. Katossa ohuempi/ei ollenkaani koska muutoin sisäkorkeus menee alle oman pääkorkeuden(196cm).
Mitä ajatuksia herättää?
Älytön ajatus....
. Katossa ohuempi/ei ollenkaani koska muutoin sisäkorkeus menee alle oman pääkorkeuden(196cm). Älytön ajatus.... No ihan ekana tulee mieleen että syksyn ja kevään välillä aurinkopaneeleista ei ole juuri mitään hyötyä ja 1.5kw paneeleita kuulostaa ihan tolkuttomalta määrältä joka tapauksessa. Toisekseen monet noista muutoksista (esim "Ikkunoista suljetaan lopullisesti ne joita ei tarvita. Kattoikkunoita on 0-2 jotka ei ole avattavia.") kuulostavat mun korvaan siltä että ihan viimeisen päälle tehtynäkin ne tekevät hallaa jälleenmyyntiarvoll e.
Mutta itsellehän noita tehdään joten paras tehä mieleinen vaikka kuka sanoisi mitä. Älytön ajatus.... Ei sieltä eristeitä pois oteta. Toi tarkottaa ettei voi lisätä eristettä kattoon 4 senttiä muuten saa kulkea kumarassa. t: patti No ihan ekana tulee mieleen että syksyn ja kevään välillä aurinkopaneeleista ei ole juuri mitään hyötyä ja 1.5kw paneeleita kuulostaa ihan tolkuttomalta määrältä joka tapauksessa. Toisekseen monet noista muutoksista (esim "Ikkunoista suljetaan lopullisesti ne joita ei tarvita. Kattoikkunoita on 0-2 jotka ei ole avattavia.") kuulostavat mun korvaan siltä että ihan viimeisen päälle tehtynäkin ne tekevät hallaa jälleenmyyntiarvoll e. Koneellinen ilmanvaihto poistaa tarpeen pitää avattavia ikkunoita. Kesällä jolloin ilmanvaihtoa tarvitaan eniten on sähköä myös saatavana, siksi myös isot panelit pyörittää ilmanvaihtoa vaikka koko päivän. Sisätilojen uudet kalusteet peittää osan ikkunoista joten on turha säilyttää niitä komeroissa. 1,5kW paneelit takaa sähkönsaannin pidemmälle vaikka sitä kesällä tuleekin "liikaa". Katolla on tilaa 10 neliömetriä joka menee tässä hyötykäyttöön. Jos ei aurinkoa akut ladataan agregaatilla. Jälleenmyyntiarvo on suhteellinen käsite. Riippuu mitä ostaja arvostaa. Myyntiä varten autoa ei kuitenkaan rakenneta. t:patti
*****
Lykkyä tykö.
Hmm.. miksi ottaa aihioksi ja purettavaksi kallis ja valmis m-auto, jossa kantavuus jo kintaalla?
Pikkupyöränen jakeluauto lämpökorilla? Ei tartte taivaissa asua, mutta mahtuu seisomaan - tekniikkaa voi ripustella alustaan eikä kantavuus lopu. Kennoillekin paremmin katolla tilaa.. ja paripyöränen takaveto pesee 3-aks etuvedon. Oikeastaan miksi pitäisi näyttää "detskulta" ? Tuo pulloksi rakentaminen ja koneellinen ilmanvaihto ei taida läpäistä katsastusta, kun laki vaatii matkailuajoneuvoiss a riittävän ilmanvaihdon lattiaan ja kattoon, joka ei saa olla suljettava.
Ja kannattaa tosiaan miettiä tuolta 88k5 idean pohjalta, niin sen integroidun kolmeakselisen jälleenmyyntiarvo ei putoa pariintonniin. Muutosta arvostavia ei löydy mahdollisessa myyntitilanteessa. Jokatapauksessa oltava kuormuri alusta, jolla riittää kantavuutta ja sitä ei ole matkailuautossa kuitenkaan riittävästi. Kalusteet joutuu kuitenkin tekemään kokonaan uusiksi, kun ne ei mahdu enää sisään eristeen lisäämisen jälkeen ja tuollaiseen lämpökoriin voi käyttää esim. norrmaaleja talon keittiökalusteita ja huonekaluja kun painolla ei ole väliä. Tuo pulloksi rakentaminen ja koneellinen ilmanvaihto ei taida läpäistä katsastusta, kun laki vaatii matkailuajoneuvoiss a riittävän ilmanvaihdon lattiaan ja kattoon, joka ei saa olla suljettava.Taas kerran... Missä tuollainen lakipykälä on. Minun Westissä, kun ei ole ainoatakaan reikää katossa. Ainoastaan suljettavat sivuikkunat yläosassa. Pohjassakaan ei ole mitään reikiä. Ainoa ilmatie ulos on takapuskurin alla olevat poistoilmaläpät. Sellaiset, jotka on kaikissa autoissa. Autossa on kuitenkin neljälle makuupaikat. Vaaditaanko myös hätäpoistumistie nykyään? Kannattaa selvittää ennenkö sulkee ikkunoita lopullisesti..
