Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: JPS - 2.01.2014 kello on 23:22
-
Lähdettiin ensimmäiselle reissulle mukuloiden kanssa ja probleemaa rupesi tulemaan,onneksi ei ole paljon pakkasta ja ollaan töpselin äärellä.
Eli primus lähtee töhisemään ja toimii siihen asti että termostaatti sen katkaisee. Kun lämpötila laskee ja sen tulisi taas lähteä lämmittämään kuuluu vain kaasun suhina ja noin 2min kuluttua syttyy punainen valo ja kaasun suhina loppuu,minkäänlaista sytytys yritystä ei kuulu.
Toisena ongelmana ilmeni kitkerä haju illan aikana vaunussa,paikallistin hajun lähteen sohvaryhmään jossa on akku ja laturi,johdot eikä akku eivät olleet mitenkään lämpöisiä sen sijaan laturi joka on merkiltään mvp superline oli melkoisen lämmin,lieneekö tavallista että se lämpenee vai siitäkö käry tuli.
Kytkin laturin pois päältä ja onneksi lämmitys pelaa ilman sitäkin,että tämmöinen reissu menossa Thumbd
-
(http://www.espower.nl/images/smallc/37006.jpg)
Aika pikkuinen on laturisi , kun vain 4A pukkaa, ehkä akku huonossa hapessa jolloin laturilta lähtee taju.
Lämppärissäsi vikaa MJO kyllä kertoo mitä ja missä kun ehtii lukea kuvauksen.
-
Noi hehkulla sytyttävät primukset tuntuu olevan aika herkkiä jännitteen suhteen. Riittää että sohvan alla olevassa liitinrimassa on huono kosketus niin jännite tippuu ja pannu ei enää syty.
Tai sitten yksinkertaisesti akun jännite ei ollut enää riittävä toiseen sytytykseen.
Paljonko sulla on jännite akun navoilla?
Lataako laturi, eli nouseeko jännite navoilla kun laturi on päällä?
-
Tuo primus tekee tuon saman tempun vaikka vaunu olisi verkkovirrassa.Mitt ailen kuitenkin jännitteet akusta kunhan kotiudutaan reissusta.
-
Tuo primus tekee tuon saman tempun vaikka vaunu olisi verkkovirrassa.Mitt ailen kuitenkin jännitteet akusta kunhan kotiudutaan reissusta.
Mittaa käynnistyshetkellä koko lenkki pannulle asti kuvien mukaan. http://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55
(http://karavaanari.org/kuvat/1388745869.jpg)
-
No niin,pääsin viimeinkin mittailemaan tuon akun jännitteen ja 10,8V oli tulos.
Täytyy tyrkätä autosta tuohon akku paikalleen ja kokeilla sillä,mutta siinäpä se syy primuksen tökkimiseen lienee( toivottavasti)
Tuosta akusta ei varmaan enää hyvää saa kun on noin alas jännite mennyt,tyrkkäsin kuitenkin vielä pihalle lataukseen.
Mikäli ei silläkään pelitä yritän sitten mittailla tarkemmin.
-
Tuo vaunussa oleva akkukin on normaali exiden käynnistys akku, jos se osoittautuu rikkinäiseksi niin joku vapaa-ajan akku lienee parempi vaunu käyttöön.
-
Mulla piti oma pannu kanssa samanlaista peliä aikanaa ja viaksi osottautu viallinen pyrostaatti. Sinulla toki voi ongelma olla muuallakin mutta tolla mjo33400:n laittamalla linkillä pääset ne mittaamaan että toimiiko.
-
Kerkesin viimeinkin askaroimaan vaunan kanssa ja laitoin siihen autosta akun ja onneksi ongelma ratkesi sillä.
Yön yli paukutteli ja kaikki toimi hienosti,yllättävää kyllä että primus tarvitsee niin paljon virtaa toimiakseen,kuitenkin valaistus,tv jne toimi normaalisti ja pannukin sen ensimmäisen lämmitys kerrran.
Mutta siinä uskossa olen että akussa vika oli.
Seuraillaan tilannetta.
-
Kerkesin viimeinkin askaroimaan vaunan kanssa ja laitoin siihen autosta akun ja onneksi ongelma ratkesi sillä.
