rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024  (Luettu 3881 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« : 26.06.2024 kello on 11:15 »
Noniin tosiaan juhannuksena tuli ostettua meno Travemundeen. Ensimmäistä kertaa yli 3,5 tn autolla liikkeellä tuolla päin. Tavoitteena on Ranska. Nuorempi poika kertoi haluavansa nähdä Eifel-tornin.  Eli kai se on yritettävä Pariisissa käydä. Itseä kiinostaisi myös Versailles.

Onko vinkkejä leirintäalueesta, josta olisi Pariisiin kohtalaiset kulkuyhteydet julkisilla ja jos olisi vielä Versaillesin lähellä, niin sehän olisi plussaa.

Muutoinkin Rasnkan leirintäalueiden kautta Aire:n saatavuus kiinostaisi. Onko varattava etukäteen, missä olen oikeasti huono, koska en tykkää ajatuksesta lomalla, että pitäisi olla jonain tiettynä päivänä tietyssä paikassa. Ja onko airet täynnä jos menee yhtään myöhempään eli pitääkö olla aamuvarhain liikkeellä ja suorittaa aina siirtymä perille. Useimmiten kokemuksesta sellainen tieto, että meillä on leiriytyminen jäänyt usein aika myöhäisellekin. Ei olla ensimmäisiä lähtijöitä ja usein käydään päivällä jossain ja sitten iltapäivän jälkeen vasta on alettu pohtimaan mihin yöksi.

Quiberonissa käytiin aikaisemmin henkilöautolla ja tuo alue voisi kiinostaa, vaikka jono olikin melkoinen mennen tullen. Miten tuon alueen leiriytymismahdolli suudet? Onko kokemusta onko tupaten täynnä heinäkuussa?


Masi laittoikin ohjeita tietulleista, kun toisessa topikissa kysyin. Laitanpas nyt tähän mitä ensimmäiseen tiedusteluun tuli vastauksena.

Tuonne tanskan salmiin voi bropass tilalle rekisteröidä ajoneuvon rekisterinumerolla luottokortilla, kamera lukee rekisterin ja puomi aukeaa ja tililtä häviää rahat, pikkasen halvempi kuin maksaa portilla

.https://www.oresundsbron.com/en/private/oresundgo

Hollannin puolella ei ole maksuteitä, belgiassa on yksi tunneli Antverpenin lähellä, luxebourgissa ei maksuja.

Belgiassa on saastealueita merkittynä liikennemerkein kaikissa isommissa kaupungeissa.

Hollannissa kelpaa saksan tarra.

Luxebourgissa ei ole suljettuja alueita.

Tarraa tosiaan ei käsittääkseni meidän autoon ole edes mahdollista saada. Tai hetkinen. Tuli katsottua, niin ehkä punaisen tarran voisi saada. 1997 valmistettu auto? Ei taida enää ehtiä toimitus, joten ehkä pitää käydä jossain asemalla Saksassa. Autoliiton sivuilla lukee,että "Tarran hinta Saksasta ostettaessa on alkaen 5 euroa." Onko paljonkin eroa, eli mihin kannattaisi suunnata navigaattorilla?

Takaisintuloreitiss ä on vielä kaksi vaihtoehtoa. Ruotsin kautta tai Via Balticaa. Puolassa on se ViaToll pelleily, jonka tietenkin mielellään välttäisi, kun kuitenkin niin satunnainen ajo. Olikos Baltiassa yli 3,5 tn mitään erikoista teiden käytössä? Edellisen kerran alle 3,5 tn ei ollut, kun oli yksityiskäytössä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:25
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #1 : 26.06.2024 kello on 13:08 »
Taitaa punaset tarrat olla historiaa?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #2 : 27.06.2024 kello on 11:25 »
Taitaa punaset tarrat olla historiaa?

