Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: TH - 2.12.2013 kello on 21:58
-
Elikkäs lattiavaneria olis vaihdettava.Vanhass a vanerissa joku musta pinnoite.
Mitä vaneria tilalle?
Jos normi vaneria niin millä käsittelen ulkopuolen?
Kiirekkin olis :)
Kiitos jo etukäteen.
-
Tervaamalla hyvä? Mutta tuleeko tervan haju sisälle?
-
Terva voisi olla hyvä, vai olisiko puuöljy parempi.
Hengittävää pitää olla. Thumb
-
Jotain joka imeytyy kunnolla sinne vaneriin. Yhteen korjaukseen ruiskutin kerran ohennettua kotelosuojaa muutaman kerran ja alustamassaa päälle. Hyvin pelasi.
-
Tervamaali ®
Tervamaalin perusaineena on luonnonterva. Tervamaali ® on hyvin imeytyvä ja nopeasti kuivuva maali, jota ei tarvitse ohentaa ennen käyttöä. Alle -ja päällemaalaus voidaan suorittaa tarvittaessa muilla, kuin kaksikomponenttimaa leilla. Tervamaalin tasainen laatu mahdollistaa ruiskun käytön normaalin sivellin -ja telamaalauksen lisäksi. Tervamaalilla on ominaisuuksia, jotka estävät homeen, sienien ja bakteerien muodostumista. Varastointi ei vaadi lämmintä tilaa. Tervamaali ® kuivaa vielä -15°C:ssa. Tervamaali ® :lle on myönnetty avainlipputunnus.
Käyttökohteita:
Puulle: Raudalle: Betonille/kivelle:
hirsi-ja lautapinnat auton alustat sokkelit
veneet runkorakenteet pilarit
katot (päre,paanu) peltikatot kattotiilet
puutarhakalusteet pohjamaalina kellarit
entisöintiin korroosion estona sillat
aitatolpat/aidat rauta-alukset lattiat
puuveistokset maatalouskoneet portaat, kourut
Värit:
Musta
Ruskea
Punaruskea (mahonginruskea)
Punainen (Falunin punainen)
Vihreä (sammalenvihreä)
-
Pitäisikö pohjavaneri jättää kuitenkin käsittelemättä, tai käyttää käsittelyyn veden helposti läpi päästävää ainetta?
Vanhan sanonnan, jonka todeksi vahvistavat ikivanhat suomalaiset ladot, mukaan puu kestää kastumista kunhan vain pääsee kuivumaan välillä hyvin.
Sadesäällä liikkeellä ollessa pohja toki kastuu, mutta kuivuu nopeasti.
Suurempi ongelma lienee korin saumojen vuotaminen seinä- ja lattiarakenteeseen vanhemmiten. Mikäli pohja on tehty pullotiiviiksi, rakenteisiin tullut kosteus ei pääse lattiarakenteen läpi pois, vaan vaara rakenteiden lahoamiseen ja homehtumiseen kasvaa veden jäädessä paljon pidemmäksi aikaa rakenteiden sisään.
-
Pitäisikö pohjavaneri jättää kuitenkin käsittelemättä, tai käyttää käsittelyyn veden helposti läpi päästävää ainetta?
Vanhan sanonnan, jonka todeksi vahvistavat ikivanhat suomalaiset ladot, mukaan puu kestää kastumista kunhan vain pääsee kuivumaan välillä hyvin.
Sadesäällä liikkeellä ollessa pohja toki kastuu, mutta kuivuu nopeasti.
Suurempi ongelma lienee korin saumojen vuotaminen seinä- ja lattiarakenteeseen vanhemmiten. Mikäli pohja on tehty pullotiiviiksi, rakenteisiin tullut kosteus ei pääse lattiarakenteen läpi pois, vaan vaara rakenteiden lahoamiseen ja homehtumiseen kasvaa veden jäädessä paljon pidemmäksi aikaa rakenteiden sisään.
Optimisti.... ;D
-
Tarkentaisitko?
-
Tarkentaisitko?
Jos sinne väliin menee vettä, ei se sieltä mihinkään haihdu. Styroksi on kuin märkä pesusieni....
-
Painovoima ei siirrä vettä seinärakenteesta lattiaan? Vai sisäkautta kostunut käsittelemätön vanerilevy ei haihduta alapinnastaan kosteutta? Vai kummatkin?
PS. Entä jos eriste on umpisoluista?
-
Tässä nyt tullut purettua ja vähän jotain jo uusittukin.
