Kirjoittaja
Aihe: Akun lataus agrekaatilla. (Luettu 9047 kertaa)
« Vastaus #16 : 23.11.2021 kello on 16:15 »
No nyt tuli vähän mitattua akun latausta kellolla (tällä laturilla ei tarvitse enää siihen hommaan kalenteria..)
Latausvirtaa liikenee akulle n. 45A, kun kaikki viihdevalot on päällä, kun se kone kerran tekee virtaa. Akut on 240Ah, 120Ah niistä oli purettu. Oli kokolailla neljä tuntia latausta, kun akkumonitori ilmoitti akun olevan täynnä. Karkeasti ehkä kolme tuntia meni täyttä 45A virtaa ja viimeisen tunnin virta pieneni, eli tultiin 14.5 voltin jännitteeseen. Akkumonitorin kriteerinä täydelle akulle on, että jännite on yli 14 volttia ja latausvirta on laskenut arvoon n. neljä prosenttia akun nimelliskapasiteeti stä, eli tälle 240Ah:lle noin 10A.
« Vastaus #17 : 25.11.2021 kello on 05:47 »
^Hyvä! Se minkä benssiinissä voittaa, häviää laturin hinnassa. Mutta paukutusta "saa" kuunnella vähemmän. Näin kylmään aikaanhan voi pikkulaturilla lataava lämmittää sähköllä kampetta, kuumalla taas jäähdyttää?
« Vastaus #18 : 25.11.2021 kello on 05:52 »
^Hyvä! Se minkä benssiinissä voittaa, häviää laturin hinnassa. Mutta paukutusta "saa" kuunnella vähemmän. Näin kylmään aikaanhan voi pikkulaturilla lataava lämmittää sähköllä kampetta, kuumalla taas jäähdyttää?
Juu, tosin aika paljon kallimpaa bensiini-sähkö on taas muuttaa lämpöenergiaksi kuin polttaa nestekaasua pannussa, mutta koneella on hyvä olla kunnon kuorma. 900W generaattori vie suurinpiirtein saman verran tunnissa kuin 5kW Webasto tai Eberi.
« Vastaus #19 : 25.11.2021 kello on 06:02 »
Kuormana on jääkaapin ja pannun ohjausvirta jatkuvasti, ledivaloja, puhelimen lataus ja tietokone sekä mokkula. Tässä talvisessa asemasotavaiheessa 20l bensakannullinen riittää suurinpiirtein kuukauden.
« Vastaus #20 : 16.02.2022 kello on 05:58 »
Sama kuva kuin tuossa toisessa akkukeskustelussa, mutta tähän se oikeastaan sopii paremmin..
« Vastaus #21 : 17.08.2023 kello on 22:15 »
Onkos kukaan ajatellut polttomoottorin pyörittämää auton laturia tai kahta? Niitähän n.100 A. saa aika halvalla, eikä pienet moottoritkaan halppis kaupassa mahottomia maksa? Valmiina ei taida olla, joten askarrella pitää. Jää tuo virran pudottamin pois 230 v.:stä. Minun eka akkulaturini oli n.20-30 A. tasavirtalaturi, sähkomoottorin pyörittämä.
« Vastaus #22 : 18.08.2023 kello on 08:47 »
Onkos kukaan ajatellut polttomoottorin pyörittämää auton laturia tai kahta?
Ajateltu on, toteutus vaan on jäänyt.....
« Vastaus #23 : 18.08.2023 kello on 09:31 »
Juutuubista löytää rakenteluviedoita tuollaisista. Kaverilla on kesämökillä ollut toistakymmentä vuotta ruohonleikkurin moottorista tehty, tunteja sille on tullut, ei kukaan tiedä, paljonko.
« Vastaus #24 : 18.08.2023 kello on 10:10 »
Onkos kukaan ajatellut polttomoottorin pyörittämää auton laturia tai kahta? Niitähän n.100 A. saa aika halvalla, eikä pienet moottoritkaan halppis kaupassa mahottomia maksa? Valmiina ei taida olla, joten askarrella pitää. Jää tuo virran pudottamin pois 230 v.:stä. Minun eka akkulaturini oli n.20-30 A. tasavirtalaturi, sähkomoottorin pyörittämä.
Mitenhän tuollainen voimakas latausteho vaikuttaa vanhanaikaisen lyijyakun tai vastaavasti jonkin modernimman akun käyttöikään? Lisääkö siis hitaampi lataus akun käyttöikää? Ei kannata vastata että kestäähän se autossakin, koska usein irtoakut asennetaan varsin suuren tehon irtiottoon akusta tai usein tapahtuvaan lataukseen.
« Vastaus #25 : 18.08.2023 kello on 10:13 »
0.2 kertaa akun kapasiteetti ainakin on ihan turvallinen arvo, eli 100Ah akkuun 20A. Ja esim. sähköttömällä mökillä akkua on sitten yleensä enemmän kuin tuo 100Ah.
« Vastaus #26 : 18.08.2023 kello on 14:55 »
Paljonkohan nykyauto lataa akkuun amppeereja maksimissaan? Laturithan on yli 100A.
Kulutus voi olla melkoinen kun iskee esim lasilämppärin päälle...puhaltimen käydessä ja muiden lämppärien...kulutu s voi olla 3kW. Eli amppeereja myös lähtee akusta vilkkaasti.
« Vastaus #27 : 18.08.2023 kello on 15:19 »
Jahas, onko ajatus hukassa? Lataus akkuun on eri asia kuin laturin tuotto. Normi akku ottaa vastaan tietyn määrän virtaa kun jännitteet ovat oikeat. Autossahan kulutus ei mene akun kautta vaan laturi tarjoaa käyttölaitteille jännitteen ja ne ottavat mitä ottavat, akku samoin. On rintterissäkin 180 A laturi mutta akkuihin menee 5-50 A varauksesta riippuen, kaikki muu menee suoraan, kokonaisuus taisi olla 40-80A normaalisti, toki lämppärit ja lasinlämmittimet sekä puhaltimia niin menee enemmän.
Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla
« Vastaus #28 : 19.08.2023 kello on 15:12 »
Tuo liitty vaan siihen paljonko akku voi ottaa ja antaa...
« Vastaus #29 : 19.08.2023 kello on 20:59 »
Eipä taida tästä porukasta kukaan tehnyt polttomoottorikäytt öistä 12 V. akkulaturia? Askarrellen varmaan saisi halavalla, verrattuna että ostaa agren ja sen perään ison akkulaturin? Joiden tekemine vain harvoilta onnistuu. Ei kai se akku määräänsä enempää virtaa ota, vaikka olisi 1000 A. laturi, jos ei jännitettä nosteta. Oikosulussa oleva akku sitten eri juttu, siitäkin yksi kokemus. Alkoi näet polttamaan latukselle meneviä sulakkeita.
|