Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: Pena10 - 21.11.2013 kello on 10:18
-
Mulle on täysin epäselvää tämä kaasupullojen vaihto ulkomailla, ilmeisesti suomalainen pullo ei ole sama kuin vain Suomessa ja muualla se on erilainen? Jos lähden ulkomaille ja minulla on kaksi suomalaista kaasupulloa mukana, niin voiko ne vaihtaa ulkomailla suoraan esim. Ruotsi, Norja, Tanska, Italia, Espanja, Saksalaiseen pulloon ja sitten taas takaisin Suomessa suomalaiseen?
Jos täytyy ostaa joka maassa uusi, niin tulee kalliiksi? Voiko tuota Suomalaista pulloa täyttää jotenkin?
-
Eri maissa on erilaisia venttiilejä pulloissa.
On saatavilla adapterisarjoja millä voi kiinnittää ulkomaisen potun suomalaiseen yksikköön
Tavallisten kaasupullojen täyttö muualla kuin pullojen täyttöpaikoissa on kiellettyä
Täytettäviä pulloja on erikseen saatavilla.
Eivät ole halpoja, mielestäni ei vähäiseen käyttöön kannata hankkia.
Vaunussahan on 2 kaasupullopaikkaa, sähkölämmitys.
Niillä tulee helposti toimeen lomareissut, talvien vietto on eri asia.
-
Saako 16A sähköä Ruotsissa/Norjassa? Entä Saksa ja Itävalta?
Talvella jos menee Ruotsiin tai Alpeille, ei tuo sähkö pelkästään taida riittää. Pitääkö osaa siis Ruotsin reissulla oma pullo Ruotsin käyttöön, sitten Saksaan oma pullo ja Itävaltaan oma pullo?
-
Tuonne Eurooppaan mennessä käytän seuraavaa systeemiä:
Minulla on mukana 1 suomalainen pullo ja 1 saksalainen pullo (malli jota vaihdetaan koko maassa, myös muita alueellisia malleja).
Isot marketmaiset rautakaupat ovat hyviä pullonvaihtopaikoja .
Näissä molempiin käy se suomalainen paineventtiili.
Laitan ensin sakupullon käyttöön kun se tyhjenee, "varalla" on suomalainen.
Saksa on suuri maa ja esim. ellei Itävallasta löydy sakupullon vaihtajaa sieltä on suht lyhyt matka käydä rajan takana.
Lähtiessä takaisin täysi sakupullo Suomeen odottamaan seuraavaa matkaa.
Joku toinen systeemi sopii toisille riippuen matkan pituudesta, kaasun kokonaismäärän tarpeesta jne.
-
Mites Ruotsissa kaasupullo, onko se eri kuin Suomessa? Entä Norja?
-
Saako 16A sähköä Ruotsissa/Norjassa? Entä Saksa ja Itävalta?
Talvella jos menee Ruotsiin tai Alpeille, ei tuo sähkö pelkästään taida riittää. Pitääkö osaa siis Ruotsin reissulla oma pullo Ruotsin käyttöön, sitten Saksaan oma pullo ja Itävaltaan oma pullo?
Vähän riippuu paikoista. Tulee paljonkin paikkoja vastaan 16A tökkelillä.
Esim Pohjoismaalaisissa vaunuissa yleensä riittää pelkkä sähkö, riippuen saannin määrästä. 3010 on yleensä 3kwh :n teholla. Näissä pohjoismaalaisissa ainakin.
Edit: Itävallassa , Innsbruckissa olen kerran täytättänyt suomalaisen kaasupullon. Oikein iso pullottamo vähän ennen Innsbruckia vanhan tien varrella. Ehkäpä vieläkin on.
-
saksalaiset, belgian shell, hollantilaiset sekä ainakin ranskasta carrefour kauppojen omat sivukierreventtiili pullot ovat samanlaisia. Eivät tosin vaihtokelpoisia eri maiden välillä. Ja carrefuor kauppojen Butaanipullon venttiili on samanlainen kuin suomalaisen kaasupullon ja tarjouksesta saa kuoren 1-10 euroa+ kaasunhinta.
Ja jos paljon euroopan puolella reissaan, niin vaivattomin on tankattava kaasusäiliö. Onko se hintansa värtti, se on jokaisen itse mietittävä, mutta sen kanssa ei tarvitse miettiä riittääkö kaasu vai ei. Sillä huolto-asema verkosto joka myy LPG: tä on tiheä.
