Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Jepukka - 4.02.2014 kello on 21:16
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2014020418007905_au.shtml
Miten on tunnistatko itsesi? annatko tilaa suojatiellä liikkuville?
Melkein voisin veikata että täällä kun on maailmaa autolla kiertäneitä niin on huomannut ettei suojatiellä liikkuja ole minkään arvoinen, suomessa. Muualla taasen kunnioitetaan aikalailla suojatiellä kulkijaa.
-
Aika useasti annan tietä suojatiellä kulkeville ja varsinkin pienille reppuselkäisille. Tosin olen myös huomannut usein aikuisissa suojatien ylittäjissä askelten hidastumista, kun astuvat suojatielle.
-
Suojatiet on kivoja! On kiva katella peilistä miten takanatulija reagoi, kun pysähtyy ja antaa jalankulkijalle tietä. ;D
Ja sitten on taas kivaa, kun rotiskossa on talvella neliveto päällä ja se takana ollut Pemari jää jauhamaan paikoilleen... :laugh:
-
Suojatiet on kivoja! On kiva katella peilistä miten takanatulija reagoi, kun pysähtyy ja antaa jalankulkijalle tietä. ;D
Ja sitten on taas kivaa, kun rotiskossa on talvella neliveto päällä ja se takana ollut Pemari jää jauhamaan paikoilleen... :laugh:
Tuolla tavalla vaarannat jalankulkijan jos yhtäkkiä päätät ritarina antaa tietä kulkijalle.. Thumb
Jatka samalla lailla niin tulee ruumiita.. :'(
-
Muualla taasen kunnioitetaan aikalailla suojatiellä kulkijaa.
Muualla se suojatien kulkijakin on erilainen kun täällä, molemmat kulkee täydessä ymmärryksessä. Siinähän se täällä romuttuu koko systeemi, kun lorotellaan omiin muroihin molemmin puolin. Kyllä tilaa annan jos selkesti on vakain aikomus suojatie ylittää, siinä samalla sitte voi kattella, kun oikeelta ja vasemalta suhaa audia ja bemaria ohi, olenko siis hyväntekijä vai vaaran aiheuttaja, ota siitä sitte selvää. Työmatkalla välillä hämmästelen pienille koululaisille tarkotettua valo ohjattu suojatietä, eipä viitti taksitkaan siihen pysähtyä, valo vaihtuu ainoastaan kun joku suojatietä haluaa käyttää, ei muutoin.
-
*Näinhän se on, mutt kiusaaminenhan on toisille elinehto ???
Toisaalta voi se "Pemari" olla nelikko myös ::)
BMW:n nelivetomyynti Suomessa oli jo kolmannes kokonaismyynnistä vuonna 2012. Siinä yksi syy tuohon kehitykseen jossa Audien myynti laskee ja BMW:n nousee vastaavasti saman verran. Nelivetokysyntä jatkaa kasvuaan edelleen ja alennuskampanja puree. Uudet mallit ovat onnistuneet kiitetävän hyvin tuottamaan lisää kysyntää. BMW on todellakin onnistunut myynninedistämisess ä erinomaisesti.
Minä kyllä annan suojateillä tilaa, järkevästi yrittäen.
On kai tuo matkailu avartanut ajatusmaailmaa....
-
*Näinhän se on, mutt kiusaaminenhan on toisille elinehto ???
Toisaalta voi se "Pemari" olla nelikko myös ::)
Minä kyllä annan suojateillä tilaa, järkevästi yrittäen.
On kai tuo matkailu avartanut ajatusmaailmaa....
Tuo ei kannata Suomessa.Vierestä sujahtaa vauhdilla samaa viereistä kaistaa ajava (kaistapää) sinun neliylivedon tahi Vollen edelle niin että ylittäjät lentelee.. Thumb
Mie en uskalla antaa ylittäjälle tietä jos en nää tuleeko takaa ketään ja onko meth ymmärretty jalankulkijan kanssa toisemme.. :-\
-
Tuolla tavalla vaarannat jalankulkijan jos yhtäkkiä päätät ritarina antaa tietä kulkijalle.. Thumb
Jatka samalla lailla niin tulee ruumiita.. :'(
Nyt en ymmärrä...? :o Vai meinasitko että vedän yhtäkkiä liinat kiinni ja kuuntelen, että tömähtääkö?? ::)
Äly hoi...
