Kirjoittaja
Aihe: Sähkönkulutus (230V) seisonnassa (Luettu 5110 kertaa)
« Vastaus #1 : 18.07.2022 kello on 13:53 »
nupin moottori ja tietotekniikka... nykyauto syö akkunsa tyhjäksi itsestään parissa-muutamassa viikossa.
Mulla seisonta töpselissa ajastin...lataa muutaman tunnin päivässä vaan.
« Vastaus #2 : 18.07.2022 kello on 14:29 »
nupin moottori ja tietotekniikka... nykyauto syö akkunsa tyhjäksi itsestään parissa-muutamassa viikossa.
Mulla seisonta töpselissa ajastin...lataa muutaman tunnin päivässä vaan.
Eikös starttiakku ole erotettu jonkinlaisella erotusreleellä tästä mittauksesta...? Starttiakun kulutuksen voi varmaankin mittailla erikseen. Starttiakku käyttää kaikenlaista elektroniikkaa virransäästötilassa kin.
« Vastaus #3 : 18.07.2022 kello on 15:59 »
Joo, yleisesti kait EBL lataa/ylläpitää myös starttiakkua verkkovirrassa. Nämä yo luvut ovat niitä kun akut täynnä. Kuvittelin, että tuo EBLn sammutus lopettaisi akkutouhut, mutta ei se taida vastata kengän irrotusta Mutta EBLn muuntajallakin taitaa olla tyhjäkäyntiihäviöns ä, niinkuin monella muullakin kytketyllä verkkolaitteella
« Vastaus #4 : 18.07.2022 kello on 21:10 »
Starttiakku käyttää kaikenlaista elektroniikkaa virransäästötilassa kin.
Riippuu autosta. Ransussa on kyllä ajonesto, joka vie jotakin, minimaalisesti. Koskaan ei ole auto vielä sesiisyt niin pitkään, että akku olisi tyhjentynyt.
« Vastaus #5 : 18.07.2022 kello on 21:19 »
Citroenissa ja Peugeotissa on ainakin joissain CAN-väylämalleissa sulakerasiassa sulakkeen näköinen shuntti, jonka asentoa vaihtamalla tai poistamalla saa auton seisontamoodiin, jolloin akkua ei käytetä seisonnassa ollenkaan. En tosin muista nyt ulkoa, onko Jumperissa ja Boxerissa tätä asentoa. Jos on, niin sama seisontamoodi saattaisi olla tarjolla myös Ducatossa.
« Vastaus #6 : 18.07.2022 kello on 21:55 »
Tuo vaimon vaunu ei seisonnassa kuluta, paitsi pidemmissä saatan joskus ladata akkua. "Uusi" -06 Astra vie akkua jonkin verran. Samoin -92 astra, viime viikolla tuli tarve siirtää, ladata piti ensin, vaikka akku ei alkuperäinen olekkaan, vanha kuitenkin.
« Vastaus #7 : 18.07.2022 kello on 21:59 »
Citroenissa ja Peugeotissa on ainakin joissain CAN-väylämalleissa sulakerasiassa sulakkeen näköinen shuntti, jonka asentoa vaihtamalla tai poistamalla saa auton seisontamoodiin, jolloin akkua ei käytetä seisonnassa ollenkaan. En tosin muista nyt ulkoa, onko Jumperissa ja Boxerissa tätä asentoa. Jos on, niin sama seisontamoodi saattaisi olla tarjolla myös Ducatossa.
Mikäs idea tuollaisessa on...? Jos kaikki virrankulutus loppuu, niin sitten kai pysähtyy kellokin, tai radion muisti häviää. Onko se sitten sama asia, jos ottaa akunkengän irti?
