Mitähän nopeutta tuo rekka saa ajaa, kun sillä on kylttejä mistä valita? Nuo ovat eri tieluokkien ( paikallis, provinssi,kansallinen ja usempikaistaisen tien nopeuksia ) nopeuksia joita raskaallakalustolla saa ajaa, tarkoitettu rekisteröinti maan viranomaisille helpottamaan kontrollia. Esimerkiksi täällä belgiassa on vlaanderissa perusnopeus 70 km/h ja yli 7,5 tn tavarankuljetus ajoneuvot saavat ajaa 60 km/h. Jos liikennemerkki on 90 km/h niin raskaala se on nopeus 70 km/h. Ja taas Wallonissa on perusnopeus 90 km/h ja raskaskalusto kulkee sen mukaan. Saksalla on samankaltainen systeemi tai oikeastaa useimmilla eu-alueen mailla. Vakuutustodistushan ei ole pakollinen EU/ETA maissa (green card). Helpottaa kyllä.Ainakin ranskassa ja belgiassa pitää olla aina mukana autossa voimassa oleva vakuutustodistus ( green gard ). Siitä viranomainen näkee onko vakuutusvoimassa ja minne asti on voimassa. Ainakin ranskassa ja belgiassa pitää olla aina mukana autossa voimassa oleva vakuutustodistus ( green gard ). Suositeltavaa ainakin tämän mukaan: https://www.lvk.fi/fi/autolla-ulkomaille/vihrea-kortti/ Jos liikennemerkki on 90 km/h niin raskaala se on nopeus 70 km/h. Onkohan siellä päin paljon niitä, jotka valittaa 'alinopeudesta'? Onkohan siellä päin paljon niitä, jotka valittaa 'alinopeudesta'? On, täällähän on paljon mummeleita ja pappoja jotka ei näe, ei kuule, eikä niskakaan enää taivu. huruutellaan sitten ajella 50 km/ 70 rajotuksella. Tosin täällä ollaan onneksi nyt nostamassa moottoritieden alanopeusrajaa 70 -> 80. Ei sillä että nopeus olisi vaarallinen, vaan se että se takana kasvava jono on vaarallinen. Ja oli ne joku vuosi laskeneet senkin paljonko se maksaa menetettynä työaika kun joku kiskoo sitä jonoa hiljaisella nopeudella. Useampi kymmentä miljoonaa pelkästää ammattiliikenteessä . Jos työmatka on 160 kilometriä päivässä ja pääsee ajelemaan vaikka 10kmh lujempaa kunnei ole alinopeusköröttelij öitä niin
se tekee vuodessa 10 minsaa per päivä eli 2200 minsaa per työvuosi. = 37 tuntia = 5 työpäivää. 5 työpäivää vuodessa istumista pelkästään köröttelijän takana Jos työurasi on 40 vuotta niin olet istunut köröttelijän takana päästessäsi eläkkeelle 200 työpäivää...eli melkeen kokonaisen työvuoden Jos työmatka on 160 kilometriä päivässä ja pääsee ajelemaan vaikka 10kmh lujempaa kunnei ole alinopeusköröttelij öitä niinEi sen väliä, siitähän saa palkan Riippuu siitä saako ajamisesta palkan...monella se on omasta vapaa-ajasta pois.
Mutta jos ajattelee firman omistajan eli psen palkan maksajan kannalta niin köröttelijät on varsin ikäviä... maksaa nyt yhdelle myyntiedustajalle about 60 000 euroa extraa köröttelijöiden vuoksi. Ykkösosan saa maksutta muulloinkin. Kakkosesta pitää maksaa.Ainoastaan katsastuksen yhteydessä saa ilmaisen tulosteen. Tai voit tilata sen ilmatteeks Traficom palvelun kautta, siis netistä. Jos menet konttorin rekisteripalveluist a (harvassa konttorissa edes on), se maksaa. Myöskään auton katsastuksen yhteydessä eivät saa (lienee sisäinen sääntö) antaa asiakkaalle eri auton otetta tulosteena. Ainakin mulle maksoi 7.50€ (teknisen osan kopio). Katsastuksen yhteydessä 0€ (teknisen osan tulostaminen). Hinnastoissa noin, saman kertoi "konttorin täti" kun tykkäsin, että ilmatteeks tarttis saara..
*****
Ainoastaan katsastuksen yhteydessä saa ilmaisen tulosteen. Tai voit tilata sen ilmatteeks Traficom palvelun kautta, siis netistä. Aika monta kertaa hain otteen lähtiessäni ulkomaille. Kerran jouduin maksamaan. Oma moka kun pyysin vain rekisteriotteen, niin printtasi myös kakkososan. Opin kerralla mainitsemaan, että ykkönen. Aika monta kertaa hain otteen lähtiessäni ulkomaille. Kerran jouduin maksamaan. Oma moka kun pyysin vain rekisteriotteen, niin printtasi myös kakkososan. Opin kerralla mainitsemaan, että ykkönen.Ootko tänä tai viime vuonna? Frankin kun ostin, en saanut mitään. Ennen kesän reissua kävin hakemassa. Muutaman muun auton tänä vuonna ostanut, enkä ole saanut pyytämättä mitään paperia Kesällä yhtä autoa katsastaessa kysyin katsurilta toisen auton otteen printtiä. Ehdotti kassan kautta.. Onse kiva ku pääsee vaunuakin sitten vetämään 100km/h,ei jää rekkojen jalkoihin Ja ohittelemaan suuria vaunuja Varsinkin kun on hyvät tiet.
|