Kirjoittaja
Aihe: Sähkökäyttöiset tulevat (Luettu 170909 kertaa)
« Vastaus #721 : 5.09.2023 kello on 21:03 »
Alkaa olemaan kulutuslukemat kohdillaan; - 12kWh/100km
Eipä aiemmin noita lukemia tullut tuijotettua. Omalla hybridivolkkarilla menee 25kWh/100km kun ajaa todella nätisti. Mutta joo. Kyllä se porttiteoria saattaa toimia, että lataushybridi johtaa täyssähköön. On sähköllä ajaminen vaivatonta, leppoisaa ja todella halpaa bensaan verrattuna. Omassa saisi olla suurempi akku ja pidempi range. Nykyinen on turhan nirkoinen. Ja ilman vaunun vetotarvetta menisi täyssähkökin. Nyt alkaa latausmahdollisuude tkin olla kohdallaan. Kotona hidas lataus toimii ja riittää hyvin yön yli lataukseen. Kypsyin odottamaan firmalta latausoperaattoreid en lätkiä ja rekisteröidyin itse Virtaan. Tuolla saa ladattua duunipaikalla päivän aikana ja esim. illalla salilla käydessä lataa sinä aikana tyhjästä yli puoleen 7,2 kW teholla. Latausoperaattoreid en kirjo kaikella tapaa on melko sekava kokonaisuus.
« Vastaus #722 : 5.09.2023 kello on 22:09 »
« Vastaus #723 : 6.09.2023 kello on 07:49 »
Alkaa olemaan kulutuslukemat kohdillaan; - 12kWh/100km
https://www.hs.fi/talous/art-2000009830036.html
Kovin hinnakasta silti tuntuu olevan tämä sähköautoilu, yli 600€/ 100km Mutta onneksi lopulta järki voitti ja Tapion sähköautoilutarina sai onnellisen lopun https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24Tapion auton arvosta suli kolmannes vuodessa: ”Eka ja vika Tesla”
Tämä maksoi Tapion muistikuvien mukaan vuosi sitten vetokoukkuineen ja lyhyehköä lisävarustelistaa rastittamalla noin 65 000 euroa.
Arvo sulaa silmissä Vuotta myöhemmin pettymys oli suuri autokaupassa. Hyvitykseksi tarjottiin vain 39 000 euroa, joka olisi tarkoittanut noin 40 prosentin arvonalenemaa.
Tapio jatkoi tarjousten perässä juoksemista ja löysi lopulta hieman paremman tarjouksen. Lopullinen vaihtohyvitys oli noin 45 000 euroa ja tilalle tuli dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz.
« Vastaus #724 : 6.09.2023 kello on 08:32 »
Kyllähän tuolla jo bentsiiniä ostaa
« Vastaus #725 : 6.09.2023 kello on 09:18 »
Jos ostaa uuden sähköauton 3600 kilometrin ajorupeamaan vuodessa, on se lähtökohtaisesti täysin järjetön yhtälö. Sähköauto ei ole mikään pihakoriste, sillä pitää ajaa tietty määrä, joka ei ole vain muutama tonni vuodessa.
« Vastaus #726 : 6.09.2023 kello on 09:26 »
.. Kovin hinnakasta silti tuntuu olevan tämä sähköautoilu, yli 600€/ 100km
Jos viittaat lainauksesi 12kWh/100km "vähäkulutuksiseen" autoon, niin mistä otit 50€/kWh hinnan? Kyllä se vaan on totuus, että sähköautoilu, on se sitten täys- tai plugariauto, muihin energiakayttöihin halpaa.. mikäli sähkölämmityksen energiahinnalla pientalossa lataa: - Jos auto (v60) kuluttaa 20kWh/100km ja sähkö siirtoineen+veroineen maksaa 0.13€ kWh, eli 2.6 €/100km
- ja sama auto bensakoneella ottaa 6 l/100km ja 95E on 2.10 €/l, eli 12.6 €/100km
..ainakin niin kauan kunnes vastaavia autoilun veroja (pl. alv) aletetaan rokottamaan liikennesähköstä mitä liikennepolttoainei lta. Mitä noita julkisia latauspaikkojen hintoja olen katsellut, niin ison siivun operaattorit ottavat, varsinki pikalatauksella, mikä ehkä pakollinen vaihtoaehto tienpäällä "tankkaukselle".. Mutta rimpuilkaa vain vastaan Volvo ilmoittanut, että uusista 2025 puolet tulee olemaan täyssähköjä ja toinen puolisko hybridejä (pelkkiä polttomosalliisa ei lainkaan) ja 2030 vain täyssähköjä. Eihän tuohon ole kovin pitkä aika - kannattaisi totutella jo, jos tuolloin autoilla aikoo kun varmasti kaikenlaisia kurituksia/ryöväyksiä keksivät savuttajille..
