Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: mmakine - 7.02.2014 kello on 08:35
-
Alden käyttöohjeen matematiikka ei nyt oikein täsmää, kaasunkulutus ja teho:
Propaanilla:
Teho vaihe 2: 5,5kW
kulutus: 405g/h
Jos tuosta laskee 405/5,5 = 74g/kWh
Tuon mukaan Alde 3010 kehittää lämpöä enemmän kuin pullosta löytyy energiaa.
11000g/74g=149kWh.
Ja suurinpiirtein sama tarina pienemmällä teholla.
Eikös siinä pullossa pitänyt olla lähteestä riippuen 143 - 144kWh?
Olisiko jollakin tiedossa realistisempia teho- tai kulutuslukemia? Vai laskinko taas väärin?
-
Mitään en tiedä, mutta vaihdettava se pullo aina silloin kun loppuu, teoria ja käytäntö ei käy käsi kädessä.
Nytkin on kaksi tyhjää pulloa ja hyvin kulkee kun ei tarvitse yöpyä. Todellisuudessa tyhjenevät pakkasella -20 noin kahdessa vuorokaudessa. Koppana LMC 670 integroitu ja vieläpä oikein winter edition Liberty malli :))
Niin se lämmitin on se 3010 Alde, aikamoinen kaasusyöppö :(
-
Mitään en tiedä, mutta vaihdettava se pullo aina silloin kun loppuu, teoria ja käytäntö ei käy käsi kädessä.
Nytkin on kaksi tyhjää pulloa ja hyvin kulkee kun ei tarvitse yöpyä. Todellisuudessa tyhjenevät pakkasella -20 noin kahdessa vuorokaudessa. Koppana LMC 670 integroitu ja vieläpä oikein winter edition Liberty malli :))
Niin se lämmitin on se 3010 Alde, aikamoinen kaasusyöppö :(
Kyllä se koppi on se mikä kaasun kuluttaa, alde käyttää kaasua vaan tilatun lämpötilan pitämiseen.
Jos se karkaa harakoille niin lämppäri on syytön
-
Asiaan vaikuttaa suuressa määrin lämmitettävä tila siis kuutiometrissä. Ja vielä sitä kaasua on ollut ihan vapaasti ostettavissa :)
-
tottakai, nuo molemmat on hyvä Thumb
-
6 kW:n Truma kertoo maksimi kulutuksen olevan 480g kaasua tunnissa. Ja siitähän saadaan, että 80g kaasua vastaa yhtä kWh:ta.
-
Kyllä se koppi on se mikä kaasun kuluttaa, alde käyttää kaasua vaan tilatun lämpötilan pitämiseen.
Jos se karkaa harakoille niin lämppäri on syytön
Näinhän se on. 3010 ollut käytössä ei pohjolan oloihin ja pohjolan oloihin tarkoitetuissa vaunuissa, jälkimmäinen kaasun suhteen taloudellisempi.
-
Kyllä ne kulkimen eristeet säätelee kaasun kulutusta ;)
-
Kaikki vaunut on yhtä lämpimiä, toiset vaan kuluttaa kaasua kaksi kertaa enemmän. Thumb
-
Kaikki vaunut on yhtä lämpimiä, toiset vaan kuluttaa kaasua kaksi kertaa enemmän. Thumb
Ei ole yhtä lämpimiä sori vaan ;)
-
Ei ole yhtä lämpimiä sori vaan ;)
Et tainnut lukea, tai ei mennyt jakeluun :)
-
Et tainnut lukea, tai ei mennyt jakeluun :)
Meni jakeluun,mutta,kun ne ei ole yhtä lämpösiä! Otetaan mittarit kehiin,niin kertoo totuden!
-
Meni jakeluun,mutta,kun ne ei ole yhtä lämpösiä! Otetaan mittarit kehiin,niin kertoo totuden!
Et viitsisi Risto vängätä joka asiaa. Eiköhän me kaikki olla edelleen sitä mieltä, että sinun auto ja vaunu ovat parempia kuin kenenkään muun:)
-
Et viitsisi Risto vängätä joka asiaa. Eiköhän me kaikki olla edelleen sitä mieltä, että sinun auto ja vaunu ovat parempia kuin kenenkään muun:)
En vänkää ;) Mutta en ole kehunut että mun vehkeet on parempia kuin muitten!sori vaan mutta joskus totuus satuu!!
