Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: pekauppi - 28.11.2013 kello on 16:55
-
Tässä on taas alkanut jokasyksyinen "ongelma" S3002:sen kanssa. Eli jos vaunu on pari viikkoa kylmänä niin Truma lähtee kyllä kauniisti päälle mutta hetken lämmittyään vaikuttaa että kaasun syöttö heikkenee. Usein sammuu tai vaatii termostaatin säätöä mutta kokonaan kaasuntulo ei näyttäisi lakkaavan. Tämä siis lämmityksen ensimäisen tunnun aikana. Tämän jälkeen kyllä pysyy päällä eikä mitään ongelmaa ole...
Ongelmaa ei ole ilmennyt yli +5C lämmössä eikä taas alle -1C kylmemmissä lämmöissä eli vain tuo "nollakelin" seutu tuntuu olevan haaste.
Itse olen pähkäillyt että olisi kyse kosteydesta eli kondentiovettä kertyy johonkin polttimeen tai venttiiliin joka ongelman tekee. Onko kenelläkään parempaa selitystä ilmiölle?
-
Pitäisi kait edes pilottiliekki jäädä päälle? Voisko olla piipunpuolen ongelma - "höyrylukko" tai vaikka tosiaan valuu vetenä liekin päälle..
Kumpainen "savupiippu"; sivu- vai kattohormi?
Voisko olla kaasuntulon ongelma? Kosteaa pullokaasua.. entäs jos samanaikasesti pitäisit liedellä liekkiä testiksi..
Itse en ole omassa 3002:ssa vastataavaa ilmiötä havainnut - osittain varmaan käytönpuutetta noilla lämpötiloilla :D
-
Kattohormi on, pilottiliekki jää vaivoin päälle ja joskus on sammunutkin. Joskus on myös ollut tosi nihkeä syttymään juuri näillä keleillä mutta kun lämpeää niin ongelma poistuu...
Tuo kaasu on kyllä varmaan mahdollista, viimeksi kävin kiristelemässä kaasupulloa ja sen jälkeen taas pelasi (mielestäni ei kyllä ollut löysällä eikä vuotanut, kyllä sen olisi haistanut kotelossa)
-
Kiukuttelu jatkuu...
Viikko sitten, lämmitin 2 viikkoa käyttämättä, syttyy ja palaa täysillä kunnes hyytyy eikä lähde uudelleen kuin käyttämällä paineet pois pullosta (pullo irti). Sitten nyt joulunpyhät kylmillään ja heti käynnistyessään ei pala kunnolla, juuri ja juuri piloottiliekki pysyy. Pullo taas irti ja taas toimii...
Joskus muistan juttuja että joku sanoi että joskus on pitänyt "ilmata" järjestelmä että on truma/lämmitin syttynyt mutta en muista syytä moiseen... Voisiko paineen poistolla ja takaisinlaitolla olla selvä syy miksi lämpäri toimii sen jälkeen mutta ei ennen sitä. Siis pidän paineita järjestelmässä jatkuvasti (pitäisi varmaan alkaa ottamaan pois siksi ajaksi kun ei ole paikalla?)
-
Mutta kun saa lämpimäksi niin palaa niin pitkään kun vaan antaa palaa eikä edes pullon vaihto haittaa...
-
Onko minkä firman kaasua?
-
Tietääkseni AGA:n kaasuja, kahdella eri pullolla tehnyt mutta samasta erästä
-
Paineentasaaja oikkuilee?
-
Sekin on mahdollista... Unohdin vaan tarkistaa että onko ongelma sama myös lieden polttimilla jolloin selviäisi onko ongelma trumassa vai paineentasaajassa.. .
Sen kyllä vois vaihtaa kun maksaa muutaman euron ...
-
Tuli vaan mieleen kun vika "korjaantuu" kun paineet päästää pois.
-
Vähän siihen se viittaa kun en oikein keksi mitä tuossa trumassa voisi olla sellainen osa joka moista ongelmaa tekisi...
