Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Jgahpir - 30.12.2013 kello on 05:12
-
Vetääkö kukaan huoltoautoksi rekisteröidyllä vehkeellä?
Onko mitään ongelmia huoltoauton omistajanvaihdokses sa?
Mites uusi verotus kohtelee huoltoautoja?
-
Mitenkäs 'huoltoauto' tänään määritellään?
-
näin
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/huoltoauto_2
-
Noissa oli myös paljon tulkintoja siitä mitä työkaluja piti asentaa ja miten. Jotkut katsastajat hyväksyivät autoon kiinnitetyn pienen ruuvipuristimen ja jotkut vaativat lisäksi jonkinlaisen kiinteän työtason ja siihen pultatun puristimen.
-
Köyhien ollessa kyseessä on puhe kasarimaasturista joka jo on huoltoauto.
Mutta onko se nykyään vain haitta, eli onko ajoneuvovero sama pakussa ja huoltoautossa?
En ole kuullut moisesta, mutta mitä seuraamuksia voisi olla jos huoltoaotolla vetää vaunua tai venettä ja joku haluaa tähän rikokseen kiinnittää huomiota.?
-
näin
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/huoltoauto_2
Siinähän ne oli, sekä verot, että henkilöluvut.... Ei siinä paljon kikkailla.
-
Näitä huoltoautoiksi kikkailtuja vaan on maaseutu väärällään.
Mitään hyötyä siitä ei siis enää ole, mutta käyttörajoitteet säilyy.
Onko näin?
-
Porsaan reiät tukitaan, aina aikanaan.
-
Näitä huoltoautoiksi kikkailtuja vaan on maaseutu väärällään.
Mitään hyötyä siitä ei siis enää ole, mutta käyttörajoitteet säilyy.
Onko näin?
Oiskohan näitä huoltoautokikkailuj a tehty kahdesta syystä;
- vanhaan alennetun autoveron alaisesta maasturista (M1 hlöauto) on haluttu dsl-vero saada pakun hintaiseksi. N1 pakuksi kun ei ole enää saanut.
- N2 luokan kaappiauto, jossa paino yli 3.5tn, ts. ka ja ajokorttivaade C1/C. Haluttu tiputtaa *B*ajokorttiluokkaan, ts. N1 paku (erik.ehto: huoltoauto), pudottamalla kok.massaa.. Noh, päälle tuli sitten vuotuinen ajoneuvovero ja kalliimmat vakuutukset, mutta rajottimet ja piirturi lähtee - tosin perään tulee 80-lätkä, joka ka:ssa on näkymätön..
Yksityishenkilö ei hyödy alv:isesta käytöstä kuten yritykset kulujen suhteen, mm. polttoaneiden alv vähennyskelpoisia liiketoiminasta. Ilmeisti haittaa (lisämaksua) vakuuttamisessa vain..
-
Nostanpa vanhan keskustelun, mutta tuli juuri mieleen huoltoauton mahdollisuudet.
Kaikillahan on vähän erilaiset tarpeet, mutta omalla kohdalla tuntuu että sekä pakettiautossa että matkailuautossa on tekniset vaatimukset hieman rajoittava tekijä ja huoltoauto voisi olla hyvä välimaaston ratkaisu.
+ Huoltoautoon todennäköisesti saa asentaa kiinteän pöydän, keittiön ja kylppärin (pakettiautoon ei saa)
+ huoltoautossa voi käyttää irrallisia tuoleja ja lukumäärää ei ole rajoitettu ( matkailuautossa pitää olla 2kpl kiinteitä)
+ Myös sänky voi huoltoautossa olla irrallinen, sopivan kokoinen tai vaikka roikkua katosta.
+ irtokalusteet voi jättää kotiin jos tarvitsee tilaa tavaran kuljetukseen
+ Sisäkorkeudeksi riittää alle 190cm.
- Matkustajat vain eturivissä, eli max 3hlö (mua ei haittaa)
- Kiinteinä pitää olla työkaluja ja ruuvipenkki, tai mitähän nyt katsastussedät noilta vaatii? Isommassa pakussa mahtunee helposti.
