Kirjoittaja
Aihe: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle (Luettu 37379 kertaa)
« Vastaus #31 : 27.03.2016 kello on 22:38 »
Jokunen vuosi takaperin mentiin suureen ja kauniseen naapuri valtioon, niin viereen sattui tuollainen kuormaauton lavalle kyhätty matkailuvaunu. Eipä kummosta vaikutusta tehnyt, lähes 2 metrin tikapuut piti olla oli että edes pääsi asunto osaan sisälle.. Mutta oli se kiva katella kun naapurimaan tullinaiset kapusi pikku mekoissan ylös tarkastaakseen tuon ilmestyksen.. No onnekseni en sellaista omista olisin jo varmaan humalapäissäni niskat katkaisut pudotessni kun yöllä kuselle olisin mennyt Sent from my iPad using Tapatalk
« Vastaus #32 : 27.03.2016 kello on 23:03 »
En kai minäkään niin idiootti ole että laittaisin vaunun oikein. Tietenkään kaasupullojen vaihto ei tällöin onnistu. Kun kaasupullot on siellä perässä, niin takalaitanostimella ne nousee kätevästi vaihtokorkeuteen. Lavahan on kuitenkin maasta metrin korkeudella ja kaasupullon tällöin yli 1,5 m:ssä. Tosi vaikeaa vaihto olisikin ilman nostinta.
Kannattaa sitten hakea se vaunu englannista, jotta saa oven järkevälle puolelle ![Iskee silmää ;)](https://karavaanari.org/Smileys/SoLoSMiLeYS1/wink.gif)
« Vastaus #33 : 27.03.2016 kello on 23:14 »
suomalainen jaksaa etsiä tapaa millä saisi verot mahdollisemman pieneksi. nykyinen liikenteestä poisto ja liikenteeseen oton helppous vesittää tälläisen kikkailun. mielenkiintoinen projekti kuitenkin, aloittaja ei vielä kertonut kuinka monelle matkustajalle hän on suunitellut yhdistelmää.
« Vastaus #34 : 28.03.2016 kello on 10:48 »
« Vastaus #35 : 29.03.2016 kello on 14:23 »
Kannattaa sitten hakea se vaunu englannista, jotta saa oven järkevälle puolelle ![Iskee silmää ;)](https://karavaanari.org/Smileys/SoLoSMiLeYS1/wink.gif)
Mitä väliä sillä on kummalla puolella se ovi on jos ei ole tarkoitus käyttää vaunua kadun varrella.
« Vastaus #36 : 29.03.2016 kello on 14:27 »
suomalainen jaksaa etsiä tapaa millä saisi verot mahdollisemman pieneksi. nykyinen liikenteestä poisto ja liikenteeseen oton helppous vesittää tälläisen kikkailun. mielenkiintoinen projekti kuitenkin, aloittaja ei vielä kertonut kuinka monelle matkustajalle hän on suunitellut yhdistelmää.
No nyt kerron, eli korkeintaan 2:lle. Tosin ohjaamoon mahtuu 3, mutta vaatii lisäpenkin asennuksen, joka ei ole vaikeaa, koska tila sille käytännössä olemassa.
« Vastaus #37 : 29.03.2016 kello on 14:45 »
Mitä väliä sillä on kummalla puolella se ovi on jos ei ole tarkoitus käyttää vaunua kadun varrella.
No jokainen tyylillään. Minä en ymmärrä, miten kulkeminen onnistuu silleen ettei koskaan tarttee käydä vaunussa siirtymätaipaleiden aikana.
« Vastaus #38 : 29.03.2016 kello on 14:51 »
Ota sellainen vaunu mistä voit ottaa kaasupullokotelonki n pois ja pudotat kaasupullon auton runkoon laatikkoon että voi vaunua kuljettaa oikein päin .Saattaa ilmanvaihtoräppänät ja kattoluukut aukeilla väärinkin päin . Saat vielä pitemmän vaunun kyytiin ja kaksi metriä takana saa kuorma tulla yli niin aikamoisen vaunun voit laittaa kyytiin. Mitä sillä takalaitanosturilla sitten enää teet ?
« Vastaus #39 : 29.03.2016 kello on 14:52 »
No jokainen tyylillään. Minä en ymmärrä, miten kulkeminen onnistuu silleen ettei koskaan tarttee käydä vaunussa siirtymätaipaleiden aikana. ![Iskee silmää ;)](https://karavaanari.org/Smileys/SoLoSMiLeYS1/wink.gif)
Niin joo, jos ajaa Suomessa, jossa "vastakarvaan" pysäköinti on jostain merkillisestä syystä kielletty, mikä on ihan järjetöntä. Voihan ne vaunussakäyntipysäh dykset tehdä levähdysalueilla tai parkkipaikoilla Suomessakin, eli ei se oven sijaitseminen kuskin puolella kovin oleellinen kysymys ole.
« Vastaus #40 : 29.03.2016 kello on 16:39 »
Ota sellainen vaunu mistä voit ottaa kaasupullokotelonki n pois ja pudotat kaasupullon auton runkoon laatikkoon että voi vaunua kuljettaa oikein päin .Saattaa ilmanvaihtoräppänät ja kattoluukut aukeilla väärinkin päin . Saat vielä pitemmän vaunun kyytiin ja kaksi metriä takana saa kuorma tulla yli niin aikamoisen vaunun voit laittaa kyytiin. Mitä sillä takalaitanosturilla sitten enää teet ?
