Automaatilla ei tahdo laturin virta riittää lataamaan akkua täyteen päivä siirtymän aikana , jos on hupiakku päässyt tyhjentämään kun monta päivää puskissa, vie sen verran virtaskaa, jos päivittäin on siirtymää,
Entisessä kulkineessa oli AES-kaappi, nykyisessä ikävä kyllä vain MES. Kaapissa (kait molemmissa) taisi olla 140W/12V vastus, eli suunnilleen 12A otti virtaa @12V. Laturi taisi olla 120A, eli noin 10% meni edellisessä kamppeessa ajossa jääkaapille. Nykyisin laturitkin on tietty isompia.
Kuutioidaas hiukka. 300 km ajoa, olisko nyt sitten vaikka noin 4h. Jos em. laturi pukkaa täysiä, se tekee runsas 6500 Wh (@14V). No joo, vaikka tosta siten puolet menis ajonaikaiseen kulutukseen eli alustalle, ajovaloille ja reteoille sun muulle. Jää vielä runsas 3500 Wh. Hupiakun terveellinen syväpurkauskapasite
etti on tollaset 500 - 600 Wh/100 Ah, toki akkutekniikoilla on eroa. Eli 4h aikana ehtisi teoreettisesti ladata noin 700 Ah hupiakut...
Jos sitten siitä latauksesta on pois jääkaapin 140W saman ajan eli 560Wh, saman ajon aikana ei teoreettisesti saisi ladattua kuin vajaa 3000 Wh, eli noin 600 Ah hupiakut. Edellisessä AES-kaapillisessa kulkineessa oli vain noin 250 Ah hupiakut.
Joo, tässä on sitten muuttujia, kuten laturin ja säätimen kunto, johdotuksen ja akkujen kunto. Ja akkujen virranotto. Ja laskijan/kuutioijan romillet.
Kulkineeseen ledit jokaiseen mahdolliseen valaisimeen ja aurinkopaneelit katolle, niin ei tarvi akkujen latautumisesta olla niin huolissaan. Riittää kyllä useimmille muutenkin.