Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Alan - 18.03.2011 kello on 09:39
-
Taitaa olla vaunun akku tiensä päässä, kun oli parissa viikossa tyhjentynyt päävirran unohduttua hallilla päälle. Ikää 8 v. Yhtään valaisinta tai muuta laitetta ei ollut päällä.
Minkäslainen akun pitää olla tyypiltään? Suosituksia hyviksi koetuista merkeistä ja malleista, joilla on hyvä hinta-laatusuhde ja on pitkäikäinen. Kuinka "iso" kannattaa laittaa? En ole koskaan pitkiä aikoja puskassa. Ja mullahan oli se invertterin kytkentä suunnitteilla.
Edit: otsikko muutettu sopivammaksi
-
Vapaan ajan akku on yks kriteeri.. ;)
-
Huoltovapaa, takuuaika, hinta, siinähän ne minun mielestä on tärkeimmät.
Sais olla vielä tunnettu merkki.
Itse ostin parin vuotta sitten ja 2 vuoden takuu vakuutti.
-
Minä en osta muita akkuja kuin AGM. Vaikka maksavatkin. Ja niin suuri kuin rahkeet kestävät ja sopii tilaansa.
-
En viitsi mainita, että minä olen aina hankkinut ulos tuulettuvat starttiakut hupipuolelle, niin isot kun olen saanut mahtumaan. Yksi vielä käyttövesipumpun vierelle, lyhyillä piuhoilla. ;)
-
Minusta AGM-akku on hyvä valinta vapaa-ajan kulkineseen. Ei vuoda, hengitä, kestää syväpurkua, eikä jäädy. Ei vuoda vaikka menisi ylösalaisin.
Kalliitahan nuo ovat.
Meillä on 85Ah, riittää talviseen muutaman yön susiparkkeiluun. Eli et tarvitse edes noin isoa.
-
Motonetissä taisi olla 159 e Touraniin sopiva n. 80 ah AGM -merkkiakku. Tuon verran voin maksaa, ja saattaa löytyä halvempikin jostain.
Mun tarpeet kun ei tosiaan ole Ukon-Höpöttäjän tasoa, vaan paljon pienemmät, mutta hyvä on varautua. Mieluummin vähän liikaa kapasiteettia.
Ja joku saa hyvin varustetun vaunun parin-kolmen vuoden päästä, jos nyt viimein pääsen tuumasta toimeen autoonvaihtoprojekt issa.
-
Katotaas akun uusimistarve vielä kerran.
Sähkömiehen opastamana latasin akun täyteen C-Tekillä, irrotin vaunun verkosta ja pistin pääkatkaisijasta sähköt pois.
Mittasin jännitteen, oli 13,18 V. Illalla sitten tarkastan, jotta onko purkanut itsekseen. Tulevalla reissulla tuskin olen yhtä yötä pitempään "puskassa", muutoin akun tarve rajoittuu ajotaukojen vähäiseen käyttöön. Alueilla kun aiotaan olla, mikä muuten taitaa olla Etelä-Ranskassa aika suositeltavaa.
-
Katotaas akun uusimistarve vielä kerran.
Sähkömiehen opastamana latasin akun täyteen C-Tekillä, irrotin vaunun verkosta ja pistin pääkatkaisijasta sähköt pois.
Mittasin jännitteen, oli 13,18 V. Illalla sitten tarkastan, jotta onko purkanut itsekseen. Tulevalla reissulla tuskin olen yhtä yötä pitempään "puskassa", muutoin akun tarve rajoittuu ajotaukojen vähäiseen käyttöön. Alueilla kun aiotaan olla, mikä muuten taitaa olla Etelä-Ranskassa aika suositeltavaa.
Onko se päävirtakatkaisin varmasti akun plus johdossa katkaisten kaiken sähkön?
-
^
Ei aavistustakaan, sehän on toisella puolen vaunua kuin akku ja johdot on piilossa. No nyt kuitenkin olin unohtanut sen päälle päiväksi, kuormitusta oli tv:n herätevirran ja antennivahvistimen verran. Jännite akussa 12,8 V. Laitoin lisäksi noin 13 W ledivaloja päälle ja katselen illemmalla, jotta muuttuuko.
Onneksi löytyy reissun ajaksi tarvittaessa uudenkarhean veneen hupiakku, jolla voi reissun ajaksi korvata tuon vanhan.
-
^
Ei aavistustakaan, sehän on toisella puolen vaunua kuin akku ja johdot on piilossa. No nyt kuitenkin olin unohtanut sen päälle päiväksi, kuormitusta oli tv:n herätevirran ja antennivahvistimen verran. Jännite akussa 12,8 V. Laitoin lisäksi noin 13 W ledivaloja päälle ja katselen illemmalla, jotta muuttuuko.
Onneksi löytyy reissun ajaksi tarvittaessa uudenkarhean veneen hupiakku, jolla voi reissun ajaksi korvata tuon vanhan.
Toi 12,8 voltin lepovirta tuolla kulutuksella on ihan hyvä. Nappaa akun kenkä irti ja katso seuraavana päivänä. ;)
-
Nyt kevyt kuormitus on jatkunut edellisen viestin jälkeen ja jännite painunut jo 11,95 volttiin. Mittasin useita kertoja, tasaisesti laskee. Päällä oli pari tuntia em. valojen lisäksi Truma.
