rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta  (Luettu 3685 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:01
Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« : 22.04.2017 kello on 20:15 »
Onko kellään kokemusta, millä tasolla on huoltovapaan AGM-akun nestepinta uudessa/kunnolla toimivassa akussa?
Volvon akku on ollut hieman huonossa hapessa ja availin sen tänään mielenkiinnosta vielä ennen uuden hankintaa. Kaikki keinot oli päältä kuivia ja ensiavuksi pistin kaikkiin noin puoli desiä lisää vettä. Ei se silläkään noussut missään kennossa niin korkealle että neste näkyisi. Olisiko siis paikallaan laittaa vielä lisää vettä siten että keinot peittyy kunnolla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:06
  • Autossa on pyörät
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #1 : 22.04.2017 kello on 20:50 »
Pitää kennot olla veden alla, lataa se nyt jollain ulkoisella, se nostaa myös vedenpintaa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:12
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #2 : 22.04.2017 kello on 22:12 »
Onko AGM akussa "näkyvää" nestettä?
Siinähän happo on imeytettynä lasikuitumattoon.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:01
  • Lempäälä
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #3 : 22.04.2017 kello on 22:31 »
Onko AGM akussa "näkyvää" nestettä?
Siinähän happo on imeytettynä lasikuitumattoon.
  Tälläinen luulo mullakin, pitää huomenna katsoa, jos muistan. Toinen tuolla vielä tallessa, ekan laitoin kiertoon.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:01
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #4 : 23.04.2017 kello on 07:24 »
Onko AGM akussa "näkyvää" nestettä?
Siinähän happo on imeytettynä lasikuitumattoon.

Tätäpä justiinsa mietiskelin. Mattokerrosten näkyvä osa oli täysin kuivan näköinen.
 Miten elektrolyysi toimii, jos siellä on ilmaa välissä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:06
  • Autossa on pyörät
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #5 : 23.04.2017 kello on 08:09 »
 :-[ ai niinkös niissä on  :-X

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:31.03.2020 kello on 10:20
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #6 : 23.04.2017 kello on 10:52 »
http://www.jn-solar.fi/fi/13-akut

Ei näissä taida edes olla nesteppinnan tarkistuskorkkeja. Itselläni on tämä mutta en muista (on hieman kauempana käydä tarkistamassa)

Akkuja voidaan käytttää missä asennossa tahansa, ei kuitenkaan pysyvästi ylösalaisin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:01
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #7 : 23.04.2017 kello on 10:57 »
http://www.jn-solar.fi/fi/13-akut

Ei näissä taida edes olla nesteppinnan tarkistuskorkkeja. Itselläni on tämä mutta en muista (on hieman kauempana käydä tarkistamassa)

Akkuja voidaan käytttää missä asennossa tahansa, ei kuitenkaan pysyvästi ylösalaisin.

Niinhän ne väittää :)







*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:14

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:01
  • Lempäälä
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #9 : 23.04.2017 kello on 11:42 »
  Tälläinen luulo mullakin, pitää huomenna katsoa, jos muistan. Toinen tuolla vielä tallessa, ekan laitoin kiertoon.
    Minä pistinkin sen aidon AGM akun kiertoon, jäljellä on tuo josta myyjä sanoi, että vastaa AGM akkua,  ei kuitenkaan voi käyttää ko.  nimitystä? ( Vertaa konjakki/brändy)?
  Tuosta kun avasin ekakerran korkin, niin näytti ihan vanhan aikaiselta akulta, nestettä oli riittävästi.
  Kauan sitten ostin moottoripyörän geeliakun. Sinne kun kaadoin ohjeen mukaan hapon, se "hyytyi" sinne tahnaksi.
  Noita akkuja on niin monenlaisia, että on vaikea pysyä "kärryillä".