Mutta ihettelin kovasti miks lattian pitäisi olla niin hengittävää kun orkkis lattiaan liimattu
styroksi kiinni jokapuolelta ja lujasti eikä varmasti hengitä.
Ja vanerin alapuolella(ulkopuoli) joku muovin tyyppinen pinnoite.
-
Ehkä lattian ei tarvitse olla hengittävä, mutta mikäli se olisi ollut ( eikä tehtaan alapuolelta pinnoittama ), niin joutuisitko nyt vaihtamaan uutta levyä?
Eiköhän seinä- tai kattorakenteisiin joutunut vesi ja kosteus yleensä tule alaspäin eristeiden ja runkorakenteen välisistä pienen pienistä raoista ja myöskin mahdollisesti kastuneista puisista runkorakenteista. Osa kyllä saattaa vuotaa sisällekin, ulospäin pellin läpi tuskin menee mitään. Eikä liene täysin poissuljettua, että mahdollisesti käytetty, ei umpisoluinen lämmöneriste, luovuttaa myöskin kastuttuaan kosteutta alaspäin.
Tuon kosteuden voi toki yrittää kapseloida parhaansa mukaan rakenteisiin sisään tai sitten yrittää saada se johtumaan mahdollisimman esteettömästi ulos.
PS. Lattiaremonttivaihe essa kannattaa yrittää estää seinä- ja kattorakenteiden lisäkostuminen ja käydä kaikki saumat erittäin huolellisesti läpi.
-
Ehkä lattian ei tarvitse olla hengittävä, mutta mikäli se olisi ollut ( eikä tehtaan alapuolelta pinnoittama ), niin joutuisitko nyt vaihtamaan uutta levyä?
Eiköhän seinä- tai kattorakenteisiin joutunut vesi ja kosteus yleensä tule alaspäin eristeiden ja runkorakenteen välisistä pienen pienistä raoista ja myöskin mahdollisesti kastuneista puisista runkorakenteista. Osa kyllä saattaa vuotaa sisällekin, ulospäin pellin läpi tuskin menee mitään. Eikä liene täysin poissuljettua, että mahdollisesti käytetty, ei umpisoluinen lämmöneriste, luovuttaa myöskin kastuttuaan kosteutta alaspäin.
Tuon kosteuden voi toki yrittää kapseloida parhaansa mukaan rakenteisiin sisään tai sitten yrittää saada se johtumaan mahdollisimman esteettömästi ulos.
PS. Lattiaremonttivaihe essa kannattaa yrittää estää seinä- ja kattorakenteiden lisäkostuminen ja käydä kaikki saumat erittäin huolellisesti läpi.
Styroksi tuskin luovuttaa kovin helposti imemäänsä kosteutta pois. Koetin aikoinaan 55 TT remontissa pitää kostunutta styroksia kesäkuumalla auringonpaisteessa viikon, ei se ainakaan käsituntumalla painoaan menettänyt.
-
vanerin alapuolella(ulkopuoli) joku muovin tyyppinen pinnoite.
Eli vaunusi taitaa olla 80-90 luvun LMC tai T.E.C tämä muovipinnoite on juurikin syypää tähän lattian mätänemiseen. Toisin sanoen väliin päässyt vesi ei sieltä pääse pois.
-
Suosittelisin tervan käyttöä.
- Desibeli
-
Tämäkin kysymys on ollut ennenkin.
Kyllä se terva on paras tai tervan kusi, semmonen hengittää, mutta hylkii vettä.
Puuöljykin tekee saman.
Ajatelkaapas jos vaunun alla olisi vaikka tiukka muovi tmv. Parin vuoden jälkeen olisi vanerit hyvin pehmoisia.
-
Löytyy siihen oikein sitävarten tehty aine Dekalin Dekaphon 9735, tulee Hollannista.
-
Löytyy siihen oikein sitävarten tehty aine Dekalin Dekaphon 9735, tulee Hollannista.
Vaikuttas ettei "hengitä" ?
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://dekalin.nl/uploads/downloads/Technical_Data_Sheet_Dekaphon_9735.pdf&prev=/search%3Fq%3DDekalin%2BDekaphon%2B9735%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DvMG%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26channel%3Dsb
-
Laitoin Soliferini pohjaan, kun näytti niin kuivalta ja hieman halkeilevalta, Biltemasta ostamaani pellavaöljypohjaist a ruosteenestoainetta . Myyvät litran ruiskupulloissa 6,99€/l tuotenumerolla 362452. Kahdella pullolisella sain pohjan ruiskutettua ja tuli mielstäni hyvä. Roiskevettä hylkivä silti hengittävän näköinen pinta.