Akkukauppaan asiaa? Tv ja antennivahvistin ei mahda paljoa kuluttaa. Vanhoja halogeeneja polttamalla olisi tainnut jännite pudota hetkessä? No seuraan vielä iltaan asti.
Akku on Exide Gel 80 Ah, lienee alkuperäinen, vuodelta 2003.
-
Ei vaikuta että akku olisi vielä tien päässä, laita se C-Tekki takaisin ja anna sen poistaa akusta sulfiittia ainakin pari viikkoa niin saat tuon luultavimmin vielä pelittämään. C-Tekkiä kannattaa käyttää aina väliin ja pitkiä aikoja niin se hoitaa akkua.
-
Ei vaikuta että akku olisi vielä tien päässä, laita se C-Tekki takaisin ja anna sen poistaa akusta sulfiittia ainakin pari viikkoa niin saat tuon luultavimmin vielä pelittämään. C-Tekkiä kannattaa käyttää aina väliin ja pitkiä aikoja niin se hoitaa akkua.
Miksi aina väliin, miksi koko ajan?
-
No mulla on viikko aikaa. Voihan sen antaa latailla sen verran. Pääasia tosiaan on, että vesipumppu pelaa.
-
Viimeinen mittaus äsken, 11,49 V. Ledithän paloi yhä aika kirkkaina.
Otin akusta kengät irti ja laitoin C-Tekin lataamaan. Antaas sen tehdä hetkonen työtään.
-
Miksi aina väliin, miksi koko ajan?
Niinpä niin miksikäs ei koko ajan kun on vaan töpselin päässä. ;)
-
Terve!
Voisiko joku kertoa, kun ei tähän ikään ole vielä mulle selvinnyt, että mikä se on tämän vapaa-ajan akun idea? Sen olen ymmärtänyt (?) ettei se kävisi startti akuksi, mutta mitä etua siitä on. Mulla on aina ollu noissa kulkimissa normi startti akkuja.
-
Niinpä niin miksikäs ei koko ajan kun on vaan töpselin päässä. ;)
No siksi, kun vaunussa on omakin laturi ja miksi viitsisin jatkuvasti repiä kenkiä irti (ja lainata naapurista C-Tekiä).
-
Minä ainakin nuukana miehenä tekisin niin että kun on vaunu ja vene niin vaihtelisin akkua noiden kahden välillä niin pysyy se yksi akku koko ajan iskussa eikä tarvitsisi miettiä mahtaakohan akku kaivata latausta vai ei... ilmeisesti kun on vielä akut saman kokoisiakin, senkin rahan voisi käyttää sitten johonkin muuhun.
:D
-
^
No eipä ole samankokoisia, selvisi eilen.
Toisaalta akun nostelu laiturissa olevaan veneeseen kymmenen kertaa kesässä ei ole enää järkevää harrastustoimintaa. Eikä harrastuksesta toisaalta pysty nauttimaan, jos joutuu jatkuvasti pohtimaan, jotta koska joku paikka pettää.
-
No tuo erikokoisuus muuttaakin tilanteen, oletin että kesällä tuskin tulisi vaunuiltua joka viikonloppu mikäli olisi vene joka on hankittu viime syksynä, siihen uutuuden viehätykseenhän sen olettamukseni perustin. ;)
-
Terve!
Voisiko joku kertoa, kun ei tähän ikään ole vielä mulle selvinnyt, että mikä se on tämän vapaa-ajan akun idea? Sen olen ymmärtänyt (?) ettei se kävisi startti akuksi, mutta mitä etua siitä on. Mulla on aina ollu noissa kulkimissa normi startti akkuja.
Pääpiirteissään ero liittyy akun käyttötarkoitukseen .
Starttiakun kennostot ovat enemmän rakenteeltaan sellaiset, että akku pystyy antamaan suhteellisen suurta virtaa lyhyehkön ajan. Starttiakkua pitäisi ladata tiheästi niin ettei sen varausta pureta kovin paljoa, muuten sen käyttöikä lyhenee.
Vapaa-ajan akut sitten puolestaan on enemmän suunniteltu siten, että niistä ei niitä huippuvirtoja saa ulos, mutta toisaalta ne kestävät paremmin pienten virtojen syöttämistä, suurempaa purkausastetta ja harvempia latauskertoja.
Mitään absoluuttisia asioitahan nuo eivät ole. Akun valmistajat pyrkivät viilaamaan akkujen käyttöominaisuuksia käyttötarkoituksen mukaisiksi.
-
Pääpiirteissään ero liittyy akun käyttötarkoitukseen .
Starttiakun kennostot ovat enemmän rakenteeltaan sellaiset, että akku pystyy antamaan suhteellisen suurta virtaa lyhyehkön ajan. Starttiakkua pitäisi ladata tiheästi niin ettei sen varausta pureta kovin paljoa, muuten sen käyttöikä lyhenee.