-
En vänkää ;) Mutta en ole kehunut että mun vehkeet on parempia kuin muitten!sori vaan mutta joskus totuus satuu!!
Korjataan asia, kaikki nestekiertoiset on yhtä lämpimiä, vain kaasun kulutuksessa on eroja. Ilmalämmitteisiä en pysty vertaamaan kun ei ole kokemuksia.
-
Korjataan asia, kaikki nestekiertoiset on yhtä lämpimiä, vain kaasun kulutuksessa on eroja. Ilmalämmitteisiä en pysty vertaamaan kun ei ole kokemuksia.
Sitä kaasun kulutusta tarkoin,sillä eriste homalla!
-
Sitä kaasun kulutusta tarkoin,sillä eriste homalla!
Paljnkos eriste paksuudet on diplomaatin vaunussa? Mitä materiaalia?
-
Sitä kaasun kulutusta tarkoin,sillä eriste homalla!
Etkö lue tekstiä kokonaan? :-\
-
Paljnkos eriste paksuudet on diplomaatin vaunussa? Mitä materiaalia?
Tossa
http://utv.polarvagnen.se/default.asp?pageid=33284&path=22608,22730,22731
-
Tossa
http://utv.polarvagnen.se/default.asp?pageid=33284&path=22608,22730,22731
Eli 37mm seinässä. Ei kovin iso ero minun vaunuun verrattuna, kun paksuus on 35,6 prässäyksen jälkeen. :)
-
En vänkää ;) Mutta en ole kehunut että mun vehkeet on parempia kuin muitten!sori vaan mutta joskus totuus satuu!!
Soon Risto sillai että Polarit ja muut skandiskavaunut on tarkootettu köyhille joilla ei ole rahhoo ostaa kunnolla kaasua. Rahamiehet käyttävät sakuvaunuja kun on varraa ostella kaasua riittävästi :P
-
Soon Risto sillai että Polarit ja muut skandiskavaunut on tarkootettu köyhille joilla ei ole rahhoo ostaa kunnolla kaasua. Rahamiehet käyttävät sakuvaunuja kun on varraa ostella kaasua riittävästi :P
Heh. Nyt jos olis tykkää painike, niin painaisin sitä :-)
Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
-
Eli 37mm seinässä. Ei kovin iso ero minun vaunuun verrattuna, kun paksuus on 35,6 prässäyksen jälkeen. :)
Ja peffletissäkin on 34mm seinäpaksuus, eli on ohuet seinät..
-
Soon Risto sillai että Polarit ja muut skandiskavaunut on tarkootettu köyhille joilla ei ole rahhoo ostaa kunnolla kaasua. Rahamiehet käyttävät sakuvaunuja kun on varraa ostella kaasua riittävästi :P
Toiset ostaa kaasua ja toiset vaunuja johon tartee hakes sillon tällön kaasua :P
-
Ja peffletissäkin on 34mm seinäpaksuus, eli on ohuet seinät..
Joo, näyttäis olevan vain 7mm ohuemmat eristeet (Polariin verrattuna) Thumb
-
Toiset ostaa kaasua ja toiset vaunuja johon tartee hakes sillon tällön kaasua :P
No, mulla on mennyt kaksi pulloa kaasua vuodessa vuosien ajan. Muusta en tiiä.
-
Mulla ei kulu yhtään kaasua talvessa vaikka on vaunu 4:ttä vuotta Levillä(sähkö kuuluu kausimaksuun). Eli on riitänyt 3kw hyvin 37asteen pakkasillakin.
Eli toiset ostaa ........ mihin on varaa toiset ei.
Joo sori pari perjantai bissee.
Ps. Eii huuono avausviestiksi :P :o
-
No, mulla on mennyt kaksi pulloa kaasua vuodessa vuosien ajan. Muusta en tiiä.
