja tyylikkäästi (?) esillä olevia vesiletkuja seuraten löytyi se ihan looginen selitys noille 3x tyhjennyshanoilleki n. Niiden perinteisten lämpimän ja kylmän veden lisäksi tuossa on siis oma järjestelmänsä suodattimen läpi menneelle juomavedelle, jota siis saa keittiön ja WC:n hanoista. Pytylle tuo huuhteluvesi menee "raakana" suoraan raitisvesisäiliöstä . Vaan mikä ihmeen aivopieru on ollut laittaa tuo sammutin ensinnäkin tuonne istuinryhmän alle varsin hankalasti saatavaksi ja sielläkin vieläpä ihan keskelle lattiaa   Lattialämmityksen yksiköt löytyy näköjään keskeltä ihan keulasta, vaan minkäänlaista lämpötilan säätöä tuolle ei ilm. tosiaankaan ole   Tuossa lastasin jo ex. vaununkin kamat valmiiksi, niin pitää sanoa että tilaa on tässä kyllä varsin juhlavasti siihen vrt. No tokikaan ihan kaikkia en mukaan nyt enää tunkenut jos tuolla jokunen vikonlppureissu tässä vielä tehdään vs. tuon ex. kuukausipaikka kun sinne piti raahata jos sun vaikka mitä roipetta, jotka on nyt siis jo talvisäilössä kellarissa. No tiedä vaikka innostuisi johonkin ns. pidempäänkin viikonloppuun, työläppäri vaikuttaa sopivan varsin muikosesti tuohon U-ryhmän pöydälle vs. sitä nyhräämistä ex. pikku dineten ääressä. Katsotaan... 
« Vastaus #6 : 28.07.2024 kello on 09:22 »
Tuollainen lattialämmitys on niin heikkotehoinen, että se ei tarvitse säätöä. Sitä usein nimitetään mukavuuslämmityksek si, pitää varpaat lämpiminä. Ei lämmitä koko vaunua.
« Vastaus #7 : 28.07.2024 kello on 09:39 »
Tuollainen lattialämmitys on niin heikkotehoinen, että se ei tarvitse säätöä. Sitä usein nimitetään mukavuuslämmityksek si, pitää varpaat lämpiminä. Ei lämmitä koko vaunua.
No juuri tuota tässä haettiinkin, jalalle mukavan lämmintä lattiaa ilman mattoja. Tuossa ex. Detskussa oli ihan pakko pitää mattoja lattialla, joka taasen hankaloitti puhtaanapitoakin koirien kanssa. Sähköllä jos haluaa "viineriä" lämmittää, niin siihen on tuo Truma Ultraheat taikka Telair katto-ILP, joten tuon lattialämmittimen "riittämättömyys" tuskin muodostuu ongelmaksi, me kun pääasiassa reissataan vain kesäisin. Tai no jos ensikesänä taas ottaa täyden kausipaikan (tänä kesänä oltiin vain kk-paikalla), niin onhan tuota vilpakkaa keväällä ja syksylläkin. Ex. Detskulla muistan hyvin jonkun alukesän aamun kun oli herätessä nurmikot jääkuurassa, vaan vaunussa oli sisällä varsin mukavat lämmöt ihan vain pelkän kaasu-Trumankin varassa. Ja nyt tässä viinerissä on siis muitakin lämmityksen mahdollisuuksia ynnä eristeet niin lattiassa, seinissä kuin katossakin hiukka paksummat.
« Vastaus #8 : 1.08.2024 kello on 08:56 »
Nyt rupeaa vaunu olemaan jo about pakattuna tulevaa neitsytmatkaansa varten. Tänään kytketään sähköt vielä kiinni ja saa jääkaapinkin vilpakaksi, niin voi latasta kylmätarvikkeetkin sinne huomen aamulla myöhemmin päivällä tapahtuvaa lähtöä varten kohti https://sfcnaantali.fi/ 
« Vastaus #9 : 1.08.2024 kello on 09:49 »
Siis löytyykö nykyvaunuista sammutin istuinlaatikosta? Vai tulkitsenko kuvaa jotenkin väärin? Rumiahan ne on, mutta moni heittänee istuilaatikkoon kamaa huolettomasti ja kaikki ei varmaan sitä löydä sekunneissa tosipaikantullen. 
« Vastaus #10 : 1.08.2024 kello on 10:22 »
Siis löytyykö nykyvaunuista sammutin istuinlaatikosta? Vai tulkitsenko kuvaa jotenkin väärin? Rumiahan ne on, mutta moni heittänee istuilaatikkoon kamaa huolettomasti ja kaikki ei varmaan sitä löydä sekunneissa tosipaikantullen. 