Tietysti jos tykkää tressata kaasun riitävyyden kanssa niin sitten ei tai on vain kesämatkailia.
Itselläni on 27l säiliö, belgian shelin 11kg pullo, carrefour 13kg buutaanipullo, elfin 11kg ranskalainen pullo sekä suomalainen 11kg pullo
-
Saako 16A sähköä Ruotsissa/Norjassa? Entä Saksa ja Itävalta?
Missä saa, missä ei. Mutta kannattaa myös muistaa, että Saksassa, Itävallassa ja monessa muussakin maassa kWh saattaa maksaa 0,50€ jopa 80-100 senttiä. Ei paljon kannata noilla hinnoilla lämmittää.
" Ja carrefuor kauppojen Butaanipullon venttiili on samanlainen kuin suomalaisen kaasupullon ja tarjouksesta saa kuoren 1-10 euroa+ kaasunhinta."
Jos lämmittää aikoo, niin ei pidä sortua butaaniin. Se ei höyrysty kuin lämpöasteissa.
-
Voihan se maksaa, satunnaiselle reissulle ei kuitenkaan kannata varautua kuin talvisotaan. Täytettävien säiliöiden (virallisten) hinnalla ostaa monta kilowattia. Tietenkin mikäli siellä aikoo useinkin käydä...... Ihan eri asia ja varsinkin vuodenaika milloin menee.
-
Löytyyhän niitä täyttöadapetereita. Täyttö vaan automaatista ohjeidenmukaisesti automaateista. Ja pullo pitää olla kiinni pullokaapissa.
Lisätietoa yksityisviestilllä.
-
Tämä "meidän pullon" liitäntä taitaa olla norjalaiselle ns. "industrikoppling" tai jotain tuollaista, kirjoitusasusta en tiedä. Mutta tuollaisella nimellä ne minulle sitä ovat kutsuneet kun asiasta on ruotsi-norjalla haasteltu.
Olen täytättänyt pullon pari kertaa Narvik:issa ja ongelmitta on onnistunut. Olisin ymmärtänyt että voivat täyttää niissä pisteissä missä maakaasuautojakin voi tankata palveluna. Itsepalvelutäytöstä norjassa en tiedä/ei ole kokemusta jos sellaisia on.
Adapterihommeleilla norskipullon liittäminen varmaan onnistuisi mutta ei ole tarvinnut omalla kohdalla tuota tuumia eli ei ole kokemusta siitäkään.
-
Tämä "meidän pullon" liitäntä taitaa olla norjalaiselle ns. "industrikoppling" tai jotain tuollaista, kirjoitusasusta en tiedä. Mutta tuollaisella nimellä ne minulle sitä ovat kutsuneet kun asiasta on ruotsi-norjalla haasteltu.
Olen täytättänyt pullon pari kertaa Narvik:issa ja ongelmitta on onnistunut. Olisin ymmärtänyt että voivat täyttää niissä pisteissä missä maakaasuautojakin voi tankata palveluna. Itsepalvelutäytöstä norjassa en tiedä/ei ole kokemusta jos sellaisia on.
Adapterihommeleilla norskipullon liittäminen varmaan onnistuisi mutta ei ole tarvinnut omalla kohdalla tuota tuumia eli ei ole kokemusta siitäkään.
Nyt on varoituksen paikka, kun vemppu mainitsee maakaasun. Nestekaasupullon kanssa on hyvä pysyä kaukana maakaasusta. Tunnetaan biokaasuna tai lyhenteestä CNG. Sen paine on muistaakseni 200 baria. Eikä sen pistoolin pitäisi sopia asianmukaiseen nesrekaasuadapterii n. Mutta olikohanlatvialaisi a, jotka Ruåtsissa saivat kuitenkin tankattuna nestekaasun tilalle maakaasua. Ja huonostihan siinä kävi.
-
Eli jos tulkitsin noita vastauksia oikein, niin mikäli olet jossain maassa talvella pidempään, joudut ostamaan kyseisen maan kaasupullon. Tämän sitten tuomaan Suomeen tai jättämään sinne. Sitten seuraavalla keralla raahaat sen mukana tai taas ostat uuden?
EU yleensä säätelee turhia asioita, mutta tässä olisi paikka. Miksei koko Eurooppaan saada samaa vaihdettavaa kaasupulloa?