-
Jos rakenteessa on oikeesti vettä, se varmasti valuu alaspäin, mutta siinä vaiheessa kun vesi vähenee kosteudeksi, pintajännitys pitää sen paikoillaan.
Mielestäni tärkein asia on estää veden pääsy vaneriin ja eristeeseen saumoista. Pahin paikka on vanerin itse leikattu reuna. Jos pohjan suojaa tiiviiksi kaikista saumoista, vesivaneri kestää säätä kymmeniä vuosia ihan tehtaan ehjällä pinnalla - naarmuista vesi menee sisään.
Tuo asia on ollut helppo todeta 30 vuodessa tavarakärryjen pohjavanerien käytöstä seuraamalla ;)
.
-
Jaaha, Ossi on puskaparkissa. :D
(http://karavaanari.org/kuvat/1395040164.jpg)
-
Jaaha, Ossi on puskaparkissa. :D
Itsellä oli kuvaa ottaessa täsmälleen tuo puskaparkki mielessä ;)
-
Nyt kun Adrian alusta on massattu ja pohja on kauttaaltaan puhdas kuin uutena konsanaan ja nyt olisi hyvää aikaa tuolle käsittelylle muutenkin, mutta millä sen tuon vesivanerin nyt oikein käsittelisi jotta siitä ei tule liian tiivis.
-
Tervalla ;D
-
Tervalla ;D
Eikö ole nykyaikaisempaa tököttiä, tarkoitus olisi saada hiukan likaa hylkivämpi suoja.
-
Eikö ole nykyaikaisempaa tököttiä, tarkoitus olisi saada hiukan likaa hylkivämpi suoja.
Usein ne vanhat konstit on parhaita. Oletko koskaan nähnyt ja koittanut tervalla suojattua venettä. Ihan kova pinta siitä tulee.
-
Jotenkin vain tervan tuoksua en pidä nykyaikaisena, varsinkaan matkailuautoihin liittyvänä. Pitänee odotella Tahkon kommenttia, tuskin ne liikkeissäkään tervaa enää pohjaan laittavat ja sitä tervan hajua saisi sitten haistella monella reissulla kun niitä tuuletusaukkoja on pohjassa aika kivasti.
Ja tuohon veneeseen mennäkseni, en ole koettanut miten hyvin tuo terva loppujen lopuksi kuivahtaa, sen mitä olen tervattuja nähnyt niin ne lienee olleet sitten vielä sen verran äskettäin tervattuja, se oli pinnaltaan kuin tuore alustamassa, ei siis kuiva lainkaan.
-
Onhan terva ikiaikainen puunsuoja-aine.. ajalta ennen teollistatuotantoa ;D
Mutta oikeasti, niitä on nykyään parempiakin puunsuoja-aineita; imeytyvämpiä, helpompia levittää ja vähemminsivuvaikutu ksin..
Moni tervalla käsittelevä ohentaa liian haituvin liuottein - kuivattaa vain lopputuloksen hilseille. Mieluummin pellavaöljyllä.
-
Mieluummin pellavaöljyllä.
Kiitti vinkistä, tuota pellavaöljyähän täälläkin on jo ehdotettu aiemmin mutta arvelin olevan vielä jotain muuta mutta enköhän tästä uskone ja sillä sitten sivele tai spreijaa.
Vai vieläkö pitäisi odottaa Tahkon kommenttia ? ;)
-
Itse ymmärsin että pellavaöljyllä ohennetaan terva.
-
Nyt kun Adrian alusta on massattu ja pohja on kauttaaltaan puhdas kuin uutena konsanaan ja nyt olisi hyvää aikaa tuolle käsittelylle muutenkin, mutta millä sen tuon vesivanerin nyt oikein käsittelisi jotta siitä ei tule liian tiivis.
Jos se on vesivaneria, niin se on valmiiksi tiivis ja muuttuu ajanmyötä imukykyiseksi.
-
Juu, vain ohenteen korvikkeena tarkoitin..
Pelkällä pellavaöljyllä käsittelyä ei pitäisi tehdä ulkokäytön puupinnoille - homehtuvat herkästi.. http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/pellavaoljy.509.shtml
-
Juu, vain ohenteen korvikkeena tarkoitin..
Ok, ei pitäisi ruokatunnilla lukea kännykkää kun on muutakin tekemistä. :-\
Eli vielä odotellaan tervan voittanutta. ;D