-
Tuo ei kannata Suomessa.Vierestä sujahtaa vauhdilla samaa viereistä kaistaa ajava (kaistapää) sinun neliylivedon tahi Vollen edelle niin että ylittäjät lentelee.. Thumb
Mie en uskalla antaa ylittäjälle tietä jos en nää tuleeko takaa ketään ja onko meth ymmärretty jalankulkijan kanssa toisemme.. :-\
Ja jos takana ei tule ketään on turha pysähtyä, siinähän on tilaa ylittää pysäyttämättä liikennettä.
Onhan se tilannekohtaista pysähtyykö vai ei.
-
Itse olen ottan kaksi eri tapaa antaa tietä suojatiellä käveliälle;
- Jos ylittäjä epäröi (katse kontaki on) hidastan huomattavasti jo kaukaa, vilautan pitkiä, ehkä 2x (erottuvan kun on nuo dlr:t), ja "valuun" vain, että uskaltaa. Tarvittessa pysähdyn, mutta vähintää 5 m päähän; jää ylittäjälle turvallinen tila, jos joku pökkää meikäläisen perään, ja ylittäjällä näkyvyys mun auton edestä. Sivuuttava autokin varmasti havaitsee jalankulkijan paremiin kuin mun auton takaa (puskuri suojatiessä kiinni)
- Jos jostain syystä joudun pysähtymään suojatien eteen (alle 5m), ja jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä, laitan vilkun päälle vapaan kaistan puolelle - ikään kuin vaihtaisin kaistaa viereistä kaistaa ajajan eteen, mutta seison vain paikallaan. Useasti on "tohottajiin" saanut eloa.. Sille kuka ei tunne stadissa kaikkia valottomia suojatiepaikkoja, voi olla hyvä yllätys tällainen "kaistasählä" :laugh:
-
Ittu kun on vaikeeta noudattaa sääntöjä :(
-
Ittu kun on vaikeeta noudattaa sääntöjä :(
Jos vaikka stadin vinkkelistä ruuhka-aikaa nyt loska-p*skan lentäessä ajattelee, on erittäin helppo ajaa ohi huomaamatta vähänkin oudomman suojatien eteen viereisellä kaistalla pysähtyneestä. Ne ei ne lehmusten takana olevat liikennemerkit välttämättä ota kaiken mainosvalosaastan seassa silmään - puhumatta ajoratamerkinnöistä .
Siteen on oma lukunsa on nuo suojatien kulmalla joutavia seisovat jalankulkijat - jos ei ota katsekontaktia autoilijoihin, eikä/tai kävele reilusti eteen on selvästi "antautunut" ..
Tässä on meikäläiselle sellainen vakiopaikka opettaa kuinka stadissa suojaien ylittäjä saa oikeastikin Mannerheimintien liikenteen 3 kaistalla poikki per suunta kun rohkeasti vain näyttää kävelijänä, että nyt tullaan. Katsekontaki paras, ja ennakkoon "kiittelee huomiosta".. vaan kyllä maakuntien koulutettavat ovat usein ollut aika arkoja asiassa..
https://maps.google.fi/?ll=60.180445,24.928172&spn=0.002246,0.005064&t=h&z=18&layer=c&cbll=60.180416,24.927754&panoid=sHDZqnkf6eXCY7_fvou9qg&cbp=12,49.64,,1,3.98
-
Jos on astumassa suojatielle on annettava tilaa. Jos seisoo jalat rinnakkain niin siinä seiskööt, jos on ottamassa askelta sitten annetaan tietä. Pyöräilijä jos taluttaa on jalankulkija mutta heti jos on hyppäämässä pyörän selkään loppuu jalankulkijan oikeudet ja on sitten väistämis velvollinen jos auto on menossa suoraan.
-
Eilen juuri annoin tietä- liikenteen jakaja keskellä tietä...mutta tien yli oli juuri mennyt pikkukoululainen ehkä 7-8-vuotias ja toinen pyörän kanssa odotteli tien takana. KUn tulin lähes kohdalle, lähti pyörän kanssa liikkuva liikkeelle. Arvasin jo, että kaverin luokse mennään vaikka auto tulee. Kyllä nuo pienet on eläviä varoitusmerkkejä. :-* Oma kaveri on kaiken huomion kohde ja tulevan auton etäisyys+nopeus vielä täysin mahdoton sen ikäisen arvioida.
