rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017  (Luettu 30379 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #45 : 8.10.2017 kello on 23:30 »
Pe 6.10.

Onhan jo oltu paikallaan jopa kaksi yötä, siis maantielle. Ensi auton huoltotyöt, vedet ja jätteet pääasiassa, ja sitten maksamaan. Maksutapahtuma oli kuiyenkin yllätys, vaikka tullessa respahenkilö sanoikin, että "all include" tällä Campin Key Europe kortilla. Nimittäin hän selitti hyvin tarkkaan, että "transponderissa" on 10€ rahaa ladattuna ja sitä menee tähän ja tuohon niin ja niin paljon. Mutta kun maksun aika tuli, niin 19€/vrk sisälsi todellaTODELLA  kaiken, jopa pesukoneet ja kuivurit, suihkuista puhumattakaan. Pesulaitteita käytimme 2x kumpaakin. Itse asiassa kuivuria 3x, koska toinen kuivuri oli rikki ja jouduimme saman erän kuivaamaan kahdesti.

Sitten ajelimme hiljalleen Moselin laaksoa melko pitkään. Lopulta osuimme Konz-nimiseen kaupunkiin ja sen venerannassa olevalle Stellplatzille. Se on paikallisen kämppärin pitämä paikka, vaikka kämppäri on radan takana parin-kolmensadan metrin päässä. Hintaa oli 8€ ja palvelut, lähinnä jätteet, oli siellä kämppärillä. Oli meitä kuitenkin 2 autokuntaa paikalla yötä.

La 7.10.

Olin jo illalla huomannut Tompasta, että lähellä on huoltis Maxgas (saattaa olla Gasmax, ei ole kuittia tässä nyt), johon olin menossa kysymään kaasun täydennystä. Paikalle päästyämme, totesimme aukioloajan olevan la 10-13. Olimme puoli tuntia etuajassa. Siis minä odottamaan ja vaimo kauppaan.

Kellon tullessa kymmenen tuli henkilökuntaa ja minä tiedustelemaan täyttöjä. Lupasi onnistuvan.

Siis nyt palataan Mörsdorfiin (vai mikä se olikaan). Sieltä ostin captainkid´n avustuksella täytettävän ja ylitäytön estolla varustetun pullon lisukkeineen. Ja sinne jäi täysinäinen suomipullo odottamaan paluumatkaa. Ja tähän liittyy se, että Knauskämppärillä olin ollut auton alla. Ruuvasin pullon kiinni niin, että sitä ei saa ilman työkaluja irti, niin kuin olen saanut tietää tämän kiinnityksen. Se olikin aika savotta kun mutterit eivät meinanneet millään mennä kierteellä. Ensimmäisellä oli hirveä vääntö ja tuska. Toiseen onneksi keksin hieman öljytä kierteitä. Eikä omilla työkaluilla (joita ei ole lethermannia parempia) olisi onnistunut ollenkaan.

No siis kaasuasemalla kaveri ensi yritti jarrutella, että ei tuollaista pulloa voi täyttää. Mutta sanoin, että se on laillinen niin hän tutki tarkemmin ja totesi olevan täytettävän. Sen jälkeen hän ystävällisesti opasti tankin täytön kädestä pitäen. Lisäksi vaihtoi sakupullon täyteen. Nyt on kaasua vaikka pidempäänkin reissuun.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #46 : 8.10.2017 kello on 23:37 »
Nyt pitää lopettaa, kun mulla ei ole tarkkaa aikaa, milloin tämä tunnin nettisessio taas päättyy.

Hyvää yötä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:30.10.2022 kello on 20:01
  • Gnothi seauton - Monaco Rambler Vacatione
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #47 : 9.10.2017 kello on 11:08 »
Mukava kuulla Seppo, että lopulta onnistui tuo kaasuntäyttö. Joskus se on nihkeätä, kun ihmiset täyttävät omilla adaptereilla kaasupullojaan. Varsinkin saksalaiset ja fransut. Vaikka kuinka on kielletty isojen kaasufirmojen taholta, niin eipä se juuri tahtia haittaa.
Pidetään vaan kaasupullo kaapissaan kiinni ja täytetään muina miehinä se 22 litraa, jonka kaikki tietävät olevan 80% tyhjän pullon tilavuudesta.
Mitään vaarallista ei tässä ole, ja helpottaa suuresti ulkomailla kylmään aikaan matkaavia karavaanareita. Seppo teki fiksun oston ja nyt kun sai vielä kädestä pitäen opin kaasuntäyttöön, niin on iso huoli pois. Se on rapiat 200 euron arvoinen investointi, tuo ylitäytön estävän kaasupullon hankinta, mutta kun se on kaikki määräykset täyttävä, niin lisää kaasua saa Euroopassa joka maassa paitsi meillä Suomessa. LPG-GPL autokaasua myydään kaikkialla ja paikkoja on kymmeniä tuhansia Euroopassa.
LPG autokaasu on samaa kaasua kuin pulloissa, useimmiten sekoitus propaania ja butaaania. Pohjoisessa on oltava propaania, mutta etelässä käytetään butaania. Oleellisia eroja näissä on vain tuo 0:n paikkeilla oleva ilman lämpötila. Propaani tulee pullosta vielä -35C , mutta butaani ei enää pakkasella kaasuunnu.