Nää nyt tässä vaiheessa vaan mun mutua, mutta ei tuolla trafin sivuilla hirveästi huoltoautoilua tunnuta rajoittavan. Pitänee varmaan asiasta jutella katsastussetienkin kanssa, ennenkuin innostun liikaa.
Onkos muilla kokemusta tai tietoa asiasta?
-
Kun katsurilta tätä itse kyselin vuosia sitten vastaus oli, että huoltoautoa saa käyttää kojeiden ja laitteiden huoltamiseen, mutta ei esimerkiksi veneen nostamiseen, siirtämiseen tai matkailuun.
Kysymys kuuluu, kiinnostaako se ketään jos matkailet, ja jos jostakin syystä jäät kiinni, tuleeko siitä sakon lisäksi takautuvasti verorikoksesta rangaistus. Minä en tiiä vieläkään.
-
- Kiinteinä pitää olla työkaluja ja ruuvipenkki, tai mitähän nyt katsastussedät noilta vaatii?
Ei pidä olla työkaluja eikä varsinkaan ruuvipenkkiä, ne on sitkeää urbaanilegendaa. Se 30mm ruuvipenkki jossain käyttökelvottomassa paikassa on vaan tapa mennä siitä mistä aita on matalin.
Omassa oli merkitty huoltoautovarusteik si työkalulaatikosto (ei puhetta työkaluista) ja vinssi. Ruuvipenkki ei koskaan kiinnostanut ketään. Fiksusti asennetulla oikealla ruuvipenkillä olisi kyllä joskus ollut käyttöäkin.
-
Kun katsurilta tätä itse kyselin vuosia sitten vastaus oli, että huoltoautoa saa käyttää kojeiden ja laitteiden huoltamiseen, mutta ei esimerkiksi veneen nostamiseen, siirtämiseen tai matkailuun.
Kysymys kuuluu, kiinnostaako se ketään jos matkailet, ja jos jostakin syystä jäät kiinni, tuleeko siitä sakon lisäksi takautuvasti verorikoksesta rangaistus. Minä en tiiä vieläkään.
onko tosiaan näin että huolto autolla ei saa nostaa venettä tai vetää vaunua .
molemmat voi täysin liittyä huoltoauton työn kuvaan olet vaikka pienkone korjaaja ja korjaat veneitä rannalla.
pitää nostaa se vene ja keikka on kaukana sivistyksestä.
-
Ei pidä olla työkaluja eikä varsinkaan ruuvipenkkiä, ne on sitkeää urbaanilegendaa. Se 30mm ruuvipenkki jossain käyttökelvottomassa paikassa on vaan tapa mennä siitä mistä aita on matalin.
Omassa oli merkitty huoltoautovarusteik si työkalulaatikosto (ei puhetta työkaluista) ja vinssi. Ruuvipenkki ei koskaan kiinnostanut ketään. Fiksusti asennetulla oikealla ruuvipenkillä olisi kyllä joskus ollut käyttöäkin.
Mun työautossa (2000 luvun) oli aikoinaan maininta työkalulaatikosto ja pylväsvarusteet (pylväsvyö ja -kengät). -90luvulla pakussa kiinteä ruuvipenkki, inssi käytti luukun auki ja sanoi ettei pakussa saa olla kiinteää ruuvipenkkiä. Muutos katsastakaa huoltoautoksi.
-
onko tosiaan näin että huolto autolla ei saa nostaa venettä tai vetää vaunua .
molemmat voi täysin liittyä huoltoauton työn kuvaan olet vaikka pienkone korjaaja ja korjaat veneitä rannalla.
pitää nostaa se vene ja keikka on kaukana sivistyksestä.
Niin sinun kuin minunkin tapauksessa kyse on verojen kiertämisestä.
Jos olet pienkonekorjaaja, se on helppo osoittaa, kaupparekisteristä jne
Mutta jos ajelet vaunu perässä ratsiaan, kenen se pitää todistaa oletko oikealla asialla huoltoauton kanssa?
Se on tietysti rikos kuten katsastamattomalla autolla ajo, mutta vaikeampi osoittaa.