Googlettelun mukaan noita vielä mielestäni oli monessakin kuvasssa nyt ainakin. Ja löytyy tästä https://assets.adac.de/image/upload/v1583743499/ADAC-eV/KOR/Text/PDF/FTKInfo_Stickers_for_foreign-registered_vehicles_pclvqu.pdf

"First registration
between 1 Oct 1996
and 30 Sep 2001"

Osuisi omaani. En toki tiedä onko tuosta punaisesta yhtään mitään hyötyä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:25
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #3 : 27.06.2024 kello on 12:09 »
Muistaakseni siihen punaiseenkin tarraa pitää olla jälkiasennus hiukkasloukku. Voin muistaa toki väärin.
Joskus luin ettei kannata rahojaan tuhlata jossei vihreetä saa ostettua.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #4 : 1.07.2024 kello on 21:07 »
Vuonna 1998 liikuttiin kavereiden kanssa Kleinbussilla ja oltiin yö tai kaksi Nizassa tai sen liepeillä leirintäalueella. Muistelen että sen nimi olisi ollut le panorame tai joku samanlainen. Mahtavat maisemat. Paikat oli porrastettu siten että jokaiselta oli näkymä merelle ja oli mäen tai vuoren rinteellä tai laella. Tätä olen yrittänyt bongata, mutta tuloksetta. Olisikohan jollain tietoa jos paikka toimii nykyään, mutta eri nimellä? Olisi listalla ihan maisemien takia. 

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #5 : 4.07.2024 kello on 00:25 »
Ensimmäisen yön paikkaa tässä metsästän. Mitkähän on mahdollisuudet näin heinökuussa kun laiva tulee aika myöhään?

Onko kokeneemmilla matkaajilla vinkkejä? Kannattaako metsästää läheltä vai kauempaa? Tärkeinyä lienisi että pääsisi johonkin yöksi, ettei tsrvitsisi reissua heti aloittaa nukkumalla jossain motarinvarsihuoltik sella. Vaikka on sekin mahdollista ja koettu. Stellplatzi nyt ehkä sopivin

Alanin matkakertomuksessa oli vinkki. Se voisi olla yksi vaihtoehto. Mutta lähempääkin voisi käydä. Hyviä kokemuksia ja varmoja valintoja saa jakaa, otetaan vastaan pohdinnassa. Vielähän ei tiedetä edes mihin suuntaan, muuta kuin että etelää kohti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:27
  • viva la France
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #6 : 4.07.2024 kello on 08:08 »
Yksi vaihtoehto on heti Travemunden satamassa, ulos satama alueelta ja heti ensimmäisestä risteyksestä oikealla satamakonttorin takapuolelle, siellä on tienperällä on parkkipaikka, maksullinen puomin takana, euron tunti, maksimi maksu vuorokaudessa 6 euroa.
Kävin suomeen tulllessa sieltä satamakonttorin viinikaupasta ostamassa juomia niin parkkipaikkalla oli pari saksalaista, ruotsalainen  ja sveitsiläinen matkamökki olllut yötä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:27
  • viva la France
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #7 : 4.07.2024 kello on 08:12 »
Ranska riippuu alueesta, rannikolla missä vaan on heinäkuun puolivälistä tiukkaa eli ajoisssa aamulla pitää olla jos meinaa paikan saada.
Sisämaan kunnalliset ilmaiset aireet, etenkin maasudulla, on paremmin tilaa. Niissä on yleensä palveluina wc;n ja likaveden tyhjennys ilmainen, sähkö ja raitisvesi kolikoilla, jetoneilla tai pankkikortilla riippuen alueen uutuudesta.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #8 : 12.07.2024 kello on 00:30 »
Ensimmäinen yö tuossa KEVin Alanille vinkkaamassa paikassa. Oli myös meille ihan sopiva. Oltaisiin kyllä jääty jo Travemunden matkaparkkiin, kun kaupunki kostautuikin ihan kivan näköiseksi. Mutta edellä mennyt auto vei vikan paikan. Niin lämmin ei ollut että rannan matkaparkkiin oltaisiin jääty, joten jatkettiin edemmäs.

