Kirjoittaja
Aihe: Sähköpyöräkokemuksia (Luettu 135648 kertaa)
« Vastaus #766 : 5.09.2024 kello on 14:12 »
Jos palataan aiheeseen. 😉 Aika paljon on tullut modailtua fillaria... - Ohjaustanko vaihdettu suorasta korkeampaan malliin. - Satula vaihdettu mukavampaan Selle Royaliin. - Satulaputki vaihdettu jousitettuun. - Lisätty 3 kpl Zefal lokareita - Lisätanko varusteille - Ladattava takavalo - Ladattava Halo etuvalo 1600 lumen, lisävalolle vielä ylim. pidike - Kännykkäteline - Pari pientä runkolaukkua - GPS mittari - Gripit nousukahvoilla - Käännettävä taustapeili kahvan jatkoksi - 2,8" Continental takarengas - 2,6" Vittoria Barzo eturengas Rullaa herkästi ja kulkee 30 ja rapiat.
« Vastaus #767 : 23.09.2024 kello on 09:17 »
Mikähän auttas, satuloita on tullut kokeiltua muutamaa eri kappaletta. Takapuoli huutaa hoosiannaa noin 5-7 km poljetun matkan jälkeen. Monesti jalkaudun ja taluttelen pyörää jonkun matkaa ja polkasen uudestaan matkaan. Joku satula pitäs tähän vaivaan löytää tai polkea vain seisaaltaan.
« Vastaus #768 : 23.09.2024 kello on 10:06 »
^ Minusta penkin toimivuuteen vaikuttaa koko ajoasento. Ja kumma kyllä minusta maantiesatula toimii parhaiten omassa sekameteliajossa maasturilla. Perheessä muut (samoilla fillareilla) haluavat vaihtaa pehmeämpään, ja onneksi niitä on omilla satulaputkilla, niin vaihto nopeaa. Itse en kaipaa pehmeyttä, mutta "sisäänajon" (~40km) maantiesatula vaatii, jos kausi ei ole jatkuvaa ympärivuoden. -- Ei liity nyt mitenkään erityisesti sähköpyöriin, mutta yleensä pyöräilyyn.. Onko joku nyky trendi, mutta näkyy yleiskuvassa, että satula jätetään liian alas (kääpiöitäkö). Eihän pyöräilyssä istuta istuinluilla kuin kirkonpenkissä. Lantiolinja; kantapää+polvi pitää sijoittua oikein (kuten ratsastuksessa), ja polven ojentua. Etureidestä loput poljennassa - koukussa könöttäminen menee nivusiin.. entä yläkroppa, käsien varaan, eikä istumiseen. Etupainoisena tehot löytyy. Tuossakin Megamanin kuvassa ohjaustanko ihan liian korkealla (tai penkki alhaalla). Lisäksi kammet (keskiö) jää liian eteen - en tiedä polkijan kokoa, mutta vaikuttaisi liian lyheltä rungolta tuo fillari kun penkkikin säädetty taakse.. voi olla että mukavuusvehkeillä ei edes haluta koslasta ottaa tehoja
« Vastaus #769 : 23.09.2024 kello on 10:37 »
Itsellä tanko ylhäällä molemmissa pyörissä, kulumaa sen verran niska hartia seudulla, että tämä on "luonteva" asento nykyään. Sieltä se takapuolen puutuminen osittain tulee.
« Vastaus #770 : 23.09.2024 kello on 10:57 »
Silloin kun ajellaan muuten vaan ja pääosin tiellä paras pyörä on hollantilaismalline n, rasittaa vähiten selkää, hartioita, käsiä ja persausta Sano polkupyöräilijät mitä vaan, mutta fyssarit suosittelee noita malleja.
« Vastaus #771 : 23.09.2024 kello on 11:03 »
Silloin kun ajellaan muuten vaan ja pääosin tiellä paras pyörä on hollantilaismalline n, rasittaa vähiten selkää, hartioita, käsiä ja persausta Sano polkupyöräilijät mitä vaan, mutta fyssarit suosittelee noita malleja. (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Silloin kun nykyinen jopo-mallinen ohjaustanko tuli pyöriin, niin sitä sanottiinkin 'terveystangoksi'.
« Vastaus #772 : 23.09.2024 kello on 11:30 »
Tuossakin Megamanin kuvassa ohjaustanko ihan liian korkealla (tai penkki alhaalla). Lisäksi kammet (keskiö) jää liian eteen - en tiedä polkijan kokoa, mutta vaikuttaisi liian lyheltä rungolta tuo fillari kun penkkikin säädetty taakse.. voi olla että mukavuusvehkeillä ei edes haluta koslasta ottaa tehoja
Juu, ohjaustangon vaihdoin ihan tarkoituksella pystympään, ajoasento muuttui rennoksi, eikä tarvitse nojata kyynerpäät lukossa selkä pyöreänä etukenossa ranteita vasten. Mummomaisempaa ajoasentoa on ihan haettu tarkoituksella. Satulan korkeutta pudotin pari senttiä, että jalat yltää paremmin maahan liikennevaloissa. Pituuteni on 183 cm. Satulaa on varmaan varaa ottaa eteenpäinkin, hyvä huomio. Jostain syystä on ollut tapana laittaa se taka-asentoon.