Yhtään tapausta millään foorumilla en ole lukenut, että tästä olisi joku tuomittu. Onko joku muu lukenut?
Minulle tulee aika ajoin viestejä, että" Jos kysytään, me ollaan sitten menossa sinun mökille Inariin tekemään sitä huoltohommaa"
-
Toi käyttö taitaa olla asia mitä pitäis kysyä poliisilta, kun ne on yleensä se taho joka siellä tiellä sitä käyttöä todennäköisimmin vahtii. Kuten myös tulli ja vissiin rajamiehetkin mahdollisesti. Ja vielä usemmalta viranomaiselta eri puolilta suomea.
Pikaisella googlauksella ei Finlexikään tuosta käytöstä sanonut sanaakaan. Tai ei ainankaan osunu mun hakutuloksiin. Joskus muistelen törmänneeni ettei yksityinen saisi huoltiautoa edes käyttää, vaan pitäisi olla yritys, mutta ei sitäkään tuolla finlexissä tai trafinkaan ohjeissa kovin selkeästi kielletä.
Vähän sama tilanne kuin perävaunuissa on tavaran kuljetuskärryt, matkailuvaunut ja hinattavat laitteet, eikä kukaan oikein tiedä mitä niillä saa tehdä =)
-
Vähän sama tilanne kuin perävaunuissa on tavaran kuljetuskärryt, matkailuvaunut ja hinattavat laitteet, eikä kukaan oikein tiedä mitä niillä saa tehdä =)
Mitä epäselvää tuossa voisi olla?
Ainoa mitä 'maallikko' ei yleensä ymmärrä, on että hinattavassa laitteessa ei saa kuljettaa laitteen käyttöön liittymätöntä tavaraa.
Kompressorin päälle saa kyllä heittää letkut mutta ei tikapuita.
-
Epäilen että vaikea saada poliisiltakaan virallista vastausta, muuta kuin että huoltoautoa saa käyttää kojeiden ja laitteiden huoltamiseen ;)
Katsurille joskus soitin ja kysyin voiko veneseura käyttää huoltoautoa veneiden nostamiseen. Kysyin siis ihan rehellistä käyttötarkoitusta, ja vastaus oli ettei missään tapauksessa voi rekisteröidä huoltoautoksi tuollaiseen tarkoitukseen, mutta ei me sitä kysytä, mihin sitä käytät.
Kolmen konttorin kautta kävi tämäkin kysely, kunnes löytyi pääkatsuri, joka sanoi edes tämän.
-
No täytyyhän se huollettava vene nostaa sieltä luiskasta ja kuljettaa huollettavaksi :P
-
Mitä epäselvää tuossa voisi olla?
Ainoa mitä 'maallikko' ei yleensä ymmärrä, on että hinattavassa laitteessa ei saa kuljettaa laitteen käyttöön liittymätöntä tavaraa.
Kompressorin päälle saa kyllä heittää letkut mutta ei tikapuita.
Kompressorin tai muiden oikeiden laitteiden kohdallahan homma on selvä, mutta ero alkaa hämärtyä kun puhutaan hinattavaksi laitteeksi rekisteröidystä työmaakopista, tai vieläpä hinattavaksi laitteeksi rekisteröidystä entisestä asuntovaunusta, varsinkin jos niitä käytetään elämiseen ja asumiseen. Tien päällä voi poliisillekin kertoa että hommiin ollaan menossa. :)
-
Kompressorin tai muiden oikeiden laitteiden kohdallahan homma on selvä, mutta ero alkaa hämärtyä kun puhutaan hinattavaksi laitteeksi rekisteröidystä työmaakopista, tai vieläpä hinattavaksi laitteeksi rekisteröidystä entisestä asuntovaunusta, varsinkin jos niitä käytetään elämiseen ja asumiseen. Tien päällä voi poliisillekin kertoa että hommiin ollaan menossa. :)
Jos katsastaja on työnsä tasalla, vaunu ja työmaakoppi kyllä eroavat selvästi toisistaan.
Toki, ainahan voi 'kaverille'..... Jossain vaiheessa homma kuiteskin kusee.