-
Jos on astumassa suojatielle on annettava tilaa. Jos seisoo jalat rinnakkain niin siinä seiskööt, jos on ottamassa askelta sitten annetaan tietä. Pyöräilijä jos taluttaa on jalankulkija mutta heti jos on hyppäämässä pyörän selkään loppuu jalankulkijan oikeudet ja on sitten väistämis velvollinen jos auto on menossa suoraan.
On totta että nämä hämmästelijät tien reunalla ja polkupyöräilijät on pahoja tapauksia. Silti en pyöräilijän päälle ajaisi vaikka kuinka väistämisvelvolline n on.
-
Tuo ei kannata Suomessa.Vierestä sujahtaa vauhdilla samaa viereistä kaistaa ajava (kaistapää) sinun neliylivedon tahi Vollen edelle niin että ylittäjät lentelee.. Thumb
Mie en uskalla antaa ylittäjälle tietä jos en nää tuleeko takaa ketään ja onko meth ymmärretty jalankulkijan kanssa toisemme.. :-\
Etkö lukenut ?
Minä kyllä annan suojateillä tilaa, järkevästi yrittäen.
Tuo tarkoittaa takaa tulevan liikenteen tutkintaa , jos olen letkan viimeinen auto, nopeammin jalankulkija pääsee yli kun ajan ohi.
Jos sieltä tulee läsä tiskissä joku, turha silloinkaan on pysähtyä.
Mutta H:gissä on paljon 30 / 40 ja muuten 50 km/h nopeusrajoituksia. Tällöin ei "pitäisi" tulla läsä tiskissä kenenkään
-
Onhan meitä joka ratin taakse.
Jalankulkijoille annetaan täälläpäin melko hyvin tilaa jos ovat tulossa suojatielle - itse kun olen lenkillä koiran kanssa, koitan jäädä metrin parin päähän odottamaan yksittäisten autojen ohimenoa, ettei tarttisi turhaan pysähdellä ja liikenne sujuisi jouhevammin, mutta silloinkin autot usein pysähtyvät, jolloin pitää mennä sitten yli mahdollisimman ripeästi ;)
Isompi ongelma täällä on suojateille pyöräilevät pölvästit, joilla ei ole mitään käsitystä väistämissäännöistä .
Sitähän ei tietenkään saa unohtaa - alle 12v pyöräilijä on myös jalankulkija. Onkohan se ongelma, ettei kukaan hoksaa oikeuksien muuttuvan tuolla maagisella syntymäpäivällä.
-
"Onkohan se ongelma, ettei kukaan hoksaa oikeuksien muuttuvan tuolla maagisella syntymäpäivällä."
On se, aika moni pyöräilijä olettaa oikeuksien olevan samat kuin jalankulkijoilla iästä riippumatta.
Mun säännöllinen lenkki kulkee pari kertaa yli tien, jossa on 60 km/h rajoitus. Täysin turha odottaa että kukaan pysähtyisi suojatien eteen. Toisen suojatien kohdalle laitettiin tolppiin sinivalkoiset vilkut, mutta niidenkin teho loppui muutamassa kuukaudessa. Ei se itteeni niin haittaa, mutta siitä kulkee paljon lapsia kouluun ja on kyllä vaarallinen paikka. Eikä ole mitään merkitystä, onko kuski puhelimeen puhuva nainen tai vaikkapa taksi, yhtään ei nopeus laske.
-
Suojatiet on kyllä autoilijallekin stressin paikka! Että ollaanko sieltä tulossa vai ei vai juu. :o
Puhumattakaan aamuhämäristä marraskuisessa vesisateessa, kun näkyvyys on huono ja mustiin pukeutuneet teinit/koululaiset painavat pimeällä fillarilla pipo/huppu syvällä päässä eivätkä juuri katsele ympärilleen, kun haluavat päästä äkkiä sateesta pois. :(
Somerolle kun aikanaan muutettiin, paikalliset nuoret opettivat, että jalankulkijalla on aina etuoikeus mennä suojatielle. Ennen autokoulua ei tietty voinut tajutakaan, että eihän se auto viidenkympin vauhdistakaan pysähdy sekunnissa. Kun kerran tuli samalla koulumatkalla kaksi kertaa pompattua rekan eteen, ja huonasi, että niillä oli vaikeuksia saada autoa pysähtymään, mä vasta heräsin ajattelemaan, että nyt olen tyhmä.
