Saattolämmitys kannattaa asentaa putken ja eristeen väliin. Esim. nippusiteillä putkeen kiinni. Ei tule tiiveysogelmaa. Kaapeli pitää putken sulana ja putkeen laskettava vesi on aina yli 0°C.
Saattolämmitys kannattaa asentaa putken ja eristeen väliin. Esim. nippusiteillä putkeen kiinni. Ei tule tiiveysogelmaa. Kaapeli pitää putken sulana ja putkeen laskettava vesi on aina yli 0°C.
Tarkista ettei sulanapitovastus ole liian tehokas, en nyt tarkkaan muista Wattimäärää metrille ( oisko ollut 10W/m, tarkista asia . . . ) mikä saa olla Max.teho kun kyseessä muoviputki ja muovi tai solukumieriste. . .
Laita vastus putken alapintaan ja ulkopuolelle, on tullut vastaan tapauksia joissa vastus kierretty putken ympärille. Sellaisessa tapauksessa jää kylmiäpätkiä putken alapintaan jossa vesi virtaa ja vesi on jäätänynyt/jäätänyt putken tukkoon. Kierrä eristeen päälle esim. hyvä muoviteippi, tiellä oleva hiekka renkaista lentäessä syö melko pian eristeen rikki jos eristettä ole suojattu. ^^ ja ^ kiitokset vinkeistä! Asensin tänään saattolämmittimen nippusiteillä putken alapuolelle ja eristeen siihen päälle. Eristettä joutuu vielä ostamaan pari metriä lisää ja lopuksi ym. vaanar61 ehdotuksen mukaan jotain teippiä suojaksi. Mietin olisiko ilmastointiteippi hyvä vai olisiko alumiiniteippi parempi? Alumiiniteippihän eristäisi lämpöä lisää ja suojaisi myös?
Asennetun saattokaapelin speksit oli juurikin 10W/m ja pitäisi olla ns.itsesäätyvä. Noista kahdesta valitsisin ilmastointiteipin. Kestää hiekkapuhallustakin kohtuu hyvin niin luulisi kestävän auton allakin.
Käy ostamassa pakki olutta. Saat hyvän syyn juoda tyhjäksi kun tölkeistä saa metallisuojan teipattuna putkeen.
Toimineehan tuo varmaan tuossakin kun katkenneen pakoputken korjauskin tuolla onnistuu.
Noista kahdesta valitsisin ilmastointiteipin. Kestää hiekkapuhallustakin kohtuu hyvin niin luulisi kestävän auton allakin. Viimeiseksi ilmastointiteippi, vuoden parin päästä järkyttävän näköinen, repaleet roikkuu jne . . . https://www.teollisuushankinta.fi/tuote/nitto-21-aiv-teipit/ tai vastaava, jokatapauksessa UV valon kestävää olla pitää . . . Ilmalämpöpumppuja asentavat asentajat käyttää teippiä joka soveltuu kysyjän tarpeisiin. Laitoin aikonaan automaattisen sulanapito kaapelin.mutta alumiiniteipillä muoviputkeen kiinni, tällöin lämpö jakautuu suuremmalle alueelle putken pinnassa. Ilmastointiteipistä piti uusia vuoden välein.
Gorilla-teippi kestää monta kertaa paremmin kuin jesari.
No nyt on projekti valmis. Teippaus ei tosin onnistu ellei irrota putkea vaunun pohjasta. Ei mahdu meinaan teippirulla putken ja vaunun välistä
Hyvin tuntuu toimivan ja lämpimältä tuntuu pinta. Saas nähdä miten toimii sitten kun - 20 tai yli pakkasta. On muuten uusissa vaunuissa melko hintava varuste, Dethleffs Nomadiin voi valita varustelistalta: Lämmitetyt ja eristetyt harmaavesiputket, Hinta 1750 Eur Minulle maksoi muutaman kympin ja pari iltaa omaa aikaa Eikö sitä teippiä pysty laittamaan pätkinä, ujuttaa putken yli.
Eikö sitä teippiä pysty laittamaan pätkinä, ujuttaa putken yli. Juu, se onnistuisi. Ei vaan luonne kestänyt alkaa tekemään siten ainakaan vielä. Pitää kerätä motivaatiota jonkin aikaa... Ennen kamppeen liikuttamista pitäisi motivaation löytyä. Jos liikkuu niin lika tarttuu, sen jälkeen teippi ei tartu.
Jos sen solukumin sai sukkana vedettyä päälle (ilman halkaisua), siihen päälle ei kannata mitää teippiä turata. Kestää paremmin ilman.. eikä vaunuilla yleensä suolakeleissä samallalailla rymytä kuin autoilla.
Solumuovi on arempaa mm. öljy- ja polttoainevuodoille Kontaktiliimalla noita putkipuolella on laitettu yhteen, teippihommat on harrastelijoiden tuherruksia. Koko homman järkevyydestä tulee mieleen seisooko niissä putkissa vesi asumiskäytössä, eli venttiili ulkona, vai sisällä? Vai tyhjennyksen ajanko sitä pitää pitää sulana? Silloin ihan sama vaikka ilman eristettä kun sähkö vaan päällä.. parhaiten jäätynyt sulaa kun kaapeli putken sisällä, tosin haittaakin siitä siellä on. |