Edit, yksi typo oikaistu
-
Eli jos tulkitsin noita vastauksia oikein, niin mikäli olet jossain maassa talvella pidempään, joudut ostamaan kyseisen maan kaasupullon. Tämän sitten tuomaan Suomeen tai jättämään sinne. Sitten seuraavalla keralla raahaat sen mukana tai taas ostat uuden?
EU yleensä säätelee turhia asioita, mutta tässä olisi paikka. Miksei koko Eurooppaan saada samaa vaihdettavaa kaasupulloa?
Osta adapterisarja ja täytä pullot täyttöasemalla. Seppoko on ainakin matkakertomuksissaa n kertonut näistä jonkin verran.
-
Linkkikirjastossa on tuollainen
"Kaasun vaihto- ja täyttöpaikkoja
Tässä lupaamani kaasun vaihto- ja täyttöpaikkojen luettelo. Siitä pitäisi latautua ja aueta pdf-tiedosto. otsikko."
Siitä latautuu pdf-tiedosto, jonka olen löytänyt hollantilaiselta sivustolta.
Olisiko apua?
-
Eli jos tulkitsin noita vastauksia oikein, niin mikäli olet jossain maassa talvella pidempään, joudut ostamaan kyseisen maan kaasupullon. Tämän sitten tuomaan Suomeen tai jättämään sinne. Sitten seuraavalla keralla raahaat sen mukana tai taas ostat uuden?
EU yleensä säätelee turhia asioita, mutta tässä olisi paikka. Miksei koko Eurooppaan saada samaa vaihdettavaa kaasupulloa?
Ainakin espanjassa sä voit myydä sen vanhan lestin takaisin. Toisaalta ne kaasupullon kuoret maksaa niin vähän ettei niitten hinnoilla kannata omaa tankkausasemaa hankkia. Eli ostat adapterisarjan kipparilta tms ja paikallisilla pulloilla aloitat.
ps Kokeile nyt eka reissu johonkin ja katso paljonko vaunusi kuluttaa ja mitä, sitten hankkii tarpeen mukaan.
Noita samoja pulloja tuskin meidän elinaikana tulee jos koskaan. Varsinkaan muutaman karavaanarin takia, menis pullot vaihtoon ,talojen liitännät, täyttöasemat jne ;D :laugh: Se urakka on valtava , mieti sitä. ::)
-
Noita samoja pulloja tuskin meidän elinaikana tulee jos koskaan.
No eipä tuota EU:sta sitten mitään iloa ole, luovutaan siitä :o
No ei kai meitä karavaanareita niin vähän ole? Kaikilla Tanskalaisilla ainakin on "tanskalaiset sillipurkit", niin Aku Ankassa niitä kutsuttiin ja sakemannit syytää ulos Hobbyjä sen kun kerkiävät.
-
Onko 22 kg maksimi kaasukuorma mitä saa kuljettaa. Mitä jos tuo mukanaan lisäksi tyhjiä pari, antaako poliisi pamppua? ;D
-
Onko 22 kg maksimi kaasukuorma mitä saa kuljettaa. Mitä jos tuo mukanaan lisäksi tyhjiä pari, antaako poliisi pamppua? ;D
Näistä käytiin joskus keskustelua, jotenkin oli mahdollista kuormata autoon yli 2 pulloa ja käydä vaihtamassa täysiin.
Vaunussa voi olla max 25kg kaasua ja autossa ilmeisesti saman verran, eli 4 pullollista saa matkaan.
-
Mites Ruotsissa kaasupullo, onko se eri kuin Suomessa? Entä Norja?
Tarkenna vähän, mihin ja kuinka pitkäksi aikaa aiot matkustaa?
Ruotsissa ja Norjassa erilaiset pullot, kuin meillä koti-Suomessa. Mutta, kun otat mukaan yhden suomalaisen (11 kg) ja yhden ruotsalaisen (11 kg), niin niillä selviää Ruotsin puolella riittävän kauan. Jos menet Norjaan, niin ennen rajan ylitystä täysi ruotsin pullo mukaan, niin kyllä sitä kahdella pullollisella selviää jo jonkin aikaa (ellei ole liikkeellä ihan pahimpana pakkaskautena), ja sähköähän voi hyödyntää aina, kun on tarjolla.