Veikkaisin somerolaisen jalankulkijan elinikäennusteeksi pääkaupunkiseudulla noin 10-15 minuuttia! :laugh:
-
Karavaanari kaikkien kaveri :(
-
Täällä päin maailmaa on sama laki suojatien kohdalla kuin suomessa, mutta käytäntö on eri. Täällä on jalankulkia se jolle se on suojatie, suomessahan se on autojen etu-ajo oikeuden merkki. Ja tuo suojatielle autoilla ryntäys alkaa jo etelä ruotsissa.
Kyllä on aina joskus aika kauhean näköistä kun ei edes jarruvalot vilahda kun vetävät ohi suojatien eteen pysähtyneestä autosta.
Muutama kamera pois niin jää rahaa laittaa poliisi katselemaan pikkaisen ajoa, niin valtio rikastuisi äkkiä siellä päin.
-
Espanjan lomareissulla oli suorastaan ihailtavaa miten jalankulkijat otettiin huomioon, kunhan oli jalkakäytävällä tai suojatiellä. Muuten liikennekulttuuri tuntui olevan hyvinkin joustavaa ja sääntöjä mukailevaa. Jännä että vaikka noita sääntöjä vähän venytetään niin liikenne sujuu. Suomessa ei suju periaate täällä kun on että "nyt on minun oikeus ajaa niin ajan vaikka kylkeen saa*ana" :)
Isoimman kulttuurimuutoksen olen huomannut balttiassa ja eritoten viron puolella. Ensimmäisiä kertoja kun kävin aikoinaan niin oikeasti piti katsoa missä kävelee ja missä ylittää kadun. Entäs tänään, oletteko huomanneet? aivan erinlaista.
-
Jos on astumassa suojatielle on annettava tilaa. Jos seisoo jalat rinnakkain niin siinä seiskööt, jos on ottamassa askelta sitten annetaan tietä.
Tervetuloo tänne maalle. Täällä ei uskalla kukaan "olla astumassa" tielle, koska sillon jää aivan varmasti auton alle! Se on kyllä kiltisi odotettava tasan just siinä suojatien reunassa sen näkösenä että "jaa, aiotko sääki ajaa mun päälle". Kaupungeissa onkin eri meininki, siellä minäkin uskallan astua suojatielle ja luottaa enempi siihen et se autoilija pysähtyy.
Ja kyllä, mulla on todellakin aikaa pysähtyä vaikka jokasen suojatien kohdalla ja antaa tietä. Olin sitten letkan eka tai viiminen. Täällä ei toki tarvi pelätä että joku viereiseltä kaistalta menis ohi, kun viereisellä kaistalla ajellaan vallan eri suuntaan :laugh:
Täällä se kävelijä myös odottaa niin kauan et se koko letka pysähtyy siihen suojatien taakse, ennen kun lähtee ylittämään tietä. Sillon ei oo kävelijä vaarassa vaikka joku takana tuleva karauttais pysähtyneen auton perään.
Ite siis "joudun" pysähtymään suojatien viereen ehkä kerran kuukaudessa, jos sitäkään. Ja sen mä ehdin vallan hyvin tehdä Thumb (voi olla että mielipide muuttuis jos asuisin jossain kaupungissa)
-
Koskakohan täällä tehdään Tukholman malliin. Poistetaan suojateitä koska jalankulkijat aiheuttivat paljon vaaratilanteita.
Kävelen paljon ja ainakin minua ottaa pattiin jos joku auto pysähtyy kun olen lähestymässä suojatietä varsinkin jos kyseessä on vähääkään isompi ajoneuvo. Toki kunnon ruuhkaisessa liikenteessä tilanne on eri, mutta ei sitä montaa sekuntia joudu yleensä odottamaan ja liikenne sujuu.
-
Kävelen paljon ja ainakin minua ottaa pattiin jos joku auto pysähtyy kun olen lähestymässä suojatietä varsinkin jos kyseessä on vähääkään isompi ajoneuvo.
Kun ottaa jommankumman yläraajan käyttöön, niin homma toimii. Se joka aikoo antaa tietä, voi näyttää, että menehän siitä....
-
Kun ottaa jommankumman yläraajan käyttöön, niin homma toimii. Se joka aikoo antaa tietä, voi näyttää, että menehän siitä....