Vapaa-ajan akut sitten puolestaan on enemmän suunniteltu siten, että niistä ei niitä huippuvirtoja saa ulos, mutta toisaalta ne kestävät paremmin pienten virtojen syöttämistä, suurempaa purkausastetta ja harvempia latauskertoja.
Mitään absoluuttisia asioitahan nuo eivät ole. Akun valmistajat pyrkivät viilaamaan akkujen käyttöominaisuuksia käyttötarkoituksen mukaisiksi.
Terve!
Eli, jos oleskelen puskissa max 3vrk. kerrallaan ja taas mennään, jännite ei oo koskaan laskenut nii, että valot alkais vilkkumaan, niin ei taida olla paljon väliä mikä akku keksinnössä on. Tuossa autossa (VW) auton laturi lataa hupiakkua auton käydessä, mutta hupipuolen Matti ei lataa startti akkua. Ja Volkkarilla on hoidettu toi liikkuva matkailu. Vaunussa onkin kausipaikalla akku kokoajan 7A Ctecin perässä, eikä sitä ees tuu seurattua, mikä mahtaa akun kunto olla. Pitääkin tarkastaa, ennen kuin joutuu lähteen keskenkaiken akun hakuun ;)
-
Sähkömies tuossa kuunteli edellä kertomani havainnot ja suositteli hankkimaan uuden akun.
Niin kai se on tehtävä; vaunua nyt kuitenkin on tarkoitus käyttää vielä ainakin kaksi kautta ennenkuin menee myyntiin.
Maanantaina Motonettiin siis.
-
kausipaikalla akku kokoajan 7A Ctecin perässä, eikä sitä ees tuu seurattua, mikä mahtaa akun kunto olla. Pitääkin tarkastaa, ennen kuin joutuu lähteen keskenkaiken akun hakuun ;)
Mitenkäs aiot todeta akun kunnon?
Itse en tiedä muuta konstia kuin laittaa akkuun esim 4A kuorman vaikka halogeeni polttimon ja testaa montako tuntia se palaa kirkkaasti. Jos tunnit kerrottuna 4A on lähelläkään akun luvattuja amppeeritunteja on asiat kunnossa. Hankalaa, onko kätevämpiä tapoja?
-
Mitenkäs aiot todeta akun kunnon?
Itse en tiedä muuta konstia kuin laittaa akkuun esim 4A kuorman vaikka halogeeni polttimon ja testaa montako tuntia se palaa kirkkaasti. Jos tunnit kerrottuna 4A on lähelläkään akun luvattuja amppeeritunteja on asiat kunnossa. Hankalaa, onko kätevämpiä tapoja?
Terve!
Meinasin vaan ottaa seuraavalla kerralla lähtiessä laturin johdon irti ja käydä viikon päästä katsomassa, onko jännite säilynyt.
Tosin ei sillä konstilla saa varmaa tulosta, autoissa mulla on kahesti loppunu akku silleen, että illalla toimii ja seuraavana aamuna on tyhjä eikä ota enää virtaa vastaan
-
Jos epäilee akun kuntoa niin silloin yritän sitä ladata akkulaturilla (kun epäilykset herää akussa ei ole ollut puhtia). Jos akku ottaa vastaan virtaa esim. vuorokauden on akku OK. Mutta jos laturin viisari ei juuri nouse kun latauksen kytkee ja se osoittaa puolentunninkin päästä, että se on täysi niin silloin akku on sökö. On varmasti erilaisia testereitä ja mittareita niillä joka on perehtynyt sähöpuoleen, millä saa akun kunnon todettua. Mutta tämä edellämainittu on sellainen teesse itse miehen konsti.
-
Eräs tapa on viedä akku liikkeeseen jossa sille tehdään kuormituskoe. Siis akkuliikkeeseen! Siellä kyllä saadaan selvitettyä akun kunto.
-
No tuo tapa on sellainen että jos akku on antanut vähänkään heikkenemisen merkkejä omistajalleen niin tuossa akkukuormitustestis sä myyjä saa vakuutettua akun omistajan sen vaihtamisen tarpeellisuudesta, vaikka sillä vielä käyttövuosia olisikin, ollaanhan juuri akkuliikkeessä jonne ollaan varta vasta menty ja jos asiakas ottaa uuden akun mukaan niin voi tuudittautua siten että eipähän tarvitse heti olla tulossa takaisin. ;D
-
^^
Varmaan.
Vaan tuli tehtyä jo oma kuormituskoe: kun ei kestä edes muutaman kymmenen watin kulutusta muutamaa tuntia enempää, niin tuskinpa akkuliike (=kallis) olisi eri mieltä. Kun akku pitää kuitenkin ostaa niin ostan sen sieltä, mistä halvimmalla saan.
C-Tekin elvytyskyky on toinen juttu, mutta tuskin se 8 vuotta vanhasta akusta uutta tekee.
-
Nyt on akun hankinta henkilöautoon eli Touraniin edessä.
Sznajderit on Motonetissä halpoja eikä niistä kauheasti löydy valituksia pikaisella nettihaullakaan. 2 vuoden takuu. Kumman otan, 80 Ah Silverin vai 70 Ah AGM:n, hintaeroa on noin 4 euroa eli 95-99 euroa hinnat, fyysinen koko sama. Saa ehdottaa muutakin; jos 4 vuotta / 100 tkm moitteetta pelaa niin riittää mulle.