Yön yli paukutteli ja kaikki toimi hienosti,yllättävää kyllä että primus tarvitsee niin paljon virtaa toimiakseen,kuitenkin valaistus,tv jne toimi normaalisti ja pannukin sen ensimmäisen lämmitys kerrran.
Mutta siinä uskossa olen että akussa vika oli.
Seuraillaan tilannetta.
Toi on harhakuvitelma, että Primus tarvitsee paljon virtaa. Syy on aina jännitehäviöissä liittimissä tuollaisessa käyttäytymisessä. Minulla on 9Ah:n lyijyhyytelö akku testeissä ja kun käyn alueella testailemassa.
Mittasitko latausjännitteen?
-
No niin,pääsin viimeinkin mittailemaan tuon akun jännitteen ja 10,8V oli tulos.
Täytyy tyrkätä autosta tuohon akku paikalleen ja kokeilla sillä,mutta siinäpä se syy primuksen tökkimiseen lienee( toivottavasti)
Tuosta akusta ei varmaan enää hyvää saa kun on noin alas jännite mennyt,tyrkkäsin kuitenkin vielä pihalle lataukseen.
Mikäli ei silläkään pelitä yritän sitten mittailla tarkemmin.
Olipa akun Ah miten suuri tahansa, niin tarviiko tuossa enempää vikoja etsiä, jos akun jännite (10,8V) on noin alhainen.
-
Olipa akun Ah miten suuri tahansa, niin tarviiko tuossa enempää vikoja etsiä, jos akun jännite (10,8V) on noin alhainen.
Eihän tuo tarkoita, että akku olisi viallinen, voihan lataus tökkiä tai akku purkautuu jonnekkin. Ei asiat aina ole niin yksinkertaisia.
-
Mulla on tommonen 4ah älylaturi jossa akku oli kiinni melkein 2vrk ja akku ei varautunut yhtään siitä 10,8v.Lukema ei noussut myöskään latauksen aikana.
-
Mjo sieltä primuksen päästä en vielä jännitteitä mittaillut,pitää nuokin jossain vaiheessa käydä läpi ja etsiä sieltä penkkien alta se liitos ja kiristellä ne.
-
Mjo sieltä primuksen päästä en vielä jännitteitä mittaillut,pitää nuokin jossain vaiheessa käydä läpi ja etsiä sieltä penkkien alta se liitos ja kiristellä ne.
Tarkista ensin se laturi.
-
Tuo laturi millä latasin akkua ei ollut se vaunun oma laturi vaan motonetistä ostettu benton bx-1 pro älylaturi,siirrän sen varmaan vaunuun koska hieman hirvittää käyttää vaunun omaa laturia sen verran pahat käryt se päästi.
Tehoiltaanhan tuo ei kummoinen ole,pitää hommata tehokkaampi kun rikastuu.
-
Omassa käytössä on 5 A:n CeeTekki riittänyt mainiosti. Mikäli 4 A:n laturilla ei normiakku nosta jännitettä kahdessa vuorokaudessa yli 10,8 V:n, niin vika on joko akussa tai laturissa, ei liian pienessä laturin tehossa.
-
Hei jos akun jännite on tarpeeksi alhainen, niin älylaturi ei lähde sitä lataamaan , kokeileppas ladata oikealla laturillase alkujännite ja sitten kun saat alkujännitteen nousemaan niin sit laita se älylaturi. Tietenkin oothan myös nesteet tarkastanu akusta..
-
Ctek aloittaa kyllä alijännitteestä ,jopa 8 voltista. Bentonista en tiedä...
-
Pitää kokeilla vielä ns oikealla laturilla mutta jos tuo vielä elolle herää niin teen siitä vaikka tuulastus akun ja hommaan vaunuun vapaa-ajan akun.
3v näyttäis tuotekuvauksen mukaan olevan raja mistä tuo benton vielä lähtee lataamaan.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455545/Yllapitolaturi-Benton-BX-1-Pro-38A-IP65
-
Kerkesin viimeinkin askaroimaan vaunan kanssa ja laitoin siihen autosta akun ja onneksi ongelma ratkesi sillä.
Yön yli paukutteli ja kaikki toimi hienosti,yllättävää kyllä että primus tarvitsee niin paljon virtaa toimiakseen,kuitenkin valaistus,tv jne toimi normaalisti ja pannukin sen ensimmäisen lämmitys kerrran.