No sitten se ystävällinen on kuiteski pysähtymässä ja kun päätät sitten mennä yli, niin sillä sytyttää ja lähteekin meneen kun on merkkiä annettu... :o
-
No sitten se ystävällinen on kuiteski pysähtymässä ja kun päätät sitten mennä yli, niin sillä sytyttää ja lähteekin meneen kun on merkkiä annettu... :o
Sinähän teet pessimismistä oikein taidetta! 8)
-
Kun ottaa jommankumman yläraajan käyttöön, niin homma toimii. Se joka aikoo antaa tietä, voi näyttää, että menehän siitä....
Ei aina auta vaikka kääntää selän ja kävelee muutaman askeleen poispäin suojatiestä.
-
Ajelen paljon helsingissä kaivinkoneella ja tuntuu autoilijoita ärsyttävän kun usein annan tietä kävelijöille suojatiellä, siihen on sellainen syy kun ei koneesta näe oikealle kovin hyvin on pakko pysähtyä suojateille jos vähääkään on ihmisiä 'vartomassa'. Aika usein saa autoilijoilta keskaria kiitokseksi kun ei ole kovin ripeä liikkeellelähtijä. :-\
-
Tuossa työviikon jälkeen kotiin palatessa katselin kun mopoautolla kaveri meinas mummon konepellille ottaa, onneksi oli mummolla vielä refleksit tallella. Kääntyi mopoauto mies edestä oikealle kun mummo oli just astumassa suojatielle, näytti ihan siltä että olis kaveri kiihdyttänyt kun näki mummon. Eipä ollut opetukset menneet perille. Thumbd
-
Aika usein saa autoilijoilta keskaria kiitokseksi kun ei ole kovin ripeä liikkeellelähtijä. :-\
Siinä pitäs renkaan sutia. :laugh:
-
Aika usein saa autoilijoilta keskaria kiitokseksi kun ei ole kovin ripeä liikkeellelähtijä. :-\
Kummallista toimintaa, kukaan ei takuulla työkoneella ajele huvikseen, etenkään kaupungissa. Siinä voi olla tilapemarin perillepääsy monesti kiinni siitä työkoneesta, vaikka vetäis joka ovesta miten paljon tahansa.
-
Laki väistämisvelvollisu udesta suojatietä ylittävää kohtaan on ehdoton ja varmaan kaikille autoilijoille selvä,ainakin toivottavasti.
Mielestäni ongelma suomessa verrattuna melkein mihin maahan vaan jossa olen käynyt on suojateiden tolkuton määrä.
Omalta työpaikaltani poistuessakin on kolmet liikennevaloin ohjatut suojatiet 100m matkalla ja tottakai liikennevalot toimivat käytännössä aina vaikka kulkijoita ei iltaisin/öisin ole.
Mielestäni tälläinen ilmiö vähentää kunnioitusta suojateitä/liikennevaloja kohtaan.
Jalankulkijat ja pyöräilijäthän eivät suurimmassa osin näitä valoja kunnioita kuin silloin ruuhka aikoina muuten mennään päin punaisia,autoilijalle päiväsakon paikka,muille ei poliisi edes sormea heristä.
Mitä tällä ajan takaa on se että mielestäni typerällä liikennesuunnittelu lla ja punaisella aallolla joka toimii yötäpäivää onnistutaan monissa kaipungeissa aikaan saamaan jonkinlainen inflaatio suojateitä ja valoja kohtaan.
-
Kyllä Suomessa on liikennekulttuuriss a tapahduttava paljon autoilijoiden, sekä jalankulkijoiden/pyöräilijöiden asenteissa. Ei voi toimia yhtälö, jossa kaksi kulkijaa kohtaa ja molemmat kuvittelevat olevansa etuoikeutettuja.
Tuo etelähelsinki tuntuu olevan sellaiset sata vuotta edellä likennekäyttäytymis essä, vaikka ei ole kauan aikaa, kun siellä Lada oli ylellisyyttä. Siellä likenne pysähtyy kaikilla 4-6 kaistalla, kun vaan joku on jalkaisin pyrkii yli kadun.