-
Tietääkseni AGA:n kaasuja, kahdella eri pullolla tehnyt mutta samasta erästä
Aina välillä kaasu on 'likaista', tukkii suuttimia.... Olen kerran joutunut putsaamaan jääkaapin putkistoa paineilmalla, kun ei millään pysynyt liekki kelvollisena.
-
Aina välillä kaasu on 'likaista', tukkii suuttimia.... Olen kerran joutunut putsaamaan jääkaapin putkistoa paineilmalla, kun ei millään pysynyt liekki kelvollisena.
Taitaapi tuo lika ollut tullut "pakoputkesta"? Karstaa karissut polttimelle.
-
Taitaapi tuo lika ollut tullut "pakoputkesta"? Karstaa karissut polttimelle.
Ei tuossa lämmittimessä. ;)
-
ja kun lähtee sitten uudelleen ihan normaalisti palamaan, ei oikeen viittaa polttimen tukkiutumiseen... Vanhassa vaunussa meni jääkaapin poltin tukkoon ja se oli kyllä tukossa sitten siihen asti kunnes sen puhdisti (tai vaihtoi). No, en tiiä...
Nyt se palaa kauniisti kun on lämmennyt...
-
Sammuu näemmä kuumanakin mutta en nyt tiedä sammuttiko kova tuuli sen vai tämä sama ongelma... Tulis nyt nuo pakkaset niin näkis loppuuko juonittelu siihen...
Seuraava pullo on eri erää, katsotaan onko sen kanssa ongelmia...
-
Ilmeisesti liesi ja jääkaappi toimii moitteettomasti, ts vikaa vain lämmityksen puolella.Ja olet tehnyt sen tuhautuksen ulkoilmaan ennen letkun liittämistä.
-
Sammuu näemmä kuumanakin mutta en nyt tiedä sammuttiko kova tuuli sen vai tämä sama ongelma... Tulis nyt nuo pakkaset niin näkis loppuuko juonittelu siihen...
Seuraava pullo on eri erää, katsotaan onko sen kanssa ongelmia...
Oletko tarkistanut, että liekkivahdin putki on kunnolla kiinni kaasuventtiili rungossa. Jos kiristyy vartinkin niin on ollut löysällä. Voi myös kaasuventtiilin mantä takellella, jolloin kunnolla wd40:ta akselin juureen saa sen elpymään. ;)
-
Vaihdoin nyt eri kaaserään ja nyt paloin pullo kauniisti ilman minkääntason ongelmaa... Olisiko ollut ongelmaa kaasussa... Pitää seurata tuota... Tulossa muutenkin remppaa keväällä viimeistään niin jos joutuu käyttämään kaasuvehkeitä irti niin samalla saavat huollossa koeponnistaa sen...
-
Oletko tarkistanut, että liekkivahdin putki on kunnolla kiinni kaasuventtiili rungossa. Jos kiristyy vartinkin niin on ollut löysällä. Voi myös kaasuventtiilin mantä takellella, jolloin kunnolla wd40:ta akselin juureen saa sen elpymään. ;)
No nyt se sitten ei enää toimi... 2 vuotta juonitteli mutta nyt ei pelaa kuin 15 min ja sammuu... Palaa kyllä hetken täysillä, sitten alkaa "pumppaamaan" ja lopettaa palamisen, jää piloottiliekille ja sammuu...
Meni viikonloppuvaunulut pieleen kun ei 1,5kw sähkölämppärillä saa kylmää vaunua käyttökuntoon pakkasta vasten...
Huoltoonko vai haluaako mjo ajella joku viikonloppu Nastolaan kylään?
-
No nyt se sitten ei enää toimi... 2 vuotta juonitteli mutta nyt ei pelaa kuin 15 min ja sammuu... Palaa kyllä hetken täysillä, sitten alkaa "pumppaamaan" ja lopettaa palamisen, jää piloottiliekille ja sammuu...