Mutta siinä uskossa olen että akussa vika oli.
Seuraillaan tilannetta.
Mittasitko lataako vaunun laturi tätä autosta ottamaasi akkua?
-
Kokeilin vielä tuommosella 10A laturilla ja sama juttu eli mittari näyttää samaa lukemaa kuin aiemminkin vaikka lataus on käynnissä,jotenkin oikosessa lienee tuo akku.
Haen motonetistä 100ah sznaiderin niissä on vissiin ihan hyvä hinta/laatu suhde.
Pääasia että tuo primus heräsi henkiin niin pääsee ensikuussa lomareissulle,pelkän sähkön varassa ei uskalla jos sattuu vielä talvi tulemaan :D
-
Tee näin, omassa Transporterissa kai samaa vaivaa, onhan akku jo 4,5v vanha. Ei ne ole ikiliikkujia.
-
Minä taistelin kans aikani tuon vaivan kanssa ja uusi hehku toi avun lämppärille.Vanha hehku kyllä toimi mut ......uusi hehku sai pannun syttymään myös uudelleen.
-
Osa akuista on nykyjään tosi huonoja. Toimitin juuri kierrätykseen vähän toista vuotta vanhan Boschin vapaa-ajanakun, joka kypsyi muutamalla 50% purkauksella ( jääkaappi ) romukuntoon. Bosch lupaa ko akulle oikein ruhtinaalisen yhden vuoden takuun. :'(
-
Osa akuista on nykyjään tosi huonoja. Toimitin juuri kierrätykseen vähän toista vuotta vanhan Boschin vapaa-ajanakun, joka kypsyi muutamalla 50% purkauksella ( jääkaappi ) romukuntoon. Bosch lupaa ko akulle oikein ruhtinaalisen yhden vuoden takuun. :'(
Töissä on yhdessä traktorissa Bosch akut, kaikkein huonoin käynnistyjä...
-
Ostin muutama vuosi sitten Puuilosta 100AH akkuja autoon,alle satasen kappale,hyvin ovat pelittäneet,merkkiä en tiedä !
-
Kerrompa yhden jutun,koskee Priimus-pannua: Kerran Norjassa oli eräs kaveri Helsingistä,vaunu perässä,oli hyytävän kylmää,kaveri tuskaili,pannu ei käynnisty,sanoin että onko akku missä kunnossa,kertoi juuri pesseensä se ulkoa ja puhdistaneensa navat,ei vaan käynnisty ! Anoin virtaa wokkelosta,ja kas kummaa,käynnistyi heti! Seuraava käynnistys taas ei onnistunut,joten annoin lainaksi oman vara-akkuni,kaikki toimi sen jälkeen koko loman ajan ! Kyselin sitten,koska olet akun viimeksi vaihtanut ? "Onhan siitä kohta kymmenen vuotta,mutta ihan ehjältähän tuo näyttää" !! Kaverilla oli viinaa ja kaljaa vaunun joka sopessa,mutta akkuun ei kuulemma ole raaskinut laittaa rahaa,eikös tuo akun hinta ole mitätön muihin kuluihin verrattuna,ja sehän on vaan kertaostos,järkeä hattuun !!!!
-
Kerrompa yhden jutun,koskee Priimus-pannua: Kerran Norjassa oli eräs kaveri Helsingistä,vaunu perässä,oli hyytävän kylmää,kaveri tuskaili,pannu ei käynnisty,sanoin että onko akku missä kunnossa,kertoi juuri pesseensä se ulkoa ja puhdistaneensa navat,ei vaan käynnisty ! Anoin virtaa wokkelosta,ja kas kummaa,käynnistyi heti! Seuraava käynnistys taas ei onnistunut,joten annoin lainaksi oman vara-akkuni,kaikki toimi sen jälkeen koko loman ajan ! Kyselin sitten,koska olet akun viimeksi vaihtanut ? "Onhan siitä kohta kymmenen vuotta,mutta ihan ehjältähän tuo näyttää" !! Kaverilla oli viinaa ja kaljaa vaunun joka sopessa,mutta akkuun ei kuulemma ole raaskinut laittaa rahaa,eikös tuo akun hinta ole mitätön muihin kuluihin verrattuna,ja sehän on vaan kertaostos,järkeä hattuun !!!!