Seppoa autoin mieluusti, sillä minulla on edustus tuolle täyttöpullolle ja myös adaptereita löytyy sekä muitakin kaasutarvikkeita, filttereitä ym.

Yritin lisätä kuvan, mutta ensin tuli ilmoitus, että kuva saa olla max 2mb , toisen kerran yritin kuvaa lisätä, jonka koko oli 1,9mb , sitten tuli ilmoitus, että max kuvakoko tulee olla 400kb ! Aika kornia, ettei systeemi toimi kuten vaikkapa Facebookissa, jonne olen vastaavia kuvia siirtänyti. Picasassa oli helppo pienentää kuvia, vaan sen lopetettua en ole löytänyt vastaavaa kuvien tallennuspaikkaa.
« Viimeksi muokattu: 9.10.2017 kello on 11:27 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:56
  • viva la France
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #48 : 9.10.2017 kello on 11:53 »
Täällä Belgian korkeudella alkaa olla seos suhde lpg:lle alle +10 asteen lämpötiloissa 50/50 % butaani/propaani.
Ja kun tullaan 0 asteen tienoille on seos 75/25 % butaani/ propaani eli tulee ulos noin -25 asteessa vielä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #49 : 10.10.2017 kello on 23:44 »
La 7.10. jatkuu

Kaasut saatuamme, päivä oli jo sen verran pitkällä, että en voinut edes kuvitellla ehtivämme kohtuudella Lyonin Dardillyyn. Niinpä otin suunnaksi tutun Colmarin Stellplatzin venesatamassa. Hinta oli mielestäni pudonnut,  11,44 auto ja kaksi henkeä. Henkilömäärä tarvittanee turistiveroa varten. Mutta niin myös palvelun taso. Iltapesulle ei päässyt 16.30 jälkeen.  Thumbd Illemmalla teimme kunnon koiralenkin. Niin ja autoja oli tosi paljon. Mielestäni enemmän kuin kerran Colmarin joulumarkkinoiden avajaisten aikaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #50 : 11.10.2017 kello on 00:01 »
Su 8.10.

Ja aamusta maantielle ja nyt sitten nokka kohti Lyonin Dardillyä.  Alkaakohan näin ikääntyessä tuo muisti tekemään tepposiaan? Reitti on tullut ajettua monta kertaa ja pitäisi olla tuttu. No, laitoin tomppaan Dardillyn kämppärin osoitteeksi. Dolen kohdalla se tarjosi tietä Beauneen ja tie Lyoniin erkaantui vasemmalle.  Ja tässä se muisti petti, samoin  kuin luottamus tomppaan. Minä päätin seurata tietä Lyoniin.  Niinpä siitä tulikin lievä kiertotie. Ensin kohti Lyonia aina sen kehätielle asti, sitä pitkin länteen ja sitten Pariisiin menevää tietä pohjoiseen Dardillyyn.  Ja kaiken kukkuraksi ylimääräisiä tiemaksuja ja tietenkin polttoainekuluja.

Nyt minä olen vihainen itselleni kun sorruin tuollaisiin alkeellisiin virheisiin.

Pieni hauska yksityiskohta oli, että Colmarissa porttikoodi oli 1307  ja Dardillyssä 1703. Kumpikin oli  helppo muistaa, varsinkin jälkimmäinen edellisen ansiosta.


Ma 9.10

Kohti Välimeren rantaa, mutta lisää  myöhemmin. Nyt nukkumaan.  Hyvää yötä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #51 : 11.10.2017 kello on 14:14 »
On se vaan jännä tämä muisti. Ensin miettii asioita, mistä aikoo mainita.  Ja kun alkaa kirjoittaa, niin joku tai joitakin jää pois. Ihan joku saattaa tulla mukann, mutta harvemmin.

