Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: AnneN - 11.11.2013 kello on 22:43
-
Kun ostin matkailuauton vuosi sitten - laittoi myyjä huoltokirjaan merkinnän että matkamittari näytti virheellistä lukemaa. Oli kadottanut noin 10.000 km pois lukemista. Nyt loppukesästä aloin ynnäillä ajettuja kilometrejä- miten voi olla mahdollista että olisi ajanut vain 6.000 km? Kun karkeast laskin oli ajoa noin 19.000 km. Siispä koko mittari näyttää mitä sattuu :-[
Onko kellään kokemusta onko tavallista? Onko kallista korjauttaa? Kun eihän se käyttöä haittaa mutta outoa… Mittaritaulussa ollut koko ajan jakarin kuva- se lienee varoittanut olemassaolevasta viasta. Mutta jäänyt korjauttamatta kaikkien näiden muiden remonttien ollessa päällä.
-
Jakoavaimen kuva syttyy kun edellisestä huollosta/öljynvaihdosta on ajettu huoltovälin määräämä matka, uudemmissa tuo syttyy myös pienemmillä kilometreillä eli vuoden välein. Kuuluu nollata huollossa paloi silloin tai ei.
Onko matkamittari perinteinen pyörivä vai digitaalisilla numeroilla?
Aikoinaan meillä kilometrit noin 6000km lomamatkalla Fiatin mittari hukkasi 10 000km ja loman lopussa mittarilukema n. 4000km pienempi kun lähtiessä. Tässä oli se vanha pyörivä numeronäyttö
-
Puhdas arvaus, älkää suuttuko. Voisiko olla mahdollista, että mittari näyttää matkaa seuraavaan huoltoon? Kun kerran jakarin kuvaa pukkaa yms.
Onko mahdollista painella näyttöön eri lukemia, esim. matka seuraavaan jarrupalanvaihtoon/öljynvaihtoon yms. ?
-
Puhdas arvaus, älkää suuttuko. Voisiko olla mahdollista, että mittari näyttää matkaa seuraavaan huoltoon? Kun kerran jakarin kuvaa pukkaa yms.
Onko mahdollista painella näyttöön eri lukemia, esim. matka seuraavaan jarrupalanvaihtoon/öljynvaihtoon yms. ?
En ole huomannut että eri lukemia saisi näyttöön - ja ihmetyttää jos se olisi aikaa seuraavaan huoltoon, koska auto kävi vikojen korjauksessa+huollossa niin monta kertaa kesällä. Lukemat pyörii näytöllä- muistaakseni, ei digitaaliset. Mittari muuten ei näytä kuin 10tuhansia- numeroita ei 100.000 asti lainkaan! Kummallista. Auto nyt etäämmällä tallissa mutta pitää käydän viikonloppuna kurkkimassa jos muistinkin väärin. :)
-
Kovasti vaikuttaisi siltä, että autossa on jonkinasteinen ajotietokone, koska kyllä nykyautoissa matkamittari näyttää yli satatonniset lukemat. Viiksen päästä vain tökkimään, jos ei auta niin kaikkia muita nappeja sen jälkeen :)
-
Jakoavaimen kuva syttyy kun edellisestä huollosta/öljynvaihdosta on ajettu huoltovälin määräämä matka, uudemmissa tuo syttyy myös pienemmillä kilometreillä eli vuoden välein. Kuuluu nollata huollossa paloi silloin tai ei.
Autosta riippuen se jakarin kuva voi olla myös häiriövalo, joten eikun lukemaan vikakoodeja varmuuden vuoksi.
-
Lukemat pyörii näytöllä- muistaakseni, ei digitaaliset. Mittari muuten ei näytä kuin 10tuhansia- numeroita ei 100.000 asti lainkaan! Kummallista.
Tuntuu lähes epätodennäköiseltä. ..
-
En ole huomannut että eri lukemia saisi näyttöön - ja ihmetyttää jos se olisi aikaa seuraavaan huoltoon, koska auto kävi vikojen korjauksessa+huollossa niin monta kertaa kesällä. Lukemat pyörii näytöllä- muistaakseni, ei digitaaliset. Mittari muuten ei näytä kuin 10tuhansia- numeroita ei 100.000 asti lainkaan! Kummallista. Auto nyt etäämmällä tallissa mutta pitää käydän viikonloppuna kurkkimassa jos muistinkin väärin. :)
Eli Fiiu on vanhempaa 02-mallia , jossa mittaristo tällainen? Ja mekaaninen vika mittaristossa..
(http://media.ecutesting.com/ECUTesting/1.1/ap/600/600/FFFFFF/picture_database/Main/DASH_FIAT1.JPG)
Jos '03-07 on tällainen.. tiku-taku
(http://i.ebayimg.com/t/03-07-Fiat-Ducato-Instrument-Cluster-A-/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$T2eC16RHJGkE9no8hm5lBQQ)o3MEbg~~60_57.JPG)
-
Eli Fiiu on vanhempaa 02-mallia , jossa mittaristo tällainen? Ja mekaaninen vika mittaristossa..
