Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 230 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Rölli - 3.12.2013 kello on 19:45
-
eli ahistaa noi kellokytkmet ynnä muut... onko jotain hyötyä muuta ku sähkön säästö , jos en lämmitä moottoria aina ku oon kotosall... sähköön menee viiskymppii kuus jos en aja olleskaa jos oon kuukauen töis ni ei yhtää.... normi ihminen joka käy töiss ja lämittää autoo kokoajan kotona säästää n:11 egee sähkölaskuss.... verrattuna siihe ett se paahtaa kuukauen yht soittoo.. ja se joka lämmittää sen tunnin joka päivä säästää 48 egee.. oha se vuojess kuussattaa mutt.. mitä muut hyötyy
-
Mitä tuo syönnee lohko + sisälämppöri 1kW yhteensä = 12kWh/vrk (olettaen että se toiset 12h/vrk ollaan menossa, töissä, harrastuksissa tms) = 360kWh/kk, joka tekee 17c/kWh (keskihinta siirtoineen + veroineen) 61,20;-/kk. Ja jos se lämppäri on päällä sen max. 2h/vrk. niin laskua tulee 10,20;-/kk. Onko tuolla 51/kk sitten mitään merkitystä, riippunee varmaan henkilöstä :-\
-
Mitä tuo syönnee lohko + sisälämppöri 1kW yhteensä = 12kWh/vrk (olettaen että se toiset 12h/vrk ollaan menossa, töissä, harrastuksissa tms) = 360kWh/kk, joka tekee 17c/kWh (keskihinta siirtoineen + veroineen) 61,20;-/kk. Ja jos se lämppäri on päällä sen max. 2h/vrk. niin laskua tulee 10,20;-/kk. Onko tuolla 51/kk sitten mitään merkitystä, riippunee varmaan henkilöstä :-\
juu siinse tuli ja heti eka vastauksess.. mitä muuta hyötyä.. loki lämppäri vie 500w eli 50 € kuus...
-
Kun ostaa sen 3.90 maksavan kellokytkimen joka alkutalvesta uuden, niin kyllä se sen 4kk kestää siellä pyöriä 24/7 ja sähköä säästyy enemmän kuin tuo 3.90 ;)
Jos pitää lähteä liikkeelle useampaan otteeseen illassa, niin kyllä se menee vanhoilla lämmöillä.
Työpaikalla antavat sähköä vaan pätkissä lämpötilan mukaan, joten siellä saa pitää roikan kiinni ihan ilman kelloa.
-
Moottorille itselleen tuosta tuskin on mitään haittaa, ehkä jopa päinvastoin kun se pysyy tasalämpöisempänä. Ainoastaan että se lämppäri itse mahd. kalkkeutuu ja nesteet "haihtuu" nopsammin = lohkolämppäri ei enää kestäkään ns. ikuisesti ja syylarinestettäkin joutuu mahd. joskus lisäilemään. Ja taas tuo kalkkeuma joskos se kenties haittaa moottorin omia nestevirtauksia tms. Mutta siis nämäkin vain silleen teoria-pohjalta aateltuina, mahdollisina ongelmina. Realisoituuko mikään näistä koskaan, on ihan toinen juttu 8)
-
Lämmityselementin pintalämpö on aika kova ja se tuhoaa jäähdytysnesteessä olevia 'suoja-aineita'. Syöpyminen ym. on siten moottorissa suurempaa. Kuinka paljon tuosta sitten on haittaa, en tiedä.
-
Lämmityselementin pintalämpö on aika kova ja se tuhoaa jäähdytysnesteessä olevia 'suoja-aineita'. Syöpyminen ym. on siten moottorissa suurempaa. Kuinka paljon tuosta sitten on haittaa, en tiedä.
Ei sitte yhtään mitään, jos on säteilylämmitin lohkon kyljessä. ;)
Eipä siitä sitte oo kauheesti hyötyäkään ;D
-
Ei sitte yhtään mitään, jos on säteilylämmitin lohkon kyljessä. ;)
Eipä siitä sitte oo kauheesti hyötyäkään ;D
Ainakin ite olen huomannut eron jos piän 1,5h säteilylämmitintä -20 pakkasella ja tuulettomalla säällä, sitten jos tuulee niin vaikutus pienenee... ;) Vanha lokilämmitin on kuitenki parempi
-
Ei sitte yhtään mitään, jos on säteilylämmitin lohkon kyljessä. ;)
Eipä siitä sitte oo kauheesti hyötyäkään ;D
Kuulemma ei. Kannattais niihinkin laittaa edes letkulämmitin.
-
Ainakin ite olen huomannut eron jos piän 1,5h säteilylämmitintä -20 pakkasella ja tuulettomalla säällä, sitten jos tuulee niin vaikutus pienenee... ;) Vanha lokilämmitin on kuitenki parempi
Ehdottomasti. Lohkolämppärillä riitti -20 asteessa tunnin lämmitys - säteilylämppärillä saa pitää 4h, mutta ei oo sittenkään yhtä lämmin.