Ihan huomionarvoinen näkökulma. Näin voi tosiaan menetellä. Se kuitenkin merkitsee että näin menetellen aisa ainakin pitää irroittaa, koska muutoin se pitäisi jättää ohjaamon takaseinästä aisan pituus + 30 cm etäisyydelle. Etu olisi tietysti se että kuormanylitystapauk sessa olisi valmiina punaiset takavalot, joihin sähköt voisi ottaa kuorma-autosta. Mielellään en lähtisi purkamaan tuota takalaitanostinta pois autosta. Homma pitää hoitaa raskaan kaluston huoltofirmassa, eikä ole ihan halpaa lystiä se ja jos päätänkin myöhemmin palauttaa auton taas koppiautoksi, niin taas on takaisinasennustyö edessä. Tämänkaltaisessa autossa tuo nostin on ihan välttämätön jos silla aikoo jotakin raskaampaa kuljettaa.
« Vastaus #41 : 29.03.2016 kello on 17:14 »
Eli aloittaja mietti jotain tällaista sitten ilmeisesti...
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Practical_Idea_-_MB_truck_with_caravan.jpg
Vaunu näkyis tuossa olevan Hymer ja mese aikas samanlainen..
Ja tuolla saitilla kun rullaat hiirellä alaspäin on sielläkin eräs versio..
http://www.ukcampsite.co.uk/chatter/display_topic_threads.asp?ForumID=8&TopicID=252286
Tosi hieno juuri tuo ylemmän linkin antama ratkaisu, eli akselit, aisa jne. riisuttu ja tehty kiinteä asennus. Jopa pyöräkotelot peitetty siististä. Juuri tämä olisi se paras ja siistein ratkaisu jonka haluaisin itsekin tehdä, verrattuna siihen, että vaunu on "irtotavarana" lavalla, johon se pitää sitoa ketjutaljoilla ja liinoilla. Autokin näyttää olevan lähes tismalleen samanlainen MB LK917, joten jos laittaisin vaunun tuolla tavoin niin ratkaisu olisi ulkoisestikin lähes identtinen tuon kuvassa näytetyn kanssa. Vaunun merkki näyttää kuvassa olevan Eriba. Nykymuodossa autoni kokonaismassa on 9500 kg, ja auton omapaino 5400 kg, eli jos siihen laitettaisiin vaunu + muita varusteita joiden paino vaikkapa 1500 kg, niin auton kokonaispaino olisi tällöin 6900 kg. Tällöin voisin vaikkapa vuokrata sitä henkilölle jolla on C1-kortti, eikö niin. Mieleen tuleekin nyt pari kysymystä: -Onko uusi ajoneuvoluokka tällöin M1, ja mikä olisi vero tämän painoisessa autossa. -Voisiko vaunuosassa tässä ratkaisussa kuljettaa myös matkustajia.
« Vastaus #42 : 29.03.2016 kello on 17:30 »
Mikäli haluamani yhdistelmän voisi katsastaa M-luokan verottomaksi ajoneuvoksi, niin mikä olisi tällöin ajoneuvovero ?.
Nähdäkseni kiinteällä vaunun asennuksella lavalle täyttyy oheiset vaatimukset:
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
« Vastaus #43 : 29.03.2016 kello on 17:39 »
Käytin Trafin ajoneuvoverolaskuri a, joka antaa 6900 kg massalla tuloksen:
Perusvero: 1.632 595.680 Käyttövoimavero: 0.621 226.665 Yhteensä: 2.253 822.34
« Vastaus #44 : 29.03.2016 kello on 19:28 »
Tosi hieno juuri tuo ylemmän linkin antama ratkaisu, eli akselit, aisa jne. riisuttu ja tehty kiinteä asennus. Jopa pyöräkotelot peitetty siististä. Juuri tämä olisi se paras ja siistein ratkaisu jonka haluaisin itsekin tehdä, verrattuna siihen, että vaunu on "irtotavarana" lavalla, johon se pitää sitoa ketjutaljoilla ja liinoilla. Autokin näyttää olevan lähes tismalleen samanlainen MB LK917, joten jos laittaisin vaunun tuolla tavoin niin ratkaisu olisi ulkoisestikin lähes identtinen tuon kuvassa näytetyn kanssa. Vaunun merkki näyttää kuvassa olevan Eriba. Nykymuodossa autoni kokonaismassa on 9500 kg, ja auton omapaino 5400 kg, eli jos siihen laitettaisiin vaunu + muita varusteita joiden paino vaikkapa 1500 kg, niin auton kokonaispaino olisi tällöin 6900 kg. Tällöin voisin vaikkapa vuokrata sitä henkilölle jolla on C1-kortti, eikö niin. Mieleen tuleekin nyt pari kysymystä: -Onko uusi ajoneuvoluokka tällöin M1, ja mikä olisi vero tämän painoisessa autossa. -Voisiko vaunuosassa tässä ratkaisussa kuljettaa myös matkustajia.
Vaunu ja varusteet ehkä mahtuu tuohon 1500 kiloon, mutta eikö sen päälle pidä olla vielä jonkinlainen kantavuus?
|