Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 230 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: james_III - 2.12.2013 kello on 22:11

Otsikko: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: james_III - 2.12.2013 kello on 22:11
Töistä tullessa kävin ostelemassa uuden kellokytkimen, vanhan jumittua kokonaan. Kotimatkalla sitte tuli ajatus päähän, miksi ei valmisteta kunnollisia kellokytkimiä juurikin auton lämmittämiseen. Niin siis ettäkö mitäkö hä?

Kellokytkimen isoon analogiseen viisaristoon asemoidaan tieto, millä kellonlyömällä kulkine pitää olla kuumana ja muutoinkin suopealla tuulella kuljettamaan omistajaansa eteenpäin. Lämmityksen aloittamisen ajankohdan tämä kello ottaa ja päättää ihan kulloisenkin kelin lämpötilasta, lämmitelään vaan tarpeen edestä, eikä harakanvarpaita. Boonuksena vielä kellossa on oma akku, eli se on aina ajassa, voi siis kuljettaa vaikka töihin tai minne tahansa.

Toteutus lienee melkoisen mekaaninen, koska vaatimukset on kovat, mahtaako nykytekniikalla onnistua:
-toimittava sitä paremmin, mitä enemmän on pakkasta, kiteiset nesteet ja kuminäppylät saa unohtaa.
-käynnistyshetken asemointitaulu tulee olla selkeä ja toimittava hämärissäkin olosuhteissa.
-takapuolen pistokkeen tulee ylttyä maadotettuun rasianpohjaan kaikissa tilanteissa.
-roisketiiviyttä ei katsota rasitteeksi.
-akkuvarmennus katkosähkön ja mukana kuljettamisen takia.

Ei tää nyt kai kuitenkaan mahottomia vaatis.

Onhan noita monenlaisia, ylläpitolämmityksee n ja digitaalisia viikkokelloja, mutta jos ihan vaan yksinkertanenkin riittäisi. Tuo digitaali kello voisi olla paras veto, jos siis auton parkkeeraisin keittiön pöydän viereen. Ajastaminen ja käyttö kun on helpoimmillaan siinä pöydän reunalla kunnon valolla. Toki voi olla, että jossain siperiassa tämmösiä lämmityskelloja jo on myytykin, mutta eihän sikäläinen kalusto lämpöä kaipaa  ::)

Niin, että mietiskelin vaan ääneen, ainakin minä lämmitän autoa enemmän kun tarvii. Jos ei sääpalvelukaan tiedä huomisen keliä, niin millä minä sen sitte virpoisin ja sopivan lämmitysmäärän arpoisin.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: ose - 2.12.2013 kello on 22:29
www.euroka.fi/pakkasvahti.htm
Tämä on siitä hyvä että sallii lähdöt koska vaan, ehdoton esim lumikoneissa eikä syö akkua. Pakkasvahdin kanssa voi käyttää lohkolämmittimen johtosarjaan kytkettävää laturia.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: K70 - 2.12.2013 kello on 22:43
Tätäkö (http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=39) tarkoitat?
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: janitkon - 2.12.2013 kello on 23:11
Mulla eberin kaukosäädettävä kello toimii juuri noin. Ilmoitellaan laitteelle, milloin ollaan lähdössä ja laite päättelee sitten kelin mukaan milloin alkaa lämmittämään. Ei luulisi siis olevan ihan mahdotonta saada aikaan vastaavaa lämmitystolppaan.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Rölli - 2.12.2013 kello on 23:21
Mulla eberin kaukosäädettävä kello toimii juuri noin. Ilmoitellaan laitteelle, milloin ollaan lähdössä ja laite päättelee sitten kelin mukaan milloin alkaa lämmittämään. Ei luulisi siis olevan ihan mahdotonta saada aikaan vastaavaa lämmitystolppaan.
eeberi ja joku äly(tön)laturi joka aina seinään ku mahollista ,iha hyvä yhistelmä ei toppaa sähkökatkotkaan lämmitystä
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: james_III - 3.12.2013 kello on 08:20
www.euroka.fi/pakkasvahti.htm

Tälle on varmana tilauksensa hälytysajoneuvoihin ja vastaaviin aina käytettävissä oleviin, eikös tämä sitte vaadi vielä kaverikseen sen normaalin kellokytkimen, muutoinhan lämmitetään taas sähköllä lintuja. Eli vastaus ei ole tämä.

Tätäkö (http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=39) tarkoitat?