Pakkasessa pitää käynnistyä, työpäivinä ei ole useinkaan lämmitysmahdollisuu tta.
Jos jotain muuten kiinnostaa, niin jo myytyyn Knausiin ostin keväällä juurikin samanmerkkisen akun.
Edit: typo
-
Nyt on akun hankinta henkilöautoon eli Touraniin edessä.
Sznajderit on Motonetissä halpoja eikä niistä kauheasti löydy valituksia pikaisella nettihaullakaan. 2 vuoden takuu. Kumman otan, 80 Ah Silverin vai 70 Ah AGM:n, hintaeroa on noin 4 euroa eli 95-99 euroa hinnat, fyysinen koko sama. Saa ehdottaa muutakin; jos 4 vuotta / 100 tkm moitteetta pelaa niin riittää mulle.
Pakkasessa pitää käynnistyä, työpäivinä ei ole useinkaan lämmitysmahdollisuu tta.
Minä laittaisin AGM:n. Etuna parempi virran vastaanottavuus kun kylmäkäynnistys haukkaa ison osan kapasiteetista.
Itsellä on AGM ja hyvin pelaa vaikka ajan nykyään lyhyttä matkaa ja käytän vielä paljon Ardikia. 140A laturi puskee lyhyelläkin matkalla hyvin täytettä akkuun.
-
^
Agm tuli hankittua juuri. Myyjä muistutti, että ei saa ladata tavallisella laturilla vaan älyllä varustettu on oltava. Naapurista C-Tek lainaan siis.
-
^
Agm tuli hankittua juuri. Myyjä muistutti, että ei saa ladata tavallisella laturilla vaan älyllä varustettu on oltava. Naapurista C-Tek lainaan siis.
Mitäköhän se myyjä sillä älylaturilla tarkoitti? Varmaankin, ettei saa ladata halpis automaattilaturilla tai vastaavalla, jotka on tarkoitettu auton akun hetkelliseen lataukseen. Kyllä lataukseen käy muutkin kuin c-tek, esim. Matti-laturi. ;)
-
En kuunnellut sen kummemmin kunhan kysyin, että käykö C-Tek.
Mulla on joku halpa muutaman vuoden vanha pikalaturi itsellä, en taida kokeilla sillä (?)
Kertoi kyllä, että akussa on 80% lataus, joten aika hyvin täyttynee, kun ainakin kertaan viikko ajelen reilun 80 km siivun työn puolesta.
-
Mitäköhän se myyjä sillä älylaturilla tarkoitti?
Varmaan sitä että AGM ei oikein tykkäisi ylilatauksesta eikä sykkivästä tasajännitteestä?
-
Mulla on joku halpa muutaman vuoden vanha pikalaturi itsellä, en taida kokeilla sillä (?)
Riippuu mikä laturi.
-
Varmaan sitä että AGM ei oikein tykkäisi ylilatauksesta eikä sykkivästä tasajännitteestä?
Eikös c-tek oli pulssilaturi? Halpis automaattilaturit lataa yleensä ylijännitteellä tai jännitteen valvontaa ei ole ollenkaan.
-
Eikös c-tek oli pulssilaturi?
Valmistajan mukaan siinä on alussa pulssitoiminto jolla virkistetään akkua (poistaa sulfaattia), ja tämän jälkeen on varsinainen lataus joka on reguloitu.
Ps. jos haluat tehdä oman akunvirkistäjän, niin tuolla on ohje: http://www.reuk.co.uk/Battery-Desulfation.htm :)
-
Mitäs tietoa raadilla on akkujen kuntoilmaisimista? Jos siinä näkyy vihreä merkki niin kuinka hyvin uskaltaa luottaa, että akku on kunnossa?
Aygon kuusivuotias akku näyttää vihreää, mutta veneen kolmivuotias, ilmeisen vähän rasitettu hupiakku pysyy mustana. Siihen voisi toki C-Tekiä tai vastaavaa kokeilla.
-
Valmistajan mukaan siinä on alussa pulssitoiminto jolla virkistetään akkua (poistaa sulfaattia), ja tämän jälkeen on varsinainen lataus joka on reguloitu.
Ps. jos haluat tehdä oman akunvirkistäjän, niin tuolla on ohje: http://www.reuk.co.uk/Battery-Desulfation.htm :)
Iso kiitos! :)
-
Mitäs tietoa raadilla on akkujen kuntoilmaisimista? Jos siinä näkyy vihreä merkki niin kuinka hyvin uskaltaa luottaa, että akku on kunnossa? .
Se näyttää vain akun varaustilan (on ominaispainomittari), akun kunnosta se ei juurikaan kerro.
-
Miten geeliakku eroaa agm-akusta muuten kuin kalliimman hintansa puolesta, autossa alunperin ollut 85 Ah geeliakku meni vaihtoon takuuseen eli sitä en kerennyt kokeilla tuon invertterin voimalla mutta nyt tuo kahden vuoden ikäinen 100 Ah agm-akku hyytyy lähes vuorokaudessa mikäli keitintä ja mikroa käyttää jonka johdosta olen miettinyt hankkivani nyt suuremman akun, n. 120-140 Ah
Eli, kumpiko on parempi silloin kun on tarkoitus ottaa akusta invertterin kautta "kaikki irti" ?