Ja yksi mielettömän hieno oivallus on matkalla Piritaan (ei tietoa, onko muuallakin maassa)...siellä oli suojatiet valaistu. Ihan helvetin hieno keksintö ja helppo pimeällä valaistullakin kadulla ajaessa nähdä, onko siellä joku pyrkimässä tielle, tai jo tiellä.
-
Mä jo aiemmin kommentoin, että suojatiet on stressin paikka. . :P
Tässä kotinurkilla ajellaan ihan hissun kissun. On aikaa päästää jalankulkijat ensin.
Pennut on kaikkein pahin juttu: jos mä näen lapsen tien lähellä, hidastan heti. Ja jos näen lapsen ja pallon, pysäytän auton. Olkoon vaikka sata autoa takana. Jos oikeesti kävis joku onnettomuus lapsen kanssa, niin eihän tässä enää kehtais asua. Ne vaan on niin arvaamattomia...
Heh, en siis moiti lapsia... Meillekin joskus tuli joku mutsille selittään, että meinas ajaa päälle, kun pikkusisko ja kissa istui kyydissä ja mä työnsin potkukelkan ajoradalle... Saatiin pientä noottia! :-\
-
Meillä myös kaduilla ja kujilla jengi liimautuu mun takapuskuriin, kun en ole ikinä ajanut yli 40km/h näillä paikallisteillä.
Ja usean näistä puskurissa roikkujista karistan kannoilta, kun poistutaan meidän asuinvyöhykkeltä tonne viereiselle motarille.
Voin tunnustaa, että motarilla mun olkapäällä istuu aika usein se pikkupiru, joka haluaa pikkusen leikkiä. Tosin kortti on sen verta kallis, että kovin montaa Volvoa se ei kestä nöyryyttää :-*
Mutta omilla, saati tuntemattomilla asuinkaduilla/kujilla mulla ei hirveesti ole ymmärrystä ajaa yli neljääkymppiä, kun tietää nuo omat ja naapurin kakarat, että ei paljon tuu mieleen katsella liikennettä ennen kuin ollaan keskellä tietä.
-
Mä jo aiemmin kommentoin, että suojatiet on stressin paikka. . :P
On ne ollut merkin asettajallekkin. Tuosta lähtee mihinpäin vaan. Vielläkö pystyy jostan meneen ilman suojatietä ylitte.
https://maps.google.fi/?ll=64.810018,25.415529&spn=0.004114,0.016512&t=m&z=17&layer=c&cbll=64.810018,25.415524&panoid=M49_05UjAdEsJB4bdZANiw&cbp=12,249.32,,0,0.42
-
Laki väistämisvelvollisu udesta suojatietä ylittävää kohtaan on ehdoton ja varmaan kaikille autoilijoille selvä,ainakin toivottavasti.
Laki on aivan selvä ja ehdoton. Totta, mutta, "astumassa suojatielle...". Jos minä seison siinä suojatien edessä olenko silloin astumassa suojatielle. Sama tilanne jos seison pihassa. Olenko silloin astumassa esim. rappusille. En ole kummassakaan tapauksessa.
Nytkin seison eikä ole minkäänlaista aikomusta ottaa askeltakaan. Kohta tulevaan kritiikkiin vastaan jo etukäteen. Ei paikallaan seisova ole muuta kuin korkeintaan aikeissa mennä eteenpäin. Ehkä harkitsee kääntymistä takaisin.
Aina itte annan tietä kun huomaan tulijan.
-
Laki on aivan selvä ja ehdoton. Totta, mutta, "astumassa suojatielle...". Jos minä seison siinä suojatien edessä olenko silloin astumassa suojatielle. Sama tilanne jos seison pihassa. Olenko silloin astumassa esim. rappusille. En ole kummassakaan tapauksessa.
Nytkin seison eikä ole minkäänlaista aikomusta ottaa askeltakaan. Kohta tulevaan kritiikkiin vastaan jo etukäteen. Ei paikallaan seisova ole muuta kuin korkeintaan aikeissa mennä eteenpäin. Ehkä harkitsee kääntymistä takaisin.
Aina itte annan tietä kun huomaan tulijan.
Tuollaista"huuhailemista" on jalankulkijoiden käyttäytyminen Kuopiossa. Ensin tullaan suojatien päähän ikäänkuin mentäisiin yli. Mutta sitten seisahdutaan ja aletaan katsella taivaalle tai kaikkiin muihin suuntiin kuin mistä auto tulee. Eli ei nähdä mahdollista ylityslupa merkkiä. Sitten kun auto lähteekin, niin ilmeisesti moottorin äänestä päätellään, että NYT pitää astua suoja tielle.
