Miksi pienessä matalassa puoli-integroidussa on 2,8 JTDvaikka isommassa alkoviautossa on tehottomampi 2,3 JTD kone.
Eilisten koeajojen perusteella oli helppo valita 2,3 koneella oleva auto .
Miten se voi olla pirteämmän tuntuinen kuin 2,8.
Minusta kyseen olle se voi olla sykolokiaakin .
Eli jos koko auto ei heti tunnukkaan "meijän autolta" niin ei siinä ole helppolla muukaan mukavaa :o
Eipä taida olla kovinkaan järkevää vertailla eri moottori vaihtoehtoja jos koppa jota moottori kuljettaa ei ole täsmälleen samanlainen.
Kiihdytysvaiheessa kopan muodolla ei ole juurikaan merkitystä. Vain auton painolla moottorin väännöllä. Noissa em. autoissa ei ole painoilla juurikaan eroa.
Minulla on ollut ja on 2,3:t VM -03 ja -07 sekä 2,8 VM -05. 2,3:t ovat olleet tai ainakin tuntuneet tehokkaammilta kuin 2,8. Äänekkyyttä en muista kun 2,3 vaihtui 2,8:ksi. Mutta kun 2,8 vaihtui 2,3: ksi, niin ääni lisääntyi aavistuksen. Kuinka paljon vaikutti, että 2,8 oli täysintegroitu, en tiedä. 2,3:t oli ja on puoli-integroitu.Onhan tuo -07 2.3 (130 Multijet) toista kuin nuo aiemmat 2.3 ja 2.8 :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato#2006-2011
Model Engine Displacement Valvetrain Max. power at rpm Max. torque at rpm Years 2.3 JTD2 Iveco F1AE0481C 2,286 cc DOHC 16v 110 PS (81 kW; 110 hp) @ 3,600 rpm 270 N·m (200 lb·ft) @ 1,800 rpm 2002–2006 2.8 JTD/HDi Iveco 8140.43S 2,800 cc SOHC 8v 128 PS (94 kW; 126 hp) @ 3,600 rpm 300 N·m (220 lb·ft) @ 1,800 rpm 2002–2006 130 Multijet Iveco F1AE0481N 2,287 cc DOHC 16v 130 PS (96 kW; 130 hp) @ 3,600 rpm 320 N·m (240 lb·ft) @ 2,000 rpm 2006-2011
Onhan tuo -07 2.3 (130 Multijet) toista kuin nuo aiemmat 2.3 ja 2.8 :Dhttp://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato#2006-2011
....2,3:t ovat olleet tai ainakin tuntuneet tehokkaammilta kuin 2,8.