-
Mahdoton yhtälö !! Noilla tehon otoilla liikutaan 100A virroissa,kyllä akku hyytyy,oli se vaikka kuinka iso,jostakin sitä pitää lisää saada,akun tuplaaminen nostaa käyttöaikaa,mutta niin myös latausta !! ;D
-
Miten geeliakku eroaa agm-akusta muuten kuin kalliimman hintansa puolesta, autossa alunperin ollut 85 Ah geeliakku meni vaihtoon takuuseen eli sitä en kerennyt kokeilla tuon invertterin voimalla mutta nyt tuo kahden vuoden ikäinen 100 Ah agm-akku hyytyy lähes vuorokaudessa mikäli keitintä ja mikroa käyttää jonka johdosta olen miettinyt hankkivani nyt suuremman akun, n. 120-140 Ah
Eli, kumpiko on parempi silloin kun on tarkoitus ottaa akusta invertterin kautta "kaikki irti" ?
Mielestäni, jos käytetään paljon invertteritehoja (virta >100A), pitäs olla "starttiakku" eli AGM:n laittaisin.
-
Hupiakuksi starttiakku, jos invertterillä käytetään microa tai veden keitintä. Itse en ole näitä laitteita käyttänyt invertterillä kuin ajotauoilla, miksi olisin, no jos olen alueella valosähkössä, silloin kyllä. :)
-
Kerropa ihaa tarkemmin, minkä tehoisia laitteita ja kuinka kauan käytät invertterillä. Lasketaan hieman.
Perho-ukon arvio taitaa olla aika lähellä.
-
Kerropa ihaa tarkemmin, minkä tehoisia laitteita ja kuinka kauan käytät invertterillä. Lasketan hieman.
Vedenkeitin on 1000W sillä saa kaksi reilua kuppia kahvia, 3 min. vie per kerta...mikro 700 W jota käytetään n. 5 min. Mikron aikana invertteri aloittaa ujelluksensa ja joskus valotkin vilkkuvat mikrossa kuin diskossa konsanaan, ohjauspaneelin mukaan akun jännite on reilusti alle 12 Voltin... Hetken odoteltuamme akun jännite alkaa pikku hiljaa tasaantumaan ja telkkarista alkaa näkymään myös kuvaa äänen lisäksi, tuo tv näyttää olevan yllättävän arka siihen että jännite ei saa pudota alle 12.2 Voltin
Ollaan joskus tehty niin että vedenkeittimen ajan on auto pyörinyt mutta ei aina muista ja silloin alkaa se jänniterumba. ;D
-
Vedenkeitin on 1000W sillä saa kaksi reilua kuppia kahvia, 3 min. vie per kerta...mikro 700 W jota käytetään n. 5 min. Mikron aikana invertteri aloittaa ujelluksensa ja joskus valotkin vilkkuvat mikrossa kuin diskossa konsanaan, ohjauspaneelin mukaan akun jännite on reilusti alle 12 Voltin... Hetken odoteltuamme akun jännite alkaa pikku hiljaa tasaantumaan ja telkkarista alkaa näkymään myös kuvaa äänen lisäksi, tuo tv näyttää olevan yllättävän arka siihen että jännite ei saa pudota alle 12.2 Voltin
Ollaan joskus tehty niin että vedenkeittimen ajan on auto pyörinyt mutta ei aina muista ja silloin alkaa se jänniterumba. ;D
Se on 4,5-5Ah /käyttökerta. Pitäisi akusta virtaa riittää aika moneksi kerraksi. Mitään akuista tietämättä, luulisin, että pitäisi olla starttiakku. Sehän on suunniteltu antamaan suuria virtoja.
Ai niin, onko tuo mikron 700W mikroteho vai ottoteho? Jos mikroteho, niin ottoteho on paljon suurempi.
-
Mielestäni, jos käytetään paljon invertteritehoja (virta >100A), pitäs olla "starttiakku" eli AGM:n laittaisin.
Geeli akun purku tehot ei riittäny 1500W invertterille (hetkellinen 2500 ) 700W mikron ottoteho on
yli 1oooW, 1000W iventteri ei pyörittäny mikroa (tuli sirkus valot) Piti asentaa AGM akku Invertter
omilla johdoilla siinä kiinni. Mulla on kahdet siirto johdot AGM ämmälle, Saa ohjattua latauksen kahta
kautta hupi akulta + startti akulta linkku katkaisian kautta. Thumb
-
Vaikka amppeeritunteja on tarpeeksi tuohon käyttöön en usko ainakaan geeliakkujen kestävän tuollaista muutamien minuuttien isoa kulutusta. Noihin lukemiin voi lisätä invertterin hukkaaman osan, laske vaikka 10% mukaan.
Rinnakkaiskytkettyn ä 2-3 starttiakkua voi rauhoittaa tilanteen ja akunkesto parantua huomattavasti. Kuumeneeko akku kun käytät keitintä tai mikroa?
-
Ai niin, onko tuo mikron 700W mikroteho vai ottoteho?