Edit; ruotsalaisen pullon voit hankkia/vaihtaa vaikkapa Kippari-caravanista http://www.kippari-caravan.fi/
-
Näistä käytiin joskus keskustelua, jotenkin oli mahdollista kuormata autoon yli 2 pulloa ja käydä vaihtamassa täysiin.
Vaunussa voi olla max 25kg kaasua ja autossa ilmeisesti saman verran, eli 4 pullollista saa matkaan.
Tuo sääntö on poistunut jo aikaa sitten."Kuljetettaessa palavia nesteitä eli mm. lämmitysöljyä ja bensiiniä yksityishenkilön täyttämissä tai häntä varten täytetyissä uudelleentäytettävi ssä astioissa, kokonaismäärä ei saa ylittää 60 litraa yksittäisessä astiassa ja 240 litraa kuljetusyksikössä. Nestekaasun kohdalla määrää ei ole rajoitettu. "
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasu-ja-maakaasu/
-
Tällaisella pärjäät 22 Euroopan maassa. Käy suomalaiseen, saksalaiseen, ranskalaiseen ja muihin 21.8 vasenkierteisiin pulloliitäntöihin.
http://www.ebay.fr/itm/Adaptateur-Autogas-GPL-pour-remplir-gaz-en-bouteille-de-propane-butane-22-Nat-/181248463261?pt=JG_FR_Auto_Pi%C3%A8ces&hash=item2a3340119d
(http://karavaanari.org/kuvat/1385127569.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1385127805.jpg)
-
Vaihtoehtoja löytyy kymmenittäin. Tässä saksalainen täyttöpistooli ja täyttöadapteri, USA, UK, S, ja norjalaiseen pulloon sopiva pulloadapteri.
http://www.ebay.com.au/itm/Save-with-LPG-ADAPTOR-with-security-Valve-for-filling-Propane-Gas-Cylinders-/181266107377?ssPageName=ADME:L:LCA:AU:1123
-
Nyt on varoituksen paikka, kun vemppu mainitsee maakaasun. Nestekaasupullon kanssa on hyvä pysyä kaukana maakaasusta. Tunnetaan biokaasuna tai lyhenteestä CNG. Sen paine on muistaakseni 200 baria. Eikä sen pistoolin pitäisi sopia asianmukaiseen nesrekaasuadapterii n. Mutta olikohanlatvialaisi a, jotka Ruåtsissa saivat kuitenkin tankattuna nestekaasun tilalle maakaasua. Ja huonostihan siinä kävi.
Tuolla tarkoitin vain sitä että tämä täyttäjä kertoi jotta paikoissa, missä maakaasuautoja (jos nyt muistan tuon termin oikein, voi olla että puhuikin vain kaasuautoista) voi täyttää palveluna, ymmärsin usein olevan valmiudet myös nestekaasupullojen täyttämiseen asianmukaisilla aineilla noin niinkuin pääsääntöisesti. En tarkoittanut että menkää ja täyttäkää nestekaasupullonne maakaasulla...
Sama homma kuin että asemilla, joilla jaetaan nestemäisiä polttoaineita, voi tankata dieseliä tai bensaa ihan tarpeidensa mukaisesti. Jos ei tiedä mitä pitäisi tankata niin silloin jättää siten mieluummin tankkaamatta tai pyytää tankkausta tekemään joku joka tietää mitä tekee ^-^
-
Tuolla tarkoitin vain sitä että tämä täyttäjä kertoi jotta paikoissa, missä maakaasuautoja (jos nyt muistan tuon termin oikein, voi olla että puhuikin vain kaasuautoista) voi täyttää palveluna, ymmärsin usein olevan valmiudet myös nestekaasupullojen täyttämiseen asianmukaisilla aineilla noin niinkuin pääsääntöisesti. En tarkoittanut että menkää ja täyttäkää nestekaasupullonne maakaasulla...
Sama homma kuin että asemilla, joilla jaetaan nestemäisiä polttoaineita, voi tankata dieseliä tai bensaa ihan tarpeidensa mukaisesti. Jos ei tiedä mitä pitäisi tankata niin silloin jättää siten mieluummin tankkaamatta tai pyytää tankkausta tekemään joku joka tietää mitä tekee ^-^
Niin paljon kuin olen reissannutkin, niin en mainostolpissa ole nähnyt kuin jomman kumman kaasun lyhenteen. Siitä päättelen, että varmuuden vuoksi myydään vain toista kaasua. Vertaus bensiiniin/dieseliin ontuu siksi, että jos niitä tankkaa väärin, se ei vielä ole vaarallista. Mutta jos laitat maakaasua nestekaasupulloon, niin siinä on heti räjähdysvaara.
