rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aloitteleva karavaanari  (Luettu 4089 kertaa)

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:22.01.2015 kello on 08:03
Aloitteleva karavaanari
« : 20.01.2015 kello on 09:03 »
Olemme täällä perheessä siirtymässä karavaanareiksi. Olemme aikeessa ostaa asuntoautoa ja lähdin täältä kyselemään että minkälaista autoa kannattaa etsiä.
Olemme ajatelleet asuntoautoa hintahaitarista 10000-20000 euroa.  Auto saisi olla semmoinen että voisimme reissata myös talvella. Eli kannattaako auton olla taka vai etuvetoinen? Mites moottorin koko?.Onko merkillä väliä? Mites tuo asuintilan ilmastointilaite tekeekö sillä mitään ja kannattaako sille antaa arvoa osto hetkellä? Asuintilan takana saisi olla parisänky mahdollisuus. Autolla mahdollisuus vetää trailerin päällä olevaa vetouisteluvenettä. Mites tuo lämmitys eli kannattaako olla puhallus vai nestekiertonen? Auton pitäisi kuitenkin olla semmoinen että voisi ajaa ABE kortilla.
Tässä olisi muutama vaihtoehto. http://www.nettikaravaani.com/adriatik/du-660-du/1425368. http://www.nettikaravaani.com/knaus/i-580-traveller/1414685.
Toivoisin että te foorumilaiset voisitte auttaa meitä aloittelioita.
Voitte laittaa hyviä linkkejä autoista mitä on myynissä.
Kiitos vielä etukäteen. :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:10.09.2019 kello on 21:01
  • Kotka
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #1 : 20.01.2015 kello on 09:27 »
Mahdollisimman isolla koneella... ei tommonen tiiliskivi liiku silläkään.
Molemmat lämmitys järjestelmät omistaneena, itse pidän Aldesta (ikuisuus riitelyn aihe)
Nukkumapaikkojen ja matkustajien määrä pitää olla vähintään sama. Ja mieluiten niin, että pöytäryhmä jää käyttöön 24/7.
Vithuiks se eka menee tod.näk kumminkii kun vasta sillä ekalla reissatessa tulee niitä omia mieltymyksiä millainen sen pitäisi olla.... toka on sitte jo sinnepäin :D
Ilmastoinnille en anna arvoa ohjaamossa enkä asuintilassa. Toki semmoiset plussaa.
Toivottavasti näistä jotain hyötyä oli.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:44
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #2 : 20.01.2015 kello on 10:14 »
Kannattaa etsiä sellainen joka miellyttää ja vastaa omia tarpeita, maksaa sitten vaikka vähän enemmän.  Talvikäytössä tarpeet vaan korostuvat. Kummallakin lämmitystavalla pysyy hengissä Suomenkin pakkasissa, jos auto on muuten kunnolla tehty. Matkailuautoilla on tapana olla pirun takapainoisia ja se korostuu talvella, kun etuvetoisen pyörille ei tahdo aina löytyä pitoa. Takavetoinen lähtee paremmin liikkeelle mutta ei välttämättä takaa parempiaajo-ominaisuuksia. Ilmastoinninsta en enää luopuisi mistään hinnasta.  Seuraava ikuisuuskysymys on moottorin koko. 'Mahdollisimman suuri' ei ole mikään totuus. Nykyiset 2.2, 2.3 koneet ovat ihan hyviä. Ja riittäviä. Olen vetänyt Viiatin 1.9td:llä ISOA kärryä/venettä ja hyvin ne siellä perässä tulivat, ilman tuskaa. Loppujen lopuksi autojen kokonaispainot ovat pääosin 3500kg ja pituudessa voi olla 2m eroja. Toki siinä pidemmässä ajopaino voi olla keskimäärin isompi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:53
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #3 : 20.01.2015 kello on 10:48 »
Kun nettikaravaanista tms. m-autoa kattelee (aloittajan tarpeilla), kannattaa huomioida että koukun lisääminen voi olla aika rahakysymys..