« Vastaus #773 : 23.09.2024 kello on 11:56 »
^ Näitä "oikea asento" tieteilijöitä tänäpäiväna riittää.. Tuo kuvan lättäjalka-polkutyyli varmaan sopii jollekin, kuitenki päkiän alle poljin varvasastujalle. Yhtälailla ohje polven ei-ojentumisesta - minusta helpompi mitoittaa ojentuneena, mutta nilkka painettuna (liikkuvuus ihmisillä poikkeaa) kun poljettaessa kuitenki nilkka jännittyy ja rentoutuu. Ja ainakin oma ajoasento pohjaa siihen, että istualteen poljetaan, ei seisaalta kuin harvoin.. Tuo jalan (varpaiden korkeintaan) ylettyminen maahan ei liity pyöräilyyn (vaan jalkautumiseen), tai korkeintaan maastoiluun, jota varten tarttee sitten hissitolpan (ei kompromisseja) Mutta yhtälailla topikki onkin sähköpyörällä ajelu (kokemuksia) - eikä niinkään pyöräily (kuntoilu/urheilu). Ja trendikonkelit kuvassa myös tällöin; jopo (ei se alkup. Jopo), mummo/hollantilaiskoslat. Miksei Promptonit ja muut kopiot. Eli yleisesti kehonsiirtimet. Jätän aiheen..
« Vastaus #774 : 23.09.2024 kello on 11:57 »
Mikähän auttas, satuloita on tullut kokeiltua muutamaa eri kappaletta. Takapuoli huutaa hoosiannaa noin 5-7 km poljetun matkan jälkeen. Monesti jalkaudun ja taluttelen pyörää jonkun matkaa ja polkasen uudestaan matkaan. Joku satula pitäs tähän vaivaan löytää tai polkea vain seisaaltaan.
Sama juttu... Lakkaa nivuksista veri kertämästä ja pakko jaloitella. Olen kallistanut satulaa hiukka etukenoon ja ohjaustanko mahdollisimman ylös. Pysty ajoasento estää hartia- ja niskakipuihin, mutta silloin paino menee persukseen. Pitäisi asentaa joku nojatuoli.
« Vastaus #775 : 23.09.2024 kello on 12:16 »
« Vastaus #776 : 23.09.2024 kello on 12:51 »
Mikähän auttas, satuloita on tullut kokeiltua muutamaa eri kappaletta. Takapuoli huutaa hoosiannaa noin 5-7 km poljetun matkan jälkeen. Monesti jalkaudun ja taluttelen pyörää jonkun matkaa ja polkasen uudestaan matkaan. Joku satula pitäs tähän vaivaan löytää tai polkea vain seisaaltaan.
Nuo on yksilöllisiä asioita, ei ole yhtä oikeaa ratkaisua! Riippuu pyörän geometriasta, ajoasennosta, satulan muodosta, korkeudesta ja asennosta, ohjaustangon muodosta, korkeudesta ja leveydestä jne! Itse hakenut samoja asioita pitkään ja nyt kohtuu hyvällä tolalla. Jousitettu satulatolppa auttaa omalta osaltaan. Viimeisin ratkaisu oli hankkia pehmustetut ajohousut. Niitä voi käyttää lämpimillä säillä sellaisenaan (lyhyiden kalsareiden päällä), kylmillä säillä sitten vedetään päälle pitkälahkeiset housut! On auttanut paljon! Noita pehmustettuja housuja on kaupoissa hyllyt väärällään, joten kannattaa olla tarkkana, mitä ostaa!
« Viimeksi muokattu: 23.09.2024 kello on 13:02 »
« Vastaus #777 : 23.09.2024 kello on 16:00 »
Tuo kuvan lättäjalka-polkutyyli varmaan sopii jollekin, kuitenki päkiän alle poljin varvasastujalle. Yhtälailla ohje polven ei-ojentumisesta
Joskus sanottiin, että satula niin ylös, että jalka suoristuu poljettaessa. Se ohje on syvältä.... Paljonko sitten pitää jäädä koukkuun, on yksilöllistä.
« Vastaus #778 : 23.09.2024 kello on 18:32 »
Joskus sanottiin, että satula niin ylös, että jalka suoristuu poljettaessa. Se ohje on syvältä.... Paljonko sitten pitää jäädä koukkuun, on yksilöllistä.
Aika hyvin toimii ohje: jalka suoraksi ja kantapää yltä polkimeen. Polkimen Siirto päkiälle niin polvi hieman koukistuu👍
« Vastaus #779 : 23.09.2024 kello on 20:39 »
Aika hyvin toimii ohje: jalka suoraksi ja kantapää yltä polkimeen. Polkimen Siirto päkiälle niin polvi hieman koukistuu👍
Kun katsoo noita työkseen ajavia, niin aika paljon jää koukkuun.... Liian vähän, tai jalka suoraksi, niin saa kyllä paikat kipeäksi.
|