Meni viikonloppuvaunulut pieleen kun ei 1,5kw sähkölämppärillä saa kylmää vaunua käyttökuntoon pakkasta vasten...
Huoltoonko vai haluaako mjo ajella joku viikonloppu Nastolaan kylään?
En tee enään noin pitkiä keikkoja, sori.
-
Eli jos tilaan huollon paikanpäälle niin mitkä osat kannattaa tilata vai koitetaanko ensin tarkistaa ettei ole vaan löydällä tuo liekkivahti tai kaasumäntä jumissa? Liekkivahti nyt ei paljoa maksa tai edes koko poltin mutta ...
Eli vika ilmenee niin että syttyy kyllä kylmänä hyvin, palaa noin 15 min kunnes alkaa palamaan epätasaisesti ja lopulta jää piloottiliekille eikä enää siitä käynnisty vaikka termostaattiakin kääntäisi. Samuu usein tämän jälkeen. Lähtee taas jäähdyttyään toimimaan ihan OK ja sama toistuu.
Palaessa jos termostaattia kääntää niin toimii niinkuin pitää eli siinä ei näyttäisi vika olevan mutta täyteen lämpöön asti tuo ei pääse ennenkuin lopettaa palamisen.
Vaunua kun en saa nyt tuosta ennen oikeaa kevättä mihinkään, tiet jäässä ja vaunussa teltat ja kaikki niin ettei saa irti ennenkuin maa on sula. Eli huolto pitäisi saada paikanpäälle. Minulla on onneksi siinä huoltomies joka tulee Nastolan keskustasta helposti paikalle mutta tietäisi varautua että paljonko varaosiin menee rahaa...
-
Liekkivahti viistioista ja sytytin saman verran. Kymenen millin avain. Sitten kömmit sinne alas. Laita vanhat vaateet päälle, kun sitä nokea sitten tulee. Jopa hengitsuojain vois olla hyvä. Siipruuvit auki ja poltinpää irti. Vanhalla tiskiharjalla harjaat kattilan putken ja hammasharjalla polttimen verkon. Vaihdat nuo osat ja tarkastat kuluneet osat jos on. Minää voisin tehdä komellasadalla kokonaan tuon, mutta Rovaniemeltä on matkaa sinne syrjään niin paljon.
-
Onko tuntoelin telineessä kiinni vai onko irrallaan jossain pannun kyljessä?
-
Onko tuntoelin telineessä kiinni vai onko irrallaan jossain pannun kyljessä?
Olisko pannun kyljessä koska ei ainakaan näy missään näkösällä
-
Heräs epäilyt että voisi koittaa ensin vaihtaa paineenalennin... Vaikka hellasta tulee kyllä kaasua niin se voi silti jäätää sen verran ettei truma jaksa toimia...
-
Heräs epäilyt että voisi koittaa ensin vaihtaa paineenalennin... Vaikka hellasta tulee kyllä kaasua niin se voi silti jäätää sen verran ettei truma jaksa toimia...
Ei noita osia turhaan kannata vaihtaa. Kokeile siten, että laitat lämmittimen päälle ja sitten lieden kaikki liekit, sammuuko pannu heti?
-
Ei noita osia turhaan kannata vaihtaa. Kokeile siten, että laitat lämmittimen päälle ja sitten lieden kaikki liekit, sammuuko pannu heti?
Sitä voisi kokeilla...
No paineenalennin ei ole kallis osa ja sitäpaitsi tarvin toisen grilliin eli jos ei ole siinä vika niin ei mene hukkaan
t. Petri
-
Paineenalennin vaihdettu ja ainakin tämän viikonlopun toimi ihan normaalisti. Toisaalta oli pakkasta jolloin ongelmia ei ole esiintynyt vaan oikeastaan aika nolla-kelissä. Mutta seurataan tilannetta, voihan olla että vika oli paineenalentemissa