Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Petrooli - 18.02.2014 kello on 22:58
-
Mikä auttaisi korkeanpaikankammoo n? Tämä kysymys olisi naurattanut nuorempana. Kädet hikoilevat ja sydän jyskyttää kun tien vierellä on rotko. Nuorempana tuota vaivaa ei ollut. Ennen ajelin moottoripyörällä Alpeilla ja ihailin serpentiinejä. Nyt ei voi ajatellakaan niille teille menemistä. Moottoripyörää alkaa jo vaaputtamaan Skibottenin ja Kilpisjärven välisellä tiellä. Kanarialla olen lähes aina vuokrannut auton ja ajellut vuoristossa. Enää ei mitään mahdollisuuksia. Alas on tultava vaikka kävelyvauhtia kämmen pohjia polviin kuivatellen. Tanskan salmen sillan yli olen joskus aikoinaan ajanut moottoripyörällä, eikä pelottanut yhtään, päinvastoin oli hieno kokemus. Nyt olisi haaveena lähteä vaunun kanssa Tanskaan. Vaimo ei suostu vetämään vaunua. Minua jännittää sen sillan yli ajaminen vaunun kanssa. Mitäs jos paniikki iskee keskellä siltaa? Onko se Tanskan salmi ylitettävä laivalla? >:(
-
Lähes kaikilla ihmisillä on ns sisään ohjelmoitu korkeanpaikankammo,toiset pystyy kiipeämään keittiö jakkaralle,katolle,näkötorniin jne.
Itselläni raja meni noin 10m kun rupesi tekemään pahaa mutta esim näsinneula ei tuntunut missään.
Rupesin potkimaan itseäni perseelle ja aloitin mm laskuvarjohyppy harrastuksen,loistava harrastus mutta loppujen lopuksi ei juurikaan auta asiaan.Siitä huolimatta jatkan harrastusta.
Eli loppupeleissä se ratkaisu menee sinne korvien väliin,täytyy voittaa se pelko tippumisesta ja sen todennäköisyydestä.
Helkutin hankala selittää mutta niskaperseote ja todennäköisyyksien miettiminen lienee hyvä alku Thumb
-
EMinua jännittää sen sillan yli ajaminen vaunun kanssa. Mitäs jos paniikki iskee keskellä siltaa? Onko se Tanskan salmi ylitettävä laivalla? >:(
Kuulostaa huvittavalta mutta täytyy tunnustaa että itse kärvistelen samojen tuntemuksien kanssa, kerran nähnyt jopa painajaista siitä että olen ylittämässä perheen kanssa Tanskan salmea matkailuautolla kohti Legolandia ja juuri siinä keskellä siltaa alkaa auton takapää tuntumaan oudolta ja auto alkaa vaappumaan, siitä sitten juuri pahimpaan kohtaan auto pysäköidään ja todetaan rengas tyhjäksi, mieletön tuuli ja koeta siinä sitten vänkärin puoleiseen renkaaseen ilmaa laittaa kun näet sen salmen siellä todella alhaalla.
Huhhuh kun jo pelkkää unta miettiessä alkaa tuntumaan vastenmieliseltä koko silta, mutta sitten kun mennään Legolandiin niin ajetaan kyllä tuo silta. Se että milloin se ajankohta on, siitä ei mitään tietoa niin kuin ei muistakaan lomasuunnitelmista. ;D
-
Ei ole painajaista, mulla se rengas meni vaunusta tuossa keskellä siltaa. Onneksi oli 2akselinen vaunu ja kunnon veturi niin rengasrikkoa ei edes huomannut ennen kuin peilistä näkyi savua :D
-
Kannattaa katsoa - Weicco olikin aikaansa edellä.
(http://s4.discshop.fi/img/front_200/84639/silta_bron_kausi_1.jpg)
-
Kuulostaa huvittavalta mutta täytyy tunnustaa että itse kärvistelen samojen tuntemuksien kanssa, kerran nähnyt jopa painajaista siitä että olen ylittämässä perheen kanssa Tanskan salmea matkailuautolla kohti Legolandia ja juuri siinä keskellä siltaa alkaa auton takapää tuntumaan oudolta ja auto alkaa vaappumaan, siitä sitten juuri pahimpaan kohtaan auto pysäköidään ja todetaan rengas tyhjäksi, mieletön tuuli ja koeta siinä sitten vänkärin puoleiseen renkaaseen ilmaa laittaa kun näet sen salmen siellä todella alhaalla.