Toinen yö oltiinkin kohtuu lähellä. Päivä vietettiin jossain outlet ostoskekuksessa niin kilsoja ei tullut paljon. Ihan ok leirintäalue ja oltiin jollain quick camping puolella. Käytännössä siis matkaparkki leirintäalueen portilla ja sai käyttää ainakin jotain leirintäalueen palveluita

Sitten oltiin yö hieman samalla konseptilla Edersee järven rannalla Camping & Frerienpark Teichmann Ederseessä, joka oli kyllä kiva. Osa varmaan johtui säistä osa mukavasta tunnelmasta fudismatsin aikana rantaravintolassa.

Sitten Koblenzin kautta ajeltiin Covheimiin jossa ei päästy alueelle. Koska yövahti ei kuulemma voinut päästää jos ei ole paikkaa varannut etukäteen. Oltiin oikein kivalla paikalla keskustaa vastapäätä joen varrella kadulla parkissa.  3€/vuorokausi.

Tänään katseltiin linna ja kaupunki ja jatkettiin Trieriin jossa nyt kämpingillä.

Huomenna Luxemburgin kautta ehkä Ranskaan. Versaillesin lähelle voisi mennä 14. Päiväksi tai sitten jäädä Epernayhin. Vielä mietinnässä ja keskustelussa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #9 : 13.07.2024 kello on 15:56 »
Epernayn kunnallisella leirintäalueella nyt ollaan kaksi yötä. Ei ollut halvin mutta tehdään huoltoja samalla. Käytäneen Reimsissä myös ja toivottavasti saadaan nauttia jostain juhlallisuuksista nuorimman matkustajan kunniaksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:27
  • viva la France
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #10 : 13.07.2024 kello on 17:33 »
Epernayn kunnallisella leirintäalueella nyt ollaan kaksi yötä. Ei ollut halvin ja toivottavasti saadaan nauttia jostain juhlallisuuksista nuorimman matkustajan kunniaksi.

Aatto iltana on yleensä parhaat bileet, Epernay ainakin normaalisti ilontulitus.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #11 : 19.07.2024 kello on 11:47 »
Ilotulituksia oli aattona ja Epernayssa oli 14. Päivä valkoiset juhlat jossa Avenue de Champagne oli suljettu liikenteeltä ja kadulle oli aseteltu pöytiä yleistä picknickiä varten. Juhlat alkoi kasilta ja oltiin vähän vaille paikalla pizzojen ja pikkunaposteltavan kanssa. Olin missannut kohdan jossa luki, että paikalle pääsee kuudesta eteenpäin joten kaikki pöytäpaikat oli jo varattu, vaikka niitä olikin paljon. Päädyimme picknicköimään De Venoge shampanjatilan nurmikolle jonne saimme luvan kunhan ostin lasillisen shampanjaa. Se maksoi kympin ja pahaksi onnekseni kippasin siitä noin 85% nurmikolle. Joten hinta/volume tuli aika kalliiksi. Kivaa oli.

Kävimme tuona päivänä myös Reimsissä jossa oli kyllä tosi autiota. Sunnuntina ja juhlapäivänä kaikki paikat kiinni.

Seuraavaksi jatkettiinkin jo Pariisiin. Itäpuolella aika lähellä keskustaa oltiin Campin Paris Est paikassa yötä. Soitin kun olin epäuskoinen että tuonne saisin ajaa ilman ympäristötarraa, mutta kovasti näin henkilökunta valuutteli. Kaksi yötä kustansi karvan alle 170€ ja julkisen liikenteen kolmen päivän liput vielä about 130 € plus muu mitä Pariisissa kului. Aika paljon siis, mutta oli nuoremmalle toivekohde joten käytiin siitä huolimatta. Niin Pariisin leirintäalueilla oli muuten usealla lisälasku kolmesta akselista. Riippuen pikasta muutamasta kympistä seitsemäänkymppiin. Ihan en ole varma oliko tuo peräti yökohtainen vai mikä. 

Seuraavaksi lähdettiin vielä päivä Pariisissa palloiltuamme länteen. Pysähdyimme Versaillesissa ja kiersimme puiston. Perjeelle kustansi 38€ mutta olihan tuo vaikuttava. Illaksi menimme katsomaan sattuisiko Givernyssä olevan Monetn puutarhan parkkipaikalle päästä vaikka park4nightessa luki, että portit menee kiinni iltakasilta. Mitään sulkuja ei ollut joten pääsimme tuonne alueelle jossa oli melko täyttä, mutta vielä jäi parille tilaa.