Kuulemma ei. Kannattais niihinkin laittaa edes letkulämmitin.
Nojoo, muttakun Defa ei valmista sellaista kyseiseen ongelmapaikkaan.
Jos säteilijä ei riitä, polttoainelämmitin lämmittää kyllä ;)
-
Ehdottomasti. Lohkolämppärillä riitti -20 asteessa tunnin lämmitys - säteilylämppärillä saa pitää 4h, mutta ei oo sittenkään yhtä lämmin.
Nojoo, muttakun Defa ei valmista sellaista kyseiseen ongelmapaikkaan.
Jos säteilijä ei riitä, polttoainelämmitin lämmittää kyllä ;)
jos polttoainekäyttönen lämmitin on mahdollista niin myös defalta löytyy sopiva lämmiti
-
jos polttoainekäyttönen lämmitin on mahdollista niin myös defalta löytyy sopiva lämmiti
Nyt en tajunnu :-\
Se polttoainelämmitin on Ardik ja Defa ei tee mun autoon sopivaa letkulämmitintä - tai ei ainakaan tehnyt siihen aikaan kun autoni oston jälkeen Defan asennutin. Calixilta olisi löytynyt, mutta periaatteessa en halua sotkea Calixia omiini, kun aina on Defan kanssa pelannut ja siihen löytyy siten kaikenlaista omasta varastosta - mm. Volvoon oli valmis sisähaaroitus olemassa ;)
-
Karavaanariautot 500 w lohkolämmitin ja kaikki yhtää aikaa lämmittämässä ->
Laskinko oikein, jos sain tulokseksi noin 5 % Olkiluodon yhden voimalayksikön
tuotosta? Karkeasti hattuvakioilla...
No eihän ne muut sähköä tarvitse, eihän ;)
-
Paras lämmitysmuoto on se, kun käynnistää moottorin, laittaa puhaltimen päälle, askartelee 5-10 minuuttia ja lähtee ajelemaan. Miksi kaikki pitää tehdä niin vaikeaksi. ::)
-
Miksi kaikki pitää tehdä niin vaikeaksi. ::)
Koska ei raaski autolleen noin tehdä kovalla pakkasella, on sitä sen verran töitä tehnyt sen autonsa eteen jotta pitää siitä myös huolehtia, olethan Höpö muistanut laittaa silikoonia Kitroenin ovien tiivisteisiin jotta ei tarvitse kuunnella kuinka tiivisteet huutaa hoosiannaa kun vedät oven auki ? ;)
Ja ethän raappaa tuulilasiakaan jottei vaan tule naarmuja ? ;D
-
Koska ei raaski autolleen noin tehdä kovalla pakkasella, on sitä sen verran töitä tehnyt sen autonsa eteen jotta pitää siitä myös huolehtia, olethan Höpö muistanut laittaa silikonia Kitroenin ovien tiivisteisiin jotta ei tarvitse kuunnella kuinka tiivisteet huutaa hoosiannaa kun vedät oven auki ? ;)
Autolla ei ole sielua. Vaikka monen autolla näyttää olevan. ::)
Ymmärrän dieselmasinan lämmityksen kovalla pakkasella. Mutta bensa-auto, jos se käynnistyy, miksi lämmittää. ::)
Lämmityksen kanssa tuhrautuu rahaa ja aikaa, entä jos ne käytettäisinn vaikka emäntään ja lapsiin. :D
Viimme talvena kovalla pakkasella lämmitin kitroenia kaksi kertaa (että käynnistyisi). Emännän rellu lähtee lämmittämättä. ...Niin, kumpaisenkin auton kohdalla on lämmitystolppa. :D
Silikonia on suhhautettu tiivisteisiin. :D
-
Autolla ei ole sielua. Vaikka monen autolla näyttää olevan. ::)
Ymmärrän dieselmasinan lämmityksen kovalla pakkasella. Mutta bensa-auto, jos se käynnistyy, miksi lämmittää. ::)
Lämmityksen kanssa tuhrautuu rahaa ja aikaa, entä jos ne käytettäisinn vaikka emäntään ja lapsiin. :D
Viimme talvena kovalla pakkasella lämmitin kitroenia kaksi kertaa (että käynnistyisi). Emännän rellu lähtee lämmittämättä. ...Niin, kumpaisenkin auton kohdalla on lämmitystolppa. :D
Silikonia on suhhautettu tiivisteisiin. :D
Lämmittämätön auto kuluttaa 2-3 kertaisesti polttoainetta lämmitettyyn verrattuna. Mulla ei ole varaa olla lämmittämättä. Lisäksi saan sulat lasit ja aikaa ei tuhraudu lämmityskäyttöön joka sekin syö polttoainetta ja sitä aikaa...Kylmäkäynni stys kuluttaa moottoria 600 km tasaisen ajon verran.