Ja eikös sinun vaunulla ole joskus jopa heitetty reissua? Eikä seisotettu pihassa roikan päässä :D
-
Ja eikös sinun vaunulla ole joskus jopa heitetty reissua? Eikä seisotettu pihassa roikan päässä :D
Onhan sitä kierreltykin, esim. viime kesänä jolloin meni reilu puoli pulloa kun piti pitää lämmöt päällä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1391798620.jpg)
-
Suhteellista on kaasunkulutus, mulla on mennyt tuossa saksalaisessa asuntoautossa 1pullo/ 10 vuotta. Nyt on kolmas menossa. Olisko tuossa sitten tavallista paksummat eristeet. ;D
-
Melkein kaikki jotka kommentoi, ei edes talvisin käytä koppiaan. Ei muuta väliä, hieman naurattaa, melkein samaa kuin vetoauto keskusteluissa. No tähänhän ei kai ole pakko osallistua Thumb
-
Ainakin 6-7 pulloa menny tänätalvena, mutta minulla ei ole aldea eikä tarkkaa millimetrimäärää eristeen paksuudesta, ei ole sitte mitenkään vertailukelponen mihinkään ja muut lämmittimethän vei vähä enempi :)
-
Viime talvena 30vrk Solifer S9:ssä. 137eur sähköä (22cent/kwh) ja 4.8 pulloa kaasua. Lämmitin primus 2490 ja primuksen sähköpatruuna.
Tänä talvena tähän mennessä 20vrk Polar 590:ssä. 86eur sähköä ja kolme pulloa kaasua. Lämmitin Alde 3010. Eli eipä juuri ole eroa energian kulutuksissa.
-
Onhan sitä kierreltykin, esim. viime kesänä jolloin meni reilu puoli pulloa kun piti pitää lämmöt päällä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1391798620.jpg)
Onko Mandalenin jälkeen tunneleiden välistä?
-
Onko Mandalenin jälkeen tunneleiden välistä?
Ei, vaan Altan ja Nordkapin välistä.
-
Ei olisi varmaankaan pitänyt herättää tätä keskustelua perjantaina. Kolme sivua vastauksia ja vain yksi niistä edes sivusi tätä asiaa.
Sovitaan nyt ensin että se Alde on asennettu ulos harakanlämmittimeks i eikä mihinkään ajoneuvoon tai rakennukseen ja palataan takaisin tähän alkuperäiseen ongelmaan ilman että tarvitsee välittää eristepaksuuksista.
Eikös kaiken maailman keskustelupalstoill a ole päädytty yhteiseen sopimukseen että 11kg kaasupullossa on n. 144kWh energiaa?
Ja jos lasket Alden teknisistä tiedoista kaasunkulutus/teho, saat sellaisen lopputuloksen että kaasupullossa on 149kWh energiaa. Päädyin laskemaan tuota saadakseni selville jonkinlaisen arvion kaasupolttimen hyötysyhteesta ja sain selville että hyötysuhde on 103%. Ei kuullosta kovin realistiselta vai mitä? Missä on vika, Liian optimistinen teholukema, liian optimistinen kaasunkulutuslukema vai virheellinen tieto kaasupullon energiamäärästä?
Kaasua saa toki kaasukaupasta ja aina voi ostaa maailman lämpimimmän vaunun, mutta silti: Häiritseekö ketään muuta sellainen tosiseikka että Alden käyttöohjeessa valehdellaan?
-
Ei olisi varmaankaan pitänyt herättää tätä keskustelua perjantaina. Kolme sivua vastauksia ja vain yksi niistä edes sivusi tätä asiaa.
No, itsellä on reilun tunnin kokemus Alde 3010 lämmittimestä. Eli viikolla käväisin vaunulla ja laitoin kaasulämppärin päälle, lämpö nousi nollasta tuonne +12oC sinä aikana.
Tuntuis että teho on samaa luokkaa kuin 3000 lämppärillä, mutta ohjelmoitavuus eri planeetalta.
Niin ja tuosta kaasun energiamäärästä, sanoisin että tuo ero menee pyöristysvirheisiin (lopputuloksessa vain 3% ero)
-
Häiritseekö ketään muuta sellainen tosiseikka että Alden käyttöohjeessa valehdellaan?