Siis sellaisen, joka on ao. autoon rek. vuoden määräysten mukainen - vuosikatsastuksessa voi narahtaa.. toki kaikkea laitonta voi tehdä aikansa, kunhan ei kiinni jää  :-X

Isolla peräylityksellä oleva etuvetoinen voi olla veneluiskassa aika haastava. ;D  Kyllähän sillä (kesäisellä) maanteillä vetelee..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:44
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #4 : 20.01.2015 kello on 11:29 »
Kun nettikaravaanista tms. m-autoa kattelee (aloittajan tarpeilla), kannattaa huomioida että koukun lisääminen voi olla aika rahakysymys..
Siis sellaisen, joka on ao. autoon rek. vuoden määräysten mukainen - vuosikatsastuksessa voi narahtaa.. toki kaikkea laitonta voi tehdä aikansa, kunhan ei kiinni jää  :-X

Jos autossa on kunnon peräpala, johon koukun voi kiinnittää, niin Linnepen koukku maksaa 800-1000€. (en tiedä päivän hintaa)

Isolla peräylityksellä oleva etuvetoinen voi olla veneluiskassa aika haastava. ;D  Kyllähän sillä (kesäisellä) maanteillä vetelee..

Juu, en minäkään Hymerin kanssa Skibotnin rampille menisi.  :D  Ketjut tuo yllättävän paljon lisää nousukykyä ja sitten on se paras kikka, jota Saabistit varsinkin ennen käytti: Nuppi eteen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:17.05.2024 kello on 22:10
  • Seisonta-aika
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #5 : 20.01.2015 kello on 11:43 »
Noista kahdesta ainakin kävisin katsomassa Knaussin. Varusteet ihan kohdallaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.08.2018 kello on 18:18
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #6 : 20.01.2015 kello on 12:24 »
Ihan himpun yli budjetin, mutta mutta ..........   Thumb
http://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty-635/1425159

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:43
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #7 : 20.01.2015 kello on 12:36 »
Minkä kokinen perhe? Knaus on paremmin varustettu mutta rekisteröity 3. Nuo alaslaskettavat vuoteet syö mielestäni paljon kaappitilaa ja sitä mielestäni ei koskaan ole liikaa.
Useammalle kuin kahdelle mielestäni alkoviautot on tilankäytöltään usein järkevimmät.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:28
  • Häme
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #8 : 20.01.2015 kello on 16:08 »
Edullisemmaksi tulee kun ottaa vuokralle omia mielikuvia vastaavan auton ja tekee viikonloppureissuja etu- ja takavetoisella autolla talvikelissä. Hahmottuu paremmin se, minkälainen auto teidän käytössänne olisi toimivin ratkaisu.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.06.2020 kello on 20:53
    • Opastetut kalastusreissut Muonionjoelle, Jäämerelle, Namsenille
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #9 : 20.01.2015 kello on 16:26 »
Omat tarpeet alkaa muodostua käytön myötä ja niiden hahmottaminen antaa hyvän pohjan valinnalle.
Karkeasti vetokoukku maksaa tonnin ja asuinosan ilmastointi kaksi tonnia. Itse valitsin sellaisen jossa oli olemmat valmiina. Ja ohjaamon ilmastointi täytyy olla, sillä lämmöt nousee äkkiä kun aurinko porottaa isoista ikkunoista.
Peruutuskamera on mielestäni välttämätön kun aletaan pitkällä kalustolla operoida venerampilla ja on se mukava aina kun tarvii peruutella.


*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:22.01.2015 kello on 08:03
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #10 : 21.01.2015 kello on 22:01 »
Eiköhän näillä neuvoilla pääse jo aika pitkälle. Kiitos kaikille vastanneille. Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Aloitteleva karavaanari
« Vastaus #11 : 23.01.2015 kello on 13:37 »
Komppaan vaeltajaa...melkeen ehdottomasti kannattaa kokeilla erilaisilla vuokra-autoilla ensin ettei menee hankinta ns. mäkeen.
Me ite ajeltiin vuokra-autoilla monet kesät ennenku alkoi hahmottuun mikä sopii meille parhaiten. Sit ostettiin oma eikä olla kaduttu. Nyt  vaan alkaa ikä painamaan vanhassa autossa että jos tässä vielä joskus pääsee rahoihin käsiksi niin tuoreempi kärry pitäis saada ja semmonen millä saa ajaa satasta :)

Edullisemmaksi tulee kun ottaa vuokralle omia mielikuvia vastaavan auton ja tekee viikonloppureissuja etu- ja takavetoisella autolla talvikelissä. Hahmottuu paremmin se, minkälainen auto teidän käytössänne olisi toimivin ratkaisu.