rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: BE-kortin suorittaminen, helpoin (ja halvin) peräkärry käsittelykokeeseen?  (Luettu 18903 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.08.2023 kello on 09:42
Havahduin siihen, että ilman BE-korttia on ihan turha lähteä karavaanari hommaan. Ajokortissa on jo kirjaimet ABC, mutta BE puuttuu.
Autoni on automaatilla niin ei silläkään kannata lähteä suorittamaan kun siitä tulee merkintä, että pitää aina vedellä automaattiautolla eli lainavehkeillä tai vuokrausvehkeillä pitää lähteä korottaa korttia

Katselin tuossa, että traileri veneellä vaikuttaisi helpolta suorittamiseen tai ainakin onnistuu sillä?
https://youtu.be/5tq6VBeJFuk

Kumpi on helpompi käsittelykokeessa traileri+vene vai asuntovaunu?
Onko peruuttaessa helpompi että renkaat on ns. keskellä peräkärryä vai tavallaan takareunassa kuten trailerissa? Vai onko parempi että perävaunu olisi mahdollisimman lyhyt?

Jos on muita saman henkilöitä pirkanmaalla niin voisi miettiä yhdessä ratkaisuja. Toki jos joku haluaa vuokrata kalustoa niin toki sekin mahdollista.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
Mitä lyhkäsempi akseliväli veturissa vs. koukusta vaunun akseliin, sen helpompaa sillä on esim. peruutella. Ja taas vastaavasti lyhytaisainen ja renkaat keskellä vaunua on ihan törkeän hankala peruutettava jollain pitkällä letukalla. Tämä tulee ihan fysiikasta, se lyhytakselivälinen veturi kääntyy nopeammin mitä pitkäaisainen vaunu kerkiää linkkuun menemään. Toki myös siellä toisessa päässä tuollainen pitkäaisainen myös oikasee kaarteissa lyhkästä enempi, mutta tämä haitta lienee melko pieni - varsinkin jossain käsittelykokeessa Thumb

Toinenkin venetraileria puoltava seikka on sen kapeus asuntovaunuun nähden. Tuossa em. videossakin nupissahan ei ole edes apupeilejä, jotka vaunua vetäessä on about ihan must. Eli sen trailerin ohi ja ympärillekin näet paljon paremmin kuin mitä as.vaunun pelkkää etuseinää tuijottamalla ^-^

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Menee se pitkälläkin vehkeellä ;) :D



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:25.12.2024 kello on 16:48
Jos multa kysytään, niin iso vaunu on paremmin hahmotettavissa peileistä, mitä venetraikku.. oleellista on nähdä siitä takanurkka ja pyörä(t)/pyörä aukko = "nivelpiste/ohjattavat pyörät". Veneestä ei samallalailla näy - saati vetolaite/perämosa tekee piilopituutta lisää.. Lyhyt peräylitys + pitkä pv aisa->akseli -väli tekee vakaan vedettävän, mutta huonon peruutettavan (ohjausliikkeet suuria)..

Videon traikussa akseli aika takana (tasapainossa on kait).
Tietty, jos vene on mitoiltaa vetoauton leveyttä, niin paranee..

E: aika erilinjoilla ollaan Hitec'in kanssa  :D - nyt kun katoin videoo alkua pidemmälle: aika tuuskaamista - ei ole perusteita kukaan opettanut  8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:48
Ehdottomasti leveä kärry perään. Itse aikoinaan käytyn traileria ja auto kyydissä. Jos kärryn kylkiä ei näy peileissä koko ajan hallinta menee helposti arpomiseksi.
Viime viikolla ajoin kierrätyskeskuskama a pikku kärry asauton perässä ja siinä vaiheessa kun kässyy peruuttaessa näkyy peileistä on jo melkein aika oikaista yhdistelmä jos ei tilaa ole ylenmäärin.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.08.2023 kello on 09:42
Apupeilien hommaaminen taas lisää säätöä, että saa tarvittavan välineistön kasaan koepäivää varten.

Vaikutti siltä, ettei pirkanmaan alueella ole autokoulua joka tarjoaisi BE pakettia. Ainakaan nettisivujen perusteella.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:20.12.2024 kello on 12:36
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Eipä ole koskaan aiemmin tullut pohdittua tuota pikku e:n tarpeellisuutta, mutta kun tuota viedota katselee niin kyllä tekee mieli kyseenalaistaa koko ajokorttiluokan olemassaolo. Jos käsittelykokeessa testataan ainoastaan jotain peruuttamista ja vedettävän laitteen irtiottamista tai kiinittämistä, niin en kyllä ihan ymmärrä tarpeellisuutta. Ajokortin tarkoitus käsittääkseni kuitenkin on varmistaa tielläliikkujien turvallisuus takaamalla että kaikilla jotka laillisesti tiellä liikkuu on jonkinlainen standardoitu käsitys miten tulisi liikkua ja miten ajoneuvoa hallitaan. Parkkipaikalla voi toki sattua helpostikin jotain kolhuja, mutta ne on kuitenkin pääsääntöisesti naarmuja tai korkeintaan kolhuja. Oleellisempaa lienisi että mahdollisimman harvalta ajoneuvo karkaisi käsistä maantienopeuksissa. Niissä riskit henkilövahinkoihin kuitenkin on ihan eri luokkaa.

