rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle  (Luettu 37379 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #30 : 27.03.2016 kello on 21:51 »
Juuri esim. tuon takia en ole käyttänyt internet exploreria vuosiin...:))

Sent from my PadFone T004 using Tapatalk 2

-a-
Joo meillä työpaikalla ei saisi käyttää muutakuin exploreria.  Kyllä sen kanssa välillä meinaa olla elämä vaikeaa.... Onneksi muitakin selaimia maailmasta kuitenkin löytyy

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:51
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #31 : 27.03.2016 kello on 22:38 »
Jokunen vuosi takaperin mentiin suureen ja kauniseen naapuri valtioon, niin viereen sattui tuollainen kuormaauton lavalle kyhätty  matkailuvaunu.  Eipä kummosta  vaikutusta tehnyt, lähes 2 metrin tikapuut piti olla  oli että edes pääsi asunto osaan sisälle..
Mutta oli se kiva katella kun naapurimaan tullinaiset kapusi pikku mekoissan ylös tarkastaakseen tuon ilmestyksen..
No onnekseni en sellaista omista olisin jo varmaan humalapäissäni  niskat katkaisut pudotessni kun yöllä kuselle olisin mennyt







Sent from my iPad using Tapatalk

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:15
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #32 : 27.03.2016 kello on 23:03 »

En kai minäkään niin idiootti ole että laittaisin vaunun oikein.  Tietenkään kaasupullojen vaihto ei tällöin onnistu.  Kun kaasupullot on siellä perässä, niin takalaitanostimella ne nousee kätevästi vaihtokorkeuteen.  Lavahan on kuitenkin maasta metrin korkeudella ja kaasupullon tällöin yli 1,5 m:ssä.  Tosi vaikeaa vaihto olisikin ilman nostinta.

Kannattaa sitten hakea se vaunu englannista, jotta saa oven järkevälle puolelle ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:31
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #33 : 27.03.2016 kello on 23:14 »
suomalainen jaksaa etsiä tapaa millä saisi verot mahdollisemman pieneksi. nykyinen liikenteestä poisto ja liikenteeseen oton helppous vesittää tälläisen kikkailun. mielenkiintoinen projekti kuitenkin, aloittaja ei vielä kertonut kuinka monelle matkustajalle hän on suunitellut yhdistelmää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #34 : 28.03.2016 kello on 10:48 »
Eli aloittaja mietti jotain tällaista sitten ilmeisesti...

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Practical_Idea_-_MB_truck_with_caravan.jpg

Vaunu näkyis tuossa olevan Hymer ja mese aikas samanlainen..

Ja tuolla saitilla kun rullaat hiirellä alaspäin on sielläkin eräs versio..

http://www.ukcampsite.co.uk/chatter/display_topic_threads.asp?ForumID=8&TopicID=252286


*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #35 : 29.03.2016 kello on 14:23 »
Kannattaa sitten hakea se vaunu englannista, jotta saa oven järkevälle puolelle ;)

Mitä väliä  sillä on kummalla puolella se  ovi on jos  ei  ole  tarkoitus käyttää vaunua kadun varrella.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #36 : 29.03.2016 kello on 14:27 »
suomalainen jaksaa etsiä tapaa millä saisi verot mahdollisemman pieneksi. nykyinen liikenteestä poisto ja liikenteeseen oton helppous vesittää tälläisen kikkailun. mielenkiintoinen projekti kuitenkin, aloittaja ei vielä kertonut kuinka monelle matkustajalle hän on suunitellut yhdistelmää.

No nyt kerron, eli  korkeintaan 2:lle. Tosin ohjaamoon mahtuu  3, mutta  vaatii lisäpenkin asennuksen, joka ei ole vaikeaa, koska tila sille  käytännössä olemassa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:15
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #37 : 29.03.2016 kello on 14:45 »
Mitä väliä  sillä on kummalla puolella se  ovi on jos  ei  ole  tarkoitus käyttää vaunua kadun varrella.

No jokainen tyylillään.  Minä en ymmärrä, miten kulkeminen onnistuu silleen ettei koskaan tarttee käydä vaunussa siirtymätaipaleiden aikana. ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #38 : 29.03.2016 kello on 14:51 »
Ota sellainen vaunu mistä voit ottaa kaasupullokotelonki n pois ja pudotat kaasupullon auton runkoon laatikkoon että voi vaunua kuljettaa oikein päin .Saattaa ilmanvaihtoräppänät ja kattoluukut aukeilla väärinkin päin .
Saat vielä pitemmän vaunun kyytiin ja kaksi metriä takana saa kuorma tulla yli niin aikamoisen vaunun voit laittaa kyytiin.
Mitä sillä takalaitanosturilla sitten enää teet ?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #39 : 29.03.2016 kello on 14:52 »
No jokainen tyylillään.  Minä en ymmärrä, miten kulkeminen onnistuu silleen ettei koskaan tarttee käydä vaunussa siirtymätaipaleiden aikana. ;)

Niin joo, jos  ajaa Suomessa, jossa "vastakarvaan" pysäköinti on jostain merkillisestä syystä kielletty, mikä on ihan järjetöntä.
Voihan ne  vaunussakäyntipysäh dykset tehdä levähdysalueilla tai parkkipaikoilla Suomessakin, eli ei se oven sijaitseminen kuskin puolella kovin oleellinen  kysymys  ole.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #40 : 29.03.2016 kello on 16:39 »
Ota sellainen vaunu mistä voit ottaa kaasupullokotelonki n pois ja pudotat kaasupullon auton runkoon laatikkoon että voi vaunua kuljettaa oikein päin .Saattaa ilmanvaihtoräppänät ja kattoluukut aukeilla väärinkin päin .
Saat vielä pitemmän vaunun kyytiin ja kaksi metriä takana saa kuorma tulla yli niin aikamoisen vaunun voit laittaa kyytiin.
Mitä sillä takalaitanosturilla sitten enää teet ?

