Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Koomiot - 10.11.2013 kello on 22:19
-
Eli kumpi olisi parempi vaihtoehto?
Molemmissa on Alde ja Fiat 2.8 JTD.
-
Se kunnoltaan parempi, ehdottomasti
-
LMC:llä ajettu 24000km vähemmän, mutta on vuoden vanhempi ja 2000€ halvempi.
-
Pohjaratkaisu, käyttö, ...... valintaan vaikuttaa niin moni asia.
Tuntuuko jompi kumpi siltä omalta.
Ihan uteliaisuudesta, millainen tausta/kokemus vaunuista/autoista. Se ensimmäinen harvoin on se oikea ja ei välttämättä se toinenkaan. Tietty elämäntilanteet ja matkailutottumukset kin vaihtuu ja vaihto voi taas olla ajankohtainen.
Oikeasti ei pysty viestiesi perusteella vastata kun ympäripyöreästi
-
LMC:llä ajettu 24000km vähemmän, mutta on vuoden vanhempi ja 2000€ halvempi.
Onko alustan korimalli kuitenkin molemmissa sama? Se vaihtui Ducatoissa vuoden 2002 tietämillä ja uudempi on monelta osin parempi. Esimerkiksi laatikko-ongelmia ei uudemmassa juurikaan esiinny.
-
Mallit on Dethleffs A5881 vm. 2004 ja LMC 650 Liberty vm. 2003.
Omasta taustastani sen verran. Ensimmäinen Asunto-auto / vaunu itselläni. Faijalla kerkesi olla kaikenlaisia vaunuja ennen siirtymistä paremmille apajille.
-
Onko alustan korimalli kuitenkin molemmissa sama? Se vaihtui Ducatoissa vuoden 2002 tietämillä ja uudempi on monelta osin parempi. Esimerkiksi laatikko-ongelmia ei uudemmassa juurikaan esiinny.
Tätäkö tarkoitat?
Ducato II 2002–2006
Myös tämä malli on Sevelin valmistama kevyt jakeluauto, jota saa monenlaisena eri mallina ja alustana. Peugeot vaihtoi nimeksi Boxer ja Citroën on nimeltään Jumper (Citroën Relay Iso-Britanniassa). Autoissa on ainoastaan joitakin pieniä kosmeettisia eroja, mutta mekaanisesti ne ovat kaikki samoja. Moottorina oli aluksi saatavana esim Fiatin 2,5-litrainen diesel, joka korvattiin vuonna 1998 2,8-litraisella Iveco/Sofim moottorilla. Auto on ollut erittäin suosittu matkailuautojen alustana.Vuonna 2002 tuli myyntiin facelift versio.
-
Tätäkö tarkoitat?
Ducato II 2002–2006
Myös tämä malli on Sevelin valmistama kevyt jakeluauto, jota saa monenlaisena eri mallina ja alustana. Peugeot vaihtoi nimeksi Boxer ja Citroën on nimeltään Jumper (Citroën Relay Iso-Britanniassa). Autoissa on ainoastaan joitakin pieniä kosmeettisia eroja, mutta mekaanisesti ne ovat kaikki samoja. Moottorina oli aluksi saatavana esim Fiatin 2,5-litrainen diesel, joka korvattiin vuonna 1998 2,8-litraisella Iveco/Sofim moottorilla. Auto on ollut erittäin suosittu matkailuautojen alustana.Vuonna 2002 tuli myyntiin facelift versio.
Juuri sitä. Niissä uudemmissa on paranneltu vaihdelaatikko, jossa ei ole aikaisemmille Ducatoille tyypillisiä ongelmia viitosvaihteen kanssa. Tosin tuota parempaa laatikkoa ehdittiin asentaa myös joihinkin viimeisiin vanhemman mallin Ducatoihin. Myös äänieristystä on faceliftissä hieman paranneltu. Se näyttää tältä:
(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGMGVYokdCjaSxu7jJTCefFhmQJl-szgICaqmD8wYfGP3JvoiFtA)
Tuossa vuonna 2003 käyttöön otetussa LMC:ssä saattaa olla vielä vanhempi alusta, joka on tehty vuonna 2001. Sen keula näyttää tältä:
(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEGhXtxCoRBGPo4KJfr5eBH2Gp_5DQu-x5UC2F2_2I-ikg0Pzp)
-
Kyseinen LMC on tuota vanhempaa mallia. Mistä näen onko siinä se uudempi laatikko?
-
Noissa matkailuosan valmistajissa ei ole mainittavia eroja. Molemmat valmistajat osaavat tehdä talvilämpimän auton ja työn jälki on siistiä ja huolellista. Miinuksena molemmilla valmistajilla on vanha puurimoin ja styrox-eristein toteutettu runkorakenne ja vaurioille herkkien muoviosien käyttö helmoissa. Joten tee valintasi mieluummin alustan perusteella. Jos löydät vielä faceliftatun maxi-alusta, valitse se. Maxin tunnistaa yleensä 16 tuuman pyöristä. Se on suunniteltu kantamaan raskaampia kuormia ja siten kestää matkailukäytössäkin paremmin.
-
Kyseinen LMC on tuota vanhempaa mallia. Mistä näen onko siinä se uudempi laatikko?
Uudemmassa pakki on vasemmalla ylhäällä ja vaihdevivussa on lukitusrengas pakille.