Ei häiritse, vaikka tuolla pihalla onkin sellainen "valehtelija".
-
Näitä lämppäreitä on aivan turha vertailla keskenään. Samoin eristeitä, ilmanvaihtoa jne. Kerran oon todistanut kahden erimerkkisen vaunun kaasun kulutuksen ja vaunut olivat samalla paikalla vierekkäin viikon. Tulos oli toinen vaunu vajaat 1.5 pulloa viikko ja toinen 5 pulloa viikko.
-
Kyllä yöni olen hyvin nukkunut, tosin ensiyö vasta kertoo totuuden (tieto saataa lisätä tuskaa) :'(. Autoni (ei kyllä monien mielestä edes autoksi saisi kutsua mutta näin mennään) (ehkä joku muu merkki olisi rehellinen näissäkin tiedoissa tai sitten ei) muuten kuluttaa pari litraa/100km enemmän kuin käyttöohjeessa/esitteissä kerrotaan (tämänkin kanssa tulen toimeen). :o
-
En vänkää ;) Mutta en ole kehunut että mun vehkeet on parempia kuin muitten!sori vaan mutta joskus totuus satuu!!
Niinhän se köyhälle totuus sattuu, mutta onko kellään oikeesti enää tuollaista kakkoskopan V70 Volvoa pihallaan, eikö nuo ole jo aika älähtäneitä ja onko ne oikeesti parasta mitä maa päällään kantaa?
-
Minäkään en viittis kakkoskoppasta v70 seisottaa pihalla:P mutta se johtuu siitä että mulla sitä, mitä jotkut kutsuu rahaksi niiiin paljon et mulla o ykköskoppanen v70...:D:D:D
-
Eiköhän tämä minun viestini ajo jär jesteli jälle ollut ettei täällä iäkkäällä veturilla, kerrostaloasunnooll a ja toki uudehkolla vaunulla kannata kaikkien muiden vehkeitä alkaa mollaamaan. Ei se rahan puute aina ole avain tässä tapauksessa vaunun merkkiin:)
-
Niin ja tuosta kaasun energiamäärästä, sanoisin että tuo ero menee pyöristysvirheisiin (lopputuloksessa vain 3% ero)
Jos se 3% ero meni pyöristysvirheisiin ja hyötysuhde on 100% niin millä energialla pakokaasut sitten ovat lämpimiä? Tuon teorian mukaan pakoputkesta pitäisi tuupata tasan yhtä kylmää ulos kuin mitä imupuolesta menee sisälle. Jaksoinpa kaivaa Wikipediasta sellaisenkin tiedon että propaanin energiasisältö on 12,8kWh/kg eli 140,8kWh/11kg eli eroprosentteja tulee lisää.
Totta puhuen, eihän sillä tiedolla ole paljoa väliä. Se, miksi tämä tieto kiinnostaisi on taas kerran ihan turhaa huvikseen laskemista. Sähkölämmityksen hinta on selvillä. Sähkön hyötysuhde on niin lähellä 100% että se käy vertailuluvuksi. Eli lämpökWh:n hinta on sama kuin sähkökWh:n Olisi mukava tietää vastaavat luvut kaasulla mutta käyttökelpoisia teho/kulutuslukemia ei ole.
-
Jos se 3% ero meni pyöristysvirheisiin ja hyötysuhde on 100% niin millä energialla pakokaasut sitten ovat lämpimiä? Tuon teorian mukaan pakoputkesta pitäisi tuupata tasan yhtä kylmää ulos kuin mitä imupuolesta menee sisälle.
Sitä sanotaan myyntipuheeksi.
-
Viime talvena 30vrk Solifer S9:ssä. 137eur sähköä (22cent/kwh) ja 4.8 pulloa kaasua. Lämmitin primus 2490 ja primuksen sähköpatruuna.
Tänä talvena tähän mennessä 20vrk Polar 590:ssä. 86eur sähköä ja kolme pulloa kaasua. Lämmitin Alde 3010. Eli eipä juuri ole eroa energian kulutuksissa.
Eipä ole talvetkaan samanlaiset, nyt täällä Päijät-Hämeestä -0.7 C. Koko viikon luvattu lauhaa.