Kyllä ideana ja aatoksena (minulla) on semmonen erillinen "normaalin" kellokytkimen kaltainen aparaatti jonka saa mukaansa ja pystyy käyttämään, riippumatta kenen autolla on lähdössä. Idea jo kohillaan mutta toteutus ei, taidan olla vähä ronkeli   :-[ Mitä tulee sitte webastovetosiin laiteisiin, niin pelkkä kaukosäädin menettelee jo pitkälle, eihän sitä öljypoltinta kauvoja tarvii pöheltää, kun jo mennään. Sähkötolppa kun vaatii enemmän aikaa vaikuttaakseen yhtäpaljon.

Kun ei nyt menis insinööri sille linjalle, että itse alkaa toteuttamaan pakkasenmukaan säätyvää kellorelettä, tarttee tehdä ite että on hyvä  :)
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: tsahkali - 3.12.2013 kello on 09:01
Turhaan olet ronkeli. Et sinä kuitenkaan rupeaisi kantelemaan mitään kytkikelloa mukanasi! Ja jos olet liikkeellä vaikka vuokra-autolla, niin eihän ne niihin edes laita lohkolämmittimiä nykyään.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: ose - 3.12.2013 kello on 09:02
Tälle on varmana tilauksensa hälytysajoneuvoihin ja vastaaviin aina käytettävissä oleviin, eikös tämä sitte vaadi vielä kaverikseen sen normaalin kellokytkimen, muutoinhan lämmitetään taas sähköllä lintuja. Eli vastaus ei ole tämä.



Kyllä ideana ja aatoksena (minulla) on semmonen erillinen "normaalin" kellokytkimen kaltainen aparaatti jonka saa mukaansa ja pystyy käyttämään, riippumatta kenen autolla on lähdössä. Idea jo kohillaan mutta toteutus ei, taidan olla vähä ronkeli   :-[ Mitä tulee sitte webastovetosiin laiteisiin, niin pelkkä kaukosäädin menettelee jo pitkälle, eihän sitä öljypoltinta kauvoja tarvii pöheltää, kun jo mennään. Sähkötolppa kun vaatii enemmän aikaa vaikuttaakseen yhtäpaljon.

Kun ei nyt menis insinööri sille linjalle, että itse alkaa toteuttamaan pakkasenmukaan säätyvää kellorelettä, tarttee tehdä ite että on hyvä  :)
Pakkasvahdin idea on juurikin "aina valmis" ja sellaiseen käyttöön jossa pitää olla aina lähtövalmis ei kannata laittaa kellokytkintä eteen. Toki kellon laitto on mahdollista.
Pakkasvahdin sähkönsäästöstä on saatu yllättävän hyviä tuloksia, ihminen on senverran laiska ettei aina jaksa irrottaa lämppärin johtoa autosta tai työkoneesta. Itsellä yksi jota käytän kun auto jää työpaikalle epämääräiseksi ajaksi esim. työmatkan vuoksi. Työpaikalla pitää olla lähtövalmis lumikone ja myrskyllä agrekaattitr joka startataan kun sähköt katkee. Pakkasvahti estää myös kylmänä lähdöt.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: seppoko - 3.12.2013 kello on 10:11
"Kyllä ideana ja aatoksena (minulla) on semmonen erillinen "normaalin" kellokytkimen kaltainen aparaatti jonka saa mukaansa ja pystyy käyttämään, riippumatta kenen autolla on lähdössä"

Eipä taida lämmitystolppien laatikoihin sopia tuollainen? Paitsi jättämällä kannen auki suositusten vastaisesti.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: mike - 3.12.2013 kello on 11:21
Senhän pitäs olla autossa kiinteänä ja ratin takaa ohjelmoitavissa lähtö aika ihan niinkun eberin kello.
Tosin pistorasiassa pitää olla jatkuva virta.
Vielä kauko ohjaus mahdollisuus mukana!
Olisko hyvä?
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Aakku - 3.12.2013 kello on 11:46
Mulla eberin kaukosäädettävä kello toimii juuri noin. Ilmoitellaan laitteelle, milloin ollaan lähdössä ja laite päättelee sitten kelin mukaan milloin alkaa lämmittämään. Ei luulisi siis olevan ihan mahdotonta saada aikaan vastaavaa lämmitystolppaan.
Onkos tuo jokin sisäänrakennettu ominaisuus?
Mulla on Webastossa kaukosäädin, mutta se kyllä lähtee tulille just silloin, kun pyydän. Vaikka kesällä.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Ossi66 - 3.12.2013 kello on 12:34
Pakkasvahdin idea on juurikin "aina valmis" ja sellaiseen käyttöön jossa pitää olla aina lähtövalmis ei kannata laittaa kellokytkintä eteen. Toki kellon laitto on mahdollista.
Pakkasvahdin sähkönsäästöstä on saatu yllättävän hyviä tuloksia, ihminen on senverran laiska ettei aina jaksa irrottaa lämppärin johtoa autosta tai työkoneesta. Itsellä yksi jota käytän kun auto jää työpaikalle epämääräiseksi ajaksi esim. työmatkan vuoksi. Työpaikalla pitää olla lähtövalmis lumikone ja myrskyllä agrekaattitr joka startataan kun sähköt katkee. Pakkasvahti estää myös kylmänä lähdöt.