-
Niin paljon kuin olen reissannutkin, niin en mainostolpissa ole nähnyt kuin jomman kumman kaasun lyhenteen. Siitä päättelen, että varmuuden vuoksi myydään vain toista kaasua. Vertaus bensiiniin/dieseliin ontuu siksi, että jos niitä tankkaa väärin, se ei vielä ole vaarallista. Mutta jos laitat maakaasua nestekaasupulloon, niin siinä on heti räjähdysvaara.
En ota kantaa siihen että mitä missäkin seinässä mainostavat mutta tämä on paikka josta mainitsin.
http://goo.gl/maps/QhmW6
Väärässä olen siinä että kun puhuin maakaasusta autokaasuna (tässä yhteydessä), norjalainen tarkoittanee autogas - termillä LPG:tä eli nestekaasua. Olen edelleen "uskossa" että kyseinen taho myisi maakaasuakin mutta päätäni en pölkylle siitä (enää) pistä koska heidän nettisivultaan en maakaasua löytänyt. Ja vallankin kun kaveri kerran puhui itse autogas -termillä joka lienee siis kotoistakin nestekaasua.
http://www.holmlund.no/
Vai tuleeko joku ero sitten siitä että tämä kaveri myy, nettisivuillaankin mainiten, propaania ja LPG:tä joista kai tuo LPG on sitä kotoista nestekaasua (sekoitetta propaanista ja butaanista) ja propaani sitten puhdasta propaania.
Anyway: vain oikeaa tavaraa oikeaan säiliöön niin kaasuissa kuin muissakin polttoaineissa (vaikkei se bensan ja dieselin sekoittaminen niin vaarallista olisikaan).
Kaikenkaikkiaan Seppoko lienee oikeassa siinä että propaani / LPG myydään yhdessä paikassa ja maakaasuasemalla sitten vain sitä maakaasua (vaikka kuitenkin jätän pienen option siitä että palvelupaikoissa ymmärsin olevan tarjolla lajia kuin lajia :D )
-
Meillä meinas tulla ongelma kaasun riitävyyden kanssa pohjois Norjan reisulla kun mokasin lähtiessä eli lähdettiin yhden täyden ja toisen vahtokunnossa olevan pullon kanssa liikkeelle. Hammerfestia kohti ollaan menossa ja 7kg oli kaasua enää jäljellä ja reissua 2vk jäljellä. Kelit viileitä niin ei millää riittäs.
Altasta löyty lpg station jossa oli erillinen täyttöpalvelu arkisin 8-16 eli ihan tavallinen suomalainen sivuvenapullo täytty hintaan 27€ Thumb ei tarvinnu lähtee karikasniemelle tuon takia kun ei adapteri+ylimääräinen pullo sovi mihinkään järkevästi.. Nuita lpg asemia on tästä eteläänpäin suht tihheesti mut alta taitaa olla finnmarkin alueella ainut missä täyttö onnistuu?
-
Altasta löyty lpg station jossa oli erillinen täyttöpalvelu arkisin 8-16 eli ihan tavallinen suomalainen sivuvenapullo täytty hintaan 27€ Thumb ei tarvinnu lähtee karikasniemelle tuon takia kun ei adapteri+ylimääräinen pullo sovi mihinkään järkevästi.. Nuita lpg asemia on tästä eteläänpäin suht tihheesti mut alta taitaa olla finnmarkin alueella ainut missä täyttö onnistuu?
Tarkoitus olisi tällä kertaa reissata Finmarkin nurkilla useampi viikko, ja ongelmana on juurikin täyttö asemien puute pohjoisessa.
Funtsailin, että jos ostaisi yhden norjalaisen putelin, jota voisi pääasiassa käyttää ja kun tyhjenee, niin suomipullo tilalle ja norskipullo jossain välissä vaihtoon. Vaihto lienee pohjoisessakin onnistuvan huoltoasemilla, joissain coop marketeissa yms.?
Jonkinlainen adapteri pitäisi norskipulloon hommata, jotta pullon saisi ruuvattua letkuun kiinni. Onkohan palstalaisilla tietoa, minkälainen adapteri tarvitaan. Ja ylipäätään pullojen vaihdoista pohjois norjassa?