Huhhuh kun jo pelkkää unta miettiessä alkaa tuntumaan vastenmieliseltä koko silta, mutta sitten kun mennään Legolandiin niin ajetaan kyllä tuo silta. Se että milloin se ajankohta on, siitä ei mitään tietoa niin kuin ei muistakaan lomasuunnitelmista. ;D
Selvishän se miksi matkailet vain Savossa :laugh:
No itse asiaan, joskus vähän riipaisee , muttei kummempaa. Tuo silta on vielä ihan kesy jos katselee vaikka Europa Bruckelta alas , tai kun tulee Kroatiaan Istrian niemimaalle, siellä on kunnon sillat.
Tai Millau
(http://www.hghstrip.com/wp-content/uploads/2011/03/Millau_Viaduct_5.jpg)
-
Siedätys hoitoa sopivalla motivoinnilla. Esimerkkinä vaikkapa katon pellitys sitte seuraavalla viikolla, siittä saa niin ja niin paljon palkkaa, ei ollu kammoa yhtään :D Nytte taas kun ei enää tee mitään lattiatasoa ylempänä, niin tuntuu 5m tikkaatkin jo ihan kauheelta. Paras vinkki taitaa olla katsella joko horisonttiin tai sinne mitä on tekemässä, jättää ne muut ilmansuunnat katselemati ja keskittyy pelkästään näihin kahteen asiaan. On sitä kerran jos toisen vedetty jatkotikkaat äärimmilleen ja rännejä putsaillessa pidetty taukoja horisonttia tiiraillen tai "lintuja pongaillen".
Rakennus touhuja kun tehtiin, niin monesti tein seuraavasti, suunnittelin alhaalla mitä teen ja kävin tekemässä sitte sen siellä korkeella. Heti kun suunnitelma oli tehty, välittömästi alas suunnittelemaan lisää, ei anneta mielikuvitukselle yhtään aikaa. On varmaan tosin ongelmallista jos pitää etukäteen jo pelätä valmiiksi kaikki mahdolliset ja mahdottomat skenaariot.
-
Selvishän se miksi matkailet vain Savossa :laugh:
Oli tuolla Norjassakin jo muutama kohta missä ei ollut olo mitä mainioin. Å:ssä joutui tietyön takia olemaan parkissa lähes tunnin ajan vänkärin oven ollessa niin lähellä kaidetta ettei siitä olisi päässyt uloskaan, no en kyllä sieltä kautta olisi lähtenytkään, kaiden takana pudotusta mereen väh. 50 metriä.
-
Millaun silta 357 metriä , kansitaso ei nyt niin ylhäällä ole, korkealla kuitenkin.
-
Selvishän se miksi matkailet vain Savossa :laugh:
Onhan Savossakin Kallan sillat.
-
Huonosta tasapainostahan tuo kai osittain lähtee, liekö sitten tasapainoharjoituks illa apua asiaan.
-
Herkkä tasapainoelin mulla on ollut koko ikäni ja voinee tuossa perimmäinen syy ollakkin, lentokoneella matkustettaessakin koskaan et voi olla varma missä kunnossa laskeuduttaessa olet, enkä puhu nyt mitä olet lennon aikana juonut. :-\
Helpottaa toisaalta matkasuunnitelmien tekoa. ;D
-
Millaun silta 357 metriä , kansitaso ei nyt niin ylhäällä ole, korkealla kuitenkin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Millau_Viaduct
-
Nyt olisi haaveena lähteä vaunun kanssa Tanskaan. Vaimo ei suostu vetämään vaunua. Minua jännittää sen sillan yli ajaminen vaunun kanssa. Mitäs jos paniikki iskee keskellä siltaa? Onko se Tanskan salmi ylitettävä laivalla? >:(
Sinun olisi pitänyt olla näkemässä, kun yx engelsmanni pysäytti sillalle, kiipesi kaiteelle ja alkoi sitoa kanoottiaan tiukemmin kiinni katolle.... Taisi tulla portilla sanomista. :D
Ja laivallahan toki pääsee.
-
Teen töitä usein yli 20 metrin korkeudessa. Se herne puuttuu mihin on korkean paikan kammo laitettu.