Tuossahan ei oo kuin yksi vika - Autonlämmityksessä ei saa käyttää jatkoroikkaa ;) ;D
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: tsahkali - 3.12.2013 kello on 12:37
Mulla on Webastossa kaukosäädin, mutta se kyllä lähtee tulille just silloin, kun pyydän. Vaikka kesällä.

Näinhän se pitää ollakin. Silloin auto on lähtiessä aina lämmin JA ikkunat sulat.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: james_III - 3.12.2013 kello on 16:06
Turhaan olet ronkeli. Et sinä kuitenkaan rupeaisi kantelemaan mitään kytkikelloa mukanasi! Ja jos olet liikkeellä vaikka vuokra-autolla, niin eihän ne niihin edes laita lohkolämmittimiä nykyään.

Pitänee sitte lingota tuo kello tuolta autosta pihalle, jos näin kerran on asian laita. Juu, ei ole maailma valmis nähtävästi tälle innovaatiolle  :-X

Ajatushan tässä oli kun paineilmaletkussa, nyt se horisee jo ihan sekavia, eli montako ydinvoimalaa voitaisiin sulkea lopullisesti jos ne vuotavat paineilma liittimet ja laitteet laitettaisiin toimimaan asianmukaisesti. Ei tässä kai tän enempää tätä aihetta.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: 88k5 - 3.12.2013 kello on 20:28
Näinhän se pitää ollakin. Silloin auto on lähtiessä aina lämmin JA ikkunat sulat.
Juu, tuolleen vaimon Volvossa homma toimii - lähtöaika vain kerran aktiiviksi, niin joka aamu auto lähtövalmis.. ei tarvii sen kummemmin koskea. Sama koskee töistä lähtöä (toinen ajastus) Ja mitään töpsöliä hommaan tartteta  :laugh:
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Ossi66 - 3.12.2013 kello on 20:32
Juu, tuolleen vaimon Volvossa homma toimii - lähtöaika vain kerran aktiiviksi, niin joka aamu auto lähtövalmis.. ei tarvii sen kummemmin koskea. Sama koskee töistä lähtöä (toinen ajastus) Ja mitään töpsöliä hommaan tartteta  :laugh:

Mites syömässä käynti kesken työpäivän?
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: ihaa - 3.12.2013 kello on 20:37
Mites syömässä käynti kesken työpäivän?

Eikös jokaisessa kunnon työpaikassa ole työpaikkaruokala... sodexho tai vastaava ?

Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Weicco - 3.12.2013 kello on 21:34
Eikös jokaisessa kunnon työpaikassa ole työpaikkaruokala...sodexho tai vastaava ?

Ei onneksi ole
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Ossi66 - 3.12.2013 kello on 21:38
Eikös jokaisessa kunnon työpaikassa ole työpaikkaruokala... sodexho tai vastaava ?

Onneksi en ole vielä joutunut ulkoruokintaan ;D
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Jushi69 - 3.12.2013 kello on 23:23
Eikös jokaisessa kunnon työpaikassa ole työpaikkaruokala... sodexho tai vastaava ?
Voi siellä olla myös nestekaasutoho jolla hernerokkapurkin saa lämpimäksi.. ;D
Ja puhdasta lunta jolla kännyt saapi puhtaaksi...No ei tientenkään Talviksella silloin kun vettä ei tullu. ;)
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: K.E.V - 4.12.2013 kello on 07:56
Onkos kukaan tehnyt sähkömakkaraa. Hauenleuat puikkoihin jotka tungetaan hampparin käyrään. Anodipatterilla pikkusen tai 220v. Ja ei sitten pidetä makkarasta kiinni. Kun on kuumunut sopivasti vuollaan siniseksi mennyt pois ja heitetään äänihuulia kohti loput.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: tsahkali - 4.12.2013 kello on 09:07
Onkos kukaan tehnyt sähkömakkaraa. Hauenleuat puikkoihin jotka tungetaan hampparin käyrään. Anodipatterilla pikkusen tai 220v. Ja ei sitten pidetä makkarasta kiinni. Kun on kuumunut sopivasti vuollaan siniseksi mennyt pois ja heitetään äänihuulia kohti loput.