« Vastaus #727 : 6.09.2023 kello on 09:48 »
« Vastaus #728 : 6.09.2023 kello on 10:06 »
« Vastaus #729 : 6.09.2023 kello on 10:10 »
^ Tuon artikkelin XC90 pelkkänä T8:na ei ole kovin taloudellinen, eikä kovin köykäinen, saati kovin fiksu valinta pelkästään 3.6tkm vuosiajosuoritteell e. Mainittu pihakoriste, jos tallista raaskii happosateeseen ajaa ^^ Muistaakseni esityksen CO 2-raja verokevennykselle oli >179g, mikä voi olla kompesaatiota tulevalta verokorotuksilta.. ei haluta käyttöikänsä lopussa olevilta (eli <2010) käyttoautoilta kohtuuttomia veroja periä. Tuohan on tuollaisen perusperhiksen Euro4 raja 1.6-2 l koneella. Eihän se pelkästään Volvo ole ilmoittanut tuotantomallien moottorimuutoksista, vaan onhan suuntaus sama isoimmilla eurooppalaisilla merkeillä - jatkoin vain samalla merkillä kun sitä laskemassa käytin .. Edit; luetaan nämä viestit 5 vuoden päästä uudelleen (2028) - oltiinko "tuulimyllyjä vastaan"
« Viimeksi muokattu: 6.09.2023 kello on 10:57 »
« Vastaus #730 : 6.09.2023 kello on 10:26 »
Halpuus on muutenkin vähän turha argumentti, kun puhutaan uudesta ja kalliista autosta. Ihan kuin mitään muita kuluja siinä ei olisi?
Nih... "Tapion auton arvosta suli kolmannes vuodessa: ”Eka ja vika Tesla”" https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24Kannatti varmaan ostaa Diesel Mersu tilalle, kun tulee peräti 3600 km ajoa vuodessa. Saattaa Tapio pettyä taas vuoden päästä dieselinsä kanssa.
« Vastaus #731 : 6.09.2023 kello on 10:36 »
Kannatti varmaan ostaa Diesel Mersu tilalle, kun tulee peräti 3600 km ajoa vuodessa.
Samaa mietin... 🙂
« Vastaus #732 : 6.09.2023 kello on 13:43 »
Kannattiko ostaa talouteen yksi ylimääräinen sähköauto??
Ostin 15 kk sitten talouteen yhden ylimääräisen auton, sähköauton, Nissan Leaf Connect VM22 39KWh ja laitoin vaununvetoauton seisontaan. Alla laskelma, josta jokainen voi päätellä minkähintaista on kulut olleet sähköautoilussa minulla.
Ajettu 30000 km Aika 15kk
Nissan Leaf Connect VM22 39KWh kulut:
Lyhennykset: 15 x 262e = 3930e (sisältää huollot)
Energia: Arvio keskikulutuksesta 20kw/100km (Tämä yläkanttiin). Todellisuudessa kesällä pääsee n.15KW/100km kulutuksella ja kaupungissa vähemmälläkin. Talvella lämmitys nostaa kulutusta, niin keskikulutus pyörii 23kw/100kw paikkeilla. Sähkön hinaksi valitsin 0,15e/Kwh, koska 95% latauksista on tehty kotona ja ollut halpa sähkösopimus.
