Kirjoittaja
Aihe: Matkailuautojen verotus (Luettu 28580 kertaa)
« Vastaus #136 : 13.08.2024 kello on 20:51 »
ei tullut uusille kulkimille veroa vaan tuli kaikille...
no liikennekäytöstä poisto on onneksi olemassa.
Ennen oli kuljin koko vuoden liikennekäytössä... nyt viime vuodet vaan ajopäivät...ja jatkossa entistä tarkemmin vain ja ainoastaan ajopäivät.
« Vastaus #137 : 13.08.2024 kello on 20:53 »
Me taasen ollaan ainakin 10 vuotta käyty ainoastaan sfc alueilla, niin erilaisia me ihmiset olemme. E: valehtelin käymmehän me Onnelassa joka kesä, sekin paikka jakaa mielipiteitä vahvasti
Niin... Minun kausipaikka on villi ja vapaa, tosin sfc jäsenetualue. Ja sieltäkin n 4kk tänäkin vuonna reissussa.
« Vastaus #138 : 14.08.2024 kello on 09:35 »
ei tullut uusille kulkimille veroa vaan tuli kaikille...
no liikennekäytöstä poisto on onneksi olemassa.
Ennen oli kuljin koko vuoden liikennekäytössä... nyt viime vuodet vaan ajopäivät...ja jatkossa entistä tarkemmin vain ja ainoastaan ajopäivät.
Puuttuu enää, että palataan vanhaan maksujärjestelmään, jossa maksu maksettiin kalenterivuosittain eikä ollut mitään liikennepoistoja, kuin ainoastaan rekisteristä poisto ja kilvet kaniin jolla sai vakuutusmaksut seis. dies. veroa ei silläkään palautettu jos oli jo maksettu. Sitähän vois SFC suuressa viisaudessaan orpon ja purran kiusaaja kiskurihallituksell e esittää
« Vastaus #139 : 14.08.2024 kello on 09:59 »
Puuttuu enää, että palataan vanhaan maksujärjestelmään, jossa maksu maksettiin kalenterivuosittain eikä ollut mitään liikennepoistoja, kuin ainoastaan rekisteristä poisto ja kilvet kaniin jolla sai vakuutusmaksut seis. dies. veroa ei silläkään palautettu jos oli jo maksettu. Sitähän vois SFC suuressa viisaudessaan orpon ja purran kiusaaja kiskurihallituksell e esittää
No onhan se liikenteestäkin poisto pieni rahasampo... 6 € joka poisto ja 10 € minimivero käytöstä, vaikka olisi vain päivän ajossa. Kymmenen poistoa vuodessa tekisi pahimmillaan jo 10x6 € ja 10x10 €. Siitäkin tulee helpolla valtion kassaan 160 € 10 päivän ajosta.
« Vastaus #140 : 14.08.2024 kello on 10:10 »
No onhan se liikenteestäkin poisto pieni rahasampo...
6 € joka poisto ja 10 € minimivero käytöstä, vaikka olisi vain päivän ajossa. Kymmenen poistoa vuodessa tekisi pahimmillaan jo 10x6 € ja 10x10 €. Siitäkin tulee helpolla valtion kassaan 160 € 10 päivän ajosta.
Mun auton osalta jäisi tuossa n.590 saamatta. Lisäksi maksamattomien vakuutuksien ALVit.
« Vastaus #141 : 14.08.2024 kello on 10:20 »
Puuttuu enää, että palataan vanhaan maksujärjestelmään, jossa maksu maksettiin kalenterivuosittain eikä ollut mitään liikennepoistoja, kuin ainoastaan rekisteristä poisto ja kilvet kaniin jolla sai vakuutusmaksut seis. dies. veroa ei silläkään palautettu jos oli jo maksettu. Sitähän vois SFC suuressa viisaudessaan orpon ja purran kiusaaja kiskurihallituksell e esittää
Voi ittu kun naurattaa , parempihan olisi ollut 50000€ hintaa uudelle satasen autolle ja käytettyjen hinnat ylös. Ei olisi enää kauppojakaan mistä ostaa. No metsää myy ja tilaa ulkomailta..... Itsehän tuo hallitus on valittu
« Vastaus #142 : 14.08.2024 kello on 10:51 »
« Vastaus #143 : 14.08.2024 kello on 20:27 »
Mun auton osalta jäisi tuossa n.590 saamatta. Lisäksi maksamattomien vakuutuksien ALVit.