Useampi kollega opiskeluaikana kärsi tuosta kammosta, mutta intoa oli niin paljon, että kiipesivät kammosta
huolimatta. Ainakin yksi heistä toimii edelleen ammatissa. Voisikohan tästä kammosta jotenkin "pois oppia"?
Omaa kokemusta ei ole, mutta läheltä seuranneena. Ehkä tietysti ammatissa helpompaa, kun toistoon on mahdollisuus lähes päivittäin.
-
Mulla on järkyttävä korkeanpaikan kammo... Oikeasti keittiöjakkaralla jo huippaa hitosti.
Nuorena kloppina kiipesin Olkiluodon II reaktorin seiniä pitkin katolle. Enkä ollut minkään vihreän liikkeen asialla silloin, joka olisi vetänyt ylös.
Reppufirmaan meni kesätöihin. Annettiin piikkausvälineet käteen ja näytettiin suunta ylös. Siinä oli lähes hampaatkin kiinni pitämässä joka telineen askelmalla. Lopulta kun pääsin ylös, niin olisi vielä pitänyt kädetkin irrottaa ja aloittaa työt.
Aikansa kun siellä oli, niin alkoi maisemiin tottua. Muutama päivä meni varovasti, mutta sitten varsinkin kahviajan lähestyessä tuli vauhdilla alas. Ei aina muistanut kulkea kaiteiden sisäpuolellakaan, kun piti vähän oikoa.
Kaikkeen tottuu, mutta kyllä nykyisin taas huippaa jakkaran päällä seistessä.
Lentokammoa ei ole ollut pitkään aikaan, mutta kyllä toissapäivänä piti hiukan puristaa nyrkkejä, kun kone laskeutui kovassa sivutuulessa Madeiran kentälle. Niin paljon vaappu ja pari kunniakierrosta siinä otettiin. Ilmeisesti otettiin sitten vähän kovempi laskuvauhti ja sitten tavallista kovempi jarrutus kentän pinnalla. Yksi kone oli jo aikaisemmin tullut kentälle hiukan siipi maassa ja osunut portaikkoon, kertoi paikallinen suhari. Samalla tavalla ne vaappu seuraavatkin koneet kuin varikset taivaalla laskeutuessaan.
-
Eräs masto konkari neuvoi opettelevaa kun meinas pitää tauon kiivetessä. Mene viellä 10m,pidetään tauko sitten. Pointtina oli ettei männyn latvojen kohdalle kannata pysähtyä vaan vähän ylemmäksi niin korkeus hämärtyy. Mikäs se on seistessä vaikka tuulimyllyn katolla kun on valjailla kiinni (urani huippu).
-
Just tollanen Millaun silta voisi olla järkytys kun siihen yhtäkkiä tupsahtaisi. Moottoripyörällä olen huomannut että kun tuo kammo iskee, niin tasapainoaisti meinaa lamaantua. Tai en minä tiedä mikä siinä lamaantuu, mutta alkaa tuntua, että mopo vie miestä eikä päinvastoin. Tunnelit on mopon kanssa myös haasteelliset, kun niissä ei näe horisonttia, varsinkaan aurinkolasit päässä. Pitää aina kokeilla varpaiden kärjillä että missä se asfaltti on. Budapestistä ajoin Rijekaan, kun vastassa oli yllättäen tunneli. Tunneliin ajo tuntui aurinkolasit päässä samalta kuin olisi vedetty säkki päähän. Tunnelin avauduttua tie jatkui pilarien päällä ilmassa. Sillalta näkyi Välimeri alaviistossa. Mutta tosiaan nuorempana nuo oli vain upeita kokemuksia. Nyt taitaisi tulla sydänpysähdys jos ajaisin vastaavaan tilanteeseen. Nykyisin auton ratissakin tuntuu, että auto alkaa vaappumaan korkealla.
Vai johtuuko kaikki siitä, että vanhemmiten alkaa tulla itsesuojeluvaistoa? Minusta alkaa tuntumaan etten minä enää olekkaan yhtä taitava auton kuljettaja kuin Vatanen, vaikka kaksvitosena olinkin. :D
-
Tuo kertomasi paikka hauska, on aika korkea silta sen tunnelin jälkeen , hauskayhdistelmä.
Pisin yhtäjaksoinen tunneli missä itse ajanut on 16.9 km . Alkoi jo tylsistymään kun putki ei loppunut mitenkään.