20Kw/100km x 30000km = 6000Kw (Auto raportoi n. 5000kw, mutta käytetään laskussa isompaa, niin sisätää kaikki häviöt)
6000Kw x 0,15e/KWh = 900e
Yhteensä: 4830e/15kk
Vw Touareg 3.0 TDI VM11 kulut (jos olisin ajanut nämä kilometrit tällä autolla):
Lyhennykset: Ei ole rahoituskuluja
Valitsin keskikulutukseksi 10l/100km joka on vähän optimistinen, koska Leafillä ajetut kilometrit on pääosin kaupunkipainoitteis ta ajoa ja Touareg pyrkii kuluttamaan mieluusti enemmän.
10l/100km x 30000km =3000l dieseliä säästynyt vuodessa.
3000l x 2e/l = 6000e
Diesel vero n.800e
Öljynvaihto huoltot 15000km välein: (itse tehtynä n.200e/kerta) 2 kpl Öljynsuodatin 1 kpl Diesel suodatin 1 kpl Ilmansuodatin 16l öljyä
Yhteensä: 7200e/15kk
Erotus: 2370e tuli säästöä 15kk aikana.
Otetaan verrokiksi myös taloudesta löytyvä Peugeot 308 Sw 1.2 puretech VM15
Lyhennykset: Ei ole rahoituskuluja
7l/100km x 30000km = 2100l Bensiiniä
Vero samaaluokkaa Nissanin kanssa.
2100l x 2e/l = 4200e
Huolto 2 kertaa 15000 välein. öljynvaihto huolto n.250e liikkeessä (Pakko teettää merkkiliikkeessä jos vaikka sattuisi moottori porsimaan, ensimmäinen meni 60000km) Huollot: 500e
Yhteensä: 4700e
Mitä tulee ympäristövaikutuksi in, niin huomioitavaan on tuo fossiilisten aineiden ja suodattimien määrät: 3000l dieselöljyä jäänyt palamatta kaasuna ilmaan (ison farmarisäiliön verran dieseliä). 16l moottoriöljyä 2 kpl Öljynsuodatin 1 kpl Diesel suodatin 1 kpl Ilmansuodatin
Nissan leaf luokan sähköautolla pärjää lähes kaikki talouden ajot. Meillä Touregilla on tehty vain Vuokatin talvilomareissu ja Vaununreissut. Näihin Leaf ei sovellu. Leafissä on 39KWh akku eli range on kesällä 240km ja talvella 170km. Tämä on opettanut sen, että tälläkin rangella hoituu lähes kaikki ajot eli "oikealla sähköautolla" jossa on rangea 300-400km ja on nopea lataus niin hoituisi kaikki ajot.
Jos olisin ostamassa uutta autoa, niin en näe mitään syytä valita enään polttomoottorilla varustettua auto.
« Vastaus #733 : 6.09.2023 kello on 13:56 »
Jos olisin ostamassa uutta autoa, niin en näe mitään syytä valita enään polttomoottorilla varustettua auto.
Tietysti kannattaa, jos sähköautolla ajaa 30 tuhatta vuodessa... Eri asia on sitten, kannattaako niitä muita autoja ylipäätänsä pitää, jos niillä ei juurikaan ajeta. Maksaa sekin. Perushuollot kannattaa kuitenkin tehdä, vaikka autolla ei juuri ajettaisikaan.
« Vastaus #734 : 6.09.2023 kello on 14:34 »
Mitä tulee ympäristövaikutuksi in, niin huomioitavaan on tuo fossiilisten aineiden ja suodattimien määrät: 3000l dieselöljyä jäänyt palamatta kaasuna ilmaan (ison farmarisäiliön verran dieseliä). 16l moottoriöljyä 2 kpl Öljynsuodatin 1 kpl Diesel suodatin 1 kpl Ilmansuodatin
Jos olisin ostamassa uutta autoa, niin en näe mitään syytä valita enään polttomoottorilla varustettua auto.
Patteriauton ympäristövaikutuksi sta puheenollen... Montako sataa farmarisäiliöllistä meni dieseliä pelkästään siihen että Nisukan patteriin tarvittavat mineraalit saatiin kaivettua maan uumenista ? Entäpä montako (kymmentä)tuhatta kuutiota puhdasta vettä pilattiin lopullisesti kyseisen prosessin yhteydessä? Lienee aika turhaa puhua yhtään mitään ainakaan myönteisistä ympäristövaikutuksi sta patteriautojen yhteydessä.
|