Varsin teoreettinen ajatuksen kulku, mutta rahastustahan tuokin on kun tietokone nuo hoitaa.
« Vastaus #144 : 14.08.2024 kello on 20:29 »
kohta ei tarvitse maksaa veroja kun ei saa enää ajaa https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597dd2b4-1f6a-4f4a-ac61-992d6fa707db
Ei kai kellään ole muutenkaan varaa ajaa noin uudella autolla? Vanhempia ja enemmän saastuttaviahan tuo kielto ei tule koskemaan. Ja verojakaan ei tartte maksaa kun siirtyy vanhaan kuorma-autoon. Ei tartte huolehtia painoista eikä maksuista. Mustaa tosin tulee putkesta monenkymmenen tuoreemman auton verran, mutta sitä kai ne poliitikot nyt haluaa?
« Vastaus #145 : 14.08.2024 kello on 20:33 »
« Vastaus #146 : 14.08.2024 kello on 20:35 »
Onkohan sfc:llä tuossakin sormensa pelissä? :
Saksan persukin vois joskus miettiä ennenkuin mölähtää
« Vastaus #147 : 14.08.2024 kello on 20:47 »
Saksan persukin vois joskus miettiä ennenkuin mölähtää
sama vika alankomaissa
« Vastaus #148 : 27.08.2024 kello on 19:06 »
SFC tehnyt (myyrän)työnsä https://valtioneuvosto.fi/-/10623/matkailuautojen-ajoneuvoveron-muutokset-lausuntokierrokselle?fbclid=IwY2xjawE61e9leHRuA2FlbQIxMAABHUXrkkR2Zf3iyqfVAiEtcR6gvtw3huopqjTCdkjfG3mnxsJD9a2Ra3Be_A_aem_sFwgHnicop4Dr6RVqla1AAMatkailuautojen käyttövoimaverotus yhtenäistyy muiden henkilöautojen verotuksen kanssa Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Tämä tarkoittaisi, että dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.
Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuauto jen käyttövoimavero olisi tätä alhaisempi. Bensiinikäyttöisilt ä matkailuautoilta ei edelleenkään kannettaisi käyttövoimaveroa. Lähes kaikki matkailuautot ovat dieselkäyttöisiä.
Ehdotettu käyttövoimaveron korotus merkitsisi vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtais ta ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto olisi koko vuoden liikennekäytössä. Jos matkailuauto olisi liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää, matkailuautokohtain en ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa.
Muutos huomioidaan verolipuilla tammikuusta 2025 alkaen Ajoneuvovero on päiväkohtainen ja se kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta. Tämän vuoksi uusia veroperusteita voidaan soveltaa vasta 12 kuukauden mittaisen siirtymäajan jälkeen. Vaikka laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2025, lakia sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon. Uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin kuitenkin jo tammikuusta 2025 alkaen.
Kokonaisvaikutus verotuottoon 11 miljoonaa euroa vuodessa Ehdotetun veromuutoksen arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa staattisesti arvioiden noin 17 miljoonalla eurolla vuodessa. Ajoneuvoveron tuoton kasvu jäänee kuitenkin staattista arviota pienemmäksi. Veromuutos todennäköisesti vähentäisi matkailuautojen liikennekäytössäolo a, koska ottamalla matkailuauto pois liikennekäytöstä on mahdollista välttää verorasituksen kiristymisen vaikutus. Tämä pienentäisi matkailuautojen käyttövoimaveron korotuksesta syntyvää ajoneuvoverotuoton lisäystä ja vähentäisi lisäksi myös matkailuautojen perusveron tuottoa nykyisestä.
Kun liikennekäytöstäpoi ston yleistyminen otetaan huomioon, veromuutoksen arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa 11 miljoonalla eurolla vuodessa. Käyttövoimaveron tuotto kasvaisi vuositasolla 14 miljoonalla eurolla, mutta samalla perusveron tuotto pienenisi noin kolmella miljoonalla eurolla. Vuonna 2025 verotuoton lisäys olisi arviolta noin kolme miljoonaa euroa, joka kertyisi vuodelle 2026 etupainotteisesti maksuunpantavasta verosta.
SovjetFinjlandiCommunists varmaan t(/m)yrkytti ajatuksen takaisin kekkoslovakian aikaan "Ajoneuvovero on päiväkohtainen ja se kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta" - kohta pitää alkaa miettimään N2-kuorma-autoksi rekisteröimistä..
« Vastaus #149 : 27.08.2024 kello on 21:19 »
Ja kaikki muistaa ketä äänestivät?
|