Perjantaina kuitenkin kohti Yllästä. Mitään kirjaa paljonko tämä huvi maksaa en pidä, kuitenkin kaikki mikä tulee myös menee. No onhan tuossa molemmissa reilu vähennys pyöreästi 35-37 % :)
-
Olisikohan kysymys, vaikka ei tehdas sanokaan, ottotehosta? Vrt. pölynimurin ottoteho-imuteho!
Muuten sähkölämmityksessäk in on omat häviönsä, varsinkin varaavassa järjestelmässä. Et saa 100%:a sisätiloihin!
-
Ei häiritse, vaikka tuolla pihalla onkin sellainen "valehtelija".
Ei minuakaan, ennemmin naurattaa että joku alkaa pilkkua viilaamaan moisesta.
Kaikki on kulunut kaasupulloista ja sähkötolpista tämän 30 vuoden aikana, palautusta emme ole saaneet.
Näitä lämppäreitä on aivan turha vertailla keskenään. Samoin eristeitä, ilmanvaihtoa jne. Kerran oon todistanut kahden erimerkkisen vaunun kaasun kulutuksen ja vaunut olivat samalla paikalla vierekkäin viikon. Tulos oli toinen vaunu vajaat 1.5 pulloa viikko ja toinen 5 pulloa viikko.
Elämä on ::)
Toinen oli varmaan Finnlinesin linjan eteläpäästä ::)
Niinhän se köyhälle totuus sattuu, mutta onko kellään oikeesti enää tuollaista kakkoskopan V70 Volvoa pihallaan, eikö nuo ole jo aika älähtäneitä ja onko ne oikeesti parasta mitä maa päällään kantaa?
Jaa, kaverilla on kyllä oma avo Ferrari tallissa ja uusi Diesel Cayenne Porsche pihalla, ihan tavallisia ihmisiä, eivätkä tuo esiin tuota mammonaa ainakaan joka jutussaan.
Ai niin ne ei ole karavaanareita 8)
Ei katsele minua lainkaan nenää pitkin vaikka on II-koppainen Xc "vaan autona". Ehkä siellä ylempänä Pohjanmaalla kuten Savossa tuo mammona jotenkin nostaa ihmisen muita paremmaksi.
Ei silti , on olemassa paljon parempaa vetokalustoa kuin tuo XC , mutta itselle riittää ihan hyvin.
-
Eiköhän tämä minun viestini ajo jär jesteli jälle ollut ettei täällä iäkkäällä veturilla, kerrostaloasunnooll a ja toki uudehkolla vaunulla kannata kaikkien muiden vehkeitä alkaa mollaamaan. Ei se rahan puute aina ole avain tässä tapauksessa vaunun merkkiin:)
Ei kyllä ole ollut tarkoitus mollata kenenkään kulkimia! Sori jos silleen olet ymmärtänyt..
-
Kyllä se koppi on se mikä kaasun kuluttaa, alde käyttää kaasua vaan tilatun lämpötilan pitämiseen.
Jos se karkaa harakoille niin lämppäri on syytön
Thumb
-
Ei minuakaan, ennemmin naurattaa että joku alkaa pilkkua viilaamaan moisesta.
Kaikki on kulunut kaasupulloista ja sähkötolpista tämän 30 vuoden aikana, palautusta emme ole saaneet.
Elämä on ::)
Toinen oli varmaan Finnlinesin linjan eteläpäästä ::)
Jaa, kaverilla on kyllä oma avo Ferrari tallissa ja uusi Diesel Cayenne Porsche pihalla, ihan tavallisia ihmisiä, eivätkä tuo esiin tuota mammonaa ainakaan joka jutussaan.
Ai niin ne ei ole karavaanareita 8)
Ei katsele minua lainkaan nenää pitkin vaikka on II-koppainen Xc "vaan autona". Ehkä siellä ylempänä Pohjanmaalla kuten Savossa tuo mammona jotenkin nostaa ihmisen muita paremmaksi.
Ei silti , on olemassa paljon parempaa vetokalustoa kuin tuo XC , mutta itselle riittää ihan hyvin.
Thumb ;) :D