-
Mikäli käytettävä öljy on nykyaikaista synteettistä alaviskositeetiltaa n 0 tai 5 W, niin tyypilliset jähmenemiskylmyydet hiukan öljystä riippuen ovat jossain - 35 ja - 55 C luokassa.
Mikäli kylmäkäynnistyksiä tehdään näillä öljyillä vielä muutaman kymmenen asteen pakkasessa, ei moottorin esilämmitys vähennä kulumista käytännössä lainkaan.
Ken haluaa käyttää hinnat alkaen mineraali 10W30 tai 15W40 öljyjä, esilämmitys on moottorin kannalta mitä terveellisin toimenpide. Muutoin saattaa "lastut" lentää.
Polttoaineenkulutus ero, autoissa jotka ovat suunniteltu toimimaan myös Pohjolan olosuhteissa, on varmaankin mitattavissa tarkoilla mittalaitteilla, mutta käytännössä eroa on lähes mahdoton itse todeta. Miten voisikaan, kun moottorin normaali käyntilämpötila saavutetaan noin kilometrin, kahden sisällä riippuen esilämmityksestä tai sen puuttumisesta.
Tämän on jokaisen, jonka autossa on jäähdytysnesteen lämpömittari, helppo todeta.
Mikäli lämpömittari kylmällä nousee huomattavan hitaasti, johtuu se joko viasta ( esimerkiksi termostaatti ) tai sitten siitä että automallia ei suunniteltu kylmille alueille.
Jälkimmäisessä tapauksessa esilämmittäminen on epäilemättä hyvä tapa minimoida huonon suunnittelun aiheuttamaa alilämpöisyyttä.
Sisätilan esilämmittäminen toki lisää huomattavasti mukavuutta ja turvallisuutta.
-
Sisätilan esilämmittäminen toki lisää huomattavasti mukavuutta ja turvallisuutta.
Sisätilan lämmittäminen sähköllä on hölmön hommaa. Lähteä nyt lämmittämään pakkasella eristämätöntä peltirakennetta jossa on yksinkertaiset ikkunat. Thumbd
Jokkainen tyylillään. Viehän joku rakkaansa (en tarkoita eukkoa enkä lapsia) yöksi lämpimään talliinkin. ::)
-
Makunsa kullakin. ;D
-
Kyllä minä ainakin lämmitän kapiinin samalla,kun kone lämpiää ;) :D Helpompi putsata tuulilasi ja sivu ikkunat...
-
Itsellä Scenic ei edes omaa lohkaria => kovassakin pakkasessa se on siis vain "tolpatta" käyntiin väännettävä :-X No toistaiseksi homma bueno ja aina on lähtenyt, mitä nyt hehkutusaika on kasvanut aika merkittävästikin ::) Mutta sisälämppäriä tulee aina välillä käytettyä kun laista ei jaksa laseja raapia. Johto vain oven välistä ja hyvin pelaa - kunhan tarkastaa sen johdon mahd. nirhaumien varalta myös riittävän usein 8)
-
Helpompi putsata tuulilasi ja sivu ikkunat...
Kyllä, kun laittaa tyhjäkäynnille ja puhalluksen päälle. :D
-
Kyllä, kun laittaa tyhjäkäynnille ja puhalluksen päälle. :D
Se on toi joutokäynti kielletty tässä maassa ;) :D :D
-
Se on toi joutokäynti kielletty tässä maassa ;) :D :D
Thumb
-
Kyllä minä ainakin lämmitän kapiinin samalla,kun kone lämpiää ;) :D Helpompi putsata tuulilasi ja sivu ikkunat...
On se kiva mennä lämpimään ja kirkaslasiseen autoon aamulla. Thumb Thumb. Ja on turvallisempaakin lähteä pakkasella liikenteeseen kirkkain lasein, suosittelen sisätilan lämppäriä, (väh. 1300w)
-
Ee muuta pojat, kun sähkömittari pyörimään. ;D
-
suosittelen sisätilan lämppäriä, (väh. 1300w)
Samaa suosittelen minäkin, mulla autossa Termini 1350/2100W ja jo tuo 1350 wattia riittää nostamaan auton sisätilan tunnissa yli 20 astetta ulkolämpötilaa korkeammaksi.
-
Kyllä, kun laittaa tyhjäkäynnille ja puhalluksen päälle. :D
Eipä kylmä jäähdytysvesi mitään lämpöä anna.
-
Eipä kylmä jäähdytysvesi mitään lämpöä anna.
Jonka jopa automaatti-ilmastointi tietää :D Eli sisälämppärillä sisätilat lämpösiksi ja niin kauan kun kone on kylmä, ei tuo automaagi mitään koppiin myöskäään höngi, kuin korkeintaan nimellisesti. Ja siinä vaiheessa kun syylarivesikin on jo hieman lämmennyt, on koppikin jo hieman jäähtynyt, alkaa automaagi vasta varsinaisesti hönkimään ja homma pelaa Thumb
-
Ee muuta pojat, kun sähkömittari pyörimään. ;D
Sähkömittaria on paljon edullisempi pyörittää kuin bensamittaria;)