No ainakin tässä yksilössä se on tuolla laatikossa ja laatikon etureunassa sammuttimesta kertova tarra. Oikeastihan tuo on ihan täysin älyvapaata asentaa sitä noin, mutta kaippa silläkin ns. pykälät täyttyy, sammutin on mukana kyydissä  Ei sillä, johan tuota putellia sovittelin tuohon ulko-oven viereen lattialle pystyyn ns. hollille samalla tavalla kuin sen ex. Detskussanikin olin asentanut, mutta ei vielä näin neitsytmatkalle kerinnyt. Samalla lisään tuohon keittiön sivuseinään sammutuspeitteen jälleen ihan samalla tavalla kuin Detskuunikin olin laittanut. Siitä se on näpsä napata jos vaikka hellalla sattuu jotain vs. että tuolla sammutusjauheella alkaa vaunun sisustaa heti tuhoamaan.
« Vastaus #11 : 1.08.2024 kello on 10:51 »
Kyllä se pitää olla sekunneissa otettavissa. Kokemuksen syvällä rintaäänellä totean että edellinen vaunu pelastui vielä jatkamaan matkaansa juuri tuon helpon saatavuuden takia. Olisi lisännyt vielä sekunteja kun jo joutui vaunun kiertämään sammuttamaan.
« Vastaus #12 : 1.08.2024 kello on 11:24 »
No ainakin tässä yksilössä se on tuolla laatikossa ja laatikon etureunassa sammuttimesta kertova tarra. Oikeastihan tuo on ihan täysin älyvapaata asentaa sitä noin, mutta kaippa silläkin ns. pykälät täyttyy, sammutin on mukana kyydissä 
Ei sillä, johan tuota putellia sovittelin tuohon ulko-oven viereen lattialle pystyyn ns. hollille samalla tavalla kuin sen ex. Detskussanikin olin asentanut, mutta ei vielä näin neitsytmatkalle kerinnyt. Samalla lisään tuohon keittiön sivuseinään sammutuspeitteen jälleen ihan samalla tavalla kuin Detskuunikin olin laittanut. Siitä se on näpsä napata jos vaikka hellalla sattuu jotain vs. että tuolla sammutusjauheella alkaa vaunun sisustaa heti tuhoamaan.
Oven vieressä itselläkin sammutin käden ulottuvilla... Jauhesammutinta ei enää tule, vaan tilalla on nestesammutin. Sitä jauhetta ei saa vuosienkaan jälkeen pois koloista. Avotulta ei autossa käytetä. Kaasukäyttöinen retkikeitin on varalla omassa laukussaan. Laukussa on myös sammutuspeite. Kaasukeitintä, jos käyttäisin, niin ainoastaan auton ulkopuolella.
« Vastaus #13 : 1.08.2024 kello on 11:50 »
Siis löytyykö nykyvaunuista sammutin istuinlaatikosta? Vai tulkitsenko kuvaa jotenkin väärin? Rumiahan ne on, mutta moni heittänee istuilaatikkoon kamaa huolettomasti ja kaikki ei varmaan sitä löydä sekunneissa tosipaikantullen. 
Matkailuvaunussa on tärkeää sijoittaa sammutin siten, että se on helposti saatavilla hätätilanteessa. Tässä ovat yleiset suositukset sammutimen asennuspaikasta matkailuvaunussa:
Sisäänkäynnin lähelle: Sammutin tulisi sijoittaa lähelle matkailuvaunun sisäänkäyntiä, jotta se on nopeasti saatavilla heti vaunuun astuttaessa ja ulos poistuessa.
Helposti nähtävillä ja saavutettavissa: Sammuttimen tulee olla selkeästi näkyvissä ja helposti saavutettavissa ilman esteitä. Vältä sijoittamista kaappien taakse tai muiden esineiden taakse, missä sen löytäminen voi olla vaikeaa hätätilanteessa.
Keittiöalueen lähelle: Jos matkailuvaunussa on keittiöalue, sammutin kannattaa sijoittaa myös sen läheisyyteen, koska keittiö on yleisin paikka tulipalon syttymiselle.
Sopiva korkeus: Asenna sammutin sellaiseen korkeuteen, että kaikki käyttäjät voivat helposti ottaa sen käyttöön. Yleensä tämä tarkoittaa, että sammutin sijoitetaan noin 1–1,5 metrin korkeudelle lattiasta.
« Vastaus #14 : 1.08.2024 kello on 21:31 »
Pikkasen nyt kyllä voisi antaa Weinsbergille laatupalautetta  Laturista oli olohuoneen kattovaloon ja etuteltan valoon kuuluva johto kokonaan irti, kuvassa about keskellä näkyvä mustan johdon abiko - kytkin johdon kiinni  Samaten oven pielessä päällekkäin olevat valokatkaisijat näille samaisille valoille toimivat päinvastaisesti, etuteltan saksalaisesti (alaruna sisässä on päällä) ja olohuoneen suomalaisesti (yläreuna sisällä on päällä) - käänsin etuteltan katkaisijan 180ast.
|