Juurikin näin Thumb
-
( Kaverilla oli viinaa ja kaljaa vaunun joka sopessa,mutta akkuun ei kuulemma ole raaskinut laittaa rahaa. )
Lainaus : perho-ukko
Jotku kyllä säätävi vika paikassa niin teettää lisää hommia. Thumbd
Joopa Joo.... :D ;)
-
No niin viimeinkin pääsee laittamaan uutta akkua solikkaan paikalleen,sen verran on jykevämpi tuo 100Ah akku että peräti 1cm jää puolelleen tilaa akkulokerossa.
Tuli tuossa mieleeni että voisiko syynä edellisen akun porsimiseen olla vaunussa oleva tunturikytkin.
Vaunussa on jonkun jälkeenpäin asentama vetokatkaisin jossa asennot on/off ja vieressä teippi jossa lukee tunturikytkin.
Mitään ei kyllä tapahdu kun kytkintä vetelee.
Pikaisella googletuksella kytkimellä on kuitenkin vissiin jotain tekemistä 12v järjestelmän kanssa.
Osaisko joku vääntää rautalangasta tuon kytkimen tarkoituksen ja kuuluuko sen olla on vain off asennossa jos se johonkin vaikuttaa.
-
No niin viimeinkin pääsee laittamaan uutta akkua solikkaan paikalleen,sen verran on jykevämpi tuo 100Ah akku että peräti 1cm jää puolelleen tilaa akkulokerossa.
Tuli tuossa mieleeni että voisiko syynä edellisen akun porsimiseen olla vaunussa oleva tunturikytkin.
Vaunussa on jonkun jälkeenpäin asentama vetokatkaisin jossa asennot on/off ja vieressä teippi jossa lukee tunturikytkin.
Mitään ei kyllä tapahdu kun kytkintä vetelee.
Pikaisella googletuksella kytkimellä on kuitenkin vissiin jotain tekemistä 12v järjestelmän kanssa.
Osaisko joku vääntää rautalangasta tuon kytkimen tarkoituksen ja kuuluuko sen olla on vain off asennossa jos se johonkin vaikuttaa.
http://www.karavaanariwiki.org/index.php?title=Tunturikytkin
-
Lieneekö sitten poistettu käytöstä koska ei vaikuta lämmitykseen mitenkään.
-
Lieneekö sitten poistettu käytöstä koska ei vaikuta lämmitykseen mitenkään.
Muistithan nypätä roikan irti kun kokeilit?
-
Tunturikytkimen mysteeri on hanskassa sain rautalanka selvityksen Thumb
-
Tunturikytkimen mysteeri on hanskassa sain rautalanka selvityksen Thumb
Eli?
-
Tunturikytkin on tavallaan verkkovirralla ohjattu 12V-järjestelmän pääkytkin.
Vaunusta poistuessasi voit jättää 12V:n laitteet, kuten kaasulämmityksen käyttöasentoon ja kääntää tunturikytkimen päälle. Nyt kun irrotat vaunun verkkovirrasta sammuvat kaikki käyttöön jätetyt laitteet.
Jos vaunusi on vaikka tunturissa voit etukäteen soittaa alueen valvojalle ja pyytää häntä kytkemään sähkön vaunullesi. Kun verkkovirta kytkeytyy käynnistyy samalla nestekaasulämmmitin kin
(sähköllä tai kaasulla kummin on laittanu päälle riippuu siitä) ja alkaa tupa lämpeneen ollakseen valmiina asumislämpöisenä vastanottamaan sinut ja perheesi.
juu eli se on 12 voltin pääkatkasia. lämmitys laitehan vaatii että 12v päävirta on kytkettynä päälle toimiakseen ainakin mulla muistaakseni. (tämä tieten se mitä haet)
ja jos 12v päävirta jätetään päälle niin sehän imasee akun tyhjäksi.
kun 220v kytketään vaunuun niin se antaa käskyn releelle joka puolestaan kytkee 12v pääkatkasian päälle (eli tunturikytkimen)
joka antaa 12v virtaa ohjauspaneelille yms
Rautalangasta mutta uppos tähänkin umpiluuhun Thumb
-
Pitääkin täydentää tuota wikiä tämän selostuksen perusteella Thumb
-
Juu siellä siitä varmasti on apua monelle muullekin aloittelevalle tollukalle :D