Eientiwanhaan keikalla muuhun ollut aikaa...  Vanhat maadoituspuristimet oli hyvät johdon päässä: Ne ei löystyneet, kun taas klemmarit ja naulat kipinöi ja poltti makkaran karrelle, eikä se sitten edes lämminnyt keskeltä.   :D
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Roksis - 4.12.2013 kello on 09:20
Autonlämmityksessä ei saa käyttää jatkoroikkaa ;) ;D
Mistä löytyy syy siihen, että jatkoroikka on kielletty? Kysymys ihan uteliaisuutta.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Ossi66 - 4.12.2013 kello on 09:37
Mistä löytyy syy siihen, että jatkoroikka on kielletty? Kysymys ihan uteliaisuutta.

Onhan noita hyviäkin perusteita:
http://www.tukes.fi/tiedostot/sahko_ja_hissit/ohjeet/auto_lammitysjohdot.pdf
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Jushi69 - 4.12.2013 kello on 10:18
Onhan noita hyviäkin perusteita:
http://www.tukes.fi/tiedostot/sahko_ja_hissit/ohjeet/auto_lammitysjohdot.pdf
Ei siellä kyllä kielletäkkään johdon käyttöä.
Itse joudun käyttämään koska ei ole tolppaa lähellä ja pistorasia niin korkealla seinässä ettei lämmitysjohto riitä pituutensa puolesta.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Roksis - 4.12.2013 kello on 11:54
Ei siellä kyllä kielletäkkään johdon käyttöä.

Niinpä. Mullakin pistorasia rakennuksen sisällä oven tolpassa. Sen verran korkealla, että joudun kurkotamaan johtoa laittaessani. Oven pielessä ulkopuolella myös. Sisäpuolelta en saa ottaa virtaa, mutta puolen metrin päästä ulkoa kyllä. Ja jos sen mahdollisen jatkojohdon liitoksineen nostaa reilusti seinälle, niin ei luulisi olevan vaaraa. Virtaa tarvitaan ja käytetään muuallakin kun kerrostalojen parkkipaikalla.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: 0yxxy0 - 4.12.2013 kello on 21:24
Tukesin linkissä:


"Ei jatkojohtoja
 
Auton lämmitysjohdon saa kytkeä vain suojamaadoitettuun ns. suojakosketinpistor asiaan. Lämmityspistorasian a
ei saa käyttää rakennuksen sisällä tai kerrostalon parvekkeella olevaa pistorasiaa. Sisätiloista virran
ottamiseen liittyy vaaratekijöitä, kuten suojamaan saannin varmistaminen autolle asti.
 
Huolimattomasti asetetut lämmitysjohdot ovat alttiita rikkoontumaan autonrenkaiden nastoista ja
takertumaan ohiajajiin tai -kulkijoihin. Liitäntäjohtoa ei tule vetää kulkuteiden yli. Johdon tulee olla
riittävän pitkä, jotta jatkojohtoja ei tarvita. Sähköliikkeet voivat tilauksesta tehdä halutun pituisen
autonlämmittimen liitäntäjohdon. Jatkojohtoa ei tulisi käyttää, koska ne eivät yleensä ole lapsisuojattuja ja ne
joutuvat helposti maahan, jossa ovat alttiina lialle, vedelle ja lumelle.
 
Jos auton lämmitykseen on kuitenkin tilapäisesti käytettävä jatkojohtoja, on lämmitys suoritettava valvottuna.
Lasten on melko helppo avata tavalliset jatkojohtojen liitokset, jolloin heille saattaa aiheutua vaaraa.
Autoilijan tulee tarkistaa tai tarkistuttaa riittävän usein lämmitysjohdon ja pistokkeiden kunto, sillä johtimien liittimien
löystyminen saattaa aiheuttaa välittömän sähköiskun tai palon vaaran. Myös lohkolämmittimen kojevastake on
syytä tarkistaa ja puhdistaa, jotta vältetään likaantumisen aiheuttamat vaarat "
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Aakku - 4.12.2013 kello on 21:35
Saako ulkoa sisälle sitten vetää sähköjohdon?

(http://media.riemurasia.net/albumit/m10002/normal_sahko.jpg)
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: 0yxxy0 - 4.12.2013 kello on 21:54
Saako ulkoa sisälle sitten vetää sähköjohdon?