Ihan huomionarvoinen näkökulma.  Näin voi tosiaan menetellä.  Se kuitenkin merkitsee että näin menetellen aisa ainakin pitää irroittaa, koska muutoin se pitäisi jättää ohjaamon takaseinästä aisan pituus + 30 cm etäisyydelle.
Etu olisi tietysti se että kuormanylitystapauk sessa olisi valmiina punaiset takavalot, joihin sähköt voisi ottaa kuorma-autosta.
Mielellään en lähtisi purkamaan tuota takalaitanostinta pois autosta. Homma pitää hoitaa raskaan kaluston huoltofirmassa, eikä ole  ihan halpaa lystiä se ja  jos päätänkin myöhemmin palauttaa auton taas  koppiautoksi, niin taas on takaisinasennustyö edessä.  Tämänkaltaisessa autossa  tuo nostin on ihan välttämätön jos  silla aikoo jotakin raskaampaa kuljettaa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #41 : 29.03.2016 kello on 17:14 »
Eli aloittaja mietti jotain tällaista sitten ilmeisesti...

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Practical_Idea_-_MB_truck_with_caravan.jpg

Vaunu näkyis tuossa olevan Hymer ja mese aikas samanlainen..

Ja tuolla saitilla kun rullaat hiirellä alaspäin on sielläkin eräs versio..

http://www.ukcampsite.co.uk/chatter/display_topic_threads.asp?ForumID=8&TopicID=252286

Tosi  hieno juuri tuo ylemmän linkin antama  ratkaisu, eli akselit, aisa jne. riisuttu ja tehty kiinteä asennus.  Jopa pyöräkotelot peitetty siististä.  Juuri tämä olisi se paras ja  siistein ratkaisu jonka haluaisin itsekin tehdä, verrattuna siihen, että vaunu on "irtotavarana" lavalla, johon se pitää sitoa  ketjutaljoilla ja liinoilla.
Autokin näyttää olevan lähes tismalleen samanlainen MB LK917, joten jos  laittaisin vaunun tuolla tavoin niin ratkaisu olisi ulkoisestikin lähes  identtinen tuon kuvassa näytetyn kanssa.  Vaunun merkki näyttää kuvassa olevan Eriba.
Nykymuodossa  autoni kokonaismassa on  9500 kg, ja auton omapaino 5400 kg, eli jos siihen laitettaisiin vaunu + muita varusteita joiden paino vaikkapa 1500 kg, niin auton kokonaispaino olisi tällöin 6900 kg. Tällöin voisin vaikkapa  vuokrata  sitä henkilölle jolla on C1-kortti, eikö  niin.
Mieleen tuleekin nyt pari kysymystä:
-Onko uusi ajoneuvoluokka tällöin M1, ja mikä olisi vero tämän painoisessa  autossa.
-Voisiko vaunuosassa tässä ratkaisussa kuljettaa myös  matkustajia.
         

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #42 : 29.03.2016 kello on 17:30 »
Mikäli haluamani yhdistelmän voisi katsastaa M-luokan verottomaksi ajoneuvoksi, niin mikä olisi tällöin ajoneuvovero ?.

Nähdäkseni kiinteällä vaunun asennuksella lavalle täyttyy oheiset vaatimukset:

 Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

3) keittomahdollisuus;

4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.04.2016 kello on 02:50
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #43 : 29.03.2016 kello on 17:39 »
Käytin Trafin ajoneuvoverolaskuri a, joka antaa 6900 kg massalla tuloksen:

Perusvero: 1.632            595.680
Käyttövoimavero: 0.621  226.665
Yhteensä: 2.253             822.34

 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:15
Vs: Asuntovaunu kuorma-auton lavalle
« Vastaus #44 : 29.03.2016 kello on 19:28 »
Tosi  hieno juuri tuo ylemmän linkin antama  ratkaisu, eli akselit, aisa jne. riisuttu ja tehty kiinteä asennus.  Jopa pyöräkotelot peitetty siististä.  Juuri tämä olisi se paras ja  siistein ratkaisu jonka haluaisin itsekin tehdä, verrattuna siihen, että vaunu on "irtotavarana" lavalla, johon se pitää sitoa  ketjutaljoilla ja liinoilla.
Autokin näyttää olevan lähes tismalleen samanlainen MB LK917, joten jos  laittaisin vaunun tuolla tavoin niin ratkaisu olisi ulkoisestikin lähes  identtinen tuon kuvassa näytetyn kanssa.  Vaunun merkki näyttää kuvassa olevan Eriba.
Nykymuodossa  autoni kokonaismassa on  9500 kg, ja auton omapaino 5400 kg, eli jos siihen laitettaisiin vaunu + muita varusteita joiden paino vaikkapa 1500 kg, niin auton kokonaispaino olisi tällöin 6900 kg. Tällöin voisin vaikkapa  vuokrata  sitä henkilölle jolla on C1-kortti, eikö  niin.
Mieleen tuleekin nyt pari kysymystä:
-Onko uusi ajoneuvoluokka tällöin M1, ja mikä olisi vero tämän painoisessa  autossa.
-Voisiko vaunuosassa tässä ratkaisussa kuljettaa myös  matkustajia.
       

Vaunu ja varusteet ehkä mahtuu tuohon 1500 kiloon, mutta eikö sen päälle pidä olla vielä jonkinlainen kantavuus?