Samaa mieltä edellisten kanssa että haastavaksi tuollaisen eddlleenmyynti menee jatkossa. Nuo itsetehdyt kun näyttää melkein aina pikkuveljen tekemiltä Toki jos aihio on halpa tai tällä ei aidosti ole mitään merkitystä.. Taas kerran... Se liittyykin näköjään kaasulaitteisiin. Jos ajoneuvossa ei ole avoliekkisiä laitteita, saa vissiin rakentaa pullon, jossa voi tukehtua https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Matkailuajoneuvojen%20nestekaasu-%20ja%20sahkolaitteiden%20vaatimuksista.pdf En tiedä aloittajan taustoja, ja talviauton käyttötarkoitusta. Minusta eri teille johtaa alkumetrit, jos ihan perinteistä karavaanihommaa (reissaaminen) taka-ajatuksena vain. Tai vaihtoehtoisesti reissutyö ja jossain kairassa tarttee viikko putkeen majoittua.. Poikkeavaahan on pienelle (piha)leirintäalueelle tulla jakeluauton (tai bussin) kuin tavan styroksiboxin kanssa.
Ei ole vaikeata reissata viikkoa pohjoisessa suht omavaraisesti talvella; Alde-lämmönvaihdin-Eberi-moottori, niin lämpiää tupa, vedet ja moottori sähköllä, kaasulla, dieselillä/moottorilla. Uretaanikoppi ilman puurunkoa. Tuplapohja niin harmaavedet lämpöisässä. Ja ennenkaikkea takaveto talveen. Aggre kuitenki varalla. 3kW invertterillä hoituu vaikka kattoilmastoinnin pyöritys ajonaikana (tai leirintäalueella, jossa vain valosähköä tarjolla ) - ihan perinteissä integroidulla Lomet etupäähän, niin ei 2m olohuonetta tarvitse poissulkea. Investointipäätöksi in voin kertoa mitä tällainen koppi kuluttaa viikossa sähköä, sisälämpönä pidetty +19..20C. Auto ei asuttuna, mutta lämmöt päällä. Pelkästään Alde sähköllä 3kW. Akut (ylläpito)latauksessa; Kun ulkolämmöt jossain -15C (loppuvuonna yö/päivä ero aika pieni) ..tai vajaat -10C Eli 200kWh on esim. 30cnt/kWh tekee 67€/vko. Miten lisäeristäminen ja sen takia kaikki muutostyöt sitten kuolettuu käytöllä, tuota voi käyttää vaikka lähtökohtana. Itse en missään nimessä kaasuttomuutta tavoittelisi - mitä enempi energiavaihtoehtoja, sen toimintavarmempaa off-grid'iä.. Se liittyykin näköjään kaasulaitteisiin. Jos ajoneuvossa ei ole avoliekkisiä laitteita, saa vissiin rakentaa pullon, jossa voi tukehtuaKaasuvehkeetkin löytyy tehdastekoisena... Ilmeisesti tämä tuuletusreikä katossa on joku kotoperäinen Traficomin juttu. Eivät näin ollen puutu saksalaiseen tehdastekoiseen autoon, vaan hyväksyvät sen siten, kuin saksalaiset sen ovat suunnitelleet ja hyväksyneet. Voihan siinä joku vuosimallikin vaikuttaa asiaan. Autoon ei varmaan voi tukehtua, siellä on ilmaa parikymmentä kuutiometriä joka riittää aika monta päivää jos sattuu unohtaa käydä ulkona
3 kerrosikkunoista voi tehdä avattavat parissa kohtaa jos se miellyttää katsastusta.. Autosta ulos on kaksi ovea kuten ennenkin ja pari ikkunaa on senkokoista että mahtuu ulos.. 150Ah 48V LiFePo kennosto painaa 60kg, sama lyijyakkuina 160 kg. Ainoa mikä tuo lisäpainoa tuohon omamassaan on lämmityyssysteemi ja siinä oleva vesisäiliö jonka koko on jossain 150 kg paikkeilla, mutta kun se syrjäyttää osan nykytekniikasta niin lisäpaino pienenee. Sisäkalusteet on kaikki komposiittia, mitään massiivipuuta tai lastulevyä ei käytettäisi, korkeintaan liimapuuta rakenneosissa ja ohutta vaneria mm pöytälevyissä, nämä ois takuulla kevyempiä kuin yhdenkään nykyauton vastaavat sisäosat. Olen rakennellut paljon alipainelaminointia mm urtsin ja kuidun yhdistelmällä, sieltä kokemusta miten tehdään kevyitä rakenteita En ihan heti allekirjoita sitä että kantavuus tulee vastaan jos ottaa tuon huomioon materiaaleja valittaessa tai tekniikan lisäämisen yhteydessä. Tuohon jälleenmyyntiarvoon, sehän vaan paranee kun myyntiin tulee hienosti viimeistelty huipputekninen talviasuttava ajoneuvo. On totta että monet itsetekeleet on karmean näköisiä kötöstyksiä, mutta olen itse pedantti Kuorma-autojen nopeusrajoitukset on , tällä mennään satasta Lisäksi kuorma-autojen hyteistä ei pääse asuntoon kuin ulkokautta mikä voi olla monessakin asiassa aika harmillista.. ja HUOM, mitään ei ole aloitettu tekemään, tämä on silkkaa pohdintaa! |