Lauantaille aioin mainita tankkauksesta. Tiedossani oli, että Ranskassa maksaisi diesel n. 1,40. Niinpä ajattelin tankata vielä Saksan puolella. En tiennyt, missä raja menee. Päätin ajaa isosta tiestä syrjään reilun kilometrin.  Siellä dieseli maksoi n. 1,26. Kun jatkoimme matkaa, niin raja olikin n. kilometrin päässä.

Dieselin hinnat ovat Ranskassa olleet n. 1,20-1,40 välillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #52 : 11.10.2017 kello on 22:43 »
Ma 9.10.

Edellisviikolla olin s-postitse yhteydessä Albinkarmaniin, kun oli huomannut, että hän ei ollut aikoihin  orgissa. Tiedustelin häneltä hyviä alueita Välimeren rannalta. Sain sellaisia ja valitsin yhden, jonka nimeä en nyt muista, mutta sijaitsee Saintes-Maries-de-la-Mer'issä (hirveitä nuo joidenkin paikkakuntien nimet). Olin netistä katsonut siitä tietoja.  Sen hinnoittelu vaikutti kohtuulliselta, vaikka ei kuulunut ACSI-alesysteemiin. Aika pian kuitenkin respassa selvisi, että se ei ole meidän paikkamme. Koirien hinta oli 5,50/kpl eli 22€ yhteensä meidän neljältä koiralta, enemmän kuin auto, sähkö ja kaksi ihmistä. Tuota koirien hintaa en ainakaan huomannut netissä jos edes oli.

Paikallemme päästyämme, huomasin heti toisen suomalaisen auton. Illemmalla kävin vaihtamassa pari sanaa isännän kanssa   ja sain kuulla heidän olleen jo useampana vuonna alueella.

Illalla piti vielä tehdä varasuunnitelma.

Ti 10.10.

Aamutoimien jälkeen lähdimme toteuttamaan tätä varasuunnitelmaa. Löysin ACSI-aleoppaasta toisen alueen samasta kylästä, mutta vähän syrjemmästä. Se olikin muutamien todella isojen Stellplatz-alueiden takana. Täällä minun ei tarvinnut mennä edes respaan kyselemään, sillä ulkona oli hinnasto, jossa koirille oli sama hinta 5,50. Olin tosin oppaasta huomannut, että koirat maksavat, vaan ei ollut hintaa. Varalta olin tehnyt jo sillekin varasuunnitelman.

N. 250km itään oli parikin paikkaa, joissa sallitaan useita koiria maksutta. Niistä valikoitui syksyllä kauemmin auki oleva alue de la Baie Cavalaire-Sur-Ner'issä (kamalia nuo paikan nimet!!). Tieksi valitsimme maksuttoman tien ajatellen, että se olisi lähellä kauniin Välimern rantaa. Eipä sieltä tieltä paljoa vettä näkynyt. Välille piti löytää kauppakin. Tomppa löysi Carrefourin Marseillessa. Mutta se oli virhe. Monen katutyön ja ilmeisesti uuden valmiin tien takia pyörimme hetken ympyrää löytämättä sitä. Kyltti kyllä löytyi, olikohan minuutin päässä, mutta kun ei sitä ymmärtänyt eikä lisäkylttejäkään, niin jätimme kaupan väliin. Kuitenkin tarkoitettuun kohteeseen laitettuna määränpää aiheutti sekaannusta. Sitten vaan sen verran ajoa suuntaan x, että tomppa ei vaatinut enää "tee u-käännös, jos voit" temppua. Olin kertonut vaimolle, että alue on 400 metrin päässä rannasta. Lähestyessämme kaupunkia, hän epäili, että se 400m suoraan alaspäin. Sen verran korkealla  välillä kävimme.

Alue on edelleen melko täynnä. Monia tontteja ei ollut vapaana. Halusin paikan melko läheltä porttia, että on nopea viedä koirat ulkopuolelle. Vaati hieman autolla vekslaamista, että sain oven etelään eikä markiisi levitettäessä yltäisi tielle.

*****
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
  • Autossa on pyörät
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #53 : 12.10.2017 kello on 08:09 »
jonka nimeä en nyt muista, mutta sijaitsee Saintes-Maries-de-la-Mer'issä
Olikos se pikku Rhonen ja meren risteyksessä ? Eli kaupungin oikealla laidalla ?
Siinä oltu muutaman kerran, oli -90 lukua kai eka kerta.
https://www.camping-leclos.fr/

ja se toinen
https://www.camping-labrise.fr/

  • Vieras
  • Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #54 : 12.10.2017 kello on 08:33 »
    Olikos se pikku Rhonen ja meren risteyksessä ? Eli kaupungin oikealla laidalla ?
    Siinä oltu muutaman kerran, oli -90 lukua kai eka kerta.