-
^
Onko tuo se Itävallan länsiosassa oleva, joka ajettiin viime vuonna matkalla Innsbruckista Sveitsiin. Vai oliko se hiukan lyhyempi.
Alkoi se lievästi pyörryttää, mutta luottamus ei horjunut.
-
Just tollanen Millaun silta voisi olla järkytys kun siihen yhtäkkiä tupsahtaisi. Moottoripyörällä olen huomannut että kun tuo kammo iskee, niin tasapainoaisti meinaa lamaantua. Tai en minä tiedä mikä siinä lamaantuu, mutta alkaa tuntua, että mopo vie miestä eikä päinvastoin. Tunnelit on mopon kanssa myös haasteelliset, kun niissä ei näe horisonttia, varsinkaan aurinkolasit päässä. Pitää aina kokeilla varpaiden kärjillä että missä se asfaltti on. Budapestistä ajoin Rijekaan, kun vastassa oli yllättäen tunneli. Tunneliin ajo tuntui aurinkolasit päässä samalta kuin olisi vedetty säkki päähän. Tunnelin avauduttua tie jatkui pilarien päällä ilmassa. Sillalta näkyi Välimeri alaviistossa. Mutta tosiaan nuorempana nuo oli vain upeita kokemuksia. Nyt taitaisi tulla sydänpysähdys jos ajaisin vastaavaan tilanteeseen. Nykyisin auton ratissakin tuntuu, että auto alkaa vaappumaan korkealla.
Vai johtuuko kaikki siitä, että vanhemmiten alkaa tulla itsesuojeluvaistoa? Minusta alkaa tuntumaan etten minä enää olekkaan yhtä taitava auton kuljettaja kuin Vatanen, vaikka kaksvitosena olinkin. :D
Tuo millaun silta on korkeilla kaiteilla varustettu ja aivan lähelle siltaa alas et näe, mutta esimerkiksi le havre silta on paljon kivempi kun tulee etelästä päin ja mereltä tulee kunnon tuuli. Kaiteet ovat ehkä metrin korkeat normaalit, ei mitään teräs kuten moottoritiellä. kerran olen tullut viimmeisenä autona yli kun silta suljettiin tuulen takia. Kyllä alkovi transitti keinui kuin vene ja etupää tempoili suuntaan ja toiseen. Vauhtia oli ehkä 30-40 km/h kun kovempaa ei yksinkertaisesti pystynyt ajamaan.
-
Tai sitten Pont de Saint Nazaire, joka on vielä oikeasti jyrkkä...
(http://karavaanari.org/kuvat/1392890984.jpg)
-
kai 6-8 kertaa tuostakin ajanut, mukavat maisemat :-*
-
Mä olen tullut siihen tulokseen, että korkeanpaikankammo tulee aikuisena, kun alkaa miettiä, miten ihmeessä voi olla hengissä kaiken lapsena touhutun jälkeen. :-\
Pasi on pentuna mm 7. kerroksen tasalla kulkenut jotain kapeaa uloketta pitkin koskettamaan naapurikämpän ikkunaan. Nyt se pyytää mua käymään varovasti ottamassa kuvan näköalapaikoilta ;D
Ecuadoriin mennessä me tiedettiin, että Sacha Lodgessa odottaa 56 metriä korkea lintutorni ja riippusillat. Pasi katseli videoita Youtubesta etukäteen ja pelkäsi. Mä mietin vain, miten lyhytjalkaisen tupakoitsijan kunto kestää ne hemmetin portaat. No, siinä kävi jotenkin silleen hassusti, että mä menin melkoisesti paniikkiin :o ja Pasi voitti pelkonsa 8)
Jos haluaa oikein saada tukan pystyyn, Youtubesta löytyy ihan järkyttävää pätkää hakusanalla El Camino Ray. :o Ei todellakaan sovi meille heikkohermoisille!
Joku sellainen jo periaatteessa suljettu vaellusreitti, jonne jotkut pöljät kuitenkin menee...
Niin ja mua pelotti ihan Heinolan sillallakin, kun olosuhteiden pakosta jouduin yksin ajamaan vieraalla Vanilla siitä. Tunsin olevani toooosi korkealla. Ei kiva!
-
Korkeanpaikan ja muuhun huimaukseen on sellaisia harjoituksia joilla vaiva lievittyy. Saa korvansisäiset vatupassit kuntoon! ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Totta on, että korkealla työskentely on helppoa, kun on hyvät varusteet ja valjaat.