Itsehän en tiedä paljon mitään asuntoauton vetämisestä, mutta näin olen täällä keskustelua seuranneena ymmärtänyt, että lastaamisella olisi ihan olennainen merkitys vaunun käytöksen kannalta. Täten voisi olla huomattavasti perustellumpaa tällaisen peruuttelukokeen sijasta testi miten olet lastannut tuon peräkärrisi.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:18.11.2024 kello on 21:32
  • Porvoo
Eikös be-kortin ajikokeeseen kuulu ihan ajamistakin. Näin ainakin eräs vaununaapuri kertoi, että oli Hyvinkäällä joutunut ajamaan kuten muissakin "inssiajoissa".

Aloittajalle, ootko kysynyt mitä kortin suorittaminen maksaisi autokoulussa. Jos joudut kalustoa vuokraamaan, voi autokoulu olla helpoin ratkaisu.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 1.08.2023 kello on 22:46
Suoritin "pikku e:n" pari vuotta sitten.
Ajokorttilupa Poliisilaitokselta, mukana pari passikuvaa. Teoriakoe katsastuskonttorill a ja ajokoe.
Ajokokeeseen kuului kulmaan peruutus. Yhdistelmä poikki ja kärry takaisin kiinni autoon. Tämän lisäksi käytiin ajamassa noin 15 kilometrin mutka laitakaupungilla. (moitti minua kun en laittanut kiiloja renkaiden eteen ja taakse. kuulemma pelkkä käsijarru ei riitä)

Kahden hevosen vinkka on varmasti helpoin ratkaisu tuohon ajokokeeseen ja lähes kaikki hevostallit vuokraavat niitä edullisesti. Ei tarvi olla kovinkaan suuri vetoauto että kokonaispaino menee yli 3500kg ja kärryn paino min. 800kg.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
Onneksi tuli aikoinaan uusittua kortti kun tämä pikku-e tuli pakolliseksi, senhän sai kun tilasi uuden ajokortin.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2016 kello on 20:42 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Eikös be-kortin ajikokeeseen kuulu ihan ajamistakin. Näin ainakin eräs vaununaapuri kertoi, että oli Hyvinkäällä joutunut ajamaan kuten muissakin "inssiajoissa".
Täältähän ne ohjeet ja määräykset ajotutkintoon löytyy...

Näiden määräysten mukaan tutkinnon vastaanottajan on tutkinto vastaanotettava. Aikansa kahlaa, niin löytyy BE tutkintokin.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1386930085/66abdf8bac994196d282f7dcf27eacc0/13804-Maarays_kuljettajantutkinnon_ajokoe_31_12_2013_LOPULLINEN.pdf

Ajokokessa käytettävä yhdistelmä ym.
https://www.ajovarma.fi/be-yhdistelman-ajokortti

Se on vain aika järjetön homma, että pitää ajaa BE manuaalilla, vaikka on jo manuaali B kortti taskussa.
C1E kortin voi taas suorittaa automaatilla, kunhan on pohjalla B manuaalikortti.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:48
Mitäköhän tämä tarkoittaa

ajoneuvoyhdistelmän suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h

Millaisen yhdistelmä tuon täyttää

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Mitäköhän tämä tarkoittaa

ajoneuvoyhdistelmän suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h

Millaisen yhdistelmä tuon täyttää
Se tarkoittaa teknistä puolta...

Kyllä rakenteellisen nopeuden pitääkin olla korkeampi, kuin sallittu nopeus.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:25.12.2024 kello on 23:51
Oulussa olen huomannut katsastuskonttorin pihassa koppikärryn jossa kortti mainokset ja autokoulun nimi mutta en muista minkä autokoulun. Eli varmaankin vuokraavat kärryä. Ite olen kahdelle pojalleni lainannut vaunua ajokoetta varten, tosin auto pitänyt hommata muualta että paino riittävä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:20
Huoltoasemat, ym. vuokraa umpikärryjä. Jarrullinen, yksiakselinen, jossa kohtuu pitkä aisa. Vähän tavaraa sisään jotta painot täyttyy.
Sitten on hyvä ajella kokeeseen.