(http://media.ecutesting.com/ECUTesting/1.1/ap/600/600/FFFFFF/picture_database/Main/DASH_FIAT1.JPG)
Jos '03-07 on tällainen.. tiku-taku
(http://i.ebayimg.com/t/03-07-Fiat-Ducato-Instrument-Cluster-A-/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$T2eC16RHJGkE9no8hm5lBQQ)o3MEbg~~60_57.JPG)
Mulla oli 2003 digi.
Muistaakseni käynnistyksessä vilautti matkaa seuraavaan huoltoon.
Huollon mentyä ohi vilkutti jakaria ja ylimenneitä kilometrejä.
Ohjekirjassa tarkemmin kerrottu, myös nollausohje eri moottoreille.
Kaikilla on maksimiaika 1V, kilometrit vaihtelee.
rtfm! (fabylous)
:) m
-
Tuollainen alempi mittari se on! Eli digitaalinen mittari. Myydessä jo oli vain ne kymmenettuhannet mittarissa.
Pitänee hakea autosta ohjekirja alkaa opiskelemaan jakarinkuvan nollausta… Tai viedä huoltoon kun liikkeelle lähtee.
Auto on tosiaan 2003 mallia joten sopii se mittaristo siihenkin. Lieneekö sitten aina ollut sekasin…Ota ja tiedä sitten.
Mittaristo taidetaan nollata siitä huoltoilmoituksesta merkkiliikkeessä vain…? Kun Knausille ei monessa paikassa ole myyntiä-lieneekö huoltoa. No onpa talvi aikaa kysellä minne suuntaa.
Kiitos vihjeistä. :-*
-
Tuollainen alempi mittari se on! Eli digitaalinen mittari. Myydessä jo oli vain ne kymmenettuhannet mittarissa.
Pitänee hakea autosta ohjekirja alkaa opiskelemaan jakarinkuvan nollausta… Tai viedä huoltoon kun liikkeelle lähtee.
Auto on tosiaan 2003 mallia joten sopii se mittaristo siihenkin. Lieneekö sitten aina ollut sekasin…Ota ja tiedä sitten.
Mittaristo taidetaan nollata siitä huoltoilmoituksesta merkkiliikkeessä vain…? Kun Knausille ei monessa paikassa ole myyntiä-lieneekö huoltoa. No onpa talvi aikaa kysellä minne suuntaa.
Kiitos vihjeistä. :-*
Fiatin huollossa toi tehdään, aina hjuollon yhteydessä. Tai millä vaan korjaamolla joka noita huoltaa. Joissakin tuo pitää tehdä sähköisesti ja se vaatii ohjelman jolla sen tekee.
-
Eikö Fiatista saa itse nollattua huoltolukemia ja jakarikuvaa?
Pienemmässä sisaressa Scudossa se ainakin onnistuu.
Mulle tuli ihan tällainenkin mieleen, jospa sitä digimittaria on puukotettu. Saksassa ainakin poistettiin joku sakara numerosta, jolloin se näytti jotain ihan muuta. Vilppi paljastui vasta siinä vaiheessa, kun kyseinen numero "pyörähti" isommaksi.
-
Eikö Fiatista saa itse nollattua huoltolukemia ja jakarikuvaa?
Pienemmässä sisaressa Scudossa se ainakin onnistuu.
Kun en tiedä saako. Transiitissa saa ja monessa muussakin, Fiatista en tiedä.
-
Kyllä sen saa ja annan saman ohjeen mikä mullekin annettiin delta-autosta "kato googlesta" :D
-
Kyllä sen saa ja annan saman ohjeen mikä mullekin annettiin delta-autosta "kato googlesta" :D
1. Turn on ignition.
2. Hold down the odometer button (RH side) for either 5 secs (if this is 1st time this has been reset) or 10 seconds.
3. H will appear the 1st and then CFG1, otherwise just CFG1. Press the odometer button again to obatain CFG" and again for CFG3. Select 1 of the 3 as follows: 18000 miles (CFG1), 12000 (CFG2), 9000 (CFG3)
4. Hold down the odometer button again for at least 5 seconds.
5. The spanner/wrench symbol will disappear.
Apparently some other models, say Boxer, etc, you have to hold the odometer button as you switch on the ignition. However, the principle is basically the same.
Hope this is useful anyone out there.
-
På finska
Käännä virta päälle.
Paina trippimittarin nollausnappia, kunnes näyttöön tulee CFG1
Vapauta nappi.
Paina nappia lyhyesti, näytössä muuttuu CFG1, CFG2, CFG3
Kokeile jollain, painamalla >5sek. G1=30 000 G2=20 000
G3=15 000 km.
Virta pois.
Sitten kun "huolto on tehty", mukavaa matkaa
-
Juu noin se meni. Ite huoltelin kerran vuoteen, vaikkei kilometrit täyttyneetkään, ylimenneistä päivistäkin huomautti jotenkin +10d tjsp...
Voi olla Annen autossakin tuollainen juttu tai sitten siinä on trippinäkymä?
-
Kiitos ohjeista- pitää kokeilla kun olen "maalla" lähempänä. Kiitos myös suomenkielisistä ohjeista- nuo termit vieraita englanniksi. 8)