Entä sitten kun useita ylittäjiä? Ensin menee muutama. Juuri kun pääsevät toiselle puolelle, niin viimeinen odottelija lähtee. Ei hyvä.
-
Tuollaista"huuhailemista" on jalankulkijoiden käyttäytyminen Kuopiossa. Ensin tullaan suojatien päähän ikäänkuin mentäisiin yli. Mutta sitten seisahdutaan ja aletaan katsella taivaalle tai kaikkiin muihin suuntiin kuin mistä auto tulee. Eli ei nähdä mahdollista ylityslupa merkkiä. Sitten kun auto lähteekin, niin ilmeisesti moottorin äänestä päätellään, että NYT pitää astua suoja tielle.
Entä sitten kun useita ylittäjiä? Ensin menee muutama. Juuri kun pääsevät toiselle puolelle, niin viimeinen odottelija lähtee. Ei hyvä.
On kyllä mahtaavaa selittelyä täälläkin....!!!!!!
Asenne on kyllä iskostunut syvään. Suomi on sellainen takapajula suojatiesäännöissä, ettei mitään väliä.
Huonommin ei taida olla kuin Venäjällä, jossa voi jalankulkija joutua maksamaan vielä auton maskin ja lisävalot, jos jää suojatiellä auton alle.
-
On kyllä mahtaavaa selittelyä täälläkin....!!!!!!
Asenne on kyllä iskostunut syvään. Suomi on sellainen takapajula suojatiesäännöissä, ettei mitään väliä.
Huonommin ei taida olla kuin Venäjällä, jossa voi jalankulkija joutua maksamaan vielä auton maskin ja lisävalot, jos jää suojatiellä auton alle.
Se ei sitten ollut kertomus minun toiminnasta, vaan jalankulkijoiden. Voit tulla takapenkille istumaan jos haluat!!
-
On kyllä mahtaavaa selittelyä täälläkin....!!!!!!
+10
-
Se ei sitten ollut kertomus minun toiminnasta, vaan jalankulkijoiden. Voit tulla takapenkille istumaan jos haluat!!
Taas samaa selittelyä... :)
En minä, mutta pojat...tyyliin. Se nyt on ihan sama mitä ne jalankulkijat toimii. Homma nyt vain on niin, että suojatiesääntöjä noudatetaan.
Olen tässä seurannut liikennettä 40 vuotta ammattimaisesti, joten tuskin on tarvetta tulla takapenkille istumaan. :)
Tiedän kyllä, mitä tarkoitat jalankulkijoiden toiminnalla, mutta ei sillä asialla pidä vähätellä autolijoiden käyttäytymistä.
-
Taas samaa selittelyä... :)
......
Tiedän kyllä, mitä tarkoitat jalankulkijoiden toiminnalla, mutta ei sillä asialla pidä vähätellä autolijoiden käyttäytymistä.
Siis lisää selittelyä??
En löydä tekstistäni pienintäkään viittausta autoilijoiden käyttäytymiseen.
Ehkä siellä sitten on sellainen?
-
Siis lisää selittelyä??
En löydä tekstistäni pienintäkään viittausta autoilijoiden käyttäytymiseen.
Ehkä siellä sitten on sellainen?
No enhän minä sinun ajokäyttäytymistäsi arvostele.. :)
Jalankulkijathan käyttäytyvät miten käyttäytyvät. Useinhan juuri väistämättä jättämistä perustellaan sillä, että jalakulkijan aikeesta ei saa mitään selvää.
Näinhän se onkin varsinkin Suomessa, mutta johtuneeko siitä, kun autoilija oletusarvoisesti ei väistä.
Olen huomannut kun isolla massiivisella kuorma-autolla lähestyy hitaaasti suojatietä antaakseen tietä, niin yksikään jalankulkija ei lähde liikkeelle. Sitten kun pysäytän auton, niin käsi heilahtaa kiitokseksi ja suojatie täyttyy ihmisistä.
-
En löydä tekstistäni pienintäkään viittausta autoilijoiden käyttäytymiseen.
Ehkä siellä sitten on sellainen?
On siellä. "Sitten kun auto lähteekin." :D Eikä ainoastaan Kuopiossa.