    Kovin on hyvä muisti, mulla ei oo enää mitään hajua millä leirintäalueella oon ollu esim. Lofooteille tai Legolandiin suunnatuilla matkoilla ellei siitä olisi tänne tullut tehtyä ”päiväkirjaa”.

    *****
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
    • Autossa on pyörät
    Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #55 : 12.10.2017 kello on 08:51 »
    Kovin on hyvä muisti, mulla ei oo enää mitään hajua millä leirintäalueella oon ollu esim. Lofooteille tai Legolandiin suunnatuilla matkoilla ellei siitä olisi tänne tullut tehtyä ”päiväkirjaa”.
    Oli niin mukavaa ja miellyttävää että jäi otsaluuhun, retket tuolta Aigues-Mortesiin, Arlesiin ja hevosratsastusreiss ut jne

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:32
    • Kulkija
    Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #56 : 12.10.2017 kello on 11:04 »
    Oli niin mukavaa ja miellyttävää että jäi otsaluuhun, retket tuolta Aigues-Mortesiin, Arlesiin ja hevosratsastusreiss ut jne

    Meillä puhutaan noista viimeisistä vieläkin, vaikka aikaa kulunut jo yli kolme vuotta, vai oliko neljä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #57 : 12.10.2017 kello on 16:21 »
    Olikos se pikku Rhonen ja meren risteyksessä ? Eli kaupungin oikealla laidalla ?
    Siinä oltu muutaman kerran, oli -90 lukua kai eka kerta.
    https://www.camping-leclos.fr/

    ja se toinen
    https://www.camping-labrise.fr/

    Se oli labrice, jossa yövyimme ja leclosin portilla käännyimme ympäri.

    Ke 11.10.

    Aamutoimien jälkeen auton pihanpuolen seinän pesu, että voi laittaa rakentaa leirin. Iltapäivällä käytettiin talon pyykkikonetta, 5€,  ja sen jälkeen Carrefourin marketissa n. puolen kilometrin päässä.

    To 12.10

    Aamupäivällä pesin Atrian keulan. Kahvittelun jälkeen kävimme rannassa. Uimarantaa etsimme, mutta vain venesatama löytyi. Päivä on sen verran lämmin, että koirien takia ei voitu lähteä enää toiseen suuntaan etsimään. Jääpä huomisellekin jotain jos ei jää uima-altaalle paistattamaan. Vielä kävin paikallisessa rautakaupassa ostamassa kemsanestettä. 16,50 kaksi litraa sinistä Thetfordia. Onko Suomessa kahden litranpulloja, kun en muista. Jos ovat, niin ovat siellä edullisempia.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:33
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #58 : 12.10.2017 kello on 21:18 »
    Lisää työskentelyä tälle päivälle. Sain pestyä vasemman seinän. Enää puuttuu takaseinä.

    Tänään ymmärsin optella pääsemään nettiin maksutta. Täällä on kantavuudeltaan heikko maksuton netti puoleksi tunniksi päivässä laitetta kohden. Mukana on viisi laitetta, siis 2,5 tuntia yhteensä. Harmi vaan, ettei yllä autolle asti, pitää tulla respan eteen wifialueelle istumaan.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:22
    • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
    Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #59 : 12.10.2017 kello on 21:24 »
    Lisää työskentelyä tälle päivälle. Sain pestyä vasemman seinän. Enää puuttuu takaseinä.

    Tänään ymmärsin optella pääsemään nettiin maksutta. Täällä on kantavuudeltaan heikko maksuton netti puoleksi tunniksi päivässä laitetta kohden. Mukana on viisi laitetta, siis 2,5 tuntia yhteensä. Harmi vaan, ettei yllä autolle asti, pitää tulla respan eteen wifialueelle istumaan.

    Itsellä on tuo Huawein wifi- mokkula asennettu autoon ja siinä 10GB/kk Telian EU liittymä. Netti aina auton vieressä. Maksaa 24,90€/kk ja voi laittaa vaikka reissun jälkeen sopimus poikki jos ei tarvitse miettiä vapaita wifejä...
    Jokainen nykyaikainen kännykkä toimii myös tukiasemana haluttaessa kun kääntää hotspotin päälle (kännykässä tietty tarttee kanssa sellainen liittymä johon kuuluu eu dataa). On oikeasti näiden kanssa yksi 'huoli' reissatessa vähemmän.