« Vastaus #8 : 18.07.2022 kello on 22:37 »
Se on rahtiasento kun auto lähtee tehtaalta. Nykyautossa akkukaapelia ei pidä irroittaa ihan tuosta vaan, koska muuten on olemassa pieni riski, että auton keskustietokone korruptoi muistinsa. Yleensä, jos irrotus tehdään ohjeen mukaan niin siihen menee muutama minuutti eikä tälläiseen ole aikaa esim satamassa autoja lastatessa
« Vastaus #9 : 19.07.2022 kello on 05:34 »
Työmualla on monenäköistä ja ikäistä ajoneuvokalustoa. Jotkut uudemmat on semmoisia, että vikakoodien nollauksessa joutuu käyttämään akun irroituksen jälkeen. Ylläpitolaturi on aika ehdoton varuste. Joskus toki akun ikä tulee täyteen vaikka kuinka sitä hoitaisi.
« Vastaus #10 : 19.07.2022 kello on 12:14 »
Aika monessa nyky(hlö)autossa akku saattaa olla niin hankalassa paikassa, ettei ilman purkamisia pääse akun napoihin käsiksi - siksi kait "jump start +" -napa löytyy konehuoneestakin. Transussa mulla ekana talvena tuli yllätyksenä tuo erotusrele - ei suinkaan hupiakkuun liittyen vaan hd-akustoon. Siinä siis 2 kpl 70Ah hopeakalsiumia (by Ford) startteina kuskin pukissa. Laitoin etummaiseen vain ylläpito laturin leuat kun tottunut, että rinnankytketyt ovat aina hc.. no, eipä ollut vaan kaikki levon elintoiminnot erotetussa secondary batteryssä.. nooh, piti ostaa toinen laturi ja pakastetun akun tilalle kohta uusi.. Nyppäsin tuon EBL:n 230VAC tulpan irti niin kulutus meni nolliin. Mikälie idea EBLn ShuttDown'lla - koskeeko vain hupiakun valvontaa ja latausta, mutta ajoakun lataus jää kulutukseksi? EBL 220-2 manuska kiinnostuneille
« Vastaus #11 : 19.07.2022 kello on 12:38 »
Toi Voortin akkuhomma on kyllä vammanen. Olen antanut itselleni ymmärtää (ankaralla Kuuklauksella), että etummainen akku pitää vehkeen hengissä sillä hetkellä, kun Start/stop käynnistää auton. Mikä on myöskin aivan perce ominaisuus. Onneksi sen voi disabloida irrottamalla akun valvonta anturin sulakkeen navasta.
« Vastaus #12 : 19.07.2022 kello on 12:57 »
Minäkin innostuin siirtämään kulutusmittarin auton seisontasähköön. Johto on ollut kiinni, niin akut ovat täysiä. Kulutus on, hetken näyttöä seurattuani, 25-27 wattia.
Huomenna katson vuorokausikulutukse n. Pysyykö koko ajan vakiona? Eiköhän.
« Vastaus #13 : 19.07.2022 kello on 13:22 »
Toi Voortin akkuhomma on kyllä vammanen. Olen antanut itselleni ymmärtää (ankaralla Kuuklauksella), että etummainen akku pitää vehkeen hengissä sillä hetkellä, kun Start/stop käynnistää auton. Mikä on myöskin aivan perce ominaisuus. Onneksi sen voi disabloida irrottamalla akun valvonta anturin sulakkeen navasta.
Kyllä vain, "etummainen" tuossa minun aiemmassa txtissä tosiaan luoksepäästävyydess ää = lähempänä auton perää oleva (ovat peräkkäin), eli huoltosuuntaa kun istuimen takaa operoidaan liukuluukun alle.
« Vastaus #14 : 21.07.2022 kello on 20:41 »
Minäkin innostuin siirtämään kulutusmittarin auton seisontasähköön. Johto on ollut kiinni, niin akut ovat täysiä. Kulutus on, hetken näyttöä seurattuani, 25-27 wattia.
Huomenna katson vuorokausikulutukse n. Pysyykö koko ajan vakiona? Eiköhän.
10,1kWh/48h. Täytyy tuokin vähäinen kulutus siirtää kellon taakse yöksi 3h, niin saa auringosta päivällä muutaman killingin lisää. Varmaan tuo 3h riittää pitämään akut täysinä.
|