Tuli kanssa ennen kesälomille lähtöä askarreltua aurinkopaneeli katolle. Tainnut monet muutkin samaa keinoa kiinnityksessä käyttää kuin tässä itse.
Motonetista ostin 45x45 kulma alumiinia jonka pätkin 4 osaaan (2m tanko). Tein paneelin sivuihin jokaista alumiinipätkää varten 6mm pulteille reijät josta itse paneeli kiinnitettiin kulma-alumiineihin kiinni. Valmis paketti asetoonilla putsatulle alueelle vaunun katolle Sika 521:sellä kiinni.
Sähköjä varten ostin Biltemasta veneosastolta tuon läpiviennin jota kyllä sikalla vielä tiivistelin lisää. Paneeli on noin 1-1.5 cm irti vaunun katosta, tuuleohjainta en vielä rakentanut.(Katsoo myöhemmin jos tarvetta).
Säätimenä 30A MPPT säädin johon paneeli kiinni. Virtaa aurinkoisella päivällä parhaimmillaan tuli 7A kun kuormitus oli samaa luokkaa invertterin läpi tietikoneelle. Akkuna Motonetista 100Ah veneilyakku. Paneelin tilasin Ebaysta saksasta 150W monokidemallin jonka hinta kotiin toimitettuna noin 186e (ite paneeli 149.90e). Säädin oli vähän yli 40eur (ebay sekin). Pysyi tosihyvin kiinni lapinreisun ajan ja kun kävin reisun jälkeen vielä tutkimassa katolla niin kiinni on (koitin nostaa ylös voimalla, niin kyllä varmasti pysyy). Vielä pitäisi vaunun oma käyttöakku pistää tuon hupiakun rinnalle että paneeli lataisi molempia matkalla ja sitten siistimmin johdot tuosta säätimen alta pistää kaapelikouruun piiloon. Oli kyllä mielenkiintoinen projekti ja hyötyäkin oli jo reisussa.
Voiko tuosta tulla jotain latauskierto-ongelmia jos pistää vaunun akun tuon hupiakun rinnalle kuten esim auton laturin lykkäämä virta toisesta suunnasta tms? Ei niin tarkkaa tietoa tuosta vaunun akkujärjestelmästä että mitenkä se latautuu muuten kuin 230V:ssa ollessa siellä on akkulaturi kiinni lattiassa. Pitääkö sinne laittaa jotain diodeja estään väärään suuntaan virtojen kulkua johtuen eritasoisista potentiaaleista? Vaunussa suht uus sähköjärjestelmä kuitenkin kun vaunu vuodelta 2012.