Niin, ja täytyy tietää mitä ja miten tehdään 8)
En halua benzii hyppyihin tai muuhun vastaavaan turhanpäiväiseen hullutukseen ihan turhia
riskejä ottamaan.
-
Korkeanpaikan kammo on itselläni käsittämätön halu hypätä, liitää, lentää. 8)
Pelkään tuota hallinnassa olevaa hyppyhaluani. Jos olisin nyt nuori mies (olen ollut joskus) harrastaisin todennäköisesti jotain liito / hyppylajia mutta en kiipeilyä. ???
-
Korkeanpaikan sekä hammaslääkärikammoo n auttaa siedätys, tämän ole huomannut omakohtaisesti ;)
-
Kammohan tulee mihin vaan kun sitä alkaa ajattelemaan pelon kannalta... hyvä/varma kokemus tuo varmuutta, negatiivinen kokemus kammoa...sano tasamaan tallaaja kun vuorelle kiipesi, ja pelko alkoi vasta alas tullessa...ittiä hieman pelottaa seisoa metalli ritilällä vaikka peilingin huipulla..... ;)
-
Korkeanpaikan sekä hammaslääkärikammoo n auttaa siedätys, tämän ole huomannut omakohtaisesti ;)
Hammaslääkärikammoo n olen sittemmin onnistunut löytämään hyviä ja mukavia hammaslääkäreitä ja hyvin siedättynyt.
Huomenna aika varattuna. Ainoa harmi on rahan meno.
-
Korkeanpaikan kammo on itselläni käsittämätön halu hypätä, liitää, lentää. 8)
Pelkään tuota hallinnassa olevaa hyppyhaluani. Jos olisin nyt nuori mies (olen ollut joskus) harrastaisin todennäköisesti jotain liito / hyppylajia mutta en kiipeilyä. ???
Hyvä karavaanari veli ! Vielä kerkiät liitää. Itse aloitin varjoliidon viime syksynä. Vielä on kurssi vaiheessa, mutta noustu on jo n 300m korkeuteen ja alas on tultu joka nousun jälkeen. Ei muuta kuin valjaat kiinni ja "valmis aja". Parasta hommaa housut jalassa (-89 Ducatolla ajon jälkeen tietysti, turbo)
-
Itseäni kiinnostaisi myös tuo varjoliito,moottoroitu sellainen mutta taitaa valitettavasti olla ns lapsenkengissä vielä tässä maassa mitä tulee koulutukseen/kerhoihin Thumbd
-
Itseäni kiinnostaisi myös tuo varjoliito,moottoroitu sellainen mutta taitaa valitettavasti olla ns lapsenkengissä vielä tässä maassa mitä tulee koulutukseen/kerhoihin Thumbd
Kahdesti olen päässyt läheltä ihailemaan tuota liitelyä. Molemmat Karigasniemen Ailigastunturilla.
Porukka oli ajellut pikkuisella Suzukilla ylös tunturin laelle. Siellä kova, rinnettä nouseva tuuli kannatti riippuliitoporukkaa . He olivat jo ilmeisen kokeneita, sillä niin taitavasti he käsittelivät "liidokkejaan" tuulenpyörteissä vaarallisen kivikon päällä. Housunlahkeet lepattivat itselläkin kivellä istuessa. :o
No ei tuo vielä mitään sen aikaisemman kerran rinnalla, kun korppipoikue testaili ja kilpaili taidoissaan ilkamoiden, raakkuen ja näppäillen sointuvia ääniään. Syöksyjä ylös ja alas ja ylösalaisin.
Oli vähällä unohtua termospullokahvit juomatta :D
-
Mie kans löysin niin hyvän hammaslääkärin jotta osaan nukkua yöni levollisesti ennen hälle menoa, ainoo mikä harmittaa on rahanmeno...
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Itseäni kiinnostaisi myös tuo varjoliito,moottoroitu sellainen mutta taitaa valitettavasti olla ns lapsenkengissä vielä tässä maassa mitä tulee koulutukseen/kerhoihin Thumbd
Kyllä koulutusta löytyy, itsellä MOVA myös tähtäimessä, eli moottoroitu varjoliito. Kerhoja on ainakin Oulussa, Kalajoella jne...
Koulutukset talvi aikaan.
http://www.varjoliito.fi/main.site?action=siteupdate/view&id=66&menu_open=1/9