(http://media.riemurasia.net/albumit/m10002/normal_sahko.jpg)

Tuttu näky kunnan vuokrataloissa.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Jushi69 - 4.12.2013 kello on 22:17
Tukesin linkissä:


"Ei jatkojohtoja
 
Auton lämmitysjohdon saa kytkeä vain suojamaadoitettuun ns. suojakosketinpistor asiaan. Lämmityspistorasian a
ei saa käyttää rakennuksen sisällä tai kerrostalon parvekkeella olevaa pistorasiaa. Sisätiloista virran
ottamiseen liittyy vaaratekijöitä, kuten suojamaan saannin varmistaminen autolle asti.
 
Huolimattomasti asetetut lämmitysjohdot ovat alttiita rikkoontumaan autonrenkaiden nastoista ja
takertumaan ohiajajiin tai -kulkijoihin. Liitäntäjohtoa ei tule vetää kulkuteiden yli. Johdon tulee olla
riittävän pitkä, jotta jatkojohtoja ei tarvita. Sähköliikkeet voivat tilauksesta tehdä halutun pituisen
autonlämmittimen liitäntäjohdon. Jatkojohtoa ei tulisi käyttää, koska ne eivät yleensä ole lapsisuojattuja ja ne
joutuvat helposti maahan, jossa ovat alttiina lialle, vedelle ja lumelle.
 
Jos auton lämmitykseen on kuitenkin tilapäisesti käytettävä jatkojohtoja, on lämmitys suoritettava valvottuna.
Lasten on melko helppo avata tavalliset jatkojohtojen liitokset, jolloin heille saattaa aiheutua vaaraa.
Autoilijan tulee tarkistaa tai tarkistuttaa riittävän usein lämmitysjohdon ja pistokkeiden kunto, sillä johtimien liittimien
löystyminen saattaa aiheuttaa välittömän sähköiskun tai palon vaaran. Myös lohkolämmittimen kojevastake on
syytä tarkistaa ja puhdistaa, jotta vältetään likaantumisen aiheuttamat vaarat "
En nähny moista. ;)
Oli vain ei suositella jatkojohtoja...
Taloni on rakennettu 1981 joten silloin sai lämmittää autoa vaikka miten pitkällä jatkojohdolla ja ilman vikavirtasuojatulla pistorasialla...
Ja näin aion jatkaakin auton lämmitystä koska näin se on kelvannut jo monta kvartaalia... Thumb


Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Ossi66 - 5.12.2013 kello on 12:45
En nähny moista. ;)
Oli vain ei suositella jatkojohtoja...
Taloni on rakennettu 1981 joten silloin sai lämmittää autoa vaikka miten pitkällä jatkojohdolla ja ilman vikavirtasuojatulla pistorasialla...
Ja näin aion jatkaakin auton lämmitystä koska näin se on kelvannut jo monta kvartaalia... Thumb

Jos Sulla on se auto ollut kytkettynä seinään vuodesta 1981, niin niillä säännöillä saat lämmittää edelleen - anna mennä vaan ;D
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Jushi69 - 5.12.2013 kello on 12:56
Jos Sulla on se auto ollut kytkettynä seinään vuodesta 1981, niin niillä säännöillä saat lämmittää edelleen - anna mennä vaan ;D
Ka niinpä ajattelin tehdä.. Thumb
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: janitkon - 5.12.2013 kello on 21:33
Onkos tuo jokin sisäänrakennettu ominaisuus?
Mulla on Webastossa kaukosäädin, mutta se kyllä lähtee tulille just silloin, kun pyydän. Vaikka kesällä.

Juu, kyllä se tuossa Eberin Easystart R+ kaukossa on ihan ominaisuus. Kakesta saa valita vielä economy tai normaalin lämmityksen. Economyllä lyhyemmät lämmitysajat ja jos keli menee plussalle niin ei lämmittele ollenkaan.
Otsikko: Vs: Kellokytkin lohkolämmittimelle
Kirjoitti: Aakku - 5.12.2013 kello on 21:47
Juu, kyllä se tuossa Eberin Easystart R+ kaukossa on ihan ominaisuus. Kakesta saa valita vielä economy tai normaalin lämmityksen. Economyllä lyhyemmät lämmitysajat ja jos keli menee plussalle niin ei lämmittele ollenkaan.
No jopas on monipuolinen...
Mun Webaston Telestart T 100 HTM kaukosäätimessä on vain eri mukavuustasoja valittavissa, enkä ole kyllä perehtynyt niihinkään. Olen antanut olla vain sen suurimman tason. Kai niillä tasoilla jotain tekemistä on ehkä ulkolämpötilankin kanssa.