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:51
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #10 : 23.04.2017 kello on 12:43 »
    Minä pistinkin sen aidon AGM akun kiertoon, jäljellä on tuo josta myyjä sanoi, että vastaa AGM akkua,  ei kuitenkaan voi käyttää ko.  nimitystä? ( Vertaa konjakki/brändy)?
  Tuosta kun avasin ekakerran korkin, niin näytti ihan vanhan aikaiselta akulta, nestettä oli riittävästi.
  Kauan sitten ostin moottoripyörän geeliakun. Sinne kun kaadoin ohjeen mukaan hapon, se "hyytyi" sinne tahnaksi.
  Noita akkuja on niin monenlaisia, että on vaikea pysyä "kärryillä".
Oisko näistä joku se Brändy akku....?

Akkutyypit

Avoin akku (FV, Free Ventilated)
Avoin akku on ns. standardi akku, jossa akkuhappo peittää levyt. Latauskaasut johdetaan ulos korkkien tai kannessa olevien venttiilien kautta. Joissain akuissa on avattavat korkit, jotka voidaan avata ja mahdollistavat nesteen lisäämisen tarvittaessa. Huoltovapaissa akuissa on suljettu kansi. Tämän tyyppisissä akuissa on tarkastussilmä, joka näyttää varaustilan.

Venttiiliohjattu akku (VR, Ventil Regulated)
Venttiiliohjatuissa akuissa ei ole vapaata elektrolyyttiä (happoa), vaan se on sidottu geeliin tai lasivillaerottimeen (AGM). Molemmat tyypit ovat roiske- ja vuotosuojattuja. Akun vahingoittuessa tai kotelon murtuessa ei happovuotoa synny. Venttiiliohjatuissa akuissa varauksessa syntyvä kaasu muuntuu akun sisällä vedeksi. Tästä johtuen vain pieniä kaasuja vapautuu normaalin käsittelyn aikana. Turvaventtiili avautuu jos paine akun sisällä kasvaa liian suureksi esim. ylivarauksen takia. Venttiiliohjatut akut ovat suljettuja, eikä niitä saa avata.

AGM-akku
AGM tulee sanoista Absorbent Glass Matt (imeytetty lasivillamatto). AGM-akku on venttiiliohjattu akku, jossa lasivillamatto toimii erottimena. Koko elektrolyytti (happo) on imeytetty erottimiin ja levyihin. Tämä mahdollistaa alhaisen vastuksen ja antaa suuren käynnistystehon. AGM-akut kestävät toistuvia varauksia ja purkauksia paremmin kuin ns. tavalliset avoimet akut. AGM-akun ominaisuudet mahdollistavat se käytön autoissa joissa on Start&Stop järjestelmä.

Geeli-akku
Geeli-akku on venttiiliohjattuakk u, jossa akkuhappoon on lisätty hyytelöksi jähmettävää piiliuosta. Geeliakut ovat tekniseltä rakenteeltaan kiinteitä ja sietävät hyvin syväpurkauksia, mutta korkeamman sisäisen vastuksen takia käynnistysteho jää pienemmäksi kuin AGM- ja avoimilla akuilla.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:01
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #11 : 18.12.2017 kello on 22:33 »
Pieni välipäivitys tämän akun tarinaan.
Kohta 8kk ollut tällä toista elämää. Noin -10 ollut kylmimmillään kun pistänyt auton lämmittämättä käyntiin. Paremmin pelaa tällähetkellä kuin viimekeväänä ennen veden lisäystä.

Palataan asiaan kun lähtee kierrätykseen tai tulee vuosi täyteen.
Akulla nyt siis ikää vähintään 9 vuotta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:01
Vs: Huoltovapaan AGM-akun nestepinta
« Vastaus #12 : 6.02.2020 kello on 19:10 »
Nyt alkoi tämän Volvo AGM akun tarina olla lopussa. Akku on näillä pakkasilla ollut senverran heikossa voimassa, ettei Polttoainelämppäriä oo tohtinu käyttää joulukuun jälkeen. Tänään vaihdoin tilalle Bosch AMGn.
Akulla nyt siis ikää vähintään 11 vuotta ja nesteen lisäyksellä se sai 3 vuotta lisäaikaa.
Olisi ehkä elpynyt  nytkin veden lisäyksellä, mutta en enää luottanut siihen kun pakkasia vielä edessä.
Ja sellainen huomio, Volvo akku ei ollut suljettu - siitä meni tuuletusputki ulos. Hupiakku? 😁

 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux


anything