Onkohan se erillinen 2A harmaa sulake ehjä, joka on tuon EBL vasemmalla puolella olevan 30A sulakkeen vieressä?
Onkohan se erillinen 2A harmaa sulake ehjä, joka on tuon EBL vasemmalla puolella olevan 30A sulakkeen vieressä?
Onko yleismittaria käytettävissä?
Jos on, niin mitä yleismittari antaa jännitteksi nastojen 1 ja 5 välille silloin kun auto ei ole kytketty maasähköön. Ja mikä on nastojen 1 ja 5 välinen jännite silloin kun auto on kytkettynä maasähköön. Onko autossa tuota sähkökäyttöistä rappusta? Jos on niin toimiiko se? Juu, yleismittari on käytössä ja käytän sitä ihan ammatissani eli osaan kyllä.
Täytyypä käydä mittaamassa. Mikä lukema sieltä pitäisi saada? Äsken kun kävin laittamassa täyteen ladatun akun paikalleen niin käyttöpanelissa ei ledit syty vaikka rele naksahtaa on/off tilanteessa. Panelissa on kyllä sikäli sähköt että jännitteiden ja nestemäärien mittaukset javalaistus toimii. Sähkörappau ei toimi niinkuin ei mikään muukaan asunto-osassa paitsi silloin kun auto on käynnissä. Oletko käynyt oheiseen aiheen läpi. Siellä on ollut samaoloinen ongelma.
https://karavaanari.org/index.php?topic=26668.0 Sielä on tuo kytkentäkaavio, mitä tutkimalla pääsee tuon ongelman jäljille. Eli saatko tuon EBL kuoren auki ja löydätkö nuo releet, jotka saa manuaalisesti kytkettyä päälle. Lähinnä kiinnostaa, että toimiiko tuo 230V laturi, jos maasähkössä napojen 1 ja 5 jännite nousee yli 14V. Sähkökaavion mukaan maasähkön laturin jälkeen on 20A sulake, joten kiinnostaisi, että onko se ehjä, jos ei kerran lataa hupiakkua maasaähkössä. Juu, otin kopan auki ja löysin sieltä releen josta toisessa vietiketjussa kerrottiin.
Sekin oli jumissa, mutta vähän spraylla käsittelemällä lähti liikkeelle ja manuaalikytkentä onnistui. Se ei kuitenkaan vikaa korjannut. Aloin tarkistelemaan uudelleen sulakkeita ja akulle menevä 30A:n sulaketta (ehjä) tutkiessa huomasin että sen abiko-liittimet oli varsin löysiä. Niitä liikutellessa alkoikin taas kaikki pelaamaan. Puristelin liittimet kireäksi ja homma toimii edelleen. Ne johdot roikkuu vielä ilman mitään vedonpoistoa sen sulakkeenpitimen pohjassa. Huono liitos varmaan lämmittää sitä liitosta ja se saa sulakkeen lämpenemään kun muoviosat oli taas vähän sulaneen näköiset. Lienee syytä tarkistella kaikki vastaavat liitokset esim. apuhenkilön penkin alta. Kannattaa rasvata ne liitokset, MJO:n (foorumin asiantuntijan) hyvä neuvo. Mulla kärähti edellisen auton EBL kun ei oltu rasvattu.
WD-40 ainakin käy. Itse olen käyttänyt oheisia tuolla venepuolella.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606066/CRC-Oxide-Clean--Protect-PRO-Kontaktipuhdistaja-250-ml https://www.motonet.fi/fi/tuote/606063/CRC-HD-Vaseline-PRO-Vaseliinispray-200-ml ihan mielenkiinnosta, että toimiiko se sähköporras nyt ilman, että paneeli on päällä? Sähköporras on toiminut aina ennenkin ilman että sähkö panelissa on kytkettynä.
Niin nytkin. Siinä asioita tarkastellessa tuli mieleen etttä kun asuntopuolessa on AGM-akku niin pitääkö EBL:n "Battery-type" asetus olla silloin Lead-Gel vai Lead-Acid? Nyt se näkyy olevan Gel. Oman kokemuksen perusteella pitäisi sen tuossa Gel asennossa sillä ainakin omassa NE237 keskuksessa tällöin latausjännite on 14.4V.
Itsellä oma AGM akku ei anna enää riittävästi virtaa invertterille kolmen kesän jälkeen, kun lataus asetus oli jäänyt tuohon Lead-Acid asentoon, jolloin latausjännite on 14.7V. Vaikka tuon AGM akun ominaisuuksissa sanottiin kestävän latausta tuohon 14.7V asti, jolloin on ns. pikalatausta. Tuo rapputieto on hyvä, sillä silloin tietää heti alkuun, että vika on hupiakusta tulevan virran puutteesta, jos porras ei toimi. Rappu saanee sähkönsä auton akun ja virtalukon takaa. Muuten voisi aamulla jäädä ulos.
Rappu saanee sähkönsä auton akun ja virtalukon takaa. Muuten voisi aamulla jäädä ulos. Tämähän on mielenkiintoinen tieto. Eli jos olisin ahtaassa matkaparkissa yötä ja haluaisin laittaa yöksi rapun sisään, niin rapun saisi sisään vain kytkemällä autoon virrat päälle virtalukosta ja tämän jälkeen saisi katkaisijasta laitettua tuon rapun sisään. Sen kyllä ymmärrän, että kun auto laitetaan käyntiin niin rappu saa herätteen D+ johdolta, jolloin hälytetään siitä, että rappu on ulkona. Ja rapun saa siis vain ulos vain silloin kun auton virtalukossa on virrat päällä. Taas opin jotain uutta tänään. Tämähän on mielenkiintoinen tieto. Eli jos olisin ahtaassa matkaparkissa yötä ja haluaisin laittaa yöksi rapun sisään, niin rapun saisi sisään vain kytkemällä autoon virrat päälle virtalukosta ja tämän jälkeen saisi katkaisijasta laitettua tuon rapun sisään. Sen kyllä ymmärrän, että kun auto laitetaan käyntiin niin rappu saa herätteen D+ johdolta, jolloin hälytetään siitä, että rappu on ulkona. Sähkö kulkee virtalukon kautta. Tai jotain muuta vastaavaa järjestelmän mukaista reittiä. Kuitenkin kun käynnistää auton, jos sähköä on, ulos jäänyt porras antaa varoituksen, "älä lähde liikkeelle". Jos se olisi hupiakun takana, voisit ajella tyytyväisenä porras ulos törröttäen. Virtalukon osuus on se varoituksen antaminen, laittaessasi auton virrat päälle. |