-
Uudemmassa pakki on vasemmalla ylhäällä ja vaihdevivussa on lukitusrengas pakille.
Mikä on uudempi? Ensin oli se wanhasta tehty 5-lovinen, joka vaati paljon öljyä, tai reilusti nopeutta. Sitten oli uudempi, jonka vitosen rattaat oli niin kapeat, että kuluivat huolimattomalla vaihtamisella. Mistä vuodesta lähtien laatikko on ollut 'kunnollinen'??
-
Mikä on uudempi? Ensin oli se wanhasta tehty 5-lovinen, joka vaati paljon öljyä, tai reilusti nopeutta. Sitten oli uudempi, jonka vitosen rattaat oli niin kapeat, että kuluivat huolimattomalla vaihtamisella. Mistä vuodesta lähtien laatikko on ollut 'kunnollinen'??
Kunnollisesta en mene sanomaan mitään, mutta 2002 jälkeen tehdyt laatikot kestävät paremmin kuin sitä vanhemmat. Niissäkin 5-vaihde on vakiona yleensä liian harva alkovimallisille matkailuautoille. Ei se välttämättä mene rikki, mutta ei vain jaksa vetää vakiotehoilla. Muistaakseni vuoden 2005 paikkeilla tuli tiuhempi vitonen "tehdasasennuksena".
-
Tuohon laatikko keskusteluun sen verran että itsellä fiat vm-99 ja km taitaa olla 175000 tai jotain sinne päin...5 vaatii vähintään 90km nopeuden että vetää murisemati ja ei ole muuten kenkkuillut vielä, mutta en aliteholla ja vastatuuleen kyllä sitä vitosta edes tyrkytä..
-
Hieman karkaa aiheesta mutta meillä vm98 alkoviauto ja vitosella jaksaa hyvin mennä 80nopeutta ei ahista yhtään.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Tuo nyt silleen jaksamisesta olekaan kyse. Kyllähän tuo meidänkin moottorin puolesta vetelee 60km/h alueita rauhalliseen tyyliin 5. mukisemati, mutta mitä aski tuosta tykkää onkin jo kokonaan toinen juttu. Ne rattaat kun nyt vain tarttevat sitä jatkuvaa voitelua :-X
-
Hintaan ei kannata liikaa tuijottaa, vaan ehdottomasti auton yleiskuntoon.
Onko huolletun näköinen vai kuin huonon isännän kyntökone pellolta revästynä?
Alustatekniikan kunto (esim katsastuskonttorilt a selvittää leimahistoriaa jos on Suomi-auto)
Eri hallintalaitteiden toimivuus, lamppu käteen ja kurkistus konehuoneeseen sinne mihin ei päivänvalo yllä. Öljy ym nestevuodot. Jakohihnan vaihtohistoria (täydellinen vai pelkkä hihna?)
Moottoriöljyn väri
Jäähdytinnesteen kunto
Akkujen ikä
Alustaosan hytin helmojen trk.(ruosteviat)
Onko kolaroitu?
Kosteusmittaus? Milloin tehty, havainnot(oma mittari mukana) ? Omat havainnot, hajut värimuutokset jne.?
Kaikkien laitteiden hanat, lämmityslaite jne. toimivuus.Vuodottom uus. Kurkistus Wc kasetin huoltoluukusta sisälle.Havainnot.
Jos alkovi, mene sinne, havainnot? Värimuutokset jne. Notkuuko lattia kun kävelet edes takaisin?Ehjä ei notku, pehmiä notkuu.
Kylkien suoruus
Renkaiden kunto ja ikä, iskarit kuivat jouset siistit, runko ruosteeton.
Koeajo. Hehkutuksen toimivuus (jos on kylmä ilma) käynnistys, lähteekö laakista? pakokaasun väri? Moottorin ääni? Koputukset ja kolinat ja vinkunat?Liikkeelle lähtö sujuva vai jotain muuta...Ohjauksen toimivuus, kiihtyvyys, sivuäänet,alustan kopinat /narinat, jarrut. Kun moottori lämmennyt jätä kone käyntiin mene ulos. Konepeitto auki trk vuotaako mikään. jne. jne. Purista ahtoputkea hieman littaan ja pyydä toista henkilöä painamaan kaasua. Tuntuuko selvä paine?(putki pullistuu normimuotoon). Anna käydä hetki joutoa, 1-2 min. sitten paina kaasua reippaasti. Savun väri?(jos tulee savua)
Jos jossain lähistöllä vaakataan autoja, mene käymään vrt auton painotietoa vaakan osoittamaan. (mätä/pahasti kostunut auto painaa)
Jos valita saa niin kuivempi, lämpimämpi, toimivampi, turvallisempi .
hinta-laatusuhde sen hyväksi joka täyttää omat vaatimukset. Takatalli plussaa. Ja muista. Käytetty ei ole uusi, patinaa varmasti löytyy.
Huomioi valinnassasi ja tutkimisessasi auton ikä ja kilometrit sekä huoltohistoria. Mitä hyväksyt ja mitä et tuon ikäisessä ja ajetussa autossa. Kyllä sinä sitten sen tiedät kumman otat.
Jos olet epävarma kummastakin, etsi kolmas vaihtoehto. Ota vaari näkemästäsi ja kokemastasi ja vertaa seuraavaan ehdokkaaseen.