Reissulla olemme aika pitkälle syksyyn, eli kaasua myös jonkin verran kuluu.
-
Funtsailin, että jos ostaisi yhden norjalaisen putelin, jota voisi pääasiassa käyttää ja kun tyhjenee, niin suomipullo tilalle ja norskipullo jossain välissä vaihtoon.
Mikäli olen oikein nähnyt, norskeilla on esim noita komposiittipulloja, samoja kuin suomalaisillakin. Painoventtiilillä.
Vapaa-ajasta varmaan saa sen adapterin.
-
Olisiko tästä sivustosta mitään apua Norjaan:
http://www.lpgnorge.no/stasjonsoversikt/english/
-
Olisko adapterin sijaan vaihtoehto laittaa reissun ajaksi toisen putellin letku oikeaksi (G.10 50410-05)?
(http://shop.selzam.ch/assets/artikel/50410-05/produktbilder/50410-05.jpg)
Duo -vaihtajalla voisi Norski, Polska, Svedu tai Issikka -pulloja käytellä.
-
Voisihan toki koko letkunkin vaihtaa, mutta adapterillä sama homma hoituu myös. Vapaa ajan tavaratalossa jotain näytti olevan sivuventtiili puteleihin.
-
Voisihan toki koko letkunkin vaihtaa, mutta adapterillä sama homma hoituu myös. Vapaa ajan tavaratalossa jotain näytti olevan sivuventtiili puteleihin.
Kärkkäisellä näytti olevan parillakympillä adapteri setti, joka käy likipäin kaikkiin euroopan puteleihin.
Nyt vaan toivotaan, että pohjois norjasta löytyy pullon vaihtopaikkoja :)
Normaalisti ollaan kahdella pullolla pärjätty, eikä ole tullut katseltua vaihtomestoja.
-
Kärkkäisellä näytti olevan parillakympillä adapteri setti, joka käy likipäin kaikkiin euroopan puteleihin.
Nyt vaan toivotaan, että pohjois norjasta löytyy pullon vaihtopaikkoja :)
Normaalisti ollaan kahdella pullolla pärjätty, eikä ole tullut katseltua vaihtomestoja.
http://my.aga.no/propan/
-
http://my.aga.no/propan/
Kiitokset linkistä, tässähän näitä norjalalsia puteleita on.
-
Munasin kaasun kanssa Viron reissulla ja se varapullo olikin yllättäen tyhjä. Näytti tulevan kylmä yö ja pieni huoli. Googlen perusteella löysin aika sekalaista tarinaa Viron kaasupulloista ja puuttuvista tiivisteistä. No Talinnassa olin ja menin betoni tn tielle ja siellähän oli tällainen liike:
https://propaan.ee/en/ (https://propaan.ee/en/)
Pulloa en saanut vaihdettua, kun asiakaspalvelija tutki pulloa ja puhui jotain venäjäksi, mutta ihan samanlaisen kuin normaalit suomalaiset sivuventtiilipullot sain ostettua. En silmällä kyllä nähnyt yhtään mitään eroa vanhan ja uuden pullon kanssa. Ja oli siinä virolaisessa pullossa ihan samanlaiset suomenkieliset AGAn ohjetarratkin.
Eli tuon kokemuksen perusteella sanoisin, että Virossa vaihtuu suomipullo (teräs sivuventtiili) ihan ongelmitta. Ainakin sen pitäisi onnistua noissa Propaanin omissa pisteissä, jotka tuolta nettisivulta löytyvät. Tai jos ei vaihdu niin heiltä ainakin saa ostettua pullon, jonka huoltoasema suomessa kyllä kakistelematta vaihtaa. Jäi tosiaan vähän epäselväksi mikä oli siinä vaihtamattomuudessa syynä, mutta tiukasti se pullon kyljen keskisauman ruosteita vahtasi ja sormella osoiteli, joten tulkitsin, että kyse oli hänen mielipiteestään pullon kuntoon enemmän kuin mistään periaatteellisesta syystä.
Minulla on siis myynnissä yksi suomalainen sivuventtiili teräshylsy, jos joku tarvitsee, kun nyt kerran tuli yksi ylimääräinen :)
-
Ja hintaeroa ei ollut, eli säästön takia ei kannata pullon vaihtoa Viroon jättää. Ehkä ykköseuroja hylsyssä - kaasu oli muutaman euron kalliimpaa kuin Puuiloissa.