Ottotehohan se.
Rinnakkaiskytkettynä 2-3 starttiakkua voi rauhoittaa tilanteen ja akunkesto parantua huomattavasti. Kuumeneeko akku kun käytät keitintä tai mikroa?
Kyllä siihen tilaan saisi kolme akkua mahtumaan mutta kun me ollaan pidetty sitä myös lasten kenkälaatikkona niin sen ja niiden kahden tai kolmen akun painon takia olen miettinyt tähän asti vain yhtä akkua. Akun lämpötilassä en ole huomannut kovin paljoa muutosta mutta se invertteri on melko lämmin, siinähän se puhallin aloittaa jäähdyttämisensä yleensä sen mikron aikana.
-
Ei se ihan noin mene; Jos otetaan akusta 5 minuttia 100A,moni akku menee "polvilleen" !!
-
Ei se ihan noin mene; Jos otetaan akusta 5 minuttia 100A,moni akku menee "polvilleen" !!
Kyllä se menee, akku ei jaksa luovuttaa kun rajoitetusti virtaa ja starttiakku luovuttaa paremmin.
Jos yksittäinen purkaustapahtuma otetaan esim 3 akusta ja määrä on kohtuullinen akku pääsee helpommalla, akkukohtainen luovutus on pienempi.
3 x 40 ah tai 1 x 120 ah akku varastoi käytännössä saman määrän energiaa. Yksittäin näissä on purkuteho kohtalaisen samaa luokkaa. Jos siitä yhdesta otetaan 100A 5 min sen kestävyys ja polvilleenmeno on todennäköisempää kun jos 3 akusta otetaan 33A kustakin saman ajan.
Lataaminen on sitten asia erikseen
-
Ottotehohan se
Onko se mikro noita kuorma-atojen kalusteita. Ei muuten silloin ollu missään,joiduin vaihtaa
invertterin 1500W. Vanhoja mikroja oli alle 1000W ottoteholla. (takana lapussa otto teho)
-
Tarkoitin vaan,että jos ottaa 100A verran yhdestä akusta 5 minuttia,on siinä akku helisemässä,kokemusta on. Nyt on 5 kpl 110A akkuja,ei edes huomaa,kun ottaa 1000W,ja kennot pitää akut iskussa,eihän noita huippukulutuksia aina ole,tarpeen vaatiessa sitten löytyy poveria,en osallistu keskusteluun väittelymielessä,vaan kokemuksesta !!Ja jokainen valitkoon omat ratkaisunsa tarpeittensa ja tietämyksensä pohjalta,ei muuta !!!!
-
Tarkoitin vaan,että jos ottaa 100A verran yhdestä akusta 5 minuttia,on siinä akku helisemässä,kokemusta on. Nyt on 5 kpl 110A akkuja,ei edes huomaa,kun ottaa 1000W,ja kennot pitää akut iskussa,eihän noita huippukulutuksia aina ole,tarpeen vaatiessa sitten löytyy poveria,en osallistu keskusteluun väittelymielessä,vaan kokemuksesta !!Ja jokainen valitkoon omat ratkaisunsa tarpeittensa ja tietämyksensä pohjalta,ei muuta !!!!
Samaa mieltähän me ollaan. Olen sitä mieltä, että sen lyhyen kovan kuorman kun purkaa useammasta akusta kerrallaan akkukohtainen kuormitus pienenee. Jos oletetaan, että ihaan laturi puskee n. 40a hupiakkuun kun ajoakku on tyhjä itse akusta ei pureta kun 60a ja laitteet toimii.
-
Oli vaan kerran Lapissa surkuhupaisa juttu,jouduin opastamaan : Oli vaunu,mikro(1000W),intikka 2000W,vaunussa 60AH akku,kytkentä hauenleulloilla akkuun,ihmettelivät,miksi ei toimi !!! Huh..huh !!! ;D
-
En ymmärrä, että joku leiriytyessä (puskassa) käyttää invertterillä paljon sähköä kuluttavia laitteita, kun kaasu on olemassa. Matkaillessa taukoa pidellessä se on hyvä ja akut latautuu taas kun matka jatkuu. :D
-
Kv pumppu sähköllä kaikki muut kaasulla
-
Tässä toinen kertomus akun hankinnan tärkeydestä: Oltiin Norjassa,eräs kaveri,oli vaunu,niin oli vaunun akku tyhjä,pesi sen päältäpäin,akku auton vierellä,tupakan sytkäripistokeesta 150W intikka,perässä akkulaturi siihen tyhjään akkuun !! Voi että pitää olla... ,kysyin miten vanha akku,"noin 10 vuotta", Että onhan meitä moneksi,ikiliikkuja on näköjään keksitty !! ;D
-
Kv pumppu sähköllä kaikki muut kaasulla
Moni käsittää että akkusähkö invertterin kautta ilman kennoja, on ilmaista ja kätevää. ::) ::)
-
Moni käsittää että akkusähkö invertterin kautta ilman kennoja, on ilmaista ja kätevää. ::) ::)
Puhut asiaa !
-
Mutta,, palataan alkuperäiseen Ihaan kysymykseen;osta se 140AH AGM,!!!