Eilen aamulla käytiin tuo puutarha j ajettiin illksi Honfleuriin, jossa nyt ollaan matkaparkissa. Jatkettaneen rantaa pitkin etelää kohti tänään.

Moottoriteifen maksullisuus välillä arveluttaa, että mennäänkö oikein. Viimeksi piti maksaa etukäteen, eikä mitään korttia tullut. Seuraavalla ulosmenolla kuitenkin jonu korttiläpsykkä olisi vaadittu. Neloskategoriaa tarjoaa autolleni yleensä. Tuon kerran kun ei ollut lippua ja soitin infoon meni kolmoskategoriassa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:27
  • viva la France
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #12 : 19.07.2024 kello on 12:09 »
Ranskassa on laki noista useampi kuin yksi akselinen vaunu ja teli matkamökit kuuluu samaan kategoriaan. Niissä on joku vero ja leirintäalueella pitää olla erikseen lupa ottaa niitä vastaan eli kaikki ei edes ota alueelle.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #13 : 20.07.2024 kello on 23:34 »
Eilen päädyttiin yöksi Oasis Campingille Lion Su mer nimiseen kylään. Alueesta osa oli ihan rannassa kiinni, mutta meidän paikka oli tien, joka leirintäalueen halkaisee, toisella puolella. Vessoissa ei ollut paperia, mikä ei ollut Ranskassa ainutkertista, mutta mikä bähän häiritsi oli, että istuinrinkulatkin puuttui. Pitääköhän ensi reissulle hakea Ikeasta mukaan.

Tänään polkaistiin kaupn kautta Mont st Michelille. Hieno paikka. Nyt ollaan tässä karavan parkissa, missä ohjeissa kyllä lukee, että ei saisi autoissa nukkua, mutta kyllä täällä on hyvä määrä yöpyjiä ja kun kävin juttelemassa niin tosian kaikki ilmoittivat jäävänsä. Yksi auto on poistunut nähdäkseni. Mutta yksi naapurikin on saatu lisää tässä illan mittaan.

Illalla ukkosti. Tässä onkin pitkään ollut oikein mukavan lämpöiset kesäkelit.

Niin päivällä soitin muös fennian autoapuun. Auto ei startannut Carrefourin pihasta. Apukäynnistimel lähti heti. Hai Carrefourista jo uuden akun, mutten ole vielä ihan varma uskallanko alkaa vaihtamaan. Mahtuuko vanha näyisti ulos kun integroitu vielä on. Toivottavasti on muuten edes ladattu niin voi laittaa apuvirtaa kaapeleilla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.10.2024 kello on 11:30
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Saksa, Ranska ja Benelux. Kesä 2024
« Vastaus #14 : 8.08.2024 kello on 20:19 »
Tässä vielä loppumatkan raapustukset, kun on pääsyt oikein tietokoneella kirjoittelemaan parina iltana, niin saa jotain pientä sisältöäkin, toki päiviäkin sisältyy useampia.

Mont Saint-Michel kostautuikin matkamme käännepisteeksi. Yö tosiaan vietettin parkkipaikalla, joka tosin oli useammankin lähteen mukaan sellainen, jossa ei olisi saanutyöpyä. Paikalla olleita oli kuitenkin melkoisesti vaikka tilaa olisi ollut vielä useammallekin. Tein jonkilaisen mokan kyllä, kun luulimme että oltaisiin lähdössä ja maksoin jo käveltäessä takaisin parkkipaikalle. Jostain olin saanut tiedon, että tuo parkkipaikka olisi kustantanut 15€/24h, mutta kone veloitti heti 19€, Tämän lisäksi jouduin vielä yöpymisen jälkeen maksamaan olikohan nyt 9€. En tiedä mitä olisi maksanut jos olisin maksanut vain lähtiessä, olisinkohan selivinnyt yhdellä maksulla.
Tosiaan apua sain akun vaihtoon aamupäivällä joltain saksaa puhuneelta mieheltä. Kiva kun auttoi. Haukkui työkaluni ja haki omansa. :D En ollut pahoillaan. Prisman räikkäsarja ajaa minun käytösssäni tarpeensa.

Matkaan kun lähdettiin ajettiin kohttuullisen pitkä ajopäivä pohjoisemmaksi. Päädyimme leirintäalueelle Fécampin liepeille. Leirintäalueelta oli viitisen kilometriä kaupunkiin. Ja ennen kaikkea alue oli mäellä ja alku oli hyvin jyrkkää alamäkeä fillareilla ja tietenkin siis takaisintulo hyvin jyrkkää ylämäkeä. Ranta oli ihan kiva, mutta keli oli muuttunut sen verran tuuliseksi ja ei niin kuumaksi, että ei huvittanut uida. Ranta ei ollut hiekkaa vaan pientä pyöreää kiveä. Meri piti mukavaa rahinaa kun pyööritteli näitä pieniiä kiviä. Lämpimämmällä kelillä olisi voinut olla myös enemmän ihmisiä rannan tuntumassa. Maisemat oli mielenkiintoiset, kun molemmilta puolilta ranta oli sitten hyvinkin jyrkkien kallioiden suojassa. Toisella puolin oli myös leirintäalue, mutta Camp4Nightin suositusten perusteella olimme valinneet omamme. Alue oli ihan miellytttävä ja varsinkin omistajat.

Seuraavkasi matka jatkui kohti Bryffeä, mitä oli kovasti kehuttu. Yövyimme taas noin viitisen kilometriä keskustasta Stal Tillegem nimisessä paikassa, jota piti oikein mukava mies. Paikka on hevostila, ja yöpyminen on kai jotain aitausaluetta, jonka oletan osan vuodesta olevan hevoten käytössä. Ihan hyvä nurmi. Peru matkaparkkipalvelut löytyy, muttei vessoja tai suihkuja. Hintaa oli 20€ per yö ja ainoastaan käteinen kävi. Matka keskustaan oli oikein tasaista, mikä sopi edellisen päivän jälkeen hyvin.

Itse kaupungissa käyittin kahteen kertaan, ensin illalla ja sitten seuraavana päivänä, koska jälkimmäiselle päivälle olin sopinut vierailun vanhempieni vanhan vaihtarin luokse Mortseliin Antwerpenin liepeille. Mortselista en löytänyt mistään mitään virallista parkkimahdollisuutt a. Parkkeerasin siis ”alkuasukkaiden ohjeistuksen mukaan paikkaan, johon en kyllä itse olisi uskaltanut normaalisti parkkeerata. Vähän jokapuolella oli merkki jonka oletan tarkoittavan, että yli 3500 kg:ten pysäköinti on kielletty. Siinä kadun varressa kuitenkin olimme sitten yötä, kun vaimo alkoi saamaan oireita kissoista, niin ei voitu olla sisälläkään yöpymässä. Paikka oli siinä mielessä huono, että vierestä 30 km/h alueella ainakin öisin äänistä päätellen ajettlin e itaajama-alueen nopeuksia.

Ammulla käytiin vielä oppaiden mukana torilla ja sitten suuntasimme aikataulupaineiden takia kohti Amsterdamia. Kuten vähän muissakin kohteissa leirintäalueen valinnan delegoin vaimon tehtäväksi automatkan aikana. Leirintäalueista Camperpark Amsterdam valikoitui kohteeksi. Alue on hieman kauempana keskustasta, mutta metrolinja päättyy viiden minuutin kävelymatkan päähän. Pyöräillen keskustaan pitäisi olla 12 km. Alue oli matkan siistein ja kaikki siltä puolin siis täysin kunnossa. Metro oli jotenkin poikkeustilassa. Normaalisti kuuluisi päästä yhdellä metrolla keskustasta, mutta nyt piti noin puolessa välissä tehdä junan vaihto. Pieni inconvenience, mutta eipä tuo mikään maata mullistava ongelma ollut.

Hieman lähempänä olisi ollut parikin leirintäaluetta, jossa toisella olen ollut vuonna 98. Ne oli alun perin suunitelmissa, mutta olisivat vaatineet environment zonelle meidän autolta erikoisluvan, joka olisi maksanut 11 € ja se vaati myös varauksen leirintäalueelle, että voi ylipäätään hakea. Liian paljon vaivaa tuossa tilanteessa ja kun mennessä ei tiedetty jäädäänkö yhtä yötä pidemmäksi aikaa. Hintaa leirintäalueella oli 60 euroa ja hilut yöltä, eli Pariisin leirintäalueen jälkein arvokkainta touhua yöpymisistä tällä reissulla.
 Amsterdamissa päädyimme olemaan kaksi yötä, kun shoppailua riitti. Syömässä käytiin kahtena päivänä New York style pizzalla, mikä oli lapsista niin hyvää ekana päivnä, että tokana päivänä ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa. Ripleysin Believe it or not museaossa kävin nuoremman pojan kanssa hänen toiveestaan. Vanhempi meni äitinsä kanssa mieluummin shoppailemaan.
Itse ostin kalleimman oloisesta tavaratalosta lopulta eniten vaatteita koko reissulla, kun sattui sopiva 70% ale kaikesta Hilfigeristä.

Taas oli matkan jatkamisen aika janyt oli suuntana Kappelskär. Lauttayhteyksiä Puttgardenista ei ainakaan nettisivujen mukaan ollut vapaana, joten olimme pakotettuja ajamaan jyllannin ja ainakin ensimmäisen sillan kautta. Bremenin ja Hampurin kohdalla oli sen verran staun-poikasta, että matka hidastui, mutta pääsimme ensimmäisen päivän ajotavoitteeseen, joka oli johonkin Hampurin pohjoispuolelle. Jäimme paikkaan nimeltä Bad Bramstedt paikallisen ulkoilmauimalan pihalla olleelle matkaparkille. Saimme auton viimeiseen parkkiruutuun ja maksoimme 15 €, minkä tuo paikka kustansi. Ilta meni Olympialaisten avajaisista nauttiessa kännykän ruudulta. Paikassa oli oikein hyvät saniteettitilat ja uimalan aukioloaikana ja aamulla vähän aikaisemminkin oli myös uimalan suihkut vapaassa käytössä. Uimalassakin olisi mielellään piipahtanut, mutta kun moottoritie alkoi jo olla kuuma ja matkaan piti päästä.

Matkaa Tanskan rajalle oli yhdkesisen kymmentä kilometriä, mutta tämä pätkä taisi olla koko matkan hitainta ajoa. Tietyömaa oli todella hidas, vaikka oli lauantaipäivä. Lopulta selvisimmekuitenkin Själlannin saarelle asti ja yövyimme oikeastaan melko pian tuon Ison Beltin sillan jälkeen Stenrøjlervej Campingissä. Paikka on maatilan pellolla ja pitäjä oli oikein symppis tanskalainen. Joskin fasiliteetit olivat reissun huonoimmasta päästä. Sinänsä meitä ei tuolloin haitannut, . Leirintä tapahtui nurmikentällä, joka sähköaidasta päätellen jossain vaiheessa toimii myös jonkinnäköisenä aitauksena eläimille, mutta paikkoja oli asukkaille riittävästi ja keskelle jäi oikein hyväkuntoinen nurmikenttä, missä oli lasten kanssa kiva pelata pallolla samalla kun välillä kävi katsomassa vähän olympialaisia. Paikalla sai myös töllistellä eläimiä ja pääsi myös tyhjentämään kuitenkin kemssan ja harmaavedet.

Sitten matka jatkuikin jo Ruotsin puolelle. Alla Helsingöristä Helsingborgiin vai onko se päinvastoin? Hlesingistä Helsingiin joka tapauksessa. Tuohan on vain pikainen vessatauko ja kun lauttoja menee niin useasti niin taastkaan tässä ei rtyisemmin pitänyt rannassakaan odotella vaikka edellinen lähtikin melkein nenän edestä .20 minuutin vuoroväleillä kun liikkuvat. Seuraava yö oltiin etelästä’ katsoen kuutisenkymmentäkil moetriä ennen Jönköpingiä. Vageryd nimisessä kaupungissa. Hjortsjöns Camping taitaa olla paikan nimi. Tämä oli ehkä yksi parhaista hinta/laatusuhteeltaan koko reissussa. Hintaa tuli ”matkaparkille 195 kruunua. Matkaparkki oli jopa lähempänä huoltorakennusta, kuin muut leirintäpaikat. Ainoa vaan, että paikat oli kokonaan asfatoituja. Mutta kun vielä sattui satamaan, niin ei oikeastaan haitannut. Saniteettitilat olivat siistit, ja vaikka suihkut toimivat kortilla, niistä ei käsittääkseni veloitettu mitään ekstraa. Kväimme jopa uimassa, vaikka keli ei illalla enää mikään älyttömän kuuima ollutkaan ja nuorempi poika kävi vielä aamullakin. Kauppa oli kävelymatkan päässä, joka oli myös hyvin auki, kun vertasi keski-Euroopan aikatauluihin.

Toiseksi viimeinen yö reissusaa meinattiin olla Örebrossa, mutta päätimmekin ajaa eteenpäin käytyämme jo kaupungissa. Toinen pojista oli hieman kipeä, niin ei tuo Gustavsvik:kään kiinostanut, koska on tyyris ja iso osa siitä on sitä uimalaa, miksi sinne mennä. Enköpingissä olimme satamassa olleessa matkaparkissa. Saavuimme sinne sen verran myöhään, että iltapalat ja sitten nukkumaan. Paikalla oli palveluista vessa tai oikeammin kuivakäymälä ja haisihan se, ei siitä pääse. Mutta käytin silti.

Viimeisen päivän ohjelmassa oli viettää päivä Uppsalassa. Kävimme kaupungilla syömässä ja oleilemassaja kävin nuoremman pojan kanssa Fyrishovissa uimassa. Uimahallipuoli oli remopntin takia suljettu, mutta olihan se jo viime vuonna aika rujossa kunnossa. Seikkailu-uimala oli toki käytössä. Ihan mielekästiä oli kun päiväkin oli melkoisen kuuma. Illaksi ajettiin Kappelskärin satamaan. Jonoon ei pääsyt heti nukkumaan, koska portti oli kiinni, joten oltiin parkkialueella ja menimme sisään kello 00:05, koska portilla luki, että avataan 00:01. Aamulla piti päästä lähtöselvitykseen kaksi tuntia laivan lähtöä ennen, eli 8:45, mutta heräsin joskus hieman kuuden jälkeen siihen, että autoja kuulosti tulevan ja menevän. Lkävin ulkona tarkistamassa tilannetta ja olimme ainoa matkailuauto jonossa, mutta lähtöselivtys olikin jo auki. Kävin kyselemässä, että mikä homma ja kertoivat että pääseekin jo että ei tulisi niin pahasti ruuhkaa. Menimme siis läpi ja laivaankin päästettiin varmaan pari tuntia ennen vrarsinaista lähtöä, mikä oli kiva, kun on sitä mieluummin siellä kuin autossa jonottamassa.

Finncanoopus laivana näyttää olevan selkeä askel kohti Ruotsinlaivaa. Ei enää pelkkä rahtilaiva. Tosin sauna jäi harmittamaan, mikä Travemunden laivalla oli. Täällä olisi kai ollut hienompi, mutta niin oli hintakin. 25€ per naama. Vähän enemmän kuin mitä haluan maksaa. Mennään mieluummin vaikka Serenaan tuolla rahalla.

Reissu kruunattiin vielä yöpymällä SFC Saloranta- alueella Rymättylässä, jossa anelulla päästiin vielä saunomaan ja uimaan. Isot kiitokset heille siitä. Kotiin ei maltettuv vielä seuraavanakaan päivänä vaan kierrettiin Kokemäen ja mökin kautta jossa käytiin sekä illalla että seuraavana päivänä saunomassa. Ja katsomassa tietenkin Olympialaisia, niin kuin vähän jokaisena iltana niiden alkamisesta lähtien.