-
Starttiakkuja niin monta kun kohtuudella mahtuu, ja yksi akku, vaikka pienikin käyttövesipumpun viereen, suoralla kytkennällä. :D
-
Edelleen olen sitä mieltä, että vähintään kaksi rinnakkain.
-
Edelleen olen sitä mieltä, että vähintään kaksi rinnakkain.
Tottakai,mutta kysymyksen esittäjä tahtoi vaihtaa vain suurenpaan !!
-
Edelleen olen sitä mieltä, että vähintään kaksi rinnakkain.
Tarpeen mukaan, ja vaivattomasti, niin tulee lähdettyä, eikä vökösteltyä kausipaikalla tai kotipihassa. :)
-
Mutta,, palataan alkuperäiseen Ihaan kysymykseen;osta se 140AH AGM,!!!
ei se mahdu, nyt kun se invertteri on tuossa, tuo 140Ah akku on 5 mm liian pitkä, jos tuon invertterin siirtäisi niin sitten mahtuisi, mutta taidan tyytyä hiukan mitoiltaan pienempään akkuun..olisi tarkoitus pitää tuo sohvalaatikko mahdollisimman isona, jotta mahtuisi ne lasten kengät sinne.
(http://s11.postimage.org/ne3zgoqmn/84_20_03_11_8_23_05.jpg) (http://postimage.org/image/ne3zgoqmn/)
-
Vae että kengät, invertteri ja akut samaan loossiin. No mikä ettei. ::)
-
Jatketaan nyt keskustelua; On ymmärettävä,että nykyiset autot on rakennettu niin tiiviisti rakenteilla,että niihin on vaikea lisätä akkuja,toisin kuin näillä vanhoilla "kotteroilla",istuin laatikoiden alla on tilaa vaikka miten,mutta nykyisissä autoissa ei ole,akkujen lisääminen on monesti mahdottomuus,tai jostakin pitää lohkaista tilaa,joka on taas pois jostakin !!!
-
Vae että kengät, invertteri ja akut samaan loossiin. No mikä ettei. ::)
Kylläkai ne sinne soppii, mutta missä on akun ympäriltä muovilaatikko :o
-
ei se mahdu, nyt kun se invertteri on tuossa, tuo 140Ah akku on 5 mm liian pitkä, jos tuon invertterin siirtäisi niin sitten mahtuisi, mutta taidan tyytyä hiukan mitoiltaan pienempään akkuun..olisi tarkoitus pitää tuo sohvalaatikko mahdollisimman isona, jotta mahtuisi ne lasten kengät sinne.
(http://s11.postimage.org/ne3zgoqmn/84_20_03_11_8_23_05.jpg) (http://postimage.org/image/ne3zgoqmn/)
Tuo intikan paikka on toisaalta aika huono,tosin lähellä akkua,mutta oletko huolehtinut tuuletuksesta,ainakin kesällä tuppaa kuumenemaan !!!
-
missä on akun ympäriltä muovilaatikko :o
Tuo kuva on sikäli harhaanjohtava että kuvassa silloin tuliterä akku ei ollut edes vielä kiinnitetty kunnolla, ja se laatikkokin oli siinä ulkopuolella, mulla on pahana tapana ottaa ja ladata vääriä kuvia. ;D
Tuo intikan paikka on toisaalta aika huono,tosin lähellä akkua,mutta oletko huolehtinut tuuletuksesta,ainakin kesällä tuppaa kuumenemaan !!!
Siinä kuvassa vasemmalla alhaalla ei näy kunnolla mutta siinä on invertterin jäähdyttimen kohdalla on n. 5x5 cm:n kokoinen aukko josta se toivon mukaan saa riittävästi ilmaa.
-
Kylläkai ne sinne soppii, mutta missä on akun ympäriltä muovilaatikko :o
Nyt tuli mulle kyllä niin huono omatunto, että lähden oitis hommaamaan muovilaatikkoa, kun arki koittaa.
-
Tuo kuva on sikäli harhaanjohtava että kuvassa silloin tuliterä akku ei ollut edes vielä kiinnitetty kunnolla, ja se laatikkokin oli siinä ulkopuolella, mulla on pahana tapana ottaa ja ladata vääriä kuvia. ;D
Sorry, en huomannu kun ei näkyny kuvassa ;D
Edit,
Kiinnitys tosiaan puuttu - ihme kun en huomannu. Tuuletusputki on myös asentamatta.
-
Meillä vaunussa Exiden agm akku, siinä ei ole tuuletusputkea. http://www.akkupalvelu.fi/ tuolta ostettu vanhan tilalle, suosittelivat on kuulemma hyvä vaunu käytössä.
-
Ymmärrän, että vesiakulla on muovinen suoja-astia, mutta että geeli- tai AGM-akulla...
-
Ymmärrän, että vesiakulla on muovinen suoja-astia, mutta että geeli- tai AGM-akulla...
Thumb
-
Eikö pärjaa ilman mikroaaltouunia, tai sitä vedenkeitintä? Me ajettiin viimekesänä 3500 km reissu ja tehtiin ruoka siinä auton kolmeliekkisellä smev kaasuliedellä ja kaffe/kaakaovesi kiehui sorsakosken pannussa samalla liedellä.
Eihän siellä reisussa niin kiirus ole.
Ja ruuan lämmittämiseen ja kaffen keittoon on kyllä noita 12 Voltin vempeleitäkin jo olemassa >>>
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/813/12v-sahkolaitteet/kahvinkeitin-12v-170w-650ml
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/4506/12v-sahkolaitteet/automat-1500-12v-lammitysuuni_-sis_alum_ruokalaatikon
Ja mitä noihin geeliakkuihin tulee, niin meillä oli sellaiset. Ei tule oleen enää.
Camping käyttöön tarkoitetut AGM:t tai niinkuin meillä nyt on 2 kpl 100Ah:n näitä "saaterin" vapaa-ajan(muista aina tuota mikä znjaa szszsznjaa ??? :laugh: ) akkuja .
http://www.sznajder.pl/show_page.php?id=65&lang=en
Jos tuota virtapuolta tarttee olla paljon ,niin eikös se kannata hommata sitten aggrekaatti?
-
Eikö pärjaa ilman mikroaaltouunia, tai sitä vedenkeitintä?
Eihän siellä reisussa niin kiirus ole.
Jotenkin tuon mikron näkee helpommaksi kuin kaasu-uunin jossa tuli ruoka lämmitettyä ennen invertterin hankintaa ja samoin myös sen kahvin kanssa, mutta nyt vielä kun lapset ovat pieniä, ei jaksa aina niiden antaa odotuttaa sitä ruokaa, tai eihän he nyt niin pieniä ole, nuorimmainen täyttää juhannuksena jo 5 vee. :D
Ja mitä noihin geeliakkuihin tulee, niin meillä oli sellaiset. Ei tule oleen enää.
Mikä vika oli noissa geeliakuissa ?
-
Ei kestäny purkuvaihteluita. Ilmeisesti oli jossain vaiheessa päässyt ainakin toinen jäätymään ja teki sitten railon geeliin ja ladnamoro. Meillä ne oli valmiina autossa kun ostettiin ja sillon kun ei ollut niin perehtyny asiaan, olisi pitänyt osata kattoo ostohetkellä mitkä patterit siellä lelussa on?Katoin vaan että akut on ja lataus heikko. Liike sitten pisti lataukset kuntoon, eikä kertonu että geeliakkuja on kyseessä. Olis ostettu varman samaan kauppaan heti siihen nestehappoakut. (autoa oli enemmän käytetty keski ja etelä euroopassa ilmeisesti kun oli tuontipeli)
Geeliakku on sillä lailla ehkä parhaimmillaan matkailuajoneuvossa, jossa on aurinkopaneelit ja "hela tiiden" lämmöt. Kovin kylmässä ei ota latausta helpolla vastaan.(ohjelapussa jonka löysin vastikään luki että vaatis jopa +15 astetta latautuakseen kunnolla. Lisäksi latausvirtojen kanssa on oltava tarkkana. Helposti lataa liika isoilla virroilla ja tekee kuplaa ja sitten sama juttu kuin tuon railoontumisen kanssa.
Kyllähän näitä ihmisiä on jotka geeleistä tykkää. Offroad ja BMW, MBharrastajia, purjevene ja sähkömoottorien käyttäjät jne. Optima taitaa olla se muotisana...
Noidenkin akkujen ikä oli se rapiat kolme vuotta. Alkuperäistarkoituk sessa varmaan pidempikin olisi ollut (esim. rullatuolissa, jos ei ihan arcticpilkillä istu parentsimerel)
Ja merkki oli Bosch.
Väkisten pidin sitä toista autossa vielä kieli keskellä suuta ladaten, vaan niin sekin alkoi lopulta päällensä kuolaamaan.
Nimi sopi erittäin hyvin siihen ääneen mikä kuului sieltä venttiilistä "boooooschhhhh" :laugh:
(ei kyllä naurattanu sillon :-X suututti paremminkin )
No, "ei oppi ojaan kaada"...
Että kun tuota sinunkin virtakaappia kattelin, aatelin että pistät sinne parisataa ammpperituntia vapaa-ajan virtaa (kaksi 100 Ah rinnan) ja laitat sen geelimötikän vaikka sähköperämoottorikä yttöön tms...
Mikrouunia käyttäsin ihan suosiolla vaan sillon kun on 230V tarjolla. Jos aggrekaattia Esim tuollainen
http://tuontitukku.fi/tuote/aggregaatti-2kw-digimalli-kipor-varmuuskenu-herkille-kodinkoneille/6410412253118/
...ei ole, niin sitten sitä tolppavirtaa. Mutta jos en väärin muista niin sekin on valosähköö ja kaikkien matkaparkkien roput ei kestä jos siellä vaikka parissa kolmessa autossa tulee yhtäaikasta kuormaa paljon...
Tolla kipporilla pärjää jo ihan korvessakin vaik olis kaikki tolpat kumos ;D
Me ostettiin semmonen kauhiamman ??? kokonen (vaimo tilas, oli kuulemma niin edullinen :-*)
et pittää täsä oikeen miettiä laitanko siihen